Afgelopen week geprobeerd de motor te starten maar dat was geen succes. Zowel vonk als benzine dus je zou denken dat hij zou moeten aanslaan. Compressietest gedaan (2 keer) en dat leek niet goed. Kaartje compressietest komt binnenkort hier te staan. De reden was niet duidelijk en met ingebouwde motor met een endoscoop binnen kijken gaat wat moeilijk bij een 850. We waren toch van plan de motor en de motorruimte weer mooi te maken dus meteen besloten om alles onder de motorkap te demonteren. Omdat we toch bezig waren Yorn meteen uitgelegd hoe je kleppen moet stellen.

Vandaag met vereende krachten de motor uitgebouwd. Alles netjes gedemonteerd en gelabeld en een verzameling foto's gemaakt zodat Yorn aan de hand van de foto's de boel weer kan monteren. Na een paar uurtjes relaxed sleutelen lag het blokje buiten. Komende week komt de endoscoop van mijn werk er aan te pas om eens te kijken wat er inwendig aan de hand is.

Deze week meteen wat remdelen en beurtenspul besteld bij Martin Willems. Zoals altijd weer snelle levering. Ben nog bezig om een voortrein van een Coupé te kopen zodat we schijfremmen kunnen gaan monteren. Kort verslagje staat hier

Afgelopen week geconstateerd dat de compressie van de 850 slecht was.
compressietest
Zojuist de motor geinspecteerd met een endoscoop van mijn werk. Geen goed nieuws want de tweede cilinder had "snot" aan de wand zitten, de derde zag er uit als een druipsteengrot en de eerste en de vierde waren redelijk schoon. Ik denk dus aan een kapotte koppakking tussen tweede en derde cilinder. Binnenkort de kop maar eens demonteren en dan zien of er nog meer ellende boven komt drijven.

Vorige week bleek bij inspectie met een endoscoop dat de 2e en 3e cilinder vol met bagger zaten. Er zat dus maar één ding op: koppen snellen. Vanmiddag hebben we samen de kop er af gehaald. Karweitje van niets. Eindelijk kwam de motorbok (Winntec 500) die ik ooit eens tweedehands had aangeschaft van pas. Jammer van de overcapaciteit want dat ding kan veilig 500 kilo aan en een 850 blokje hang je er in je eentje aan.

Binnen een half uur lag de kop er af en konden we eindelijk aanschouwen wat er op de zuigers lag. 't Leek wel modder. Afijn, goed schoonmaken en kijken of er schade aan de cilinders is. We hebben hoop dat het wel meevalt. Kleine reportage vind je hier

De onderdelen voor de 850 komen overal vandaan!

Plaatwerk uit Italië en Noord-Holland, sierlijsten uit Amerika, pakkingen uit Emmer-Compascuum, Joop brengt hopelijk binnenkort een cilinderkop mee uit de omgeving van Goor en morgen ga ik een gereviseerd blok halen in België. Het is een gereviseerd onderblok (100 G); het komt uit een opruiming van een oud revisiebedrijf. Verder nog geen informatie over aard van de revisie, staat van de oliepomp en nokkenas maar dat gaan we bekijken!

blok 1 Blok 2

Blok 3 blok 4

Net terug uit België waar we het blokje hebben opgehaald. Heeft jaren op de plank gelegen bij een revisiebedrijf in Maastricht. De foto's die ik van kapaza.be had afgehaald doen het geen eer aan! Het ziet er prachtig uit. 
Toen de eigenaar van het revisiebedrijf overleed heeft de vorige bezitter het gekocht (samen met heel veel andere onderdelen). Hij kon het niet gebruiken want hij doet alleen in motorfietsen.

Bijna alles is nieuw aan dit blok:

  • Opgeboord en nieuwe zuigers (65,58mm) en veren (levert wel 15 cc op)
  • Krukas geslepen en nieuwe lagerschalen
  • Keerringen en pakkingen.

Oliepomp en nokkenas zien er nieuw uit en de distributieketting ga ik morgen controleren. Alles was lekker ingeolied dus roestvrij. Krukas kan met de hand gedraaid worden. Ons weekend kan dus mooi niet meer stuk. Vandaag trouwens ook nog een paar uurtjes geplaatwerkt. De rechter binnendorpel is nu vrijwel klaar. Foto's volgen later

 

Vandaag heeft Joop de Marbella-cilinderkop afgeleverd in Raamsdonksveer. Deze kop heeft in tegenstelling tot de originele dubbele klepveren wat iets hogere toeren mogelijk moet maken. Joop had niet alleen de moeite genomen om helemaal uit Goor naar het zuiden af te dalen, hij had ook de kop mooi schoongemaakt en de kopbouten en het kleppendeksel meegeleverd.En dat voor het geld dat ik er voor moest betalen...... Gewoon een koopje. Wordt heel erg op prijs gesteld. Uiteraard gaan we wel even knutselen met een Dremel om de ademhaling iets te verbeteren.

