Het duurt even maar uiteindelijk komt er toch weer schot in de zaak. Qua waterpomp moest ik dus vanwege de 100GL-motor van de Fiat 850 van een 3-gats (nieuw) naar een 4-gats (gebruikt). Er was iemand die twee Fiat 133's te koop had maar die alleen alles in een keer wilde verkopen. Na lang wachten lukte dat en van de nieuwe eigenaar kon ik niet een maar meteen twee pompen kopen. Ze waren niet erg fris maar wel wat ik nodig had.

Fiat 850 waterpomp

Een pomp is als pas-deel op het blok gezet zodat we de rest van het koelsysteem konden opbouwen: gereviseerde radiateur en nieuwe (teflon) slangen. De andere pomp is met heel veel moeite uit elkaar gehaald: het deksel zat vast gerot en ging kapot. Daarna veel onderdelen gestraald en nieuwe onderdelen aangeschaft. De hals van de grote waterslang had een paar "transparante" plekken dus die moest hersteld worden. Is door mijn vaste revisiebedrijf (Broos in Breda) goed gedaan en dan ook weer voor een matsprijs. Dankzij Joop, een van de leden van het forum, heb ik de juiste lagers kunnen vinden en afgelopen week is de eerste pomp weer samengebouwd. In de Limburgse voorraad zat ook nog een nieuwe poelie en een nieuw deksel. Het oog wil tenslotte ook wat.

Fiat 850 waterpomp 
Het deksel bleek niet erg lekker te passen. Klein tikje met de hamer en.......
Fiat 850 waterpomp

Nooit meer doen dus. Na wat extra vet en nog een ander deksel ging de as er op handkracht in en ook het deksel schoof goed op zijn plaats. De onderdeelinformatie van Joop: SKF-lagers 62202-2RS1 & 62302-2RS1 passen als gegoten en kosten samen ongeveer € 56.00 ex BTW