Al zoekend naar onderdelen kom je ook wel eens iets anders tegen. Als je het zo bekijkt herken je al wel wat zwakke plekken. Deze foto's zijn ooit in de Huizer Courant geplaatst, gemaakt door Wim Sonius. Klik even op de naam en zoek de showroomview bij Donkervoort. Imposant!
Fiat 850 wat jammer
In het leven van ieder automodel is er een fase waarin de zoveelste eigenaar de waarde niet meer inziet en afscheid neemt van zijn auto.
We kennen bijvoorbeeld de boerenporsche maar ook de Fiat 850 ontkwam niet aan een afscheid zonder tranen.
Gelukkig zijn er veel aan de shredder ontsnapt en weer in alle glorie terug op de weg gezet. Deze echter niet....
Ik kwam ze tegen op www.faxonline.it. Deze foto's zijn in Monopoli (bij Bari) gemaakt. Altijd weer triest om dit te zien.
Mocht je interesse hebben om nog iets bruikbaars te vinden, dan kun je met de volgende informatie van Faxonline.it een poging doen:
In een bos bij Impalata ontdekten we deze restanten van een auto, een Fiat 850 geproduceerd door Fiat tussen 1964 en 1973.
Hij is er waarschijnlijk al tientallen jaren geleden verlaten en niemand lijkt zijn aanwezigheid te hebben opgemerkt.
Letterlijk omringd door vegetatie, zozeer zelfs dat het niet gemakkelijk was om dichterbij te komen om deze foto's te maken.
De auto staat op de top van een steile helling van een heuvel met uitzicht op de zee, op slechts een korte afstand van een natuurpad in de streek Murgia Trulli.
Er gaat wel eens iets mis met een Fiat 850 en soms kun je daar niets aan doen. Zo te zien hadden de grote jongens in deze crash meer schade dan de 850, al zal die ook wel afgeschreven zijn.
Jammer, ook van de accessoires: spatlappen, motorkapslot, achteruitrijlamp, kapjes op motorkap en een plaid. Maar die kon zeker mee naar de volgende auto.
Oom agent had er weer werk aan.
Deze meneer staat er (terecht) beteuterd bij te kijken. Zo sta je met iemand te praten en is je wagen nog heel en twee tellen later is de achterkant in elkaar gedrukt.
Racen met een Fiat 850 kan heel goed gaan. Maar soms zijn het ettertjes en lig je er af voor je het weet. Zo te zien wel een rolbeugel.
Een filmpje vertelt meer dan 100 foto's (daarom zitten er ook zo'n 24 foto's in een seconde film). En daarom heb ik uit een Finse reportage over een Jokamiesluokka race wat crashes met 850's in een compilatie gezet. Niet alleen de crashes maken indruk, ook de snelheid van de deelnemers imponeert. Klikken op de foto start de film.
Dat je met een Fiat 850 Pulmino met je knieen elke klap opvangt weet iedereen. En als dat een harde klap is komen er andere lichaamsdelen in de knel. In oktober 1970 verongelukte G. Fraccaroli ergens langs het Gardameer. Zijn familie herdacht hem met een foto in een kapel in de buurt:
Na een avond met een paar high fives omdat onze Fiat 850 zijn eerste tekenen van leven heeft gegeven moeten we niet vergeten dat er ook trieste momenten zijn met 850's in de hoofdrol. Meestal auto's die ergens vergeten in een hoekje staan. Deze staat er al zo lang dat er nog een Tsjecho-Slowakije sticker achter op zit. Weinig meer aan te redden en ook weinig bruikbaars meer aan.
Deze heeft wat meer mogelijkheden al zal alles tot planthoogte ook wel verrot zijn.
RanWhenParked is een site waar allerlei automobiel verdriet op wordt gepost. Ook de Fiat 850 heeft in Amerika niet altijd het eeuwige leven en eindigt daar dus soms op de scrapyard. Hier staat naast een 850 Berlina en een 850 Spider nog wat meer Europees spul gestapeld, zelfs een paar Moffenhelmen.