Vandaag kwam trouwens ook de stickerset (voor onder de motorkap) aan uit Engeland. Replica's uiteraard maar wel de moeite waard (en niet alles wordt gebruikt!)

stickersetje

Afgelopen zaterdag samen met Yorn aan het blokje gewerkt. Eerst het centrifugaalfilter gedemonteerd en schoongemaakt. Daar zat ongeveer een volle koffiebeker aan sludge in. Het lijkt er op dat zo'n filter vaak vergeten wordt. Wij gaan er in ieder geval een extern filter bijzetten (op de zijkant van het blok zit een montagemogelijkheid: zie de foto's in een eerder artikel) zodat de olie in goede conditie blijft. De benodigde onderdelen zijn al op voorraad.

Vervolgens distributiedeksel van het oude blok gedemonteerd waarna we geconfronteerd werden met dit:

Distributieketting 

Deze heeft zijn beste tijd gehad, er zijn zelfs schakels defect. Gelukkig zit er in het nieuwe blok een nieuwe distributieset.
De rest van het blok zag er niet veel beter uit, hoewel de krukas nog gaaf lijkt.

Hier het oude en het nieuwe  binnenwerk:
Het oude blok 
Toen we het centrifugaalfilter wilden terugmonteren bleek het niet mogelijk om de centrale moer (op de krukas) op moment aan te halen zonder de poelie te "fixeren". De moer heeft een korte borst die in de oliekeerring zit, tegen de kop van de krukas. Helaas was de borst te kort en sloot die niet aan zodat de achterkant van de poelie tegen het distributiedeksel zat. Resultaat: een krukas die niet meer te draaien was.

Gelukkig had mijn vader nog een langere moer liggen maar die kan ik pas later monteren.

Terwijl ik met het schoonmaken van losse delen bezig was heeft Yorn het carter ontvet, uitgedeukt en geschuurd waarna het weer netjes in de lak is gezet. Eerst vullende primer en daarna chassislak.
  

De Marbella-cilinderkop is gecontroleerd op vlakheid en is hartstikke strak. De oude tuimelaaras past goed dus die zal ik na schoonmaken en herassemblage weer gewoon gebruiken.
Ondertussen ben ik op zoek naar een leuke carburateur, iets in de orde van 32 of 34 mm.

We hebben voorlopig nog werk zat om het nieuwe blok netjes af te bouwen. Voorlopig zal er weinig aan de carrosserie gebeuren want helaas heeft onze plaatwerker zelf een schade-auto gekocht en is dus tot half januari onder de pannen.

Afgelopen zaterdag samen met Yorn aan het blokje gewerkt. Eerst het centrifugaalfilter gedemonteerd en schoongemaakt. Daar zat ongeveer een volle koffiebeker aan sludge in. Het lijkt er op dat zo'n filter vaak vergeten wordt. Wij gaan er in ieder geval een extern filter bijzetten (op de zijkant van het blok zit een montagemogelijkheid: zie de foto's in een eerder artikel) zodat de olie in goede conditie blijft. De benodigde onderdelen zijn al op voorraad. Vervolgens distributiedeksel van het oude blok gedemonteerd waarna we geconfronteerd werden met dit:

Distributieketting 

Deze heeft zijn beste tijd gehad, er zijn zelfs schakels defect. Gelukkig zit er in het nieuwe blok een nieuwe distributieset.
De rest van het blok zag er niet veel beter uit, hoewel de krukas nog gaaf lijkt. Hier het oude en het nieuwe  binnenwerk:
Het oude blok 
Toen we het centrifugaalfilter wilden terugmonteren bleek het niet mogelijk om de centrale moer (op de krukas) op moment aan te halen zonder de poelie te "fixeren". De moer heeft een korte borst die in de oliekeerring zit, tegen de kop van de krukas. Helaas was de borst te kort en sloot die niet aan zodat de achterkant van de poelie tegen het distributiedeksel zat. Resultaat: een krukas die niet meer te draaien was. Gelukkig had mijn vader nog een langere moer liggen maar die kan ik pas later monteren. 
Terwijl ik met het schoonmaken van losse delen bezig was heeft Yorn het carter ontvet, uitgedeukt en geschuurd waarna het weer netjes in de lak is gezet. Eerst vullende primer en daarna chassislak.
  

