Verlaging voor de Fiat 850

Terwijl ik wacht op moment dat het revisiebedrijf klaar is met de motor van de 850 is vandaag de nieuwe bladveer binnengekomen van Abarth-Online/Scuderia Topolino. Binnen 3 dagen in huis vanuit Duitsland, dus dat is snel. Dit is 'm:
850 bladveer

Na twee eerdere experimenten die niet het gewenste resultaat gaven heb ik toch door de zure appel heengebeten en heb ik een verlagingsveer met omgedraaide ogen gekocht.

Even ter herinnering:

  1. Experiment 1:
    Fazaplaat,
    Korte schokbrekers,
    Standaard triangels,
    in combinatie met deze adapter (de rode triangel is niet het standaard onderdeel!):
    Fiat 850 verlagingsadapter

  2. Experiment 2:
    Fazaplaat,
    Korte schokbrekers,
    Standaard triangels,
    in combinatie met deze adapters:
    Fiat 850 verlagingsadapter Verlagingsadapter Fiat 850
    Met deze opzet was ik in principe tevreden maar de "stance" van de 850 was nog niet goed: de neus staat te hoog t.o.v. de achterkant (daar zitten verlaagde schroefveren en korte schokbrekers onder).
    850 verlaagd experiment 2
    Wat ik nu heb gebouwd is de verlagingsveer met de opzet van Experiment 2. En dat moest op de vloer van mijn garage gebeuren want ik heb geen hefbrug.
  3. De Fazaplaat met de oude bladveer moet worden verwijderd en de stabilisatorstang moet los. Dan kan de oude bladveer van de Fazaplaat en de nieuwe er op.
    Niet moeilijk, maar het is niet fijn werken op een koude vloer.
    Oud en nieuw
    Oud en nieuw.
    850 verlaagd b
    Nieuw met de Fazaplaat
    850 verlaagd e
    Onder de auto
    850 verlaagd f
    De verlagingsblokjes van Abarth-Online/Scuderia Topolino. Zitten op het draadeind van de triangel en de triangel monteer je op de blokjes. Winst ± 2 cm.
    850 verlaagd 2
    En even naar buiten in de kou voor een fotomomentje. Auto staat nu beter op de banden, voor bijna net zo laag als achter.

 

 

Nieuwe velgen voor de Fiat 850

De Fiat 850 staat al heel lang op geleende Cromodora's. Wel netjes gemaakt maar niet de schoonheidsprijs. En als nadeel een te kleine ET-waarde waardoor ik af en toe schurende geluiden hoor bij inveren. Tijd dus om een andere keuze te maken en na lang zoeken vond ik in Portugal (ja Portugal) een setje Campagnolo's zoals ze ook onder de 850 Abarths gemonteerd werden.

850 cromodora

850 campagnolo

En natuurlijk meteen doorgepakt en de banden laten overzetten met dit resultaat:

850 campagnolo 2

Niet alleen mooi maar ook na inveren houd ik nu ruimte tussen de band en de spatbordrand:

850 campagnolo 3

Van onderen!

Onze Fiat 850 heeft een "Faza"-plaat in het vooronder zitten en ooit was het de bedoeling de auto nog een beetje verder te verlagen met een adapter:
Adapter
Dat was geen groot succes: de totale verlaging was beperkt en uitlijnen werd een uitdaging omdat het camber nogal extreem negatief werd. Opvullen met shims bracht te weinig. Adapters dus weer er af. Kwam ik in Padua op de stand van Abarth-online.de en daar hadden ze iets wat me meteen aansprak: een nieuw type, minder ijzer en sneller te plaatsen en, ook niet onbelangrijk: zonder negatief camber:

Adapter Fiat 850

Adapter Fiat 850

Verlaging nog steeds niet maximaal maar de auto heeft ook nog niet gereden.

Bakkie doen? Nieuwe versnellingsbak voor de Fiat 850

De versnellingsbak was natuurlijk al ingebouwd, gewoon omdat het weinig werk is en we dan een indicatie hadden over de verlaging met de nieuwe veren en schokbrekers achter. Omdat de motor morgen terugkomt en we alles in een combinatie willen terugbouwen vandaag dus de bak er uit gehaald en de aandrijfassen alvast gemonteerd. Ook dat bleek makkelijk te gaan met de nieuwe onderdelen die we weer internationaal hadden ingeslagen. Deels uit Drenthe, deels uit Venray en wat klein spul uit Italië. De bak kwam bij Bert in Geleen vandaan, die hem netjes gereviseerd heeft. En met de bak van Martijn uit Nijmegen ga ik zelf een leermomentje hebben als de Fiat 850 klaar is. Zo'n rolhondje van € 10.00 bij de Karwei is trouwens wel erg handig om een bak te manoeuvreren!
Fiat 850 versnellingsbak

