De Fiat 850 was in alle vormen een dankbaar object voor tuners en carrosseriebouwers. Ik heb een poging gedaan om van al deze afgeleiden minstens één foto te verzamelen.
Hier zie je wat uitingen van creativiteit; hieronder staan de artikelen voor een groot aantal modellen maar er is ook een link naar de verzamelpagina. Dat is deze.

De Duitse folder van de Fiat 850 T

Ergens moet ik nog Nederlandse folders hebben van de Fiat 850 T, maar nu even niet. Daarom vandaag de Duitse versie.

850 T folder D 0

Een kalender met een Fiat 850 Abarth OT 1000

Het "Registro storico Italiano Abarth" geeft jaarlijks een kalender uit waarin aandacht wordt besteed aan één specifiek model. Ik had er al een eerder artikel over. In 2010 was de Fiat Abarth OT 1000 Berlina  aan de beurt. En omdat 2021 op dezelfde weekdag begint als 2010 (een vrijdag) heb ik de jaartallen aangepast en er ook een kalender in PDF van gemaakt. Die kun je zelf printen en in je mancave hangen.

Maar eerst de foto's:

850 Abarth OT 1000 1

850 Abarth OT 1000 2

850 Abarth OT 1000 3

850 Abarth OT 1000 4

850 Abarth OT 1000 5

850 Abarth OT 1000 6

850 Abarth OT 1000 7

En dan nu de kalender: Hier is hij op te halen.

 

Is een Fiat Abarth 1000 OT Coupé een Fiat 850 Coupé?

Het "Registro storico Italiano Abarth" geeft jaarlijks een kalender uit waarin aandacht wordt besteed aan één specifiek model. In 2008 was de Fiat Abarth 1000 OT Coupé met Radiale motor aan de beurt.

Dat leverde mooie foto's en interessante informatie op:
850 Abarth 1000 OT 1

850 Abarth 1000 OT 3

850 Abarth 1000 OT 4

850 Abarth 1000 OT 2

850 Abarth 1000 OT 6

850 Abarth 1000 OT 7

850 Abarth 1000 OT 5

En het antwoord op de vraag in de titel? Zeker wel!

Alle afgeleiden van de Fiat 850.

Dit zijn bijna alle officiele afgeleiden van de Fiat 850; er ontbreken nog wel Formula 850's; daar doe ik nog een keer een apart item over. Als je op de naam klikt opent een nieuw scherm met een foto. Die zijn niet allemaal even scherp, maar ook daar wordt aan gewerkt. Als er een # achter de naam staat word je doorgelinkt naar een ander item met meer informatie op deze site.

Fiat 850 1964/1968  
Abarth OT 850/130# (artikel met 2 Abarth OT 850 modellen) 1964 Abarth OT 850/130
Abarth OT 850/150# (artikel met 2 Abarth OT 850 modellen) 1964 Abarth OT 850/150
Abarth OT 1000# 1964  Abarth OT 1000
Abarth 1000 OTC 1964 Abarth 1000 OTC
Abarth OT 1600# (artikel met 2 Abarth OT modellen) 1964 Abarth OT 1600
Abarth OT 2000 1964 Abarth OT 2000
Allemano 850 berlina 1964 Allemano 850 Berlina
Boneschi 850 Spider Daino 1964 Boneschi 850 Spider Daino
Caprera 850 Belvedere# 1964 Caprera 850 Belvedere
Ellena 850 Spider 1964 Ellena 850 Spider
Ellena 1000 Spider Abarth 1964 Ellena 1000 Spider Abarth
Francis Lombardi 850 Lucciola 1964 Francis Lombardi 850 Lucciola
Francis Lombardi 850 Lucciola 1964 Francis Lombardi 850 Lucciola
Francis Lombardi 850 Libellula 1964 Francis Lombardi 850 Libellula
Mantelli 850 berlina 1964 Mantelli 850 berlina
Mantelli 850 SS 1964 Mantelli 850 SS
Moretti 850 Berlina# 1964 >Moretti 850 Berlina
Moretti 850 Coupe 1964 Moretti 850 Coupe
Moretti 850 Coupe SS 1964 Moretti 850 Coupe SS
Moretti 850 Spyder 1964 Moretti 850 Spyder
O.S.I. 850 Coupe#
1964 O.S.I. 850 Coupe
Savio 850 Spider 1964 Savio 850 Spider
Siata 850 Coupe 1964 Siata 850 Coupe
Scioneri 850 Coupe 1964 Scioneri 850 Coupe
Scioneri 850 Spider 1964 Scioneri 850 Spider

