In 1966 bouwde Mario Zambarbieri in Milaan een serie racewagens in de klasse Formula Baby Junior. Er zat een Fiat 500 motor in dus dat was tobben. Om de boel wat sneller te maken monteerde hij tussen 1966 en 1968 een opgekietelde Fiat 850 motor in het chassis maar dan andersom geplaatst als in de meer normale 850's.

In die jaren maakte de auto natuurlijk een ontwikkeling door:

  • In 1966, de eerste serie van de MZ Formula 850, had deze het chassis van de MZ Formula Baby Junior en een aluminium body.
  • De versie van 1967 kreeg een nieuw stalen buizenframe met een fiberglass body en het vermogen ging naar 68pk.
  • In 1968 kreeg de auto een nieuwe fiberglass body en remmen afgeleid van de Fiat 124. Om de auto iets goedkoper te maken daalde het vermogen naar 64pk.

Een van die auto's (model 1968) staat op dit moment te koop voor de lieve som van GBP £12,950. Erg zeldzaam dus de prijs zal wel reëel zijn. Je krijgt er de build-sheet en de originele factuur bij.

Fiat 850 Formula Racer (Zambarbieri) Fiat 850 Formula Racer (Zambarbieri)

Fiat 850 Formula Racer (Zambarbieri) Fiat 850 Formula Racer (Zambarbieri)

Fiat 850 Formula Racer (Zambarbieri)Fiat 850 Formula Racer (Zambarbieri)

Fiat 850 Formula Racer (Zambarbieri) Fiat 850 Formula Racer (Zambarbieri)

Ik zie Pirelli Cinturato's, CN53's. Wat een heerlijke banden waren dit onder Fiats!