Yoshiharu Miyakawa is een tekenaar van auto's die zijn werk verkoopt op fineartamerica.com.
Een van de Fiat modellen die hij tekende is een Fiat 850 uit 1968:
Er is een uitgebreide serie artikelen te koop op de site van fineartamerica.com.
Yoshiharu Miyakawa is een tekenaar van auto's die zijn werk verkoopt op fineartamerica.com.
Een van de Fiat modellen die hij tekende is een Fiat 850 uit 1968:
Er is een uitgebreide serie artikelen te koop op de site van fineartamerica.com.
Onderdelen en documentatie, ik heb er een grote hoeveelheid van. Deze keer had ik een boek nodig en begon met zoeken. Boek niet gevonden, deze sticker wel!
't Is nu herfst en mooi weer maar er komt een tijd dat het weer koud en vochtig wordt. Hoe houd je dan de kinderen bezig terwijl jij in een Teams- of Zoommeeting zit? Je zou ze bijvoorbeeld een kleurplaat van een Fiat 850 Special of een Fiat 850 Coupé. Krijgen ze meteen geschiedenisles. En als je op de afbeelding klikt opent een nieuwe op A4 formaat.
Click on the pictures to get an A4 size picture
In Valencia zit een kapper naar mijn hart. Als het niet zo ver weg was zou ik er heen gaan! Kijk wat hier gemaakt is; dit zet het begrip "Kapsalon" in een heel ander daglicht:
Deze foto komt van de Fiat 850 pagina op Facebook en mocht ik gebruiken.
De Fiat 850 werd in 1964 geïntroduceerd en deed vanaf ongeveer oktober zijn intrede in Nederland. Ik heb de verkooplijsten van mijn vader's bedrijf er eens op nageslagen en de eerste werd daar op 2 oktober afgeleverd, de GL-06-32.
En van daaruit ben ik gaan tellen en kwam ik op de volgende aantallen:
Vanaf 1971 is de Fiat 127 in Nederland leverbaar en zie je dat die verkopen van de 850 gaat afsnoepen. Trouwens, ook de Seat 133 doet dat, al is dat in mindere mate.
In het pand van het autobedrijf stond op de eerste verdieping de voorraad auto's, bereikbaar via een eigengemaakte lift. Op de foto zie je dat er nogal wat 850's in voorraad stonden:
En we adverteerden ook; deze komt uit Autovisie:
Op vakantie in Frankrijk liepen we in een dorpje tegen een auto-meeting aan. Allerlei mooie auto's en heel veel rommel: onderdelen, reclameborden en gemengde troep waarvan je niet snapt dat iemand het ooit zou willen hebben.
Maar hoe gaat dat?
Je staat voor een kraam en ineens stellen je ogen scherp op een vertrouwde vorm. Een Fiat 850! Automatisch schieten mijn handen erheen en ja hoor, dit had ik nog niet.
Onderhandelen over de prijs want de verkoper denkt dat het goud is. Maar dit is zo zeldzaam dat ik het wel moet hebben. Dus toch best veel betaald maar daar heb ik geen spijt van.
En als je hem spiegelt lees je wat er afgedrukt wordt:
Een tijd geleden schreef ik dat de achterlichten van de Fiat 850 ook op andere auto's werden gebruikt, en dat waren niet de minste: Ferrari, Lancia, Ford en Simca. Misschien toevallig maar ook op de site van AutoRai verscheen ineens een artikel met dezelfde inhoud en dezelfde conclusie.........
3D printen is leuk en wordt steeds toegankelijker nu de hardware steeds goedkoper wordt. Als je het kunt verzinnen en digitaal kunt maken kun je het printen. Op GrabCad hebben anderen dat al voor je gedaan en nu kun je dus je eigen grille voor je Fiat 850 printen.
Is dat mooi of is dat mooi?
Ooit bestond op Discovery de serie waarin Leepu, een zelfbenoemde auto-ontwerper uit Bangladesh, de meest vreselijke creaties bakte van auto's in slechte conditie. Veel geschreeuw en vonken en ieder project kwam na veel nachten doorhalen net op tijd af om een of andere show te halen. Aan de techniek werd weinig verbeterd, alleen de carrosserie en het interieur werden onherkenbaar verminkt. Al weer een tijd van de buis maar nu is er een kloon van hem opgestaan die een Fiat 850 heeft misbruikt:
Aldo Fico, de techneut van dienst, hing er een Uno Turbo i.e. motor in en toont op Youtube de resultaten
Kwaliteit? Wmmmwaahhhh.
De Landrover-lovers zeggen "the best 4x4xfar" maar wat mij betreft is dit de beste 4x4: Een Fiat 850 met het onderstel van???
Ziet er wel bruut uit.
Op de Facebook-pagina van de Seat 850 groep stond een tijdje geleden een aantal foto's van een gebouw in Noorwegen waar een Fiat 850 aan was opgehangen:
Ik wil daar dan natuurlijk meer over weten en ga verder zoeken op Internet. In dit geval op Sigvard Larsen, want diens standbeeld staat onder de 850. En zo vond ik weer wat "Huischvlijt met een Fiat 850"
De uitbaters van Atelier Kakao hebben er rond 2015 een fleurig verfje op gezet. Maar niets is voor altijd, of, zoals de Noren zeggen: "ingenting er for alltid" en dus kreeg de 850 weer een ander kleurtje:
Niet tevreden over de hoeveelheid boodschappen die hij in zijn Fiat 850 Coupe kon meenemen besloot deze eigenaar er iets heel speciaals van te maken.
