Vandaag verder geïnventariseerd wat voor plaatwerk we nog meer nodig hebben om er een echte redding van te maken. Een van de vorige eigenaren heeft er een zootje van gemaakt. Binnenscherm linksvoor zat dichtgesmeerd met prut die ooit wel netjes was getectyleerd.....
Scherm linkschter is matig. Dorpel links zag er zonder sierlijst ineens een stuk minder uit. 
Daar staat dan weer tegenover dat de bodem verder wel goed lijkt te zijn.

Ook nog even de remmen gecontroleerd. Eén wielremcilinder vond ik te vochtig en ik vervang in ieder geval alle remslangen en klemmen. Interieur er uit gehaald. Bodem binnen ziet er goed uit maar er heeft ooit sluiting in de kabelboom gezeten want de rubbermat is doorgesmolten. Tijdens de voortgang ook maar even de kabelboom doormeten. Komende week alle chroom en verlichting er af. Dan zsm aan het plaatwerk.

Foto's HIER

Sinds vorige week weinig grote dingen gedaan maar wel belangrijke. Alles van de carrosserie is verwijderd: bumpers, verlichting, emblemen en sierlijsten. Gelukkig zat dat niet al te vast. Vandaag wordt besteed aan het poetsen van de chroomdelen en reinigen van de bekleding (om de voortgang vast te houden). Daarna in de opslag tot "betere tijden".

We zijn op zoek naar iemand die de rechter voorstoelzitting kan herstellen maar autostoffeerders in de buurt zijn er helaas niet al te veel meer. Verder zitten we te wachten op de plaatwerkdelen. Twijfel nog of we zelf gaan maken of toch maar gaan kopen. Leuke mail gehad van Wil van den Bussche van Automobilia. Misschien dat Wil in zijn voorraad nog iets kan vinden. 

Uit een fotomap van het "Fiat Photographic and Cinematographic Laboratory" die bij de introductie van de 850 aan de dealers werd verspreid heb ik nog even een album gemaakt. Staat hier

Je vraagt je trouwens af hoe die "testers" hebben afgezien. En wat ze hebben getest, want meetapparatuur lijkt er niet in de auto te zitten. Toch leuke foto's!

Al een poosje geen voortgang meer laten zien van de 850. Oorzaak van de stilstand was veel werk en tegenslag met de motor. De cilinderkop is in een dermate slechte staat dat ik het niet meer verantwoord vind daar geld in te steken:

Cilinderkop

Morgen heb ik een plaatwerker geregeld om aan de carrosserie te beginnen dus vandaag heb ik een start gemaakt met de voorbereidingen: de eerste dorpel verwijderen, plaatwerk schoonmaken, rest van interieur strippen en ramen er uit halen. Het fotoalbum van de start staat hier

Vandaag verder gewerkt. Er zijn vooral veel oude reparaties verwijderd die er ook nog voor gezorgd hebben dat plaatwerk in de buurt vreselijk aangetast was. Eerst is er een nieuw stuk binnendorpel gemaakt en ingelast om te zorgen dat de sterkte bewaard bleef. Daarna is de bodem rondom de stoelrails rechts uitgezaagd en is begonnen met het inlassen van nieuwe plaat. De linkerzijde is niet veel beter dus we zijn nog niet klaar! Foto's van gisteren en vandaag: Hier

allerlei plaatwerk

 

Eindelijk weer een keer aan de 850 verder kunnen werken. Er is gewerkt aan de wielkast en de achterkant van de binnendorpel rechts. Hier is echt een matige pizzabakker aan de gang geweest! Plaatje over plaatje en afwerken met bitak en kit. De plaatchirurg heeft alles uitgesneden, kanten schoongemaakt en nieuw plaatje in de wielkast gelast. Als het geschuurd is zie je er zelfs zonder lak bijna niets meer van. Hier zie je wat een vakman, goed gereedschap en tijd voor invloed hebben op kwaliteit.

