Fiat 850 Geschiedenis

Het ontstaan van de Fiat 850

Het ontstaan van de Fiat 850 begint al aan het einde van de jaren 50 van de vorige eeuw als het management van Fiat doorkrijgt dat er behoefte zal ontstaan aan een auto die wat groter is dan de Fiat 600 en wat kleiner dan de Fiat 1100. Dante Giacosa en zijn team krijgen de opdracht om deze opvolger te ontwerpen. 

Die was op dat moment druk bezig met de doorontwikkeling van de Fiat 500, 600, 1100, 1800 en 2100 maar vond toch tijd om na te denken over hoe de auto er uit kon gaan zien. Hij kende er de projectnummers 119 en 122 aan toe (later werden de projectnummers ook de type-namen: 124, 125 etc.).
Toen later het definitieve ontwerp duidelijk was kreeg het de modelnummer 100G (dit nummer werd ook het typenummer voor de motor).

Een paar belangrijke eigenschappen die voor het nieuwe model essentieel waren:

  • Goedkoop te bouwen zodat de verkoopprijs laag kon blijven. Belangrijk om de auto in heel Italië te kunnen verkopen want het zuiden was nog steeds armer dan het noorden.
  • Betrouwbaar en goedkoop in gebruik. Na uitgebreide testen bleek de 100G motor een betrouwbaar en zuinig ontwerp met lage onderhoudskosten.
  • Uitstekende rijeigenschappen:
    - Wendbaar, zodat de auto zowel in de krappe steden als op de kronkelende wegen van Italië gebruikt kon worden.
    - Goede wegligging en remmen
    - Makkelijk te gebruiken
  • Voldoen aan de smaak van de gemiddelde Italiaan.

 Een eerste idee was dit ontwerp; een uitvergrote versie van de Fiat 600:

850 1960

Gelukkig is hierop niet doorontwikkeld (onder andere omdat deze carrosserievorm een slechte aerodynamica had) maar werd de pontonvorm van de grotere Fiats als de 1100 als basis gebruikt.
850 1960 2a

Wat de technologie betreft, zou een ontwikkeling van de 600-motor worden gebruikt in dezelfde opstelling als dit model.
De motor werd vergroot van 60x56mm (633cc) naar 65x63.5mm (843cc). Hiervoor moest natuurlijk de afstand tussen de cilinders worden vergroot.
En zoals we nu weten, werd de draairichting ook omgekeerd naar linksom (CCW), hoogstwaarschijnlijk omdat er een grotere radiator nodig was, zoals in de Fiat 850 stiefzus, de Simca 1000.

Een beetje uitleg: voor de Simca 1000 werd een nieuwe, volledig gesynchroniseerde, versnellingsbak ontwikkeld, waarbij het differentieel naar rechts was geplaatst, zodat beide aandrijfassen even lang waren.
Dit alles vereiste dat de motor in dit model linksom moest draaien. Om ontwikkelingskosten te besparen, moest voor de 850 eenzelfde versnellingsbak gebruikt worden en dus werd een CCW-versie van de 600-motor ontworpen.


850 1960 techniek small
Als je op de afbeelding klikt krijg je een grotere versie te zien.

In deze versie is de neus van de Autobianchi Bianchina's en de achterkant van de Fiat 1800 opgenomen:
850 1960 3a

Dit begint al een beetje op een Simca 1000 te lijken, een ontwerp dat Fiat bij haar dochterbedrijf Simca inzette.
850 1960 6a

Het door het management goedgekeurde ontwerp zag er zo uit:
850 1960 approved
Dit zou de basis worden waarop verder gewerkt ging worden.

Ondertussen werd er al wel getest met deze "mule":
850 prototype

In 1961 werd besloten om de auto in tweedeurs carrosserie te bouwen (want goedkoper te bouwen) hoewel in 1962 de vierdeursversie toch weer van de plank werd gehaald:
850 1961

850 1962

De foto's komen uit "Dante Giacosa: Forty Years of Design with Fiat". Deze biografie kun je o.a. kopen op Ebay

Het testen ging gewoon door, al lijkt de carrosserie nog weinig op de Fiat 850 zoals we die nu kennen.
850 prototype 1

850 prototype 2

850 prototype 3

Ondertussen werd er in de bladen al druk gespeculeerd over wat Fiat aan het doen was.

Voorspelling. Zo gaat de Fiat 850 er uit zien.....

De best lijkende roddel was de voorspelling van Auto Italiana; wie kent het blad nog?

Voorspelling

Scoop! De Fiat 850

Quattroruote publiceerde in februari 1964 de eerste tekeningen van de Fiat 850:

"Uit de 600 en de 1100 wordt de 850 geboren"
quattroruote 02-64

Nog een beetje teveel 1100 maar dat wisten ze toen nog niet.

Fiat 850 Coupé en Spider, de eerste modellen in gips.

