Vandaag na een maand stilstand eindelijk weer gewerkt. Tenminste, de plaatchirurg. Yorn kon weinig vanwege een gekneusde voet en ik wegens een andere afspraak tussendoor. Na een korte sessie waarbij we geprobeerd hebben de koplampranden te passen is besloten om eerst het dak te doen. 

Volgende week zitten we weer zonder expert en we willen wel door. Er moest dus werk beschikbaar zijn voor die dag. Daarom is er een start gemaakt om de dakplaat van de 850 Special vrij te boren: Dakgoten omtikken, puntlassen uitboren en losmaken. Daarna het bevestigingsframe voor de hemelbekleding er uit boren en wat overblijft als oud ijzer weggooien. Benieuwd naar de grote foto's? Klik even op de afbeeldingen hieronder.

Losboren Losgeboord

Ook hier roest Frames voor hemelbekleding

Maar de dakplaat moet ook ergens heen. Hierheen:

Hier

Dus moest de zaag er in:

De zaag er in De zaag er in

De zaag er in De zaag er in

Volgende week wordt de overtollige rand uit de 850 geboord en daarna komt het Special-dak er op.

Wat kun je beter doen op een regenachtige dag dan zorgen dat je een dak boven je hoofd hebt? Of krijgt! Dat was dus de taak voor vandaag. Er was wat discussie of het niet beter zou zijn om de dakplaat terug te lijmen. Daarmee heb je een gegarandeerd waterdichte verbinding. Maar de plaatdokter is een lasser, geen plakker, dus het zou gaan gebeuren op de traditionele manier. Qua voorbereidingen scheelt het niet veel. Er moest dus goed worden schoongemaakt en de randen van het oude dak moesten er af. Toen dat gebeurd was is het oude dak tijdelijk teruggeplaatst om de snijranden af te tekenen en toen kon het precisiewerk beginnen:

Voorbereidingen voor afborenDe kitrand van de dakgoot wordt hier "weggerold". Dat gebeurt met een rubber schijfje.

AfborenElke puntlas moet worden uitgeboord zonder de onderliggende plaat te doorboren

Pasmaken nieuw dakVoor je kunt zagen moet alles pas zitten.

Pasmaken nieuw dak
En als je gaat zagen moet het vast zitten.

Pasmaken nieuw dak
Uitzagen van binnenstijl

Pasmaken nieuw dak
Zaagsnede door oude en nieuwe dakstijl

Dakrand in zinkspray
Alle delen die bloot komen te liggen worden in de zinkspray gezet. Deze is "doorlasbaar" zodat ook na lassen alles beschermd blijft.

Oplassen frame voor beugels van de hemel
Omdat we later een hemelbekleding willen plaatsen moeten de frames daarvoor (uit de Special) nu worden gelast.

Oplassen frame voor beugels van de hemel
Na al dat werk ligt het dak er in. Alleen nog vastlassen.

Beugel voor hemel ingelast
Het linkerframe met de dakplaat.

Volgende keer gaan we weer lassen en slijpen. We komen dus steeds dichter bij het eind van het plaatwerk!

 

 

 

Na twee zaterdagen passen en lassen zit het dak er op. Omdat de auto een aantal weken zonder dak had gestaan en hij een aantal keren heen en weer was geduwd hebben we er eerst voor gezorgd dat de deuren weer netjes pasten in de "kozijnen". Daarvoor moest de auto worden opgekrikt waarna er door twee man zachtjes op de hoeken van de carrosserie werd geduwd. Als de passing van de deur goed was werd er een aantal lasjes gelegd. Daarna weer passen, duwen en lassen tot de dakplaat vast genoeg zat om de rest af te lassen. Daarna door naar de andere kant voor hetzelfde proces.

Lasrobot aanhet werk

Ondertussen gebruikten we zo ongeveer alle lasklemmen die in de werkplaats te vinden waren:

Heleboel lasklemmen

De lassen op de raamstijlen:

Raamstijlen

De lasrobot heeft zijn best gedaan! Wat doe je als je niets te doen hebt? Opruimen! De motorruimte en het interieur zijn nu helemaal leeg, op een paar slangen na. De kabelboom is er helemaal uit en ook het kachelhuis is in de opslag gegaan.

