Blok 2 heeft een paar weken gelogeerd bij Revisiebedrijf Broos en heeft daar nogal wat meegemaakt. De bedoeling was 0.6mm opboren, vliegwiel afdraaien, krukas en vliegwiel balanceren en overmaat zuigers en zuigerveren plaatsen. Daarna zou ik de boel zelf weer opbouwen. Dat viel wel, maar niet mee. Na het schoonmaken en opboren werd ik gebeld: er waren twee zuigers geplaatst en die kwamen niet waar ze moesten komen: bij het bovenkant van het blok. Blok 1 meegenomen en de blokhoogte vergeleken met blok 2. Daar zat nogal verschil tussen, bijna 5 mm. Hier zie je hoe dat er uit zag:
Fiat 850 motorblok
Hoe hebben we dit opgelost? Uiteraard met een hoop meten. Daarmee kwamen we tot de volgende oplossing: de overmaat zuigers zouden worden overgezet op drijfstangen die ik nog had liggen; deze waren 2.5 mm langer. Verder waren alle afmetingen gelijk, dus ik kon ook de nieuwe lagerschalen gebruiken. Daarna is alles opgebouwd en is er opnieuw gemeten; we kwamen nog een kleine 2.5 mm tekort. De beslissing om die van het blok af te halen en het daarna te slijpen was snel genomen. Uiteraard wel nagedacht over consequenties van kopbouten, stoterstangen en lengte ontstekingsas. Zou dat allemaal nog wel passen? Maar twijfelen is voor watjes, dus onder de frees met het blok. Afgelopen week het geheel opgehaald en ik moet zeggen: ze hebben een knap karwei geleverd! 

bovenkant Fiat 850 motorblok
Vandaag begonnen met de opbouw: ontvetten, washprimer spuiten, primer spuiten en daarna een mooie laag donkergrijs.

Fiat 850 motorblok nog vet

Fiat 850 motorblok in washprimer

Fiat 850 motorblok in Speedprimer

Fiat 850 motorblok grijs gespoten

De nokvolgers (mooi opnieuw geslepen) geplaatst, nokkenas er in en de oliepomp geplaatst. Deze had ik nieuw liggen, alleen de overdrukklep is overgezet. Daarna begonnen met het volgende leuke karwei voor deze dag: het monteren van de Triger-kit (lees hier hoe ik daar aan kwam). 
Fiat 850 motorblok met nieuwe Triger set

De montage van deze kit was eenvoudig (de handleiding in het Spaans was moeilijker) en binnen een half uur achter de rug. Een probleem: de originele krukaspoelie van blok 2 past niet want hij valt tegen de bout van het nokkenastandwiel. En een passende krukaspoelie heb ik niet in mijn voorraad.

Eindstand van vandaag: blok afgewerkt, Triger-kitje geplaatst, carterpan gemonteerd, kop geplaatst, compleet met tuimelaaras en de ontsteking staat er in. Alles paste perfect, de 2.5 mm die van het blok is afgefreesd hebben we nergens teruggevonden. Er zijn nog wat kleine werkzaamheden aan de kop en de carburateur. De bak ligt al te wachten om samengebouwd te worden en dan kan alles weer in de Fiat 850 gehangen worden.

Fiat 850 motorblok met nieuwe Triger set