Wel weer leuk hoe alles aan de achterkant in elkaar is gebakken.
De foto kwam ik tegen op de Facebook pagina van Seat 850.
Omdat er wat vreemds aan de hand was met de achterwielophanging van onze Fiat 850 (Er zitten triangels van twee verschillende auto's onder) wilde ik testen met een setje van 1 auto. Alleen is daar natuurlijk niet makkelijk aan te komen. Of toch wel? Ik vond zo'n auto bijna in mijn achtertuin en binnen een paar dagen was geregeld dat ik de ophanging er onderuit kon halen. Daarna zouden de restanten naar de oud ijzerboer gaan. Maar voor dat gebeurde moest er nog een mooi plaatje worden vastgelegd:
Daarvan had ik er ooit al een in het rood gefotografeerd, net voordat de binnenschermen uit onze 850 werden gezaagd:
Ik zou graag nog eens zo'n ongeschonden sticker terug willen plakken!
De restanten van dit verhaal:
Wat je hier ziet is een set instructiepanelen van een technische opleiding ergens in Italie. Op deze borden leerden de studenten het aansluiten van verlichting. Een paar jaar geleden gezien op Auto e Moto d'Epoca in Padua. De prijs was niet eens te hoog maar de borden waren te groot om mee te nemen. Helaas, want je hebt wel wat unieks aan de muur in je mancave.
Het gaat dan wel niet over een Berlina maar ook de 850 Coupe dragen we een warm hart toe. Vroeger, toen er nog onbekommerd gerookt mocht worden drukten mensen hier hun rookwaar in uit. Bah!
Je kunt het zo gek niet bedenken met Google: iedere combinatie van Fiat 850 met een onderwerp resulteert in weer nieuwe gekkigheid. Vandaag gezocht op "Fiat 850 + Game" en hoppa, daar kwam Wreckfest tevoorschijn. Het is een PC-Racegame waar je met allerlei zelf te specificeren auto's en setup's rondjes rijdt op een circuit in de vorm van een 8. Spektakel verzekerd dus.
Er zit daar dus ook een aantal Fiat 850's in, Berlina's en Coupe's:
Meer plaatjes als je zoekt op Fiat 850 en Wreckfest
Need for Speed? Als je het wel eens gespeeld hebt weet je waarover ik het heb.Met hyperrealistische auto's racen. Leuk als je het leuk vindt. Ikzelf heb er niet zo veel mee. Maar die modellen zijn in 3d omgezet en dat hebben ze ook met de Fiat 850 gedaan. En dat lijkt wel erg goed gelukt:
Als ze deze nou een keer in Need for Speed willen plakken dan zou ik wel een keer een spelletje willen spelen. Hier vind je de site van de ontwikkelaar, hij heeft nog meer moois te koop.
Doet goed volgen! De achterlichten van diverse Fiat-modellen werden ook gebruikt door andere fabrikanten en niet voor de minste modellen. Ook de achterlichten van de 850 waren geliefd.
Ze werden onder andere gebruikt op:Lancia Stratos in 1974 (en hieronder nog meer!)
Ford GT40 in 1966
Ferrari 275 GTB/4 Spyder in 1967
En omdat ze ook op een Ferrari passen steigert de prijs meteen mee. $ 500.00 voor een setje nieuwe glaasjes.
Voor de volledigheid (en de link van Simca met Fiat is natuurlijk geen geheim) ook op de Simca 1000 en 1300/1500 (eerste series)
Het woord "Serendipity" hoorde ik jaren geleden voor het eerst. Een mooi woord vond ik het. Het betekent "plezierige verrassing".
En dat was wat ik dacht toen ik deze fraaie Abarth-das vond terwijl ik naar iets heel anders op zoek was.
Nu maar weer goed opbergen tot ik een keer naar een Abarth-feestje mag.
Zomaar, in Breda, langs de kant van de weg gespot. Ik denk: ik zie een vreemde Fiat 850 spider !! Is het een speedboot.
Alleen weer jammer dat de achterkant gekloond is van een Duits produkt.
Fiat is vaak erg vooruitstrevend en met nieuwe technieken wordt meestal al snel geëxperimenteerd. In 1964 werd een elektrisch aangedreven 850 getest. Ben benieuwd wat de actieradius was en of je überhaupt wel ergens aankwam. De wegligging moet namelijk beroerd geweest zijn met zo'n accupakket achterin.
Voor Amerika werd een Spider geëlektrificeerd. Gewoon omdat het kon?
De foto's komen uit Quattroruote.
Waarheen?.... Waarvoor?.....
Maar zo te zien wel leuk.
Midden jaren '60 werd het mogelijk om uitlaatgassen te testen. Ook Autobedrijf Staal had zo'n Sun tester en organiseerde met Veilig Verkeer Nederland een testactie. Iedereen welkom! Als persfoto werd deze afbeelding de wereld ingestuurd: (Die foto kwam bij Leonard Lang vandaan, zie de tekst op de 238)
Niet altijd gaat het hier over Fiat. Soms loop ik tegen iets aan waar ik blij van wordt.
Dit plaatje bijvoorbeeld, waarbij de huidige professionaliteit van de sport bijna overspannen lijkt.
klikken opent een grotere afbeelding
Je kunt je bijna voorstellen hoe het gegaan is:
Hallo, met Ferrari. Kunnen wij in juni uw loods huren als werkplaats?
Espresso-apparaat in de hoek en sleutelen maar.