Lasrobot aanhet werk

Lasrobot aanhet werk

Vandaag is besteed aan het afslijpen van de proplasjes rond de omtrek van het dak. Het zijn er erg veel maar het is weer de moeite waard. Het is geen fotogenieke arbeid dus daar zijn geen foto's van. Wel van het resultaat:

Glad geslepen

Omdat het scherm dat we voor rechtsvoor hadden gekocht problemen opleverde met de passing heb ik een nieuw gekocht. Dat is deze week binnengekomen:

scherm rechtsvoor

Mijn neef Bram bracht uit Italie een mooi Abarth-typeplaatje mee:

typeplaatje

Ik denk dat ik daar wel een plekje voor weet!

Vandaag ruim 3 uur bezig geweest om de proplassen van het nieuwe dak verder af te slijpen. Bij de vorige sessie had ik al lekker kunnen oefenen dus vandaag ging het wat sneller. Nu is de rechterzijde ook klaar en zijn ook de bovenranden van voor- en achterruit weer mooi glad. Als afsluiter doorgegaan met de binnenschermen waar we, lang geleden, nieuwe bovenkanten ingelast hebben (die afkomstig waren uit de Special)

Binnenscherm

Hier is nog niets aan geslepen maar het laat wel zien over de hoeveelheid las waar we het over hebben. De bedoeling is dat er zowel aan de binnen- als de buitenkant van de schermen niet zichtbaar is dat er ooit gelast is. Dan kan er ook geen bagger aan blijven hangen die weer voor roestproblemen kan zorgen.

De plaatchirurch is nog steeds op vakantie dus gebeuren er weinig grote dingen aan de carrosserie. We proberen wel om de voortgang er in te houden en dus slijpen we. Week in, week uit. Gelukkig was het niet veel meer dus na twee uur herrie is de voorkant klaar om dichtgemaakt te worden.

slijpen

Om het extra mooi te maken zijn we er nog een keer met de lamellenschijf langs gegaan; spaart later heel veel plamuur! De "A"-stijl rechts is naar mijn zin nog wat te krokant. Omdat we van de gesloopte Special nog een mooi exemplaar hadden liggen heb ik dat open geslepen (er was door de vorige eigenaar een nieuw deel ingelast) en met dat nieuwe deel gaan we onze auto veel mooier maken. De linker stijl is te koop.

slijpen

Voor het nieuwe front er definitief op gelast kan worden moest er nog wat voorbereidend werk worden gedaan. Zo was de "A"-stijl rechts nogal bros en moesten de binnenschermen bij de voorruit wat aandacht hebben.

bros

Zo zag het er uit

bros

Uitgeboord en schoongemaakt

bros

Waarom rot het hier?

bros

Voor het inlassen goed schoonmaken..........

bros

en een slecht stuk verwijderen!

bros

Maar dan kan er gelast worden.

bros

De basis voor een nieuwe "A"-stijl

bros

De nieuwe "A"-stijl zit.

Ondertussen is ook de opbouw van de nieuwe radiateur voor gestart. Deze was gratis maar ik weet nog niet of dit hem wel wordt... Beetje fors uitgevallen.

bros

Heeft een aangezicht, om het maar eens anders te zeggen. Vandaag zijn we eindelijk aangekomen aan de neus. Na nog wat voorbereidend werk aan de rechter "A"-stijl en het zinken van het plaatwerk van de kop kon eindelijk begonnen worden met het passen van de spatborden en het front.

puntlassen (1) puntlassen (2) puntlassen (3)

Hier zie je hoe groot zo'n puntlasapparaat is ten opzichte van een 850. Zoveel vonken als hier is trouwens te veel. Beetje terugstellen dus. Op het rechter binnenscherm zat nog een originele onderdelensticker:

 onderdeelnummer

Voor het plaatwerk gepast zou worden is eerst de hele kop in de zinkspray gezet. Dan weet ik zeker dat er bescherming tussen de plaatdelen zit en ik niet over een paar jaar weer onderdelen moet gaan zoeken. De rest van het plaatwerk komt na het stralen in de epoxyprimer dus die blijft nu nog even blank.