Zo zie je pas hoe klein een Fiat 850 Spider is in vergelijking met een Amerikaan:
In 1966 werd Florence getroffen door een forse overstroming die grote delen van de stad onder water zette. Als het nu alleen maar water was geweest dan waren de gevolgen te overzien geweest. Maar een halve berg aan modder en puin werd meegevoerd en voor deze Fiat 850 pakte dat rampzaling uit:
Er zijn op internet meer foto's van deze ramp te vinden en daar staan erg veel Fiats op.
Raphael Drake fotografeert graag auto's. En hij houdt wel van verval. Dan kun je je indenken wat er nogal eens voor zijn lens terechtkomt. Maar bij een excursie in een steengroeve kwam hij deze restanten tegen. Al is er niet zoveel meer van over, de kenners herkennen er natuurlijk al snel een Fiat 850 in. Kijk maar naar het rechtervoorspatbord en de deur en aan de achterkant is het meteen duidelijk. Weer eentje weg.
Je hebt je er op verheugd, een dagje gassen met je Fiat 850 Coupe. Alles voorbereid, banden op spanning, motor afgesteld, helm op. Wat kan je gebeuren? Tot je net even te hard die bocht induikt. Aan de rubbersporen te zien was het een venijnige.
Gelukkig had je je vrienden meegenomen voor de aftocht. Ik zie bij een paar van van hen duidelijk wat leedvermaak. Maar je voorruit was gelukkig nog heel.
Racen met een Fiat 850, nog steeds geniet een grote groep mensen daarvan. Maar dan niet meer met deze 850 die in Frankrijk aan zijn eind kwam. Hopelijk liep het met de bestuurder beter af.
In Spanje werd in het programma "La Segunda Oportunidad" uitgelegd hoe je een vreselijk ongeluk kon voorkomen als je de grip kwijtraakte op een slechte weg. Daarvoor gebruikte men een Seat 850. Er komen computers in voor. En een man met een serieuze blik. Vast de Chriet Titulaer van Spanje maar dan zonder baard. En de 850? Die overleeft het niet. Maar hij krijgt een tweede kans (toevallig ook de naam van het programma) en herrijst op miraculeuze wijze.
Het filmpje vind je hier
In Belgie woont iemand die het prettig lijkt te vinden om auto's tegen een boom te parkeren als hij vindt dat hij er op uitgekeken is. Allemaal aannames maar het resultaat is een feit: een 850 tegen een boom:
Hij deed het overigens ook met een DAF:
Op een bepaald moment heeft ook een Fiat 850 zijn laatste adem uitgeblazen; alles gegeven en dan wordt het tijd voor een afscheid. Maar de laatste eigenaar heeft er plezier aan beleefd en wil het kleintje nog niet kwijt.
Of zoiets, hoop ik dan.
Deze laatste eigenaar heeft een mooie laatste rustplaats gemaakt voor de Fiat 850. Kan hij er af en toe nog eens naar kijken en oude herinneringen ophalen.
Doet me trouwens denken aan de schuur waar ik de mijne vond......... Die was er gelukkig niet zo slecht aan toe!
Ze zijn er weer, de gesneuvelde Fiat 850's. Een selectie uit de laatste vondsten:
Deze sneuvelde tijdens de studentenprotesten in Parijs.
Van deze Fiat 850 krijg ik de kriebels:
En deze staat gewoon op een mooi plekje zielig te zijn....
In de VS leiden tragische ongelukken vaak tot nader onderzoek en terugroepacties. Ik vond daar op deze site een verhaal over en daar komt de Fiat 850 in voor. Inderdaad, Wat jammer. Maar voor een goed doel.
Op 24 september 1969 voerde de NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) in Los Angeles crashtests uit met een Fiat 850.
De test verliep niet goed voor de Fiat 850 (hier Coupé genoemd....). De auto voldeed beslist niet aan de federale veiligheidsnormen omdat er een ééndelige stuurkolom werd gebruikt
Deze test resulteerde in een onderzoek dat een jaar duurde en ertoe leidde dat Fiat duizenden voertuigen terughaalde. Afijn, foto's vertellen meer dan woorden.