Ondertussen hebben Yorn en ik de deuren leeggemaakt en alle losse plaatwerkdelen schoongemaakt met een industrieel reinigingsmiddel en stoomcleaner. Zoals het er nu uitziet is alles hard op een gaatje op het achterpaneel na. Verder gegaan aan de achterkant waar we de verstevigingsplaat hebben uitgeboord zodat daar achter alles gereinigd en gerepareerd kan worden. Verstevigingsplaat is ontroest en na een kleine reparatie klaar om te worden terug gelast. Maar eerst de achterkant van de binnendorpel weer opnieuw opbouwen.

Foto-album van deze reparatie

Na weken van stilstand dit weekend eindelijk weer eens wat gedaan. De plaatchirurghad een paar weken geleden de rechterbuitendorpel al opgelast nadat hij de schade aan de bodemplaat hersteld had. Hij moet nog een paar stukjes aflassen en dan is die ellende ook weer de wereld uit.

Dorpel rechts
Hier zitten trouwens de "pasvelgen" er op. Daarmee worden de achterschermen wat breder gezet. Bandjes (165/65x13) op 5" Cromodora's.

Vrijdag begonnen met het leegbikken van de bodemplaat links om te kunnen beoordelen wat de roestschade aan die kant was. Het ziet er naar uit dat we ook aan die kant ook een paar stukken plaat nodig gaan hebben. Meteen maar even de raamstijlen ontroest en ook daar zullen we niet ontkomen aan nieuwe stukjes. Zaterdag verder gegaan met de rest van de rechterkant en het schoonborstelen van de linker kant. Dat schoonborstelen gaat met dit ding, waar je bijna een wapenvergunning voor nodig hebt:

stralen met een borstelAls je klaar bent ziet het er uit alsof het gestraald is. De foto's:

bodem rechts na borrtelen

bodem links na bikken

raamstijl linksvoor

raamstijl rechtsvoor

raamstijl linksachter

 

 

 

Te lang te weinig kunnen doen maar vandaag is de rechterzijkant dichtgemaakt. Er is nog wel een uitdaging met het binnenscherm maar dat is meer de manier waarop dan de moeilijkheidsgraad. Terwijl de vakman rechts bezig was heb ik links de buitendorpel verwijderd. Daar zaten in totaal 7 stukken op- en ingelast. Totaal prutswerk! 

IMG 0481

IMG 0498

IMG 0472

 

Nu we eindelijk het benodigde plaatwerk voor de neus hebben meteen begonnen met het strippen van het linkervoorscherm. Wat ik daar tegenkwam maakt me alleen maar gelukkiger dat ik schermen en een frontpaneel heb gevonden. Er zitten zoveel rotte plekken verstopt onder dat kleine stukje plaatwerk dat herstellen van het scherm alleen maar uitstel van executie was geweest. Een opmaat voor een nieuwe restauratie in de nabije toekomst zal ik maar zeggen. Met allerlei speciaal gereedschap het scherm afgeboord en -gezaagd en dit is het resultaat van een paar uurtjes werk:

striptease-1

Vorige week al gezien dat er veel rottigheid zat verborgen onder het spatbordje. Vandaag dus aan de gang met de borstel om het plaatwerk bloot te leggen. Daar is hij weer: 

Wurth plaatwerkborstel

Het is dom werk maar o zoveel voldoening als het klaar is.
striptease (2)

striptease (3)

Hier is bakker Bart aan de gang geweest! En daar kom je niet fatsoenlijk bij als het spatbord er op zit.

Striptease (4)

Ook waar bakker Bart niet gewerkt had was er ellende. Mooi dat ik er nu wel bij kan.

striptease (6)

striptease (7)

De moeite waard! De rest kan ik pas schoonmaken nadat de wielophanging verwijderd is maar dan kan ik de auto niet meer op een plaatwerkbrug krijgen dus dat doe ik pas als alle plaatwerk klaar is.

Bij het uitruimen van de kofferruimte vond ik dit nog op het binnenspatbord:

Dynamic!