De Marbella-cilinderkop is gecontroleerd op vlakheid en is hartstikke strak. De oude tuimelaaras past goed dus die zal ik na schoonmaken en herassemblage weer gewoon gebruiken. Ondertussen ben ik op zoek naar een leuke carburateur, iets in de orde van 32 of 34 mm.

We hebben voorlopig nog werk zat om het nieuwe blok netjes af te bouwen. Voorlopig zal er weinig aan de carrosserie gebeuren want helaas heeft onze plaatwerker zelf een schade-auto gekocht en is dus tot half januari onder de pannen.

Afgelopen zaterdag samen met Yorn aan het blokje gewerkt. Eerst het centrifugaalfilter gedemonteerd en schoongemaakt. Daar zat ongeveer een volle koffiebeker aan sludge in. Het lijkt er op dat zo'n filter vaak vergeten wordt. Wij gaan er in ieder geval een extern filter bijzetten (op de zijkant van het blok zit een montagemogelijkheid: zie de foto's in een eerder artikel) zodat de olie in goede conditie blijft. De benodigde onderdelen zijn al op voorraad. Vervolgens distributiedeksel van het oude blok gedemonteerd waarna we geconfronteerd werden met dit:

Distributieketting 

Deze heeft zijn beste tijd gehad, er zijn zelfs schakels defect. Gelukkig zit er in het nieuwe blok een nieuwe distributieset.
De rest van het blok zag er niet veel beter uit, hoewel de krukas nog gaaf lijkt. Hier het oude en het nieuwe  binnenwerk:
Het oude blok

Toen we het centrifugaalfilter wilden terugmonteren bleek het niet mogelijk om de centrale moer (op de krukas) op moment aan te halen zonder de poelie te "fixeren".
De moer heeft een korte borst die in de oliekeerring zit, tegen de kop van de krukas. Helaas was de borst te kort en sloot die niet aan zodat de achterkant van de poelie tegen het distributiedeksel zat. Resultaat: een krukas die niet meer te draaien was. Gelukkig had mijn vader nog een langere moer liggen maar die kan ik pas later monteren. 
Terwijl ik met het schoonmaken van losse delen bezig was is het carter ontvet, uitgedeukt en geschuurd waarna het weer netjes in de lak is gezet. Eerst vullende primer en daarna chassislak.
  

De Marbella-cilinderkop is gecontroleerd op vlakheid en is hartstikke strak. De oude tuimelaaras past goed dus die zal ik na schoonmaken en herassemblage weer gewoon gebruiken. Ondertussen ben ik op zoek naar een leuke carburateur, iets in de orde van 32 of 34 mm.

We hebben voorlopig nog werk zat om het nieuwe blok netjes af te bouwen. Voorlopig zal er weinig aan de carrosserie gebeuren want helaas heeft onze plaatwerker zelf een schade-auto gekocht en is dus tot half januari onder de pannen.

Omdat de plaatwerker nog niet beschikbaar is  maar weer vol goede moed aan het motorblok begonnen. De bedoeling van vandaag was ontvetten, schuren, afplakken en donkergrijs spuiten. Daarna de krukaspoelie monteren met de nieuwe moer. Als laatste zou ik het extra oliefilter gaan monteren. Daarvoor heb ik een verloopnippel gevonden uit originele stock. Ook een oliefiltertje besteld dus dat zou eenvoudig moeten zijn..

Het eerste plan lukte, het tweede niet. De moer die uit de geheime voorraad van mijn vader kwam bleek een te lange schacht te hebben dus zodra hij op moment was aangehaald bleef de sluitring loszitten. De oplossing is om er een paar milimeter af te laten slijpen maar dat betekent weer wat oponthoud in de voortgang.

Plan 3 eindigde al bij de leverancier van het oliefilter. Het nippeltje had een te klein draadeind dus het filter zal nooit gaan passen. In zijn magazijn nog even allerlei filters geprobeerd maar geen succes. Ook hiervoor laat is dus een nieuwe nippel draaien want dat filter wil ik er op hebben.

De resultaten van plan 1:

Na schoonmaken en schuren Na schoonmaken en schuren

Gespoten Kon het niet laten

Binnenkort de kop naar het revisiebedrijf en hopelijk heeft de plaatwerker snel weer tijd!

Vandaag een ritje naar Roosendaal gemaakt om bij AVT-revisie de kop te laten afpersen en vlakken.

Mano heeft me daar heel vriendelijk en professioneel geholpen en binnen anderhalf uur was ik weer onderweg naar Breda met een blinkend cilinderkopje achter in de auto.

Zoals je kunt zien is de kop afgeperst, zijn de kleppen vacuum getest, is er geschuurd en daarna is alles schoongemaakt alvorens er gevlakt werd. Ik ben supertevreden. Als nou de koppakking snel komt kan ik weer verder.

