Niemand kon zoveel vermogen uit een Fiat 850 halen als Carlo Abarth en zijn team. Waren de 850's wolven in schaapskleding of dino's in kruippakjes?

Het begon allemaal met de Fiat Abarth OT 850/130, die twee maanden na het debuut van de Fiat 850 (waarvan hij is afgeleid) werd gepresenteerd. 
Carlo Abarth was niet tevreden met de prestaties en de verkoopaantallen en ontwikkelde nieuwe, krachtigere modellen: de OT 850/150, de OT 1000 en de OT 1600.

De laatste was een echte droomauto, die er veel agressiever uitzag dan de andere. Uitgerust met dezelfde motor als de Abarth 1600 GT (een motor met dubbele ontsteking en twee bovenliggende nokkenassen) was het vermogen 154 pk en haalde in 7 seconden 100 km/u gaan met een topsnelheid van 220 km/u wat voor die tijd een zeer hoge snelheid was.
Niet voor niets was de bijnaam van de OT 1600 "Monster" of "Bom"

Ook van de Coupé en Spider werden Abarth versies ontwikkeld en op basis van de 850 onderstellen werd nog een grote serie echte race-auto's gebouwd.
Die komen in dit hoofdstuk allemaal voorbij.

Abarth OT, De kracht van de eenvoud

Het slechte resultaat met de auto's met buizenchassis die Abarth in 1964 bouwde, maakte de weg vrij voor een nieuwe lijn van tweezitter Sportauto's, die in april 1965 tijdens een test in Monza hun debuut maakten. De basis van deze sportwagens, de OT's (een  afkorting van "Omogolata Turismo"), is afgeleid van het platform van de Fiat 850. En daarom staan ze op deze website.

In 1965 was de 1300 OT aan de beurt: rond de 150pk met een top van 245 km/uur. Dat was 5 km/u sneller dan de 1600 OT Sport Spider die ook nog eens 25pk meer had. De stroomlijn van de 1300 OT, getekend door Mario Colucci, was duidelijk beter dan die van de Sport Spider.

De auto hieronder is er een van de tweede seri, 1966 of 1967. Ook gebouwd als "Periscopo"

Abarth 1300 OT 1

Abarth 1300 OT 2

Abarth 1300 OT 3

Abarth 1300 OT 4

 

Abarth 1300 OT 5

Op dit moment staat deze te koop op Classic Trader, prijs op aanvraag.

Een originele rekening voor een Fiat 850 Abarth 1600OT

Wanneer zag je voor het laatst een factuur van Abarth voor een Abarth 1600OT? Ik neem aan dat niemand van ons er ooit een heeft gezien, maar vandaag vond ik er een op de site van een klassieke autodealer in Frankrijk. En wat een site. De man, Franco Lembo, verkoopt auto's die bijna niet te geloven zijn.

Een van de meest interessante auto's die hij op dit moment te koop heeft, is een ongelooflijke originele Abarth 1600 OT Tipo 102b fabrieksontwikkelingsauto. Deze!

850 1600OT 1

850 1600OT 2

850 1600OT 5

850 1600OT 7

850 1600OT 8

850 1600OT b1

850 1600OT b0

850 1600OT d

850 1600OT e

850 1600OT c

Hier is de rekening waar ik het over had: 820.000 Italian Lire. Daar kon je blijkbaar twee Porsche 911's voor kopen. Of een stuk of 8 gewone 850's.

850 1600OT factuur

Het overzicht met experimentele motoren van Abarth:

850 1600OT abarth

En een overzicht van alle lekkers dat in de auto was verwerkt:

850 1600OT certificaat

Alle afbeeldingen in dit artikel komen oorspronkelijk van Franco Lembo's site

 

Een kalender met een Fiat 850 Abarth OT 1000

Het "Registro storico Italiano Abarth" geeft jaarlijks een kalender uit waarin aandacht wordt besteed aan één specifiek model. Ik had er al een eerder artikel over. In 2010 was de Fiat Abarth OT 1000 Berlina  aan de beurt. En omdat 2021 op dezelfde weekdag begint als 2010 (een vrijdag) heb ik de jaartallen aangepast en er ook een kalender in PDF van gemaakt. Die kun je zelf printen en in je mancave hangen.

Maar eerst de foto's:

850 Abarth OT 1000 1

850 Abarth OT 1000 2

850 Abarth OT 1000 3

850 Abarth OT 1000 4

850 Abarth OT 1000 5

850 Abarth OT 1000 6

850 Abarth OT 1000 7

En dan nu de kalender: Hier is hij op te halen.

 

Is een Fiat Abarth 1000 OT Coupé een Fiat 850 Coupé?

Het "Registro storico Italiano Abarth" geeft jaarlijks een kalender uit waarin aandacht wordt besteed aan één specifiek model. In 2008 was de Fiat Abarth 1000 OT Coupé met Radiale motor aan de beurt.