Als een auto wordt ontworpen komt er een moment dat er van de schetsen een tastbaar model wordt gemaakt. Tegenwoordig gebeurt dat met klei of een synthetische afgeleide daarvan. Vroeger ging dat in hout en gips en dat gebeurde, zeker voor Italiaanse autofabrikanten, vaak bij gespecialiseerde bedrijven. Een van die bedrijven was "Alfredo Stola Modelli Dimostrativi In Legno Per Fonderia E Carrozzeria". Zij begonnen rond 1920 met houten modellen voor Lancia en kregen later Fiat en Pininfarina als klant. Meer over hun geschiedenis vind je HIER.

Op hun site staan deze foto's, belangrijke momenten in de ontwikkeling van de Fiat 850's (helaas heb ik nog niets gevonden van de Berlina):

Fiat 850 Coupé studio torino master

Fiat 850 Spider studio torino master

Fiat 850T studio torino master

Fiat 850T studio torino master

En natuurlijk wilden ze daarna zeker weten dat het een fijne auto was:

Fiat 850 T Stola wielrenners
Jawel, als volgbus voor hun wielrenteam.

 

Persmap van de Fiat 850 uit 1964

Een mooie aanwinst van een tijdje geleden. Zo uitgebreid dat ik het niet aandurfde had om alles te scannen omdat het "News for the press"-deel zo fragiel was. Maar toch eindelijk een poging gewaagd en er is gelukkig niets beschadigd.

850 presskit kaft

850 presskit

Zoals je ziet bevat de map een introductiedeel met brief van de importeur en foto's, het deel met de Press Release bevat een omschrijving, tekeningen en grafieken.
Klik en enjoy.

De 850 in Fiat jaarverslagen.

Fiat gaf jaarlijks een gedrukt verslag uit van de resultaten van het jaar ervoor en dat was een feest voor het oog want er stonden mooie foto's in. Een aantal daarvan heb ik al eerder geplaatst op andere sites maar nog nooit op deze site. Tijd voor een inhaalslag dus. En dan maar meteen overkill !

850 1963 kaft
De kaft van het jaarverslag van 1963 met meteen onze favoriet er op.

850 afrika
Deze heb ik al vaker gebruikt.

850 1964 kaft
De kaft van het jaarverslag van 1964. Fiat, ter land, ter zee en in de lucht!

850 testcentrum sanremo
Het Fiat testcentrum in San Remo.

850 coupe okinawa
Een Fait 850 Coupé in Okinawa. Slecht bruikbaar model daar: links stuur, links rijden.....

850 mirafiori productie
De assemblage van de Fiat 850 in de fabriek in Mirafiori.

850 productie Somave
Ook in Portugal werden Fiat 850's gemaakt. Dit is het bewijs in de Somave fabriek.

850 staalfabriek
De baarmoeder van de Fiat 850? Gewoon omdat ik het een mooie foto vind.

 

Kennismaking met de Fiat 850 in de krant

Geen idee uit welke krant dit artikel komt maar aan de conclusie te zien beviel de Fiat 850 goed. Maar dat de 850 door zijn goede rij-eigenschappen en de gemakkelijke hantering een passende auto is voor de (al dan niet) werkende vrouw is niet echt meer van deze tijd.

850 intro krant 64 klein
Klikken is lezen op groot formaat.

Nieuws van het front: de Fiat 850 Coupé wordt langer.

Iedere maand moest Quattroruote weer volgeschreven worden en dan kan zelfs een aanpassing van 29 mm aan de voorkant van een Fiat 850 Coupé tot een artikel leiden. Maar omdat er tekeningen en foto's van Fiat 850's in staan komen ze ook weer op deze site terecht. Ofwel: de facelift (letterlijk) van de Fiat 850 Coupé.

850 coupe nieuwfront

De persmap van de Fiat 850 Coupé en Spider

In 1965 kwamen de Fiat 850 Coupe en Spider uit. De Nederlandse importeur, Leonard Lang, verzorgde een persmap. Ik heb alleen de map en een paar foto's, helaas niet de introductietekst:

850 coupe presskit

850 coupe 1965

850 spider 1965

De tests van de Fiat 850

Bij de introductie van de Fiat 850 gaf Fiat een map met foto's uit. Foto's die waren gemaakt tijdens de tests die op diverse continenten werden uitgevoerd.

Die map heb ik al enkele jaren en die vond ik vandaag in een doos met het dwingende opschrift "Nog Scannen". Blijkbaar niet eerder aan toe gekomen.

Maar dat maak ik vandaag goed met alle foto's in een apart document. Even klikken op de foto en je kunt ze gaan bekijken.

850 arctic2equator

Verkopersinformatie Fiat 850 Coupé 1e serie

Fiat gaf bij de introductie van nieuwe modellen niet alleen een persmap met informatie uit maar ook een boekje met alle unique selling points van zo'n model.

Zo ook dus bij de introductie van de eerste 850 Coupé. Nou weet ik uit ervaring dat die auto's indertijd niet aan te slepen waren, dus die verkochten zichzelf bijna.
Wat nou verkopersinformatie nodig? Kleur kiezen en rechtsonder tekenen!

Het boekje dat ik vandaag binnenkreeg is in absoluut ongelezen staat wat mijn stelling van hierboven nog maar een keer bewijst.

850 coupe verkopersinfo kaft voor

En als je er op klikt kun je alles nog eens zelf lezen, voor het geval je het nog niet wist.

