Rallyrijden in een Fiat 850

Het rally-team Mejsnar/Jecha neemt met een Fiat 850 deel aan rallies in Tsjechië en doet dat niet onverdienstelijk. Op YouTube vond ik er een filmpje van. Als je op de onderste foto klikt kun je meegenieten.

850 rally onboard

850 rally 1

Nieuwe rubriek op fiat-850.nl

Tot nu toe stond allerlei technische informatie van de Fiat 850 modellen in verschillende rubrieken. Lastig als je iets moest terugvinden, zeker als je aan je Fiat 850 aan het werken was en je liep vast omdat je technische gegevens mist..... De wanhoop nabij.

850 wanhoop

Daarom is er vanaf vandaag een nieuwe rubriek toegevoegd aan de menu's: Handboeken.

Je vindt hem in het menu Fiat 850, onder Techniek.

Zoek je info die ik niet heb, meld het en ik ga meezoeken en indien mogelijk plaatsen.

Snel op stap met een Fiat 850 Coupé

Met Fiatmodellen kon je altijd sportief rijden. Er werd mee geraced en mee gerallied. 500's, 600's en 1100's in allerlei variaties. Voordat Fiat met een eigen fabrieksteam ging deelnemen werd dat meestal door particulieren gedaan. Eerder had ik al een artikel over een Italiaanse autoclub die met een Fiat 850 Special onderweg was. Nu vond ik wat foto's van 850 Coupé's die snel onderweg zijn.
850 rally

Vergis ik me of hebben ze de voorruit teruggeplakt??

850 racingsportscars

Deze komen van www.racingsportscars.com.

Er werd ook gerallied met Fiat 850's, in dit geval met een Special. Zandonà-Bracco reden mee in rally San Martino de Castrozza (blijkbaar in de Dolomieten) en werden 14e algemeen. Best een prestatie als je de andere deelnemende auto's bekijkt.
850 rally 112

Weer onderweg met een Fiat 850

In de doos met nog te scannen foto's kwam ik  nog een aantal foto's tegen van Fiat 850's "on the road". Gewoon leuk om te laten zien.

De eerste foto bewijst dat de Fiat 850 direct na de introductie een enorm succes was: ik heb de foto in groot formaat en ik zie hoofdzakelijk 850's op deze trein staan. Ruim 150 tel ik er.
850 onderweg 3

En als je eenmaal een van die Fiat 850's had bemachtigd kon je die, in de aanloop naar je vakantie, ook nog eens op de autoslaaptrein zetten.

850 autoslaaptrein

De volgende foto laat zie dat men bij Quattroruote geen kans voorbij liet gaan om eens lekker eens stukje te gaan rijden. Deze keer met een Fiat 850.
De reden? Een test van een Autovox Bikini autoradio. Heel Noord-Italie voor doorgereden. Ook in de 1500 Comfort werd trouwens getest 
850 onderweg 2 

850 autovox bikin1

Gewoon een beetje rond touren met de Fiat 850 deden ze ook. Lekker cruisen, altijd een succes.
850 onderweg 1

850 onderweg 4

Sleerijden met een Fiat 850

Ik weet het, ik ben er vroeg bij want het is nog maar net herfst, maar dit filmpje is echt jeugdsentiment.

En iets wat tegenwoordig al heel snel op afkeurende tweets zou komen te staan.
Onverantwoord gedrag, kinderen blootgesteld aan extreem gevaarlijke situatie!

Op een slee achter een auto plezier hebben als er sneeuw ligt is onvergetelijk, daarom wist ik het 55 jaar later nog.
Niet dat we in deze barre tijden nog veel sneeuw kunnen verwachten maar je zou er zomaar door verrast kunnen worden.

850 slee

 

Als je op de foto klikt krijg je bewegende beelden. Ik zit in het midden, tussen mijn oudste broer en zus. De Fiat 850 was van mijn moeder, al zal mijn vader wel achter het stuur hebben gezeten.

Blije rijder met een Fiat 850 Coupé

Ik heb een dikke map met daarin een verzameling brieven en kaarten van dankbare klanten (blije rijders) van mijn vader en zijn Fiat garage in Breda.

Heel soms sturen ze dan een foto van hun auto mee en schrijven daar een berichtje bij.
Zo ook mejuffrouw (dat zie je niet veel meer!) van Vlimmeren die een trouwe klant was.
Dit maal ter gelegenheid van het nieuwe jaar 1970. En daar waren wij dan weer blij mee.

