Rubber voor de Fiat 850

Rubber is een polymeer dat voorkomt als een emulsie in het sap van een aantal plantensoorten (dit sap is bekend als latex), zoals de rubberbomen. De naam komt van het Engelstalige werkwoord voor wrijven (to rub), van het uitgummen van potloodlijnen. Natuurrubber wordt doorgaans geproduceerd uit latex (caoutchouc), gewonnen uit de Braziliaanse rubberboom. Ongeveer 33% van dit sap bestaat uit rubber. De latex wordt vervolgens gefiltreerd en verdund met water. Het resultaat hiervan wordt met zuur behandeld om de rubberdeeltjes te doen stollen. Het resultaat hiervan, ook rubber genoemd, wordt tot dunne plakken gerold en gedroogd.

Leuk om te weten..... Maar wat heb je aan deze kennis als je een Fiat 850 hebt met versleten rubbers? Niets natuurlijk.

Waar je wel wat aan hebt is een bedrijf dat deze onderdelen kan leveren, gemaakt op de originele machines waarmee de leveranciers van Fiat vroeger werkten: Cicognani.

Ik leerde hen jaren geleden kennen op de beurs in Padua. Een enorme keuze rubberen onderdelen voor zo'n beetje alle Italiaanse merken en types. Voor mijn eigen auto's (de Fiat 850 en mijn Fiat 124 Coupé) heb ik al meerdere keren besteld en iedere keer paste het als gegoten. 

De prijslijsten van januari 2022 heb ik hier beschikbaar:

850 berlina cicognani 850 sportcoupe cicognani 850 sportspider cicognani

Ze zijn niet goedkoop (op hun prijslijsten zijn voor de meeste Europese landen BTW en voor iedereen verzendkosten van toepassing) maar de zekerheid dat het past is zeker het geld waard.

Bevestigingsmaterialen voor de Fiat 850

De familie Fiat 850 zit vol met klemmen, bouten, rubbers en spijkers. Als je aan het repareren of restaureren bent wil je waarschijnlijk wel graag onderdelen gebruiken die passen en dan moet je op zoek. Zonder onderdelenboek is het lastig om het juiste onderdeelnummer te vinden en spendeer je (te) veel tijd aan zoeken. Daarom heb ik een aantal pagina's met "Fissaggi vari" van de eerste serie 850 Coupé gescand en die in een PDF gezet.  

850 voorbeeld klemmen

De PDF vind je hier

Onderdelen besteld voor de Fiat 850

Mijn winterproject voor dit jaar is een nieuwe motor voor de Fiat 850. De huidige motor heeft nog maar weinig meters gemaakt maar ik had het geluk een blok van een Autobianchi A112 Elite te kunnen kopen, goede krukas en drijfstangen er bij, een oliekoeler en zo nog het een en ander. Met dat blok begin je met 965cc en opgeboord naar 67,8mm kom je uit op 982cc.
Zodra de nieuwe motor klaar is (ligt al bij het revisiebedrijf voor opboren en schoonmaken) komt het huidige, ook nieuwe, blok te koop.

Er zijn nog veel andere onderdelen nodig en dan is Google je vriend, in ieder geval wel de mijne.

Al zoekend naar een pakking voor de 4-gats waterpomp kwam ik bij Riauto in Zwitserland terecht en daar is een enorme hoeveelheid materiaal te vinden, niet alleen voor de Fiat 850 modellen maar voor zowat alle courante Fiats en een hoop Lancia's. Heel redelijke prijzen (in Zwitserse francs) en bijna alles is gewoon op voorraad. Mijn bestelling is al gedaan!

Vervolgens boodschappen gedaan bij Abarth-online want ik had zuigers en een nokkenas en wat cosmetische spullen nodig. En Martin Willems levert alle lagers.

 

Fiat 850 op speed

Al eerder schreef ik iets over de Formula 850: racen met een monoposto met techniek van de Fiat 850.