zinked (1)

zinked (2)

En dan eindelijk de kop er op (alleen om te passen, lassen komt volgende week)

aangezicht (1)

En met een portier er in ziet het er meteen al als een hele auto uit.

aangezicht (2)

Is weer voorbij en was helaas een jaar waarin we weinig in actie zijn geweest. Allerlei oorzaken maar het gevolg was wel dat we niet erg zijn opgeschoten. Daar kwam dan nog bij dat in november deze site gehackt werd en ik hem bijna helemaal opnieuw moest opbouwen om zeker te zijn dat alle infecties verdwenen waren. Maar goed, 2012 dus in vogelvlucht. De "A"-stijlen zitten er weer goed in en we maken een start met het inlassen van de beide voorschermen. Daar is weer het nodige pas- en meetwerk voor nodig om zeker te zijn dat deze goed aansluiten met de portieren, het front en het kofferdeksel. Secuur werk maar we willen niets anders. Hier en daar moet nog wat klopwerk gebeuren maar uiteindelijk past alles goed en kan er gelast worden.

Passen Passen

Lassen Gelast en geslepen

Gelast en klaar

Dan liggen we weer een poosje stil om uiteindelijk in december nog een spurtje te maken! Er ligt weer een (wat mij betreft definitieve) afspraak met de straler. Deze kan in twee weekenden de auto met de losse delen stralen en zorgt er voor dat we alles voor Kerstmis kunnen ophalen. Doorwerken dus. Bitumen van de bodem steken en kit weghalen waar die ook maar zit. Dat zorgt voor een beter resultaat want dan hoeft de straler niet te lang op een plek te blazen. De niet originele koplampranden zijn een bron van ellende: we hebben één voorbeeld en maken dat na van de imitatierandjes maar dat wordt geen succes. Martin Willems heeft gelukkig nog twee randen liggen van een A112 en hij garandeert dat die passen. Als ze aankomen blijken het dezelfde te zijn als de oorspronkelijke dus we moeten van voor af aan beginnen met pas maken. Dat betekent wel dat de koplampranden er nog niet in zitten als de auto gestraald wordt maar dat is wat ons betreft geen bezwaar. Is alles lekker schoon aan de binnenkant en beter bereikbaar als de epoxy er op gaat. De randen lassen we na de eerste laag epoxy wel. We halen de voor- en achterwielophanging en de rest van de kleine delen onder de auto uit en daarna gaat de auto op een onderstel van een rolcontainer om het geheel verrijdbaar te houden en op 15 december vertrekt de auto naar de straler.

Leeghalen Effe proberen (niet de echte!)

Klaar om te stralen

Uiteraard gaan we tijdens het stralen even kijken. De dakplaat blijkt 4 lagen verf te hebben en die moet dus eerst in de afbijt. Hetzelfde geldt voor de kofferdeksel.

Gestraald

Ophalen voor Kerst lukt me vanwege het slechte weer helaas niet maar net voor Oud en Nieuw heb ik een auto waar de 850 in kan; dan maakt het weer niet zoveel meer uit.

Ophalen

Terug in de werkplaats blijkt dat er kilo's grit in de auto te zijn achtergebleven. Stofzuigen en schoon blazen dus en daarna zo snel mogelijk onder plasticfolie om te voorkomen dat er vette vingers op komen. Gelukkig is er hulp van mijn broer.

Schoonmaken

Ingepakt

Nou maar hopen dat 2013 een jaar wordt met meer actie.