Vignale 850 Berlina#
D
e link bevat meerdere Vignale-modellen 

1964 Vignale 850 Berlina
Vignale 850 Coupe#
De link bevat meerdere Vignale-modellen
1964 Vignale 850 Coupe
Vignale 850 Spider#
De link bevat meerdere Vignale-modellen
1964 Vignale 850 Spider
Vignale 950 Coupe Giannini#
De link bevat meerdere Vignale-modellen
1964 Vignale 950 Coupe Giannini
Vignale 1000 Coupe Giannini#
De link bevat meerdere Vignale-modellen
1964 Vignale 1000 Coupe Giannini
Zagato 850 Coupe#
1964 Zagato 850 Coupe
Abarth OT 1000 Coupe Pininfarina 1965 Abarth OT 1000 Coupe Pininfarina
Abarth OT 1300 Coupe 1965 Derivati 850
Pininfarina Abarth 1000 Spider#  1965 pininfarina abarth 1000 spider
Abarth OT 1600 Sport Spider 1965 Derivati 850
Abarth OT 2000 Sport Spider 1965 Derivati 850
Scioneri 850 1965 Derivati 850
Abarth OT 1600 Sport Spider 1966 Derivati 850
Abarth OT 2000 Coupe 1966 Derivati 850
Abarth OT 2000 Spider Tubolare Prototipo 1966 Derivati 850
Abarth 2000 Monoposto Record 1966 Derivati 850
Caprera 850 Coupe# 1966 Derivati 850
Francis Lombardi 850 Lucciola 1966 Derivati 850
Ghia Vanessa# 1966 Derivati 850
Giannini 850 S 1966 Derivati 850
Giannini 850 SL 1966 Derivati 850
Giannini 950 S 1966 Derivati 850
Giannini 950 SL 1966 Derivati 850
Giannini 1000 Sport Prototipo 1966 Derivati 850
Moretti 850 Coupe 1966 Derivati 850
Moretti 850 Coupe Giannini 1966 Derivati 850
Moretti 850 SS Coupe Giannini 1966 Derivati 850
Scioneri 850 Coupe 1966 Derivati 850
Vignale 850 berlina#
De link bevat meerdere Vignale-modellen
1966 Derivati 850
Abarth OT 1300 Coupe 1967 Derivati 850
Abarth 2000 Sport Spider 1967 Derivati 850
Caprera 850 tetto apribile# 1967 Derivati 850
Biraghi Formula 850 1967 Derivati 850
Francis Lombardi 850 Monza 1967 Derivati 850
O.S.I. 850 Week End 1967 Derivati 850
Siata Spring# 1967 Derivati 850
Abarth 2000 Sport Spider SE010 1968 Derivati 850
Abarth 2000 Sport Cuneo Prototipo 1968 Derivati 850
Francis Lombardi Smart 850 1968 Derivati 850
Michelotti 850 Coupe 1968 Derivati 850
     
Fiat 850 Coupe 1965/1968  
Abarth OT 1000 Coupe# 1965 Derivati 850
Abarth OTS 1000 Coupe 1965 Derivati 850
Abarth OTR 1000 Coupe 1965 Derivati 850
Vignale 850 Coupe#
De link bevat meerdere Vignale-modellen
1965 Derivati 850
Vignale 1000 Coupe Giannini#
De link bevat meerdere Vignale-modellen
1965 Derivati 850
Abarth OT 1300/124 Coupe 1966 Derivati 850
Abarth OT 2000 Coupe America 1966 Derivati 850
Giannini 850 Coupe 1966 Derivati 850
Giannini 950 Coupe 1966 Derivati 850
Abarth OT 1300/124 Coupe 1967 Derivati 850
Olga 850 1967 Derivati 850
Abarth OTS 1000 Coupe 1968 Derivati 850
Dagrada 850 1968 Derivati 850
     
Fiat 850 Spider Bertone 1965/1968  
Abarth OT 1000 Spider Bertone 1965 Derivati 850
Abarth OTR 1000 Coupe Bertone 1965 Derivati 850
Bertone Spider 850 CL 1965 Derivati 850
Bertone 850 Convertibile 1965 Derivati 850
Giannini 850 Spider 1966 Derivati 850
Giannini 950 Spider 1966 Derivati 850
     
Fiat 850 Special 1968/1971  
Eurostyle 850 Coupe 1968 Derivati 850
Francis Lombardi 850/S Lusso 1968 Derivati 850
Francis Lombardi Smart 850 Special 1968 Derivati 850
Francis Lombardi 850 Special Lucciola 1968 Derivati 850
Francis Lombardi Grand-Prix 850 1968 Derivati 850
Francis Lombardi Grand-Prix 1300 Scorpione 1968 Derivati 850
Giannini 1000 1968 Derivati 850
Michelotti Shellette#
1968 Derivati 850
Moretti 850 Lusso 1968 Derivati 850
Moretti 850 Sportiva 1968 Derivati 850
Moretti 850 Sportiva Trasformabile 1968 Derivati 850
Moretti 850 Sportiva S4 1968 Derivati 850
Delta Yeti 850 / Samas Yeti /850 # 1968 Derivati 850
Siata Spring France 1968 Derivati 850
Vignale 850 Special berlina#
De link bevat meerdere Vignale-modellen
1968 Derivati 850
Vignale 850 Special Coupe#
De link bevat meerdere Vignale-modellen
1968 Derivati 850
Francis Lombardi Grand-Prix 1300 S Scorpione 1969 Derivati 850
Francis Lombardi Grand-Prix 1300 SS Scorpione 1969 Derivati 850
Francis Lombardi Grand-Prix 850 Giannini 1969 Derivati 850
Francis Lombardi Grand-Prix 1000 Giannini 1969 Derivati 850
Abarth 2000 Sport Spider SE010 1969 Derivati 850
Francis Lombardi Monza 1969 Derivati 850
Italdesign Abarth 1600 GT Coupe 1969 Derivati 850
Moretti 850 S2 Coupe 1969 Derivati 850
Moretti 850 S2 Trasformabile 1969 Derivati 850
Pininfarina 2000 Coupe Abarth 1969 Derivati 850
Vignale 850 Special Export#
De link bevat meerdere Vignale-modellen
1969 Derivati 850
Vignale 850 Coupe#
De link bevat meerdere Vignale-modellen
1969 Derivati 850
Abarth 2000 Sport Spider 1970 Derivati 850
Abarth 1000 Sport Spider SE019 1971 