850 coupe 1970

De Fiat 850 van Douwe

Douwe is een fanatieke liefhebber van de Fiat 850. Die van hem heeft al heel veel TLC gekregen en ik kan me voorstellen dat toen laatst iemand de achterbumper van zijn 850 in elkaar reed er binnensmonds wel het een en ander gezegd zal zijn dat in de omgeving van Staphorst niet fijn gevonden wordt.

Gelukkig vond hij een nieuwe achterbumper zodat de Fiat 850 er weer spic&span bij staat. En hij maakte daar weer deze foto van:

850 douwe bumper

Lekker breed! En nog een:

850 douwe front

 

Crossen in Delft... Met een Fiat 850!

Delft. Mooie stad waar ik meestal toch op snelheid langs rijd. Begin jaren 80 was er in ieder geval één reden om toch even vaart te minderen wat er werd maximaal gecrossed. En daar deden ook Fiat 850's aan mee met aan het stuur de onverschrokken Rob de Jong en Steef de Raaf. Gesponsored door Pucks Pub. Wie heeft er niet ooit een lekker biertje gedronken???

850 cross delft 1

Driver's briefing. Ik zie een Fiat 850 Coupé en een Fiat 850 Special op de voorste rij

850 cross delft rob de jong

Rob de Jong aan de start. De roll-over-bar ligt nog thuis.

850 cross delft steef de raaf

850 cross delft puckspub

Team Puck's Pub.

Kedeng Kedeng met een Fiat 850

Een Draisina ferroviaria is een voertuig dat op het spoor wordt gebruikt om een ploegje spoorwegwerkers naar een werkplek te vervoeren. Lang geleden was dat een handbediend karretje, daarna kwam er iets gemotoriseerds. En in die laatste categorie valt dit ding dat gebaseerd is op een Fiat 600T:

850T spoorweg 2

850 Draisina

Maar ook op basis van de Fiat 850T werden ze gemaakt:

850T draisina

Gewoon te leuk om niet te laten zien.

Meer informatie op deze site

Nog een Fiat 850 aan de muur. Of is het een Seat?


In een eerder artikel schreef ik over een huis in Noorwegen waar een Fiat 850 aan de muur hangt. Altijd leuk!

850 Noorwegen Lillehammer Krogen

Op vakantie in Spanje (bij Castellon de la Plana) reed ik op een rotonde met de bedoeling de stad uit te gaan toen ik in een ooghoek een gele Seat 850 zag hangen. Afslag gemist maar ook dit nadeel had weer zijn voordeel want ik hield er naast een leuke herinnering deze foto's aan over :

850 spanje 1

850 spanje 2

Een Fiat 850 op transport in Engeland


Ook in Engeland was de Fiat 850 een succes. Deze Fiat 850 werd op 6 oktober 1971 per kraan geladen op een schip dat naar Guernsey zou varen.

850 kraan

Het is weer vakantietijd (in een Fiat 850?)


Vroeger moest je, als je weinig geld had en toch op reis wilde, je duim opsteken bij de oprit van een snelweg. Als je geluk had was het redelijk weer en kreeg je snel een lift.

Hier heeft iemand veel geluk. De zon schijnt (zonnebrillen) én er stopt een Fiat 850. 

 Liften met een Fiat 850

Fiat 850, een dijk van een auto!

Of een auto op een dijk? Deze is ooit gekocht bij mijn vader; de foto kreeg ik van Hans Brouwer en is genomen in 1969

850 HB 1969

Fiat 850: 2000 km met 110 km/uur

Je wist niet dat het kon maar in juni 1964 werd met een aantal Fiat 850's een duurtest van 2000 km gehouden. Beetje kort voor een duurtest maar de uitdaging was om dat met een gemiddelde snelheid van 110 km/uur te doen. Dan wordt het wel een beetje spannender.

850 duurtest

Het bewijs vind je in een filmpje op Youtube. Wel even de reclame uitzitten.

Fiat 850 in Assen

Hoe ik er aan ben gekomen weet ik niet meer maar een poosje geleden kwam deze foto langs:
850 Assen centrum

Het blijkt het Koopmansplein in Assen te zijn waar we twee 850's zien staan. Via het Drents Archief kun je nog veel meer foto's van Oud Assen vinden waar 850's te zien zijn.

Fiat 850's op transport, de wereld over.