Jammer dat dat bij het overspuiten verdwijnt. Misschien dat ik met de afbeelding nog een nieuwe sticker kan maken.

Plan voor volgende week? Binnenspatbord rechtsachter en bodem linksvoor. Het rechter spatbord en het frontpaneel doen we pas als het linker scherm teruggelast is zodat we de neus in vorm houden.

Vandaag was een mooie dag waarop erg veel gebeurd is aan de 850:

  • Bijna de hele linker binnendorpel en de bodem zijn vervangen en de wielkast rechtsachter is vrijwel helemaal schoongeborsteld. 
  • Zowel de bevestiging van de veiligheidsgordel als het verstevigingspaneel aan de achterkant van de binnendorpel zijn hersteld en terug gelast en daarna uitbundig in de zinkspray gezet.
  • De voorste kriksteun is verwijderd, schoongemaakt en wordt nog hersteld voor hij wordt teruggelast.

Ook nu weer plaat over plaat over plaat. Blijkbaar moest de auto bij de vorige eigenaar(s) voor zeer weinig op de weg gehouden worden. Een kleine reportage vind je onder de foto.

Grote vorderingen <= klik

Hoewel er hard gewerkt is valt daar weinig van te zien. Yorn heeft de lasnaden aan de rechterkant van de bodem afgeslepen en geschuurd zodat later, als de lak er op zit, er niets meer van te zien is.

slijpen/schuren

De verleiding is groot om de lassen maar te laten zitten; er komt toch een mat over. We hebben ons echter een hoger doel gesteld: de carrosserie moet beter worden dan origineel. Eerst maar eens alles er af en zorgen dat het weer 100% wordt.

Vandaag een belangrijk punt bereikt! De dorpel aan de linkerkant is ook dicht. Zoals gewoonlijk weer op tijd begonnen. De binnendorpel moest aan de voorkant een nieuw stuk krijgen dus eerst het verdachte stuk er ruim uitgezaagd.

Nieuw stuk gemaakt en ingelast en dan ziet het er al meteen een stuk beter uit.

binnendorpel

De andere kant na het lassen

andere kant na lassen

Voordat je kunt puntlassen moet het SCHOON zijn:

Schoonmaken voor puntlassen

En niet vergeten te passen:

Passen

Verzet maken in het oude plaatwerk

Verzet

Het resultaat:

Dicht

Netjes gepuntlast en de lange naden mooi dichtgelast.

Vakantie voorbij, dus er is eindelijk weer eens wat gebeurd. Omdat zowel Yorn als ik vandaag moesten werken heeft de plaatdokter het alleen gedaan en linksachter is nu het scherm ook weer heel netjes. Zo begon het ongeveer (want de dorpel was al vernieuwd).

Nieuwe wielrand

En minder dan 4 uur later zag het er zo uit:

Nieuwe wielrand

En ook van dichtbij is het nu al bijna strak, dus later lekker weinig plamuur nodig:

Nieuwe wielrand

Deze week besloten om er nog maar een bij te kopen. In Noord-Holland staat nog een 850 Special met wat plaatwerk en dozen onderdelen en daar zit nogal wat bij wat voor ons project handig is. Moeten hem alleen nog ophalen, maar dat zal pas eind december kunnen.

Sinds mijn vakantie hebben we de meeste aandacht besteed aan de achterkant. Daarvan had ik alleen nog weinig foto's laten zien (lees "geen foto's"). De binnenkant van de achterspatborden was niet al te fris dus we hebben besloten die uit te boren en er nieuwe plaatjes in te lassen. Verder zijn de binnendorpels afgewerkt. En omdat we even niet verder konden met de raamlijsten hebben we ook het binnenscherm rechtsachter eindelijk kunnen afmaken. Op de foto's zie je het edele handwerk.

inlassen Plaatje achterscherm

Alles netjes pas gemaakt en daarna met diverse technieken vastgezet. Later zal alles netjes worden schoongemaakt zodat de beschermlagen er op kunnen worden aangebracht. Yorn heeft zich ondertussen beziggehouden met het mooi maken van het aluminium. De foto's staan hier

Na een donker avontuur is de 850 Special nog net voor Kerstmis in Breda aangekomen. De auto en de onderdelen stonden in een schuur midden in de weilanden bij Wijdewormer. De hoeveelheid sneeuw op het pad er naartoe was enorm, dus moest de ambulance op het erf achterblijven. De Special hebben we daarom maar door de sneeuw daarheen geduwd.