Persmap van de Fiat 850 Special

Op 28 januari 1698 werd de Fiat 850 Special officieel geïntroduceerd en daar hoort altijd een persmap bij: wervende teksten, scherpe foto's en mooie grafieken. 

Ik had een poosje geleden de mazzel om zo'n persmap te kunnen kopen en uiteraard wordt zoiets hier dan gedeeld:

850 special press release68 0 map

De inhoud (teksten, foto's en grafieken) vind je door op de afbeelding te klikken

Inkijkje in een Fiat 850 Coupé

Een inkijkje in de techniek van de Fiat 850 Coupé (eerste serie) is altijd leuk:

850 coupe transparant

Hij is er ook in het blauw met bruine bekleding:

850 coupe transparant 2

Fiat 850 powerhouse

De motor van de Fiat 850 is een betrouwbaar stukje techniek. Accepteert de zwaarste mishandelingen en gaat onder de meest wrede omstandigheden trouw door.

In Italië maakte iemand er deze prachtige plaat van. Ik weet niet wie maar Bruno Betti en Franco Rosso zijn vrij zekere kandidaten
Fiat 850 motor

Ook al is de zomer koel, met een Fiat 850 heb je altijd een zomergevoel

In Nederland is de zomer van 2017 koel, net als zo vaak eerder. Maar met een Fiat 850 maakt dat niet uit want dan zit je er altijd zonnig bij!

850 strand

Nog een keer 100.000 keer Fiat 850

Niet alleen mijn site had 100.000 hits, al veel eerder was de Fiat 850 100.000 keer een hit:
100000 keer Fiat 850

De geboorte van de Fiat 850

In 1964 werd deze foto van de productie van de Fiat 850 gepubliceerd in een van de Jaarboeken van Fiat. Trots stond er bij dat hier de Aqualit-primer werd aangebracht op de plaatwerkdelen. Met de kennis van nu hadden ze beter een ander produkt kunnen kiezen...

850 Turijn Aqualit primer

Introductie Fiat 850 in Geneve

In 1965 stond de 850 voor de eerste keer op de Salon van Geneve. Automobil-Revue besteedde er in de salon-catalogus diverse artikelen aan. Een paar foto's:

850 op Fiat-stand Geneve1965

klik op de foto voor de vergroting (opent in apart venster)

Een doorzichtige Fiat 850

Altijd al willen weten hoe de binnenkant van een Fiat 850 er uit ziet? Hier kan het.

Ondanks het feit dat ik al jaren afbeeldingen van de 850 spaar had ik deze nog niet eerder gezien. En als je op de afbeelding klikt zie je alles beeldvullend.

Fiat 850 doorzichtig (Vic Berris)
Deze is voor Autocar getekend door Vic Berris

Fiat 850 doorkijkje

Nostalgie. een doorkijkje in een Fiat 850

Omdat we al zo lang bezig zijn en het al een eeuwigheid lijkt sinds we deze onderdelen los hebben gezien.

De techniek van de Fiat 850 op een fabrieksfoto

De techniek van de Fiat 850, mooi gefotografeerd door Fiat.

Fiat 850 op chique

't Is zondag en dan draag je je zondagse outfit. Tenminste, dat deden ze lang geleden. En dan had je bekijks, zeker met een nieuwe Fiat 850.

Een chique combinatie met een Fiat 850

En de Oscar gaat naar....

CineFiat maakte voor alle modellen promotiefilmpjes en de Fiat 850 was daarop geen uitzondering. Je vindt ze eenvoudig op Google.

Het waren prachtige films gemaakt en toch nooit een Oscar gewonnen. 

Wat mij betreft is dit een van de beste. Groots en meeslepend werd de Fiat 850 gepresenteerd: beelden uit de fabriek, transport en een promotierit met juichend publiek langs de kant.

Iedereen blij met de 850. 

Fiat 850 in een CineFiat productie 
En ook nieuw gingen ze de wereld over. Deze gingen naar Engeland:
Deze Fiat 850 gaat naar Wembley 
Als je het liedje op 6:35 je aanstaat: Gianni Morandi met "In ginocchio da te"

Autovisie, eerste artikel over de Fiat 850

Autovisie, 1964. We hebben de hele jaargang in één band, evenals meerdere andere jaren. Het jaarboek is helaas zo dik dat het niet te scannen is. We moeten het dus doen met foto's. In 1964 de aankondiging van de Fiat 850 en het tot de introductie in Nederland onder de aandacht houden van de auto bij toekomstige eigenaren. De ronkende teksten die ons, met de kennis van nu, nogal overdreven overkomen. Maar vooral: mooie historische informatie voor de eigenaren van nu. In het nummer van 1 Mei 1964 werd de 850 voor het eerst besproken en gedurende het jaar stonden er kleine artikelen in tot eindelijk de auto in Nederland voor levering beschikbaar kwam. De tekst bij het artikel staat hier.

 

Nieuwe Fiat 850 modellen van '64 en '65

Gewoon een leuke foto, vooral vanwege de 600 Familiare:
Le Fiat del anno
Als je klikt zie je het beter.