Al die auto's die Fiat maakt moeten ook naar klanten over de hele wereld. Daarvoor werden niet alleen trailers maar ook treinen en schepen gebruikt. Omdat we zeker nooit Fiat 850's op schepen en treinen vervoerd hebben zien worden deze keer een paar leuke foto's:

Fiat 850 op transport naar Noord Amerika (1969)
Deze gaan naar de Verenigde Staten

Fiat 850 op Transportterrein in Mirafiori (1970)

Deze treinen vertrekken vanaf de fabriek in Mirafiori naar importeurs ergens in Europa.

Fiat 850 op transport

Er bestaat een site met (meestal) leuke vondsten op autogebied: Bringatrailer.com. Nou had de man op de foto hieronder geen trailer maar hij had wel een Fiat 850 gevonden. En die moest naar huis. Dan is dit de oplossing:
 850 transport
Waar dan die muurhaak weer voor gaat dienen?????

Fiat 850 op straat

Lang geleden kwam je nog wel een Fiat 850 tegen op straat. En soms werd daar dan een foto van gemaakt. Waarom? Meestal omdat er iets anders te zien was en de 850 was dan bijvangst. Maar niet op deze site! Er zijn zelfs niet alleen Berlina's gespot.
850 straat 1

Fiat 850 op straat

Fiat 850 op straat

Fiat 850 op straat

Fiat 850 op straat

Fiat 850 op straat

Fiat 850 op straat

Fiat 850 op straat

Fiat 850 op straat
Toeval? Allemaal rode auto's. Tegenwoordig ziet dat er een stuk saaier uit met al dat zwart en grijs.

 

Fiat 850 gespot!

Autoweek heeft een leuke rubriek: "In het wild" en daar kwam recent een Fiat 850 langs.

Fiat 850 in het wild in Autoweek
Zo te zien in nette staat en in het lange leven al op een hoop accessoires getrakteerd: mistlampen, speciale grille, Abarth-emblemen, luchthappertjes op de motorkap en spoilertjes op de ruitenwissers. Je wilt tenslotte zeker weten dat die niet gaan fladderen op hoge snelheid. Volgens Autoweek zijn er op het moment van schrijven nog 61 in Nederland aanwezig.

Je vindt het artikel hier

Groeten uit Palermo (met een Fiat 850)

Palermo, waar we niet alleen een Coupe maar ook een Berlina zien. En nog veel meer moois, maar dat is voor andere sites.

Groeten uit Palermo met een paar Fiat 850's

Druk, ook toen al! Een Fiat 850 in Parijs

Compact en vlot als hij is kun je je met een Fiat 850 uitstekend verplaatsen in de stad. Deze foto's komen uit Parijs. Place de la Concorde. Rennen voor je leven!

Fiat 850 in Parijs (1969 , Place de la Concorde)

Langs de Seine was het nog iets drukker:
850 1970 Parijs Langs de Seine

Ik ga op vakantie met mijn Fiat 850 en ik neem mee....

Een Franza caravan achter een Fiat 850 Special. En een koffer op mijn imperial. Mooie combi toch. Te koop in Genua voor 18000 Euro. Toch maar in Rundumshausen blijven? Want zoveel vakantiegeld heb ik niet!

850 Special vakantie

850 Special vakantie

Over de grens met een Fiat 850

De jonge Edward Bary ging met zijn eerste auto (een zelfgespaarde groene Fiat 850) naar Duitsland. Ik ken hem niet maar hij heeft een uitgebreide website met spoormateriaal.
En ik ben dankbaar voor de foto's uit zijn archief:
EdwardBary Over de grens met een Fiat 850

EdwardBary Over de grens met een Fiat 850

Op pad met vrienden op stoomloc-safari

EdwardBary Over de grens met een Fiat 850

De motor in dit schip is zeker een sjoemeldiesel

Ook ver weg

Overal op de wereld zijn er liefhebbers van de Fiat 850. Deze vond ik in Japan.
Nu is Japans niet mijn sterke kant dus veel meer kan ik over deze 850 niet vertellen, maar mooi is hij wel en goed lopen doet hij ook.

850 in Japan

De liefdes van Martijn

Martijn vond mijn sites en bleek precies van dezelfde auto's te houden als ik! Naast de 850 in dit artikel heeft hij namelijk ook een 124 AC Coupe! Hoe toevallig kan het zijn? Martijn is pas 18 en heeft de 850 al sinds hij 15 is. Hij heeft die auto ook zelf helemaal gerestaureerd. Ziet er nu al professioneel uit en daar neem ik mijn hoed voor af.