De carrosserie was goed waar die goed moest zijn en rot op plaatsen waar die van ons gelukkig goed is. In overleg met onze plaatdokter gaan we snijden.
Wat overblijft kan weg als plaatwerk (achterspatborden, dorpels binnen/buiten en vloerdelen). 
De hoeveelheid onderdelen was groter dan geadverteerd. Het zou gaan om 3 dozen maar de bestelwagen waar we mee onderweg waren lag over de hele oppervlakte tot bijna anderhalve meter hoog vol met onderdelen. Daarom moesten we noodgedwongen nog spullen laten liggen.

Niet alles wat we meegenomen hebben was bruikbaar want gesloopt van slechte auto's maar er zitten toch dingen bij waar wij blij van worden: wisselstroomdynamo, schijfremmen, ruitrubbers, een goede vloermat, hemelbekleding, expansievat in nieuwstaat, veel plaatwerk, lichtmetalen wielen (Cromodora CD29's van een 128 Rally) en achterlichten, heel veel achterlichten. Verder ruiten, pakkingen, waterpompen, chromen lijsten, revisiesetjes en bumpers.  We gaan de komende weken besteden aan het verder uitvlooien van de voorraad en dan komen de foto's vanzelf. Misschien gaat er ook nog het een en ander naar Marktplaats, dus houd die maar in de gaten.

850 Special 850 Special 
850 Special 850 Special 

De Special is niet meer! Omdat deze auto als donor is gekocht was hem geen lang leven in Breda gegund. De zaag moest er in. Om 8 uur 's morgens begonnen met de deconstructie en om 11 uur waren we aan het vegen. Als je op de foto klikt zie je de executie.

begin van het einde

Na de deconstructie (executie is zo'n naar woord) van de Special hebben we flink doorgewerkt. Ieder weekend is er aan de 850 gewerkt, niet alleen aan het lijfje maar ook aan de onderdelenvoorraad. Het binnenscherm linksachter is helemaal klaar, inclusief een nieuwe kriksteun. Ook de dorpel en de "A"-stijl links zijn afgewerkt. We naderen dus de voorkant!

Als voorbereiding daarop heb ik het oude front compleet verwijderd en is het losse plaatwerk van de Special kaal gemaakt.

kaal

Uit de voorraad onderdelen kwam nog een wisselstroomdynamo tevoorschijn. Die is helemaal uit elkaar gehaald en gaat de revisie in. Het dynamohuis is schoongemaakt en geschuurd en daarna gespoten. Alles netjes in mat zilvergrijs, de poelie in een iets donkere kleur. Ondertussen zijn we begonnen met het schuren van los plaatwerk en heb ik op Marktplaats nieuwe lijstjes voor de tochtruiten gevonden. De verlaagde voorveer helaas dan weer gemist.

Van de oude voorspatborden heb ik goed bruikbare stukken overgehouden en van de Special ook nog de langsdragers. Die gaan later naar Marktplaats.
Foto's? Hier en ze spreken voor zich.