Dat leverde mooie foto's en interessante informatie op:
850 Abarth 1000 OT 1

850 Abarth 1000 OT 3

850 Abarth 1000 OT 4

850 Abarth 1000 OT 2

850 Abarth 1000 OT 6

850 Abarth 1000 OT 7

850 Abarth 1000 OT 5

En het antwoord op de vraag in de titel? Zeker wel!

Een Fiat 850 Coupé als Abarth Coupé 1000? Hebben!

Voor net boven 1 miljoen Lire had je in 1965 een Fiat Abarth Coupé 1000! In geld van nu is dat nog geen € 3000........
Als je het echter vergelijkt met de prijs van een gewone Fiat 850; die was toen ongeveer 750.000 lire. Nog geen € 1900.
Maar met het gemiddeld inkomen in Italië in die dagen moest je zelfs voor een Berlina nog lang sparen.

In ieder geval wel een mooie advertentie.

850 abarth 1000 coupe

Fiat 850 Abarth OT1000 en OT1600


In Italië werd de Fiat 850 Abarth OT1000 meteen na de introductie stevig aan de tand gevoeld. Ik vond een aantal foto's van deze jaloersmakende arbeid.

850 OT1000 1

850 OT1000 2

850 OT1000 3

De technische gegevens uit Automobil Revue:
850 abarth automobilrevue65

Ik vond ook nog een achteraanzicht van een 1600OT; vrij bruut:
850 abarth ot1600

Een Spaanse Fiat 850 Coupe: een Abarth OT 2000 America

Een poosje geleden vond ik deze foto op internet en plaatste die op mijn pagina.

850 Abarth OT coupe (Circus)

Al snel kwamen de Abarth-fans in beeld en de vraag was: welke is dit. Als je dat wilt weten moet je een beetje zoeken op het web en dan vind je dit:
Het is een originele Spaans geregistreerde Abarth. En ik weet dus het kenteken van dit bommetje: B-700 693
In eerste instantie was hij van Manuel Juncosa die er een de tweede plaats plaats in de Carrera Cuesta van 1968 mee behaalde (hij werd verslagen door Juan Fernandez met een Porsche Carrera 6, ook geen schande).
De motor is later vervangen door die van een Seat 1430 en de auto werd daarna doorverkocht. De nieuwe eigenaar wilde de auto alleen hebben onder voorwaarde dat de zwaar kapotte originele motor werd meegeleverd.
Bij de restauratie daarvan was het grootste probleem de mogelijkheid om de zuigers te vinden. Dat is gelukt en ook de dry-sump schijnt er weer op te zitten. En hij rijdt weer.

Originele bron:
Pieldetoro en
Tiempo de clasicos...

Manuel Juncosa maakte meer met Fiat

Pininfarina Abarth 1000 Spider

Pininfarina deed het een stuk beter dan Michelotti en ontwierp voor Abarth deze 1000 Spider. Een prachtige auto. Ooit, lang geleden, had ik hier een bouwpakket van. Ook al weg.

In de Automobil-Revue van 1965 kwam ik dit artikel tegen:
850 abarth 2000 automobilrevue65 5

En dan hebben we natuurlijk deze foto's ook nog: 

Pininfarina Abarth 1000

Pininfarina Abarth 1000 achter

Pininfarina Abarth 1000 Spider

Deze foto's komen ook weer uit Quattroruote.

Mooi plaatje. Fiat Abarth OT wereldkampioen!

Mooi hè ?
Zelfs in 1964, toen de 850 net uitgebracht was, was Abarth al wereldkampioen met de OT'tjes 

Abarth-Wereldkampioen

Fiat 850 volgens Abarth

Abarth pakte de Fiat 850 meteen na de introductie flink aan. Van de Berlina verschenen de OT850/135 en OT850/150 uitvoeringen die gebruik maakten van de oorspronkelijke motor van 843 cc. De naam verwees naar de maximum snelheid die Abarth er uit wist te persen. De OT 850/135 had het gewone onderstel, de OT 850/150 dat van de Special met schijfremmen.

Als echte Abarth-ontwikkeling werden de OT-1000 en de OT-1600 geleverd met andere motoren. Leek de OT 1000 qua prestaties en prijs nog op de OT 850/150, de OT 1600 was wel iets heel speciaals en alleen voor de dapperen (en rijken) want anderhalve keer zo snel en 3 keer zo duur als een OT 850/135 (en bijna 4 keer zo duur als een gewone 850! 

De specificaties van de Fiat 850 Abarths

Abarth Scorpione (op basis Fiat 850 Special)

Het ontwerp van de "Grand Prix" van Francis Lombardi werd voor 7 andere uitvoeringen gebruikt. De Abarth Scorpione was daarvan de meest exlusieve

Scorpione Abarth