Tot nu toe stond allerlei technische informatie van de Fiat 850 modellen in verschillende rubrieken. Lastig als je iets moest terugvinden, zeker als je aan je Fiat 850 aan het werken was en je liep vast omdat je technische gegevens mist..... De wanhoop nabij.

850 wanhoop

Daarom is er vanaf vandaag een nieuwe rubriek toegevoegd aan de menu's: Handboeken.

Het resultaat van een poging om zoveel mogelijk Fiat 850 handboeken bij elkaar te krijgen. Al jaren verzamel ik documentatie van de Fiat 850's; het feit dat mijn vader Fiat-dealer was en nooit iets weggooide is daarbij wel een prettige bijkomstigheid. Het spreekt dan voor zich dat ik die handboeken hier ook beschikbaar maak. Een deel ervan is uit eigen bezit, de rest komt van internet, dat zie je vanzelf aan het watermerk op de pagina's.

Zoek je info die ik niet heb, meld het dan via de e-mailbutton en ik ga meezoeken en indien mogelijk plaatsen.

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Schadeherstel Fiat 850 Coupé

Niet elke dag met je Fiat 850 Coupé is een fijne dag!

850 coupe schade

Als je tegenwoordig schade rijdt wordt die (bijna) volledig digitaal afgewikkeld door de schadehersteller en de schade-expert. Vroeger was dat een zaak van mondeling overleg tussen beiden. Om duidelijkheid te scheppen over de tijd die nodig was voor vervangen van onderdelen en de plaatwerker te helpen met het richten van de carrosserie werden in Frankrijk de "Fiches Techniques" uitgegeven: wat algemene informatie over de auto, uitleg over het gebruik van de richtmallen, de bodemmaten, de benodigde onderdelen en de tijden voor het vervangen van delen. Klinkt allemaal heel normaal.

850 Coupé Audatex 1965

Ik heb van de Fiat 850 Coupé zo'n Fiche en die vind je hier of door op de afbeelding te klikken.

De bodem... de plattegrond van een Fiat 850

Als je Fiat 850 een krokante bodem heeft of er zit een ongewenste plooi in dan wil je dat weer herstellen zodat je weer een trotse blijde rijder bent. Been there, done that; mijn 850 was op meerdere plekken transparant. Gelukkig had ik een uitstekende plaatwerker en de beschikking over een professionele schadewerkplaats zodat de hele carrosserie weer netjes gemaakt kon worden. Daarbij was een goede plattegrond onontbeerlijk. En wat goed is mag je delen:
850 bodemmaten
Ook hier weer: klikken op de afbeelding opent een PDF op een nieuwe pagina.

Choke-afstelling, ook voor de Fiat 850.

Als je nou ook het laatste beetje van de afstelling van de carburateur van je Fiat 850 100% goed wilt hebben dan kun je even klikken op de afbeelding hieronder. De kans is groot dat je je carburateur er tussen ziet staan. Het is een overzicht dat door de toenmalige importeur aan de dealers werd verstrekt.

fiat chokeafstelling

Ruitenwissers van de Fiat 850

Niet alleen bij onze eigen Fiat 850 waren er problemen met het ruitenwissermechanisme, ook ergens anders in Nederland ontbrak een aantal kleine onderdelen toen aan de ruitenwissers werd begonnen. Wij hebben het opgelost door van twee mechanismes een hybride systeem te maken. En omdat niet iedereen de onderdelenboeken heeft publiceer ik hier het hoofdstuk Tergicristallo uit het onderdelenboek. Zo hebben we een referentie om mee te zoeken.

Marelli Site

Ik heb de onderdelenboeken van 1968 en die van 1971 met elkaar vergeleken en het enige verschil is dat er in 1971 door Marelli wat extra ontwikkeling was gedaan waardoor er 4 extra onderdeelnummers beschikbaar waren. Zie de tabel hieronder

Onderdeelnummer   1968  1971 
4110063 X X
4129427 X X
4132075 X X
4136248 X X
4101949   X
4180927   X
4184620   X
4222118   X

 

En nu maar hopen dat iemand nog iets heeft liggen.