Autobedrijf Staal

Autobedrijf Staal (1927-1982)

Mijn opa, Remon Staal, werkte in de 20er jaren van de 20e eeuw als taxichauffeur en was een aantal jaren de vaste chauffeur van de bisschop van Breda.
Remon Staal

In 1927 begon hij in het Ginneken een stalling voor auto's in het voormalig klooster van de Zusters Benedictinessen. Niet lang daarna startte hij met een werkplaats om onderhoud aan deze auto's te doen.
Het oorspronkelijke klooster had geen doorgang naar de achterkant dus mijn opa liet de twee ramen naast de voordeur doorbreken.Het bedrijf kreeg de naam "Garage Wilhelmina" boven de doorgang geschilderd. Van de achtertuin werd een overkapte stalling en werkplaats gemaakt.

In 1935 begon hij met Fiat maar leverde ook Hansa en Dodge.
Ondertussen ben ik er ook achter gekomen dat hij in 1934 mee aan de wieg heeft gestaan van Peutax, het beroemde Bredase taxibedrijf.

Peutax bij Staal
De foto is genomen in de stallingsruimte.Mijn opa staat links, mijn vader uiterst rechts.

Rond 1937 begon hij zijn eigen taxibedrijf met een stuk of 5 de Soto's. Toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak zijn die verloren gegaan (gestolen?)

In 1948 werd het pand weer verbouwd (er kwam een smeerstation aan de linkerkant bij) maar het pand bleef herkenbaar als herenhuis.

Opening 1948

Pas in 1956 werd de hele benedenverdieping toegevoegd aan het bedrijf. Er kwam een showroom en een helemaal nieuwe gevel. Er was eerder al afscheid genomen van alle merken behalve Fiat en er werd een dealercontract aangegaan voor Vespa.

Opening 1956

Opening 1956

Fiat was in die jaren een gewild merk, steeds meer mensen wilden een auto dus het werd in het midden van de 60er jaren noodzakelijk weer uit te breiden.
Dit werd mogelijk omdat aan de Kalishoek een hele rij bebouwing werd afgebroken. De grond kon van de gemeente worden gekocht.

In 1966 werd over de hele lengte van het bedrijf nieuwbouw gerealiseerd waarbij de werkplaats werd vergroot, er een groot magazijn, een schadewerkplaats en een stalling op de eerste verdieping bij kwamen. Maar wat ook belangrijk was is dat er een grotere showroom werd toegevoegd op de hoek. Eindelijk werd het mogelijk meerdere modellen tegelijk te showen.

Showroom 1966

Stalling boven

Showroom ± 1980

Er werkten in die tijd ruim 40 medewerkers. Er werden op jaarbasis tussen de 500 en 600 auto's verkocht.
In 1982 ging het bedrijf helaas failliet.

Gesloopt

Roze koek teruggevonden

Op 20 augustus 1962 (!) kocht de heer Voeten een Autobianchi Bianchina Trasformabile bij ons bedrijf aan de Ginnekenweg. Het was zijn eerste auto. 
Bianchina
Na minder dan 9 maanden vond hij de auto toch net even te klein en te traag en ruilde de auto in bij een autohandelaar in Breda. Nico Uijtendaal, degene die de auto aan dhr. Voeten had verkocht, aarzelde niet en kocht de auto meteen terug voor zijn vrouw. Die reed er alleen 's zomers mee en ik herinner me goed dat de kleine Bianchina jarenlang op allerlei plaatsen in het garagebedrijf werd geparkeerd; meestal in een van de showrooms. Nadat Nico Uijtendaal overleed werd de auto, na ruim 30 jaar stilstand, verkocht aan een van de leden van de Fiat 500 club die meteen achter de historie van het kleine autootje aanging. Zoekend op Uijtendaal en Staal kwam hij op mijn Fiat 850-site terecht en mailde me om gegevens. Zoals de meesten ondertussen wel weten gooien we in de familie Staal weinig of niets van documentatie weg en zo kon ik de nieuwe eigenaar naam en initialen van de eerste eigenaar doorgeven. Een beetje googlen en de heer Voeten werd gevonden, inclusief telefoonnummer. En zo werd een afspraak gemaakt om de eerste eigenaar weer met zijn eerste auto samen te brengen. Dat gebeurde afgelopen zaterdag en ik mocht er bij zijn. Iedereen heeft een halve dag met een grijns op zijn/haar gezicht rondgelopen!