Toys for boys on a budget maar zo te zien reuzeleuk. Zeldzame auto's. En de ziekenwagen in de achtergrond is zo mogelijk nog zeldzamer.

Formula 850 Imola

Formula 850 Imola 1

Formula 850 Imola 2

Op Pinterest staat een hele pagina vol met foto's van Formula 850's uit 1971

Kleinigheidje voor de Fiat 850

Over niet al te lange tijd komen we op het punt dat er met de 850 gereden moet gaan worden en dan is een harde eis dat je kunt zien waar je geweest bent. Een spiegel moet je dus hebben. Geen zin in gaten en daarom werd het een klemspiegel. En waar kun je mooiere kopen dan in Italie? Meegebracht uit Padua dus.

 Spiegel Padua

Een Fiat 850 met de motor andersom kan ook

In 1966 bouwde Mario Zambarbieri in Milaan een serie racewagens in de klasse Formula Baby Junior. Er zat een Fiat 500 motor in dus dat was tobben. Om de boel wat sneller te maken monteerde hij tussen 1966 en 1968 een opgekietelde Fiat 850 motor in het chassis maar dan andersom geplaatst als in de meer normale 850's.

In die jaren maakte de auto natuurlijk een ontwikkeling door:

  • In 1966, de eerste serie van de MZ Formula 850, had deze het chassis van de MZ Formula Baby Junior en een aluminium body.
  • De versie van 1967 kreeg een nieuw stalen buizenframe met een fiberglass body en het vermogen ging naar 68pk.
  • In 1968 kreeg de auto een nieuwe fiberglass body en remmen afgeleid van de Fiat 124. Om de auto iets goedkoper te maken daalde het vermogen naar 64pk.

Een van die auto's (model 1968) staat op dit moment te koop voor de lieve som van GBP £12,950. Erg zeldzaam dus de prijs zal wel reëel zijn. Je krijgt er de build-sheet en de originele factuur bij.

Fiat 850 Formula Racer (Zambarbieri) Fiat 850 Formula Racer (Zambarbieri)

Fiat 850 Formula Racer (Zambarbieri) Fiat 850 Formula Racer (Zambarbieri)

Fiat 850 Formula Racer (Zambarbieri)Fiat 850 Formula Racer (Zambarbieri)

Fiat 850 Formula Racer (Zambarbieri) Fiat 850 Formula Racer (Zambarbieri)

Ik zie Pirelli Cinturato's, CN53's. Wat een heerlijke banden waren dit onder Fiats!

Eindelijk! Plaatwerk voor de Fiat 850

Lang gezocht, soms gevonden maar vanwege de absurde vraagprijs niet gekocht. Maar afgelopen zaterdag vond ik op Markplaats eindelijk het plaatwerk voor de neus van de 850! Twee schermen en en frontpaneel, de koplampringen en de lasranden. Gisteren opgehaald in Kinderdijk. En nu kunnen we dan dus eindelijk aan de neus beginnen.

plaatwerk Kinderdijk

Gevonden! Spatbordranden voor de Fiat 850

Bij van Andel. Vandaag gebeld. Hij had nog twee "wielkralen" liggen en, vanwege een vrije dag, heb ik die meteen opgehaald. Binnen is binnen. Ze zijn duidelijk niet de beste kwaliteit maar wel goed bruikbaar. Alle belangrijke plaatwerkdelen hebben we nu dus zo gauw er plaats is kunnen we aan de gang. Ondertussen gaan we door aan de motor.
wielkralen

Gevonden op EBay. Bruikbare onderdelen voor de Fiat 850

Op EBay vond ik 2 (originele) dorpels en een complete set sierlijsten inclusief afdichting voor de deurtjes:
Plaatwerk (dorpels)  Chroom (deurlijsten)

De prijs van de onderdelen viel mee, alleen de transportkosten nekken je. En je denkt dat je iets zeldzaams koopt, staat het gewoon even later nog een keer te koop.