850 Martijn 850 Martijn

850 Martijn 850 Martijn

Sinds hij zijn rijbewijs heeft rijdt hij er elke dag in, zeker omdat hij de 850 geweldig vindt rijden. Er zijn in het hoge noorden zelfs al rallies en toertochten mee gereden.

850 Martijn

Blijkbaar heeft hij kort geleden een 124 AC gekocht om ook weer te restaureren. Dit vind ik ook een prachtige auto, die ook nog erg sportief rijd en klinkt.
Daarover meer op mijn andere site, www.fiat124coupe.nl

 

Groeten uit.... (2) De Fiat 850 op reis

De groeten uit Zeeland, waar mijn oma en tante op vakantie vaak heen gingen. Daar werd uitgebreid gefilmd en gelukkig hebben we de beelden nog. Hier dus nu ook te zien:

850 Bruinisse

 

850 Brouwershaven

850-Coupe-Renesse

850-Coupe-Zonnemaire

 

Groeten uit.... Aan het strand met een Fiat 850

De groeten uit Italie ! Als je daar bij een antiquair binnenloopt vind je bakken foto's. Daar staan vaak Fiat's op. Een ook regelmatig 850's

Groeten ui Lido di Camaiore

Uit een kleine selectie van de verzameling van mijn broer Constant heb ik een album gemaakt en dat vind je hier 

De Fiat 850E van Eric-Jan

Ook in Drenthe wordt aan 850's gewerkt. Eric-Jan is er, (geinspireerd door ons project???) pas geleden aan begonnen.

850_Eric-Jan

Zijn verhaal:
_______________________________________________________________________________________________________

Met veel plezier volg ik jullie (zeer grondige) restauratie van de Fiat 850, en mijn complimenten voor de toewijding en de resultaten. De reden waarom ik u mail is dat ik zelf ook in het bezit ben van een 850E en jullie de enige zijn die ik kan vinden die ook aan een Coach werken.

Ik heb de Fiat gekocht voor een loop/sloop-prijs en de bedoeling was om ermee deel te nemen aan budget-tocht in juli, maar direct na aanschaf werd hij vanwege best wat roestschade aan het chassis afgekeurd. Inmiddels heb ik de auto ontdaan van nagenoeg alles behalve de deuren en de mechanische delen, en ook elders ben ik de nodige rottigheid tegengekomen. Nu moet ik zeggen dat ik geen ervaring heb met sleutelen/restaureren en ben een volledige beginner, ik heb wel een zwak voor oude auto’s en het rijden erin, en wil het eraan werken ook zeker leren (vandaar de keuze voor de 850, ook voor de eenvoud).

Gezien de kennis en passie voor Fiats die jullie bezitten wilde ik daarom vragen of jullie mij van advies en mogelijk hulp kunnen voorzien om te proberen de 850 weer de weg op te krijgen. Technisch verkeert de Fiat overigens nog in redelijke staat, los van wat leeftijdgebonden aan (preventieve) vervanging toe is. Voor het verlopen van de ASPK is er na 3 jaar stilstand nog twee maal een lange rit van 250 km mee gereden zonder motorische problemen - en heel veel leuke reacties onderweg! Als ik een paar maanden eerder jullie site was tegenkomen had dat veel moeite kunnen schelen, want grappig genoeg is de enige lange rit die de 850 de laatste 3 jaar gemaakt heeft naar Breda en terug.

Ik woon zelf in de regio Emmen, maar ik heb vrienden wonen in Breda en de vader van één van hen is monteur. Dus ik heb de Fiat daar juist heen (en terug) gereden zodat die hem kon inspecteren.En om te kijken of en hoe hij zo'n stuk nog reed - rustig brommend en erg leuk, maar ook erg wiebelig in herfstweer bleek. Ik merkte al hoe eenvoudig de auto is toen ik gisteren in nog geen vijf uur tijd bijna alles al had weten te demonteren.

De enige reden dat ik er niet meer werk van kon maken is dat ik nog zoekende ben naar een werkplek en zodoende alles buiten moet doen, dus het werd snel donker. Toen zag ik ook nog eens hoe snel jullie die Special uit elkaar hadden weten te halen. Ons plan was aanvankelijk om de 850 te gebruiken voor de Carbage Run, vanwege de extra uitdaging en rijplezier van een oude auto. Daarnaast is het natuurlijk een leuke en niet alledaagse auto om te zien (er zullen vast wel andere 850s meedoen, maar die zijn van een ander merk).