Le mani in aria per Mano!

 

Klikken op de afbeelding opent het album.

Het werk aan de cilinderkop

Dit weekend eindelijk weer merkbare voortgang geboekt. Een paar weken geleden had ik de nieuwe waterpomp al geschuurd en gespoten. Daarna de vers gespoten poelie gemonteerd en alles (tijdelijk) aan de motor gehangen. Het oog wil ook wat tenslotte.
Gisteren de kop er op gezet en opgebouwd, ontsteking verder schoongemaakt en met nieuwe onderdelen opgebouwd. Maar die gaat er pas definitief op als de motor is ingebouwd. Yorn heeft het kleppendeksel spuitklaar opgeleverd en dat is nu ook weer mooi zwart.

motor&kop motor&kop

Soms, heel soms, komt er iets voorbij op een veilingsite waarvan je niet weet of je het nu moet kopen of niet. Is het nodig? Is het leuk? Is het niet te duur? In dit geval kwam ik op EBay een Triger distributiesetje tegen voor een 850. Lang getwijfeld en het bleef maar te koop staan. Vervolgens verkocht ik wat onderdelen en toen kwam de beslissing al een aardig stuk dichterbij. Doorgezocht of er toch niet iemand ook zoiets te koop had om een prijsvergelijking te kunnen maken. Hoewel ze zeldzaam zijn toch nog twee gevonden en allebei flink duurder, dus maar op "kopen" geklikt. Deze week is het binnengekomen en hier kan ik wat mee. Binnenkort weer wat te sleutelen!

Triger set 850 

Voor de A112-rijder staat er op EBay ook nog een setje te koop (eigenlijk voor een 127) wat weer mooi in een Abarth-replica past

Het verschil dat rijst maakt! Je zult wel denken dat ik raaskal maar omdat de spaarpot even wat minder gevuld is het ik de rijstpot gebruikt om mijn expansietankje van binnen schoon te maken. Gekozen voor rijst en spliterwten omdat deze wel ruwe kantjes hebben maar zachter zijn dan het plastic van het tankje. We begonnen zo:
tankje-2  tankje-1

De rijst voor het schudden:
tankje-3 

Tankje na het schudden en schoonmaken buitenkant:
tankje-4  tankje-5

Nu nog even in de groene zeep en dan is dit tankje voorlopig zeer bruikbaar.
En de rijst? Die kan weg.

tankje-6

 

Dat zeggen ze in België als het tegenzit. Vandaag zou de motor verder klaargemaakt worden om ingebouwd te kunnen worden. En het zit tegen.
Bij het ronddraaien van de krukas blijkt er ergens een zwaar punt te zitten. Op het eerste gezicht was er geen verklaring voor te vinden dus besloten de kop er af te halen. Dan zie je toch wat meer. Het probleem doet zich voor als de zuigers op (ongeveer) dezelfde hoogte zitten.
Ik heb de motor gekocht uit de boedel van een revisiebedrijf waarvan de eigenaar overleden was. Motor ziet er binnenin perfect uit. Nokkenas en oliepomp lijken nieuw te zijn. Daarom heb ik er wel vertrouwen in dat het niet op een koopje gedaan is en dat het met de montage van de rest van de onderdelen ook wel goed zit.
Toch wil ik de motor zo niet inbouwen en ga er op korte termijn mee langs een revisiebedrijf in de buurt. Hopelijk hebben zij een snelle oplossing, anders moet ik mijn reservemotor gaan reviseren.

Blok 1 is vrijwel klaar om op te bouwen. Maar verder denkend, en daarbij ook de ervaringen van de techneuten op het forum van via850.nl gebruikend, voelde ik er meer voor om blok 2 aan een nader onderzoek te onderwerpen. Is het een alternatief voor inbouw?

Blok 2, ooit gekocht bij Martijn in Nijmegen, is een Seat 133 blok (100GL) van 843cc. Zo'n blok heeft een normaal oliefilter en betere olieflow dan blok 1. Als ik de Triger-distributieriem kit die ik nog steeds heb liggen wil inbouwen kan dat niet op blok 1 omdat dan de centrifugaalsmering vervalt. Tijd voor demontage en inspectie dus. Voor demontage eerst gecontroleerd of alles vrij draaide. Dat deed het en erg soepel.

blok 1


blok 2

De krukas en de lagers zien er goed uit, vrijwel geen zichtbare slijtage; twee zuigerveren zijn gebroken en hebben ondiepe groeven in de cilinderwand gesleten. De zuigers zitten vol kool maar aan de kop is dan weer niets te zien. Wel blijken de koelkanalen nogal vol met ketelsteen te zitten.

blok 5

Het blok is naar Broos, een revisiebedrijf in Breda, gebracht voor schoonmaken en een revisie-advies.