Met een nieuw jaar voor de boeg maar eens flink aan de goede voornemens begonnen. Omdat de 850 volgens plan kaal en leeg gemaakt is hebben we de kans om de carrosserie grondig te voorzien van epoxyprimer en daarmee een basis te leggen voor een lang leven zonder roest. De primer en lak krijg je alleen maar op de juiste plaats als je rondom goed kunt werken. Daarom was ik al lang op zoek naar een betaalbare kantelbrug (ook wel rotisserie of spit genoemd). Je schrikt er van als je leest wat mensen voor de meest brakke constructies durven te vragen. Of je moet naar de andere kant van het land. Ook onhandig. Maar ik heb er uiteindelijk toch een gevonden en ik hoefde er niet eens de provincie voor uit. Professioneel gemaakt en, hoewel niet goedkoop, toch waar voor zijn geld want erg degelijk en, erg belangrijk, ongebruikt. Na wat afstelwerk om de 850 goed (vanwege het zwaartepunt) op te kunnen hangen was dit het resultaat:

Spit

Spit

Spit

Spit

De onderkant van de auto is perfect bereikbaar om de laatste werkzaamheden te kunnen doen: nog wat slijpwerk, verwijderen van de laatste restjes lak en tectyl en het herstellen van gaatjes die ontstonden tijdens het stralen: er waren blijkbaar wat dunne plekjes die nog niet waren doorgeroest. En, ook belangrijk, door het draaien valt er uit allerlei holtes nog straalgrit.

Misschien leek het er op dat er al tijden niets aan de 850 is gebeurd maar niets is minder waar. Sinds de aanschaf van het spit is de hele onderkant nog schoner gemaakt dan met het stralen was gelukt. Duidelijk zie je het verschil voor en na het krabben.

krabben
Ook de laatste plaatwerkjes zijn gedaan en, heel belangrijk, de koplampranden zitten er eindelijk in. Typisch zo'n karwei waar je heel lang tegen op ziet maar als het dan eindelijk klaar is blijkt het toch te zijn meegevallen. De "A"-stijlen zijn getind zodat de naden definitief dicht zijn

Koplamprand A-stijl

Om de scherpe kantjes van het stralen wat te verminderen moest de auto compleet worden geschuurd met 180grit maar daarna kon het gebeuren!

Gespoten

Gespoten

Nu wachten tot de epoxy hard is (kan tot een week duren) en dan schuren. Voordat we plamuur kunnen zetten moeten de deuren, motorkap en kofferdeksel er in zodat we zeker zijn dat alles mooi aansluit. Maar eerst weer epoxy er op om alles definitief van de buitenwereld te isoleren. 

Half maart is de eerste laag epoxy gespoten en die heeft een paar weken mogen uitharden. Daarna is m'n lakmasseur begonnen met schuren en plamuren. Een langdurig karwei dat de basis moet vormen voor een perfecte laklaag die ongevoelig is voor de vijand van elke Fiat uit de vorige eeuw.

Voorbewerking  Voorbewerking

Voorbewerking  Voorbewerking

Voorbewerking Voorbewerking Voorbewerking

Na 3 maanden was het dan vandaag eindelijk zover dat de tweede epoxylaag kon worden gespoten en ondanks de kleine foto kun je op het achterscherm al zien dat er heel wat is verbeterd:
Voor
16 maart 2013   

Na
6 juli 2013

 

Ready? Nou ja, bijna dan want eerst moet er nog minimaal een laag grondverf gezet worden. Na weer een paar zaterdagen schuren is de carrosserie eindelijk zover dat er primer gespoten kan worden. We doen alleen de buitenkant, interieur en wielkasten. De bodem heeft twee lagen epoxy gekregen en dat is een uitstekende basis voor de laag bodyschutz die we gaan zetten. Na nog wat voorbereidend werk kan de 850 eindelijk weer de spuitcabine in en dan kan het beginnen.

Primer1 

Primer2 Primer5

Primer4

Primer3

Primer7

Primer8

 

 

 

 

Kitten Kitten

Nee, juist helemaal niet! Met twee man een hele ochtend besteed aan het voorbereiden van de carrosserie op het spuitwerk. Daarvoor hebben we alle naden, alle lasplekken en alle potentiële opslagplaatsen van water met strijkkit behandeld. En dat niet alleen in de wielkasten maar ook in motor- en kofferruimte, in het interieur en onder de bodem. Mijn "rotisserie" kwam daarbij weer goed van pas. Nu een poosje laten drogen en dan kunnen bodem en wielkasten in de Bodyschutz en in de kleur: Fiat 491, Baby-blauw

Kitten Kitten

Ondertussen ook de linkerkant van de bodemplaat voorzien van dempingsmatten zodat het comfort binnen tijdens het rijden wat prettiger wordt.