Deze Bianchina is gebaseerd op een Fiat 500D, dus met 497cc en een kleine 18pk. Bij Autobianchi bouwden ze op basis van deze techniek trouwens nog meer modellen. Kijk voor afbeeldingen daarvan in de bladerboeken. Hieronder zie je hoe klein zo'n ding is.

Bianchina

Bianchina

 

Omdat de auto zolang had stilgestaan is er uiteraard wel veel werk besteed aan het weer veilig rijdend maken; verder is zij in originele staat. De auto is lang geleden een keer opnieuw gespoten (in de originele kleur F132:91) en daar aan dankt de Bianchina haar naam: Glacé, en daarom dus Roze Koek.

Een klein fotoalbum van de hereniging vind je hier (en voor de mannen: sorry voor het kleurgebruik!)

 

Old friends never die (of toch wel?)

Mijn vader was heel lang bevriend met Ed Hoeks, ook een autoliefhebber van het zuiverste water.
Na allerlei fraais (Aston Martin DB4, Ferrari 330GTB, Maserati en wie weet wat nog meer) was het de Lancia Flaminia Convertible Touring 2.8 3C Superleggera die overbleef, ook nadat Ed zijn rijbewijs wegens hoge leeftijd moest inleveren.

Sinds een jaar of 10 gingen de mannen iedere donderdag samen touren met de Lancia.
En als het slecht weer was met iets minder edels.
Flaminia 1

Flaminia 2

 

Het echte einde van een Staal tijdperk

Op 30 maart eindigde weer een Staal-tijdperk.
Die dag overleed mijn vader. 

Ad Staal

Hij was een voorbeeld voor ons en we missen hem iedere dag.

Ik ga op reis en neem mee....

Soms moet er iets achter gehangen worden.
Niets voor mij, tenzij er een oude Italiaanse auto op past.
Deze klanten hadden de aanhanger wel nodig:

600 met aanhanger

Fiat 1800 met aanhanger
Hier zaten, voor zover ik weet, schoenen in de aanhanger. Let op de pompbediende in zijn huisje!

Een vette bougie

Een van de oudste foto's van een Staal (mijn vader) met een auto is deze:
ACC duwt
Hij is vrijwel zeker op dezelfde dag gemaakt als deze die "Nederlands jongste monteur" beschrijft:
Vette bougie
Afkomstig uit een krant en opgestuurd vanuit Nederlands Indië

Verkoper van het jaar

Nico Uijtendaal werd in 1965 de "Verkoper van het Jaar" voor de Fiat 2300.
Ter ere daarvan werd hij gefotografeerd bij Kasteel Bouvigne.

Nico Uijtendaal+2300

Show"truck"?

De nieuwe 500 werd in Breda gepresenteerd op een Fiat 1100T (geleend van de importeur)










500 + 1100t

Zeldzaam transport

De meeste klanten van Autobedrijf Staal waren erg trouw en kochten regelmatig een nieuwe Fiat.
Er waren er ook die meerdere Fiats tegelijkertijd hadden. Een daarvan van de heer Nieuwenhuis uit Ulvenhout.
Die had in februari 1964 deze fraaie collectie maar besloot nog iets moois bij te kopen.

Nieuwenhuis

1100T+aanhanger
Onze 1100T Pick-up haalde deze Fiat op in de haven van Rotterdam (?)