Blok 2 heeft een paar weken gelogeerd bij Revisiebedrijf Broos en heeft daar nogal wat meegemaakt. De bedoeling was 0.6mm opboren, vliegwiel afdraaien, krukas en vliegwiel balanceren en overmaat zuigers en zuigerveren plaatsen. Daarna zou ik de boel zelf weer opbouwen. Dat viel wel, maar niet mee. Na het schoonmaken en opboren werd ik gebeld: er waren twee zuigers geplaatst en die kwamen niet waar ze moesten komen: bij het bovenkant van het blok. Blok 1 meegenomen en de blokhoogte vergeleken met blok 2. Daar zat nogal verschil tussen, bijna 5 mm. Hier zie je hoe dat er uit zag:
Fiat 850 motorblok
Hoe hebben we dit opgelost? Uiteraard met een hoop meten. Daarmee kwamen we tot de volgende oplossing: de overmaat zuigers zouden worden overgezet op drijfstangen die ik nog had liggen; deze waren 2.5 mm langer. Verder waren alle afmetingen gelijk, dus ik kon ook de nieuwe lagerschalen gebruiken. Daarna is alles opgebouwd en is er opnieuw gemeten; we kwamen nog een kleine 2.5 mm tekort. De beslissing om die van het blok af te halen en het daarna te slijpen was snel genomen. Uiteraard wel nagedacht over consequenties van kopbouten, stoterstangen en lengte ontstekingsas. Zou dat allemaal nog wel passen? Maar twijfelen is voor watjes, dus onder de frees met het blok. Afgelopen week het geheel opgehaald en ik moet zeggen: ze hebben een knap karwei geleverd! 

bovenkant Fiat 850 motorblok
Vandaag begonnen met de opbouw: ontvetten, washprimer spuiten, primer spuiten en daarna een mooie laag donkergrijs.

Fiat 850 motorblok nog vet

Fiat 850 motorblok in washprimer

Fiat 850 motorblok in Speedprimer

Fiat 850 motorblok grijs gespoten

De nokvolgers (mooi opnieuw geslepen) geplaatst, nokkenas er in en de oliepomp geplaatst. Deze had ik nieuw liggen, alleen de overdrukklep is overgezet. Daarna begonnen met het volgende leuke karwei voor deze dag: het monteren van de Triger-kit (lees hier hoe ik daar aan kwam). 
Fiat 850 motorblok met nieuwe Triger set

De montage van deze kit was eenvoudig (de handleiding in het Spaans was moeilijker) en binnen een half uur achter de rug. Een probleem: de originele krukaspoelie van blok 2 past niet want hij valt tegen de bout van het nokkenastandwiel. En een passende krukaspoelie heb ik niet in mijn voorraad.

Eindstand van vandaag: blok afgewerkt, Triger-kitje geplaatst, carterpan gemonteerd, kop geplaatst, compleet met tuimelaaras en de ontsteking staat er in. Alles paste perfect, de 2.5 mm die van het blok is afgefreesd hebben we nergens teruggevonden. Er zijn nog wat kleine werkzaamheden aan de kop en de carburateur. De bak ligt al te wachten om samengebouwd te worden en dan kan alles weer in de Fiat 850 gehangen worden.

Fiat 850 motorblok met nieuwe Triger set

Dick, een van de leden van het 850-forum, tipte me over een voorraadje uitlaatdempers met vliegroest die te koop waren bij Martin Willems. Het betrof Abarth lookalikes waar je met niet zo heel veel werk een knap dubbelpijps-dempertje van kon maken. En omdat het budget niet oneindig is de gok maar gewaagd. Voor 50 euro (plus de verzendkosten) ligt ie bij de buren (want ik was aan het werk). Zo krijg je hem geleverd (in dit geval een demper voor een Seat 133):
Fiat 850 Uitlaat

Met een borstel en schuurpads geprobeerd maar stralen gaat toch beter!

Fiat 850 Uitlaat

En vervolgens een heleboel lagen hittebestendige lak. Er was een plan om de uiteinden met chroomlak te spuiten maar voorlopig laat ik het zo.

Fiat 850 Uitlaat

In onze oude voorraad lag ook nog dit spruitstuk, oorspronkelijk bedoeld voor een 600. Maar de flens past uitstekend op de kop van de Fiat 850.

Fiat 850 Uitlaat

We hebben er dus weer een nieuwe uitdaging bij: de aansluiting tussen het spruitstuk en de demper maken.