TLC, Tender Loving Care, dat was wat we nodig hadden voor de laatste fase van de voorbewerking. Tot mijn grote schrik bleek , toen we de deuren en kofferdeksel in de body monteerden, dat niet alle naden perfect waren en dat de kofferdeksel iets te hoog lag ten opzicht van de spatbordranden. Waarschijnlijk is als een effect van het jaar in het spit de carrosserie toch een beetje gaan doorhangen. Goede raad was duur (als in: een paar dagen extra werk om het weer mooi te krijgen) maar uiteindelijk is het dan eindelijk gelukt en staat de auto klaar voor de eerste echte kleur: Azurro 491. Babyblauw dus. Wat we de laatste tijd gedaan hebben:

  • Alle naden zo strak mogelijk gemaakt: plamuren en weer schuren.
    voorbewerking-naden (1)

    voorbewerking-naden (2)
  • Carrosserie compleet gezwart en opnieuw geschuurd om oneffenheden (putjes etc.) te vinden. Als die er waren opgevuld en geschuurd.

  • Auto opnieuw in grondlak.
    voorbewerking-naden (4)

  • Binnenkant geschuurd voor kleur en waar nodig afgeplakt.
    voorbewerking-naden (5)

  • Dit weekend alles de spuitcabine in. Voor alle zekerheid de auto op steunen gezet zodat ook de onderzijde gespoten kon worden.
    voorbewerking-naden (6)

  • En toen eindelijk kleur. Eerst de binnenkant.
    voorbewerking-spuiten (1) voorbewerking-spuiten (2) voorbewerking-spuiten (3)

  • Na een korte droogperiode de hefbrug omlaag en is de onderkant tweemaal in de kleur gezet.
    voorbewerking-spuiten (3) voorbewerking-spuiten (6)

  • Ook de motorruimte is nu blauw en dat ziet er goed uit. De volgende keer is de body aan de beurt!
    voorbewerking-spuiten (5)

Na de frustratie van vorige maand (een paar dagen extra werk om de passing weer terug in de carrosserie te krijgen) zijn bijna alle zaterdagen in Januari besteed om de body eindelijk spuitklaar te maken. Veel plamuren, schuren, weer plamuren en weer schuren en tenslotte uitblokken om de perfecte gladheid te krijgen. Op 31 januari is er een laatste laag nat-in-nat opgezet als voorbereiding van de kleurlaag.

Na het schuren van de plamuurlaag wordt een laag zwart poeder op de auto gewreven. Nadat die laag is afgeschuurd blijven er hopelijk geen donkere vlekjes achter; gebeurt dat wel, dan moet je weer plamuren en schuren.

Schuren-1 Schuren-4

Om te controleren of er echt geen foutjes inzitten wordt het plaatwerk nat gemaakt met ontvetter. Door de glans die je dan ziet kun je de imperfecties makkelijker vinden:

Schuren-2 Schuren-3

Niets te zien, dus perfect voorbereid om gespoten te worden. Al dat geschuur zorgt wel voor veel stof trouwens.

Als laatste aktie voor de kleur wordt gespoten krijgt de 850 eerst nog een nat-in-nat laag die er voor gaat zorgen dat de lak mooier "gaat liggen". Dat doen we op vrijdagavond en laten die laag aan de lucht drogen. Niet alleen de carrosserie maar ook alle losse delen krijgen deze behandeling.

Spuiten-2 Spuiten-3

En dan eindelijk is het zo ver: we gaan kleur spuiten! En mooi: Glasurit was in de jaren 60 en 70 een van de lakleveranciers van Fiat.

Spuiten-1 Spuiten-5

Spuiten-6 Gespoten-1

Er zijn twee lagen Basecoat en twee lagen transparante lak gezet. Na een heel weekend aan de lucht drogen is deze 850 eindelijk klaar om naar huis te komen!

