Fiat 850 Spider voor Chuck Bodak

Vasil 'Chuck' Bodak (3 juni 1916 - 6 februari 2009) was een Amerikaanse bokstrainer die werkte met meer dan 50 wereldkampioenen, waaronder Muhammad Ali, Rocky Marciano, Tommy Hearns, Julio Cesar Chavez, Evander Holyfield, Edward Necco en Oscar de la Hoya. Vaak verscheen hij als gimmick met plakplaatjes op zijn voorhoofd of zijn pet in de hoek van de ring.

Zijn Fiat 850 Spider is volgeplakt met affiches van bokswedstrijden en dan bedoel ik ook volgeplakt! Over the top en niet meer te gebruiken op de weg.

850 spider marconi 1

850 spider marconi 2

850 spider marconi 4

Only in America zullen we maar zeggen.

Deze auto staat nu in het Marconi Automotive Museum in Tustin, California.

Fiat 850 Coupé met voorwielaandrijving

Stel, je hebt een rotte Seat Panda en er ligt ook nog een matige Fiat 850 Coupé in je tuin. De meesten van ons zouden er niet aan denken om de Coupé om te bouwen tot een auto met voorwielaandrijving. Toch hoef je maar één iemand te hebben die daar wel aan denkt. En die woont in Polen. Nadat hij motor en bak had verwijderd en de kofferruimte had leeggemaakt kwam het echte werk: motorsteunen maken, wielophanging verbouwen, koeling ontwerpen en bouwen, schakelmechanisme maken, kabelboom aanpassen en vast nog veel meer. 

Dit is het resultaat:

850 coupe FWD voorkant

Je ziet dat er aan de achterkant wat gewicht ontbreekt want de Seat Pandawieltjes staan wat positief.
En dat de clignoteurs niet origineel zijn doet er ook niet toe, dit project wordt niet beoordeeld op originaliteit.

Aan de achterkant kwam er een heuse kofferruimte, netjes bekleed. En om te voorkomen dat de bagage nat werd werden de koelsleufjes dichtgemaakt:

850 coupe FWD achterkant
Het originele typeplaatje was vast kwijt maar Special is deze ombouw zeker.

De achterkant deed me denken aan die van een Audi 1000 SP Coupé:
850 Coupé FWD lijkt op Audi 1000SP Coupé

Het interieur bleef herkenbaar, al zal daar onderhuids ook het een en ander gebeurd zijn:

850 coupe FWD interieur

Ik heb geen andere foto's van deze Coupé kunnen vinden; vooral de motorruimte en de voorwielophanging lijken me interessant. Als je meer wilt weten dan kun je de auto gaan bekijken in het Lane Motor Museum in Nashville, Tennessee. Ze hebben naast deze Fiat 850 Spider een grote collectie Europeese auto's en allerlei andere rare vervoermiddelen.

Een Fiat 850 S in het MAuto in Turijn

In het MAuto staat nog één andere Fiat 850, een S, al lijkt het een Special. Alleen het embleem klopt dan weer niet.
Jammer genoeg wordt er weinig informatie bij gegeven en was de auto ook niet in museumkwaliteit.

850 mauto 1

850 mauto 5

850 mauto 3

Fiat 850 City Taxi, de conceptcar van Manzù

De Fiat 850 met het meest exclusieve embleem is zonder twijfel de City Taxi, een conceptauto die door Pio Manzoni (bijnaam Manzú) werd ontworpen op basis van de Fiat 850 Idroconvert.

Vanwege de herdenking van het 50 jarig bestaan van de Fiat 127, ook een ontwerp van Manzú, in het MAuto, het nationale automuseum van Italië in Turijn, werd de auto City Taxi daar tentoongesteld en kon ik hem daar uitgebreid fotograferen. 

Manzoni maakte een analyse van het stadsverkeer en de benodigde kwaliteiten voor een stadsauto en bepaalde zo de basisvereisten. De auto moest:

  • zo compact mogelijk zijn,
  • goed zicht bieden
  • makkelijk toegankelijk zijn,
  • wendbaar en veilig zijn en tenslotte
  • goed herkenbaar zijn.

Het in 1968 gebouwde prototype op een Fiat 850-chassis werd aan het publiek voorgesteld op de Autosalon van Turijn. Met zijn opvallende oranje kleur is de City Taxi een van de eerste kleine auto's die speciaal ontworpen is om passagiers en bagage te vervoeren.

850 city taxi 1a

De 850 City Taxi is een asymmetrische auto: aan de linkerkant is een conventionele deur die alleen door de bestuurder wordt gebruikt, terwijl aan de rechterkant passagiers de auto binnenkomen via een ongebruikelijke en innovatieve lange elektrisch bediende schuifdeur. De twee ruitenwissers zijn bijzonder lang omdat ze een veel hogere voorruit moeten reinigen dan normaal.

850 city taxi 2

Wat het interieur betreft: de achterbank biedt plaats aan drie passagiers. Er is ook een extra klapstoel naast de bestuurdersstoel, voor een eventuele vierde passagier op kortere ritten. Over het algemeen is de ruimte rechts van de bestuurder bestemd voor het opbergen van de bagage. Anderen kunnen in de ruimte achter de bank, boven de motor, worden geplaatst.

850 city taxi 3

850 city taxi 4

De Fiat City Taxi heeft ook een futuristisch dashboard dat bekleed is met vervormbaar materiaal, waarin het instrumentenpaneel, de taxameter en het scherm van een kleine tv zijn verwerkt. Echt belangrijke innovaties op het gebied van veiligheid, die toen standaard werden in productieauto's; onder andere de gelede stuurkolom om de bestuurder te beschermen bij een frontale botsing, het zachte dashboard van vervormbaar materiaal en het vastzetten van bagage door middel van een riem.

850 city taxi 5

850 city taxi 6