Een poosje geleden stonden op Marktplaats twee Fiat 133's te koop. Eigenaar dacht dat hij goud in handen had en vroeg te veel. Ook onderdelen konden er niet af. Hij heeft de auto's toch weten te verkopen en de nieuwe eigenaar wilde voor een fatsoenlijke prijs wel van de twee pompen af. Ze waren niet prachtig maar na twee maanden zoeken waren ze wel de mooiste die ik kon vinden. En er zat ook nog een achterste uitlaatsteun bij (die ik vanwege mijn overstap van 100G naar 100GL niet had)

Fiat 850 waterpomp Fiat 850 waterpomp

Een zit er nu (als testpomp) op mijn Fiat 850 blok, de andere ben ik aan het reviseren. Handleiding van Joop er bij, maar daar stond helaas weinig over het benodigde geweld bij demontage in. Het bleek dat de kraag van het deksel volledig vastgerot zat in het huis. Gelukkig had ik nog 3-gats pompen liggen en daarvan heb ik er vandaag een gedemonteerd. Dat ging wel makkelijk en gaf me een idee wat ik wel en niet kon doen. Met een nylon hamer flink staan klappen en uiteindelijk ging het deksel (waar al heel wat stukjes waren afgesprongen) er af. Een nieuw deksel en afdichtring heb ik gelukkig nog, dus ik hoef niet op zoek naar wat anders en kan mijn reserve driegatspompen compleet houden.

Fiat 850 waterpomp Fiat 850 waterpomp

 

Het duurt even maar uiteindelijk komt er toch weer schot in de zaak. Qua waterpomp moest ik dus vanwege de 100GL-motor van de Fiat 850 van een 3-gats (nieuw) naar een 4-gats (gebruikt). Er was iemand die twee Fiat 133's te koop had maar die alleen alles in een keer wilde verkopen. Na lang wachten lukte dat en van de nieuwe eigenaar kon ik niet een maar meteen twee pompen kopen. Ze waren niet erg fris maar wel wat ik nodig had.

Fiat 850 waterpomp

Een pomp is als pas-deel op het blok gezet zodat we de rest van het koelsysteem konden opbouwen: gereviseerde radiateur en nieuwe (teflon) slangen. De andere pomp is met heel veel moeite uit elkaar gehaald: het deksel zat vast gerot en ging kapot. Daarna veel onderdelen gestraald en nieuwe onderdelen aangeschaft. De hals van de grote waterslang had een paar "transparante" plekken dus die moest hersteld worden. Is door mijn vaste revisiebedrijf (Broos in Breda) goed gedaan en dan ook weer voor een matsprijs. Dankzij Joop, een van de leden van het forum, heb ik de juiste lagers kunnen vinden en afgelopen week is de eerste pomp weer samengebouwd. In de Limburgse voorraad zat ook nog een nieuwe poelie en een nieuw deksel. Het oog wil tenslotte ook wat.

Fiat 850 waterpomp 
Het deksel bleek niet erg lekker te passen. Klein tikje met de hamer en.......
Fiat 850 waterpomp

Nooit meer doen dus. Na wat extra vet en nog een ander deksel ging de as er op handkracht in en ook het deksel schoof goed op zijn plaats. De onderdeelinformatie van Joop: SKF-lagers 62202-2RS1 & 62302-2RS1 passen als gegoten en kosten samen ongeveer € 56.00 ex BTW

Lang geleden kocht ik een Triger distributie-kitje voor de motor van de Fiat 850. Nadat eerst motor 1 (100G met centrifugaalsmering) was opgebouwd kwam motor 2 langs (100GL met een full-flow smering). Om de Triger-set hier op te bouwen is een grote hoeveelheid poelies getest. Je wilt tenslotte de riemen voor pomp en dynamo wel in lijn hebben met de krukaspoelie. Uiteindelijk bleek de poelie van de 100G nog de beste al moest daar wel een pasring voor worden gemaakt. Om te bepalen hoe dik deze moest zijn gebruikte ik een aantal PVC-fittingen die tot een ring werden gelijmd en afgeschuurd tot de gewenste dikte werd bereikt. Ik schreef er al eerder over. Maar omdat een PVC-ring niet erg duurzaam is heb ik er toch maar een uit staal laten draaien. Vandaag het resultaat opgehaald en ik ben tevreden. Deze wil ik wel monteren! Die gaat nooit meer kapot. En als bonus ook nog het speciale gereedschap mogen lenen voor de assemblage: een dop 36 en een momentsleutel. Zonder borg. Goede tent daar bij Broos Revisie in Breda.