Ook een A112 Abarth is er even tussendoor geslopen. Mijn broer Constant is zo'n auto aan het bouwen en daarvoor is soms een echte werkplek met goed gereedschap nodig

a112 a112
a112 a112

Omdat we vandaag zonder plaatwerker zaten (probleempje met zijn wasmachine) hebben we maar wat alternatief werk gedaan. Yorn heeft het binnenscherm rechts schoongeborsteld als voorbereiding op de plaatwerktranplantatie die hopelijk binnenkort gaat plaatsvinden.

borstelen

Ikzelf heb mijn fantasie gebotvierd op het achterpaneel. Mijn idee is om daar (voor de zomermaanden) iets van te maken zoals het paneel van een Ferrari F40. Na een eerste zaag- en slijpsessie had ik dit:

paneel-1

Nog een poosje later:

paneel-2

En iets in deze geest moet het worden. Voor de winterperiode komt er natuurlijk een gewoon tussenpaneel in.

F40

 

Meters maken! Vandaag hebben we fikse vorderingen gemaakt! Niet alleen met "huidtransplantatie" maar ook met de voorbereidingen van toekomstige transplantaties. De donor ruitdorpel van de voorruit is helemaal kaal gemaakt: alles wat er aangelast zat is losgeboord en verwijderd waarna de binnenkant is schoongemaakt voor oplassen. Hetzelfde hebben we gedaan met de achterruitdorpel.

de onderdorpel voor de achterruit

De plaatchirurg heeft vervolgens stukjes uitgezaagd en teruggelast. 

nieuw dorpel 

klik op de foto voor een album

Yorn heeft het donordak voorbereid zodat we binnenkort ook dit kunnen teruglassen.

dak-1 

dak-2

Als laatste is er een nieuwe wang aan het binnenscherm links gelast en is het paneel van de bak van het reservewiel gerepareerd.

wang-1 

wang-2

De laatste tijd gaat het goed vooruit! Vandaag zijn de bovenste helften van de binnenschermen vervangen. De binnenschermen die we van de donor-Special hadden gezaagd zijn nu netjes "ingezaagd" in de rotte schermen van onze 850. Daarna zijn ze gelast, steeds kleine stukjes om de plaat niet te warm te maken. Resultaat? Heel strak.

Even terug in de tijd: zo stond de 850 er nog niet zo lang geleden bij:

terugblik 

De foto's van vandaag:

Binnenscherm-1 

Binnensscherm-2

Binnenscherm-3 

Binnenscherm links

Toen we eenmaal zo ver waren moest er natuurlijk even gepast worden:

Nieuwe hoop-1 Nieuwe hoop-2

Ook is de reservewielbak hersteld en is de verstevigingsbalk voor de scharnieren van de kofferklep losgeboord en schoongemaakt.

Reservewielbak links verstevigingsbalk-2

Als afsluiting is de versnellingsbak gedemonteerd want die gaat verhuizen. Naar Geleen waar een gereviseerd exemplaar ligt te wachten.

Versnellingsbak-1 Versnellingsbak-2

De laatste tijd is er te weinig gebeurd aan de Fiat 850. Diverse redenen, degene met de meeste impact was wel het overlijden van mijn vader. Langzaam komen we weer in ons ritme en daar hoort ook de 850 bij. De versnellingsbak is nog steeds niet gehaald (waar vind ik Bert???) maar ondertussen wel een mooi setje schijfremmen gekocht op Marktplaats. Fusees van een Special, ankerplaten van een Spider, nieuwe klauwen, schijven en blokken. Overgebleven van een Abarth 850TC-project.

schijvenset 

Er zijn van die dagen dat alles op zijn plaats valt. Vandaag was zo'n dag.

Vroeg begonnen met het pasmaken van het rechtervoorscherm. Imitatie dus dat past amper. Het was zelfs nodig om de binnenrand (bij de "A"-stijl) helemaal in te zagen en in vorm te kloppen. Toen dat eenmaal gedaan was ging het scherm er goed op, al zal er nog wel het een en ander aan geklopt moeten worden om straks de carrosserielijnen mooi te krijgen.