 

Sinds de 850 thuis staat is er weinig nieuws meer toegevoegd aan deze site. En dat is niet omdat er niets gebeurd is maar omdat er veel verschillende werkjes zijn gedaan: uitzoeken van onderdelen uit de opslag, schoonmaken, passen, meten en (vaak) voorzien van een nieuw laag lak. 

   Werkplaats-2 Abarth-grille

  • Alle holle ruimtes zijn twee maal getectyleerd, evenals de binnenkanten van de voor- en achterspatborden en de dakranden.
  • Omdat de 850 koeling voorin krijgt moeten er leidingen gelegd worden. En om te kunnen bepalen hoe die moeten worden gelegd zijn de bladveer en de stabilisatorstang geplaatst. De bladveer is gemonteerd op een op maat gemaakt "U"-profiel (zoals Faza ze leverde). Moet resulteren in een verlaging van 4 cm.
    dwarsbalk-1 dwarsbalk-2
  • Stuurhuis (is gereviseerd) en hulpstuurhuis (nieuw) zijn geplaatst. Als de koelleidingen zijn gemonteerd volgt de rest van de stuurinrichting.
  • De kabelboom zit er in. De oude is uit elkaar gehaald, iedere kabel gecontroleerd en waar nodig vervangen, en weer geassembleerd. Alles opnieuw gewikkeld met kabeltape van Wurth (dat spul werkt geniaal). Omdat ik de kabelboom van een 850 heb gemaakt mis ik voor wat extra spullen natuurlijk nog kabels: voor o.a. de wisselstroomdynamo, de toerenteller en de oliedrukmeter. Die worden in aparte "boompjes" gelegd zodat ik ze beter uit elkaar kan houden.
    Kabelboom-achter 
    Uiteraard worden de kabels nog vastgelegd. Maar dat pas als alles is ingebouwd en getest.
  • De pedaalset, stuurkolom + huis van het contactslot, handrem en de beide deksels van de tunnel zijn kaal gemaakt en opnieuw gespoten zodat we in een keer het interieur kunnen opbouwen.
    afdek-tunnel-1 afdek-tunnel-2
  • Sinds vandaag heb ik de beschikking over een ultrasoonreiniger die we voorlopig alleen gebruiken voor bevestigingsmateriaal, veren en rubbers. Later volgt de carburateur.

 

Na de bekabeling waren dit weekend de koplampen aan de beurt. Eindelijk gaat de 850 een gezicht krijgen. Helaas bleek dat bij het pasmaken van de koplamphuizen (ik moest huizen van een A112 kopen en inkorten) een meetfout te zijn gemaakt waardoor de potten te diep kwamen te liggen en de lampen niet mooi aansloten bij de koplampringen.Ruim een centimeter te diep lagen ze en dat moest worden opgevuld met iets dat niet gevoelig is voor vocht. Gelukkig had ik in mijn oude zooi nog 4 koplamprubbers liggen, vuil en verhard maar in ieder geval bruikbaar. Na wat passen en meten was dit het resultaat:
koplampen

Nu nog wachten op de Abarth-grille die op dit moment wordt gemaakt.

Gelukkig niet maar wel lichte rookontwikkeling toen we begin april de accu van de Fiat 850 wilden aansluiten. Ondanks doormeten van de kabelboom en alle componenten was er toch iets niet goed aangesloten.
Kabelboom doormeten van een Fiat 850Dat riep om nader onderzoek maar ondanks meerdere sessies konden we niets vinden. Dan rest er maar een oplossing: kabelboom er uit tot de linker "A"-stijl en alle tape er weer af zodat we een bussel losse kabel overhielden. Daarna per component vanaf het schema alles weer opnieuw doorgemeten en aangesloten. Triest tijdverlies maar beter dan blussen; goed afgelopen.

Al eerder gezegd: het elektrisch schema dat ik heb is van 1964. De auto van 1971 en geen actueler schema beschikbaar. Diverse verschillen in kleur en aantal aansluitingen maken het er niet makkelijker op. En dan heb ik mijn eigen aansluitingen voor elektrische benzinepomp, extra oliedrukzender, nieuwe spanningsregelaar en relais voor laadstroomlamp (vanwege wisselstroomdynamo) nog niet eens aangesloten en getest.