Fiat 850 pasring voor krukaspoelie

Pasring voor krukaspoelie van Fiat 850

Nadat we de motor stabiel lopend hadden bleek er een bijgeluid in te zitten, ergens in de buurt van het distributiedeksel. Goede raad was duur. Daarom de dwarsbalk er weer uit en de poelie er af. Oorzaak van het geluid bleek de krukaspoelie te zijn die tegen het distributiedeksel aanliep (en daarbij de keerring opvrat). En hoe kwam dat nou weer?

Aan de motor van de Fiat 850 is al heel wat aangepast: eerst een standaard blok met centrifugaalsmering, toen een 133 motor met en daarna zonder Triger kit. Nadat de Triger er af was had ik de keuze voor een distributiedeksel: het originele van de 133 met montage voor benzinepomp of een van een 850. Die laatste hebben we gemonteerd. De poelie die er op ging was ook van de 850.

Om van deze slijtplek af te komen moest ik terug naar af: 133 motor, maar wel met 850 distributiedeksel en originele krukaspoelie. Toen bleek dat de poelie nog aanliep. Dat kostte weer een ritje naar Broos en die hebben snel een pasring voor me gedraaid die tussen tandwiel en poelie moest komen. Hieronder zie je de beschadigde poelie en de pasring.

850 poelie beschadigd

Met deze oplossing loopt de motor weer netjes en zonder storende bijgeluiden. Op naar de volgende uitdaging.....

 

We zijn begonnen: de motor en de kop liggen bij het revisiebedrijf en de eerste onderdelen zijn besteld. Het doel: een 1000cc motor (ongeveer dan....) bouwen voor de Fiat 850, gebruik makend van een Autobianchi A112 Eliteblok van 965cc en 0.6mm opboren naar 982cc. De boring is dan 67,8mm en de slag blijft 68mm.
Het blok dat ik heb gekocht is helemaal leeg, alsof het net uit de gieterij komt. Krukas is in goede staat, er hoeft niet aan geslepen te worden. Wel drijfstangen, geen zuigers, vandaar dat de keuze voor een grotere boring eenvoudig was.

850 A112 blok

De kop is een ander verhaal. Een vorige eigenaar is met een dremel in het inlaatkanaal aan de gang geweest. Even afwachten wat de effecten daarvan zijn. En als bij elke echte Fiat 850 zijn de verbrandingskamers van de eerste en vierde cilinder stevig gepit. Nog nooit een gebruikte kop gezien zonder inbranden rond de klepzetels. 

850 A112 kop 1 850 A112 kop 2

De gedachte is nu om, vanwege nieuwe klepzetels, grotere kleppen te laten zetten. De huidige inlaatkleppen zijn 29mm, de uitlaatkleppen 26mm. Ik denk er over om kleppen van een Cinquecento te laten zetten: inlaatkleppen van 30.5mm, de uitlaatkleppen van 27.5mm. Niet te gek groot en er moet genoeg ruimte voor zijn.

Zelf moet ik natuurlijk ook aan de gang blijven en zorgen dat ik mijn eigen voorraad onderdelen gebruik voor ik ga bestellen. Veel nieuwe heb ik al en ook een aantal gebruikte: daar ben ik aan begonnen.
Eerste gevonden voorwerp: de tuimelaaras.
De gemiddelde Fiat 850 lijdt een zwaar laatste jaar: weinig of geen onderhoud. En als je dan de motor uit elkaar haalt zit er een dikke zwarte laag aan de binnenkant. En dus ook op de tuimelaaras uit mijn voorraad. Kan hij in ieder geval niet meer roesten.

850 tuimelaaras 1
Dit is de as zoals die uit de voorraaddoos kwam. Lijkt bruikbaar maar niets beweegt er meer.

850 tuimelaaras 3

Met veel moeite en kruipolie uit elkaar kunnen halen en schoongemaakt.

850 tuimelaaras 4
De as met de vastgekoekte olieresten.

850 tuimelaaras 5

850 tuimelaaras 6

Na veel borstelen, priegelen en opwrijven met nat schuurpapier 1000 is dit het resultaat. De boringen zijn met de hand met een klein boortje opengemaakt waarna het inwendige een paar uur in de wasbenzine heeft gestaan. Alle gaten doorgeblazen en daarna een voor een gecontroleerd: met ducttape steeds alle gaten op twee na afplakken de dan doorblazen. Tape op andere gaten en herhalen.
Weet ik tenminste zeker dat er olie in kan komen als de motor draait. En voor de puristen onder ons: niets van deze tuimelaaras raakt iets waar eerder contact mee is geweest. De volgorde van opbouwen hoeft dus niet dezelfde te zijn als van het demonteren.