En ongeveer zo werd getest:
De Tsjechische Fiat Club organiseerde een evenement ter gelegenheid van van 120-jarig bestaan van Fiat. Vreugde alom natuurlijk, koffie, taart, ontspanning en een tourrit. Die liep voor de eigenaar van deze Fiat 850 niet goed af. Hopelijk had hij minder schade dan de 850.
Autoforum, een Belgisch forum, heeft een item over autokerkhoven en ook daar vinden ze vaak Fiat 850's op hun laatste rustplaats. De naam van de fotografen ken ik niet maar ze hadden een scherp oog voor de Fiat 850's.
Kijk en huil.
Op 4 november 1966 werd Noord Italië getroffen door zware overstromingen. Ik schreef er al eerder over. De vloed trof niet alleen Florence, maar ook Veneto en Trentino. Enkele maanden later stapelde Fiat de meest beschadigde auto's op in Moncalieri, om ze op een eerlijke manier hun "begrafenis" te geven: opgestapeld op stalen hopen, zodat Fiat niet het risico loopt van slechte reparaties achteraf.
Dat leverde deze stemmige foto met onder andere een Fiat 850 op:
Bron: Quattroruote 60 Anni in 100 immagini
In het Italiaans tijdschrift Epoca van maart 1969 stond een artikel over de studentenprotesten in Rome.
De veelzeggende titel was "Ordine del giorno: Spaccare tutto".
Voor de Nederlands lezers: "Agenda vandaag: alles moet kapot!"
De tekst begon zo:
Ancora una volta gli studenti castristi e filocinesi di roma sono stati protagonisti di gravi episodi di violenza.
Il clima di rivolta era andato a mano a mano arroventandosi dopo la decisione presa del rettore di chiudere l'universita occupata: metre la stragrande maggioranza degli studenti si astaneva di ogni dimonstratzione, gli estremisti insediati nelle aule proclamavano la lotta ad altranza.
Vertaald is dat:
Opnieuw waren de pro-Castro en pro-Chinese studenten van Rome de hoofdrolspelers van ernstige gewelddadige episodes. Het klimaat van opstand was langzamerhand heter geworden na het besluit van de rector om de bezette universiteit te sluiten: terwijl de overgrote meerderheid van de studenten zich van elke demonstratie onthield, riepen de extremisten die zich in de klaslokalen vestigden de strijd aan anderen uit.
En dat het er heet aan toe ging blijkt uit deze foto:
Je vroeg je natuurlijk al af waar de Fiat 850 bleef.....
Alle automerken voeren uitgebreide crashtests uit met hun modellen, meestal in testcentra. Maar vroeger deden ze dat gewoon op hun eigen testbaan en dat gaf een hoop rommel. Hier gaan een Fiat 850 en een Fiat 1500 Comfort de strijd aan; het resultaat moeten we er zelf maar bij fantaseren.
Als je de tekst wilt lezen klik je op de foto.
Deze Fiat 850 Coupé van de eerste serie heeft het duidelijk af moeten leggen tegen een verticaal staand object. Was het een boom? Was het een paal? Nooit zullen we het weten.
De tekst gaat over het verschil in regels bij schadeherstel in verschillende landen in Europa. En over roestbescherming.
Ik heb het eerste stukje tekst vertaald (De rest moet je zelf maar doen als je geinteresseerd bent):
In Italië zijn er geen regels die voorzien in roestbescherming in de carrosseriebedrijf. In België daarentegen worden verzekeringsexperts uitgenodigd om wagens te melden die na ernstige ongevallen niet meer met veiligheidsgaranties gerepareerd kunnen worden.
Het kon nog erger.....
Je kunt er van alles van denken maar rot is het wel als je zo eindigt als deze Fiat 850 Coupé. Ik kwam de foto tegen op de Fiat 850 pagina op Facebook, geplaatst door Matty Crisell.