Blok 1 is vrijwel klaar om op te bouwen. Maar verder denkend, en daarbij ook de ervaringen van de techneuten op het forum van via850.nl gebruikend, voelde ik er meer voor om blok 2 aan een nader onderzoek te onderwerpen. Is het een alternatief voor inbouw?

Blok 2, ooit gekocht bij Martijn in Nijmegen, is een Seat 133 blok (100GL) van 843cc. Zo'n blok heeft een normaal oliefilter en betere olieflow dan blok 1. Als ik deTriger-distributieriem kit die ik nog steeds heb liggen wil inbouwen kan dat niet op blok 1 omdat dan de centrifugaalsmering vervalt. Tijd voor demontage en inspectie dus. Voor demontage eerst gecontroleerd of alles vrij draaide. Dat deed het en erg soepel.

blok 1


blok 2

De krukas en de lagers zien er goed uit, vrijwel geen zichtbare slijtage; twee zuigerveren zijn gebroken en hebben ondiepe groeven in de cilinderwand gesleten. De zuigers zitten vol kool maar aan de kop is dan weer niets te zien. Wel blijken de koelkanalen nogal vol met ketelsteen te zitten.

blok 5

Het blok is naar Broos, een revisiebedrijf in Breda, gebracht voor schoonmaken en een revisie-advies.