850 tuimelaaras 7

Deze is klaar voor gebruik. Geolied en in een katoenen lap gewikkeld ligt deze in een plastic zak te wachten op gebruik.

De eerste werkzaamheden aan het A112 blok voor de Fiat 850 bij Broos Revisie in Breda zijn begonnen. Het blok is, nadat het een stoombad heeft gehad,  geboord naar 67.8mm (3e overmaat) en licht gevlakt. De inbouw van krukas, drijfstangen, zuigers en lagers zullen zij ook verzorgen nadat het draaiend gedeelte is gebalanceerd.

En voor de hoofdlagers geldt dat ze weer "thuis" zijn: mijn vader verkocht ooit oude voorraad aan Broos en die monteert nu weer hoofdlagers uit die voorraad in mijn motor.

850 blok broos 850 lagers

Bij het blok had ik de originele drijfstangen gekocht. Omdat de Autobianchi motor geperste zuigerpennen heeft en voor de zuigers van Scuderia Abarth pennen met clips gebruikt worden zat er wat ruimte tussen de ogen van de drijfstangen de zuigerpennen. Dat is niet echt bevorderlijk voor een lang leven. Dat is opgelost door fosforbronzen bussen te draaien:

850 drijfstangbus 1 850 drijfstangbus 2

De cilinderkop had nogal wat geleden van de standaardkwalen van de 850 motor: arm mengsel in de uiterste cilinders en overmatige warmte: nogal wat pitting bij de klepzittingen. Voor de kop is gekozen voor iets grotere kleppen dan standaard; uitlaat 27.5 i.p.v. 26mm, inlaat 30.5 i.p.v. 29mm (kleppen van een Fiat Seicento Sporting hebben dezelfde lengte en steeldiameter. En één groef) met uiteraard ook nieuwe klepzittingen. Daarmee is een groot deel van de pitting meteen verdwenen.

850 kop broos

De opzet voor de te reviseren cilinderkop. En dit is de kop (bijna) klaar voor gebruik:
850 cilinderkop klaar
In- en uitlaatkanalen zijn nog een beetje uitgefreesd en alles netjes gemaakt.

De nokkenas is ook binnen, een 296° exemplaar van Abarth-online/Scuderia Topolino. De nokvolgers die ik in voorraad had zien er goed uit, ze worden alleen nageslepen. En dit is het nieuwe verblijf van de nokkenas:
850 nokkenas nieuw 850 nokkenaslagers nieuw

En van het vliegwiel is wat gewicht afgedraaid.

Fiat gebruikte voor de verschillende modellen van de 850 verschillende motorcodes, die aan de rechterzijkant van de motor zijn opgegoten.
Motortype Motor Seat

De motorcodes zijn als volgt:

Model Motorcode PK kW HP Boring Slag Cilinderinhoud Compressieverhouding Carburateur_1 Carburateur_2
Fiat 850  Berlina 100G.000 34 25 34 65,0 63,5 843cc 8,0 Weber 30ICF6 Solex C30PIB4
Fiat 850  Berlina 100G.002 37 27 36 65,0 63,5 843cc 8,8 Weber 30ICF7 Solex C30PIB4
Fiat 850  Special 100GB.000 47 35 46 65,0 63,5 843cc 9,3 Weber 30DIC1 -
Fiat 850  Coupé 100GC.00 47 35 46 65,0 63,5 843cc 9,3 Weber 30DIC Weber 30DIC1
Fiat 850  Spider 100GS.00 49 36 48 65,0 63,5 843cc 9,3 Weber 30DIC Weber 30DIC1
Fiat 850  Sport Coupé 100GBC.000 52 38 51 65,0 68,0 903cc 9,5 Weber 30DIC2 -
Fiat 850  Sport Spider 100GBS.000 52 38 51 65,0 68,0 903cc 9,5 Weber 30DIC2 Weber 30DIC11
Fiat 850  T 100GF.000 33 24 33 65,0 68,0 903cc 7,2 Weber 30ICF15  
          
Fiat 133 100GL.000 44 32 43 65,0 63,5 843cc 8,8    
          
Voor het geval je nog wat speciaals wilt:          
Autobianchi A112 (903cc) A112A.000 47 35 46 65,0 68,0 903cc 9,0 Weber 32IBA10   
Autobianchi A112 (965cc) A112B1.000 48 36 47 67,2 68,0 965cc 9,2    
Autobianchi A112 (982cc) A112A1.000 58 43 57 65,0 74,0 982cc 10,0    
Autobianchi A112 (1049cc) A112A2.000 70 51 68 67,2 74,0 1050cc 10,4    

Ik ben nog op zoek naar ontbrekende extra informatie en zal deze t.z.t. aanvullen/uitbreiden.