Weer eens wat anders!

Samas Yeti 850

 

In de late jaren zestig van de vorige eeuw werd er in Italie hard gewerkt aan de realisatie van speciale modelen en prototypes met vierwielaandrijving. En soms leidde dat tot een (beperkte) serieproductie. Dit was het geval met de Yeti, een kleine terreinwagen die werd getekend door de ontwerper van de Ferves Ranger. De auto had een boxframe waar weinig aerodynamisch aan te zien was.

Samas Yeti 850 ontwerp

De eerste exemplaren hadden de motor van de Fiat 850 en de Yeti was het eerste off-road voertuig met vierwielaandrijving EN vierwielbesturing gebouwd in Italië. Er was een zeer kleine serieproduktie in 1968, maar ondanks alle technische innovaties was de Yeti niet erg succesvol en kwam eigenlijk niet verder dan de fase van experimenteel prototype. Zelfs toen SAMAS (Società Albese Meccanica Autoveicoli Speciali), een ander bedrijf uit Alba in Piemonte, de produktie overnam, werd de Yeti, ondanks de vele wijzigingen aan het oorspronkelijke model, geen succes.

Samas Yeti 850 zijkant

Samas Yeti 850 achter

Samas begon met het vervangen van de motor door die van de Fiat 127 (dus de 903 cc), die in de nieuwe versie voorin werd geplaatst, in plaats van zoals bij de 850 net achter de achteras. Andere aanpassingen aan de techniek betroffen de 4-versnellingsbak van de Fiat 124 en het differentieel van de Alfa Romeo Giulia. Ook was er op aanvraag een PTO waarmee het aandrijven van diverse apparatuur (generatoren, sproeiers, waterpompen, lieren etc) mogelijk was. Daarmee werd de Yeti 903 omgetoverd in een industriële of agrarische alleskunner.

Samas Yeti 850 motor

De 4x4 aandrijving had homokinetische koppelingen aan zowel de wielzijde als de differentieelzijde, met een totale overbrengingsverhouding (met twee differentieels) van 1:4,555. Dankzij de 4-wiel besturing kon de Yeti 903 binnen de 3 meter draaien. Gemiddeld verbruik 1 op 12 op de weg. Bij gebruik off-road was het 3 liter per uur. Topsnelheid was ongeveer 100 km per uur (3 km per uur was de minimale off-road-snelheid). De Yeti kon hellingen tot 80% aan.

Samas Yeti 850 helling

Er waren 5 zitplaatsen en er kon met 5 personen aan boord maximaal 50 kg bagage worden meegenomen (of 2 personen en 330 kg). Rijklaar gewicht was 900 kg en er ging 40 liter in de tank.
In 1973 presenteerde Samas ook een ontwerp van een 6x6-versie van de Yeti zes-wheel drive, maar die kreeg geen commerciëel vervolg.

Samas Yeti 850 6x6

Foto's komen uit Quattroruote en www.autoruote4x4.com