De Formula 850 was in 1966 een vervolg op de Formula 500 serie, In de Formula 850 (otto e mezzo) werd geraced met monoposto's aan de volgende eisen moesten voldoen:

ALGEMEEN:

  • De auto's waren van het eenzits racetype waarvan de motoren waren afgeleid van een auto van een Italiaans merk die was goedgekeurd in de categorie Touring-serie (groep 1)
  • Maximale cilinderinhoud: 850 cc
  • inimale spoorbreedte: 105 cm
  • Minimale wielbasis: 180 cm
  • Minimumgewicht rijklaar en zonder brandstof: 300 kg
  • Maximale externe breedte body: 90 cm
  • Het gebruik van verplaatsbare ballast was verboden.

066B3182 C88C 4CE3 AFE8 4B731C1DD722 300x180

MOTOR:

  • De motor moest strikt standaard zijn zoals die van de gehomologeerde auto waarvan hij was afgeleid en alleen de volgende wijzigingen, vervangingen of verwijderingen waren toegestaan aan de motor:
  • Uitlaatspruitstuk en geluiddemper:
    Een eigen uitlaatsysteem was toegestaan om het spruitstuk en de uitlaatdemper te vervangen.
  • Carburateur:
    Het luchtfilter mocht worden verwijderd of vervangen.
    De carburateur die normaal op de motor was gemonteerd mocht niet worden vervangen of omgebouwd.
    Het was echter wel toegestaan om de onderdelen te wijzigen die de dosering van de brandstof en lucht regelen.
  • Koeling:
    Het was toegestaan om de radiator, de waterpomp, de bijbehorende leidingen en steunen te vervangen, te verplaatsen en / of te modificeren met onderdelen van andere merken.
    Wijziging of verwijdering van de ventilator en thermostaat was toegestaan.
    In het geval van een luchtgekoelde motor was het toegestaan om het ventilatiesysteem aan te passen of te verplaatsen, maar niet te verwijderen.
  • Elektrisch systeem:
    Het was toegestaan om de dynamo en de spanningsregelaar te verwijderen.
  • Gereedschap:
    Het was toegestaan om sensoren op de motor te vervangen, te verwijderen of toe te voegen voor kilometertellers, toerentellers, thermometers en water- en oliedrukmeters.

VERSNELLINGSBAK:

  • De versnellingsbak moest van hetzelfde merk zijn als de motor, ook al behoorde deze tot een ander automodel.
    Overbrengingsverhoudingen moesten standaard blijven.
  • De vervanging van de overbrengingsverhouding was alleen toegestaan als deze door de fabrikant was goedgekeurd, ook voor een ander type auto dat tot groep 1 behoorde.
  • Bij montage van een andere versnellingsbak dan de oorspronkelijke was voor deze aanpassing het aanbrengen van een tussenflens op de motor en versnellingsbak toegestaan.
    Deze flens kon de startmotorsteun en de tussenas tussen de koppeling en versnellingsbak dragen.

ANDERE VEREISTEN

  • Carrosserie:
    De open eenzitscarrosserie moest ter hoogte van de bestuurder zijn voorzien van een rolbeugel die ten minste 3 centimeter hoger moest zijn dan het hoofd van de bestuurder wanneer hij achter het stuur zat en die breder moest zijn dan de schouders van de bestuurder.
    De coureur moest kunnen in- en uitstappen zonder enig bewegend element, inclusief het stuur, te verplaatsen.
  • Verplichte automatische start:
    Met ingebouwde startmotor die kon worden bediend door de bestuurder achter het stuur.
  • Brandbeveiliging:
    Naast de bescherming die al door art. 125 van de C.S.I. was vereist moest de auto zijn uitgerust met een elektrische hoofdschakelaar of met automatische bediening, of worden bediend door de bestuurder.
  • Remmen:
    Een gescheiden (dubbel) remsysteem was vereist en wel zodanig dat, in geval van verlies op één punt van de removerbrenging, de werking van de remmen op ten minste twee wielen van dezelfde as wordt voortgezet.
  • Opvang olie:
    Het was verplicht om een apparaat te installeren dat ontworpen was om elke olieretour door de vulopening van het carter op te vangen.
  • Tijdens de races wordt geen olietoevoer toegestaan.
    Alle vulopeningen van de motor en het oliereservoir moesten zo zijn ontworpen dat verzegelingen van de vulopeningen konden worden aangebracht.
  • Brandstof:
    Alleen commerciële brandstof zoals gedefinieerd door de F.I.A. was toegestaan.
  • Certificaat van oorsprong:
    Elke Formule 850 (F. 8½)-auto die voor een race verscheen, moest een certificaat hebben dat was afgegeven door de C.S.A.I. dat de oorsprong van de basiselementen bevestigde.

BEB9ADDE D4C8 4969 AD7D F740DEE5D0AF 300x225 64E22BF1 C7F5 4C31 851E 213708715AD3 300x169

In de jaren 1967 tot en met 1979 werden de vereisten bijgewerkt. Zo werden de toegestanen afmetingen en het gewicht van de auto aangepast en kwam er meer vrijheid voor de constructeurs om onderdelen te kiezen. Deze wijzigingen komen misschien later nog eens aan bod in een ander artikel.