Dus zo grondig als jullie het doen was ook nooit de bedoeling, maar nu er (veel) werk aan de carrosserie zit dan wel het liefst op een manier dat die in ieder geval nog wel een poos mee kan. De rest mag (moet eigenlijk, gezien het doel) op budget zolang het maar veilig blijft. Maar ik vind het wel leuk om te zien hoe die van jullie weer op en top in orde komt. Volgens mij is een 850 Coach in goede staat helemaal een zeldzaamheid tegenwoordig. 

Gezien de afstand is het voor mij lastig om 'even' langs te komen, maar ik kom graag een keertje kijken. Zijn er dagen in het bijzonder die jou/jullie het beste uitkomen? Wat ik wel alvast kan bieden is deze link naar het foto-album van de 850, inclusief wat van de onderkant toen hij in Breda boven een werkput stond (ik heb er meer, maar de ergste punten heb ik geüpload).

Ik ben nog erg benieuwd wat ik tegen ga komen onder de dikke laag tectyl. De rest is van kort na de aanschaf en van gisteren waar ik nog meer erg rottende plekken ben tegengekomen. Dorpels en vloerdelen zijn inderdaad nog prima te vinden (o.a. bij Martin Willems hier in de buurt), maar de rest zoals die raamwerken en draagbalken vergen meer specialisme gok ik.

De voornaamste vraag is voorlopig of het überhaupt nog redelijk te redden valt. Het raamwerk had ik al aan zien komen, er zaten al heel wat blaasjes in de hoeken en toen ik ermee naar huis reed voor het eerst regende het. Dat lekte meteen door. De Saabs op de achtergrond lekken op diezelfde plekken. Die van mij heeft 3 jaar lang naast een huis gestaan, en ik heb het vermoeden dat al het water van hun dak rechts over de auto terecht is gekomen. 

Ook is het spatbord rechtsachter al eens vervangen met zo te zien een slechter kwaliteit staal of verkeerde afwerking. Links valt het over het algemeen een stuk mee (het raamwerk van het achterzijruitje daar is gewoon compleet intact). Maar ik begrijp dat dit nog niet direct onoverkomelijke stukken zijn. De dorpels en de buitenranden zijn onder inderdaad erg slecht, en ook rechts kon ik er aan de bovenkant moeiteloos doorheen prikken. Van wat ik begreep waren de langsdragers zelfs zo slecht dat hij daarmee eigenlijk niet eens door de APK van 2 jaar terug had mogen komen.

Ik heb geen enkele laservaring dus ik weet nog niet of ik dat zelf ga proberen of moet uitbesteden. Via de site van Rustbuster.nl krijg ik wel een goed beeld van het proces, maar het is dan de vraag of de aanschaf van het materiaal en het vinden van een werkplaats opweegt tegen de kostprijs van een ervaren lasser. Ik weet dan ook niet wat het beste resultaat oplevert - vervangen of dichtlassen - en wat het eenvoudigste is. Toen ik het bekeek had ik wel het gevoel dat vervangen beter en makkelijker zou zijn, dus dan zou een set goed van pas komen.

_______________________________________________________________________________________________________

De Fiat 850 Spider van Ewald

Na de deconstructie van de 850 Special het ik de bodemplaat verkocht aan Ewald die hem gaat gebruiken bij de restauratie van zijn 850 Spider.

de bodem

de bodem

de bodem

de bodem

Hoe is het met een Fiat 850 in Goor?

Vaste lezers van het oude forum van de Fiatclub Nederland weten dat Joop van den Einde ook bezig is met het redden van een 850 Berlina. Hij gaat qua motor echter voor een 903 Sport motor waaraan het een en ander is opgekieteld. Hij zond me deze foto's en ik kan me voorstellen dat hij trots is. Nu nog die grijns op zijn gezicht als dat motortje de eerste keer start! Wie maakt die foto?

Joop-903 (1)

Joop-903 (2)

Joop-903 (3)

Joop-903 (4)

Weber 30DIC, met 2x23mm venturi's

En natuurlijk is Joop ook te vinden op het nieuwe forum van Fiat Club Nederland.