Er is nog voortgang aan de Fiat 850

Hoewel je het aan deze site niet zou zeggen gebeurt er nog wel degelijk iets aan onze 850! Na weken twijfelen over (en werken aan) schijfremmen achter hebben we toch besloten om trommelremmen te monteren. Voor de schijfremmen zou ik gebruik maken van delen van een 124 Special: de houders voor de klauwen en de ankerplaten van de voorzijde en de remklauwen van de achterkant. Alles voorbereid maar helaas kon ik geen goede oplossing verzinnen voor de lastafhankelijke remkrachtverdeler. De stang tussen beide triangels zou zo'n beetje door het vliegwielhuis moeten lopen en daar zit al een vliegwiel. Terug naar trommelremmen dus. Omdat ik daarmee geen rekening had gehouden moesten alle onderdelen gestraald en gespoten worden en, wat minder goed uitkwam, we moesten weer investeren in onderdelen. Gelukkig niet veel maar toch. De aanschaf van verlaagde schokbrekers en achterveren is heel wat duurder.

Fiat 850 schokbrekers achter Fiat 850 schokbrekers achter gemonteerd Fiat 850 schokbrekers voor

De draagarmen achter zijn nu gemonteerd, de remleidingen zitten er op en de verlaagde schokbrekers en achterveren zijn geplaatst. Aan de voorkant is alles gespoten en ondergebouwd in de nieuw gemaakte balk. De onderdelen zitten er nog los op want later moeten de koelleidingen er nog onder en dan wil ik niet weer alles moeten loswrikken. De gereviseerde fusees met schijfremmen zitten er onder, ook met verlaagde schokbrekers en zo staat de auto ongeveer 4 cm. lager. Het blok met pedalen is opnieuw opgebouwd na te zijn gestraald en gespoten, de vulling van de tunnel gaat steeds beter en we hebben de versnellingsbak en het rubber rond het koppelingshuis gemonteerd. Het rubber kocht ik in Padua bij Cicognani. Heel veel rubbers voor heel veel Italiaanse auto's.

Rubber afdichting transmissie Fiat 850

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Weinig maar nuttig. Bladveer voor de Fiat 850

Feestje? Dan geen plaatdokter. Maar omdat er altijd wat te doen is met goede moed begonnen met de modificatie van de bladveer van de voorwielophanging. De bedoeling is de auto zo'n 4 centimeter te verlagen. Genoeg voor spannende looks maar op die manier blijft er ook nog wat comfort over. Er zijn twee mogelijkheden:
1) je haalt de dwarsdrager voor uit elkaar maar dan verdwijnt ook de trillingsdemping dus rammelen de vullingen uit je kiezen 
2) je zaagt de ogen van de dwarse bladveer en je last ze er ondersteboven weer terug op.
Nu ken ik mijn laskwaliteiten en die zijn niet goed genoeg dus dat wordt uitbesteden. Maar slijpen lukt net wel. Dit ziet er gevaarlijk uit maar vanwege de slijphoek word ik niet geraakt door slijpsel !

Slijpen 

Het onderste oog toont de originele positie, het bovenste de nieuwe.
Slijpen klaar

Zo moet het worden (deze is van een Abarth 850TC)

Klaar

Als de bladveer volgende week terugkomt van de lasser laat ik de lassen nog wel even controleren voordat ik het veerpakket weer opbouw. Safety first!

De versnellingsbak voor de Fiat 850 is binnen

Halverwege maart kocht ik bij Bert in Geleen een gereviseerde versnellingsbak. Door allerlei omstandigheden was ik pas afgelopen week in de gelegenheid om de deal rond te maken dus snel naar Geleen heen en weer geweest. Uurtje gezellig zitten praten over 850 spiders en toen de bak ingeladen.

Bert heeft regelmatig motoren en bakken van 850's in de revisie en adverteert daar soms mee op Marktplaats. Wat hij daar niet verkoopt wordt overal in Europa via Spiderclubs verkocht.

Werkplaats 
De meester aan het werk 

Schuren, schuren, schuren aan onderdelen voor de Fiat 850

Niets fotogenieks deze keer. De hele ochtend besteed aan de voorbereidingen voor de volgende lasdag. Alle plaatwerkdelen die we de volgende keren nodig gaan hebben zijn uitbundig schoongeborsteld zodat we geen tijd verliezen bij het inlassen. De ruitdorpels voor de voor- en achterruit, de binnenschermen voor en nog wat klein spul. Ook de voorveer is schoongemaakt.

Ik twijfel er nog over hoe we de voorwielophanging gaan verlagen. De bedoeling is ongeveer 4 centimeter lager uit te komen. Ik kan een nieuw veerblad laten maken met de veerogen omgekeerd of ik kan de montageplaat vervangen door een u-profiel.

veerblad 

dwarsbalk

Voor de achterveren weet ik het al. Daar snijd ik ongeveer anderhalve winding af. Daarmee heb ik die 4 centimeter verlaging zonder veel moeite. Alleen weet ik nog niet of ik dan 175/50 13" banden kan monteren of dat het 165/65 13" moet worden. Keuzes? Veel te veel bij zo'n project. Maar dat maakt het leuk.