pasmaken scherm scherm gemonteerd-klein

Terwijl onze plaatchirurg hier mee bezig was is er besloten dat er koeling voorin komt. Er komt een radiateur in met 12 volt koelvin. Het frontpaneel krijgt een opening (moet nog gemaakt worden) en om weer van de opgewarmde lucht af te komen heb ik extra koelgaten gemaakt aan de achterkant van de reservewielbak. In de foto hierboven zie je al zo'n gat zitten maar zoals hieronder ziet het er van dichtbij uit. Er zit er uiteraard ook een rechts. Misschien dat ik er nog slangen aanzet om te voorkomen dat er spatwater binnenkomt 

wielbak-met-koeling-klein

Omdat ik aan de voorkant aan het werk was is de plaatdokter begonnen met de omlijsting van de achterruit. Die was erg knapperig. Na uitzagen en losboren van de originele onderrand bleek dat het binnenframe erg verrot was. Een nieuw binnenframe maken is erg moeilijk vanwege het profiel. 
We hadden echter nog een dak van de gesloopte Special. Hierin zat nog het bovenste binnenframe en bovenin komt geen water dus ook geen (nou ja, weinig) roest. We hebben daarom besloten om het bovenframe los te boren om te kijken of we het zouden kunnen gebruiken.

Hoewel het iets korter was dan het onderframe bleek het erg goed bruikbaar en daarmee hebben we dus verdergewerkt. Na schoonmaken en vastlassen van het frame en in de zinkspray zetten van alle losse delen kon net voor 12 uur de buitenplaat worden gehecht. Aflassen doen we volgende keer.

ruitframe-gehecht 

Een setje foto's van dit werk staat in dit album

Ondertussen ook nog doorgewerkt aan het wilde idee voor de achterkant. Dit moet het ongeveer worden:
achterpaneel-klein

En Yorn? Die heeft staan schuren alsof het morgen klaar moest.

Na de voorbereidingen van vorige week was het netjes aflassen van het frame van de achterruit een makkie. Een hele collectie aan lastechniek is ingezet om het frame zo mooi mogelijk gehecht te krijgen: proplassen, puntlassen, MIG-lassen. Daarna de lassen slijpen, schaven en schuren waarna de 850 er weer "origineel" uit zag. Best wel nauwkeurig werk:

hechten ruitframe achter hechten ruitframe achter

Best wel zwaar werk:
puntlassen achter puntlassen achter

Best wel mooi werk:
schaven-las rechtkloppen goot

Daarna was het tijd om aan het scherm linksvoor te beginnen. Daarvoor moest eerst het portier worden ingehangen:
portier pasmaken portier pasmaken klaar

En volgende keer? Dan proberen we het spatbord links en het front er in te krijgen.

De werkzaamheden van deze week begonnen we optimistisch maar werden in mineur afgesloten. De reden? Het scherm rechtsvoor lijkt niet goed te passen.

Maar eerst even de aanloop: M'n plaatchirurg begon met het afwerken van de dorpel links (zat een onverklaarde deuk in....) en Yorn en ik hebben de opening voor de frontradiateur gezaagd. Daarna konden we aan de gang met de neus. Om de dorpel te kunnen uitdeuken is er een speciaal stuk opgelast waarna met een veelvingerige haak en een ketting aan getrokken kan worden. Daarmee trek je alles in een mooie strakke lijn.

dorpel links

front-1

front-2

 

Zoals al op eerdere foto's te zien is zijn we de opbouw van het front van de 850 met het rechter voorscherm begonnen. Dit scherm is met plaatwerkschroeven tijdelijk op zijn plaats gezet zodat we de andere delen konden inpassen en uitlijnen. En met het uitgezaagde front klaar kon dat passen beginnen! Aan klemmen geen gebrek.

front-4

Na al dat passen en meten bleken we aan de rechterkant problemen te hebben om de koplamprand netjes in het scherm te krijgen. Aan de linkerkant paste alles precies. Vreemde gewaarwording.

links

De oorzaak is waarschijnlijk de vorm van het scherm. Bij de punt van het kofferdeksel klopt het precies maar aan de buitenkant niet; net of er te weinig "vlees" aan zit. Daar gaan we volgende keer eens even op afstuderen! Gelukkig heb ik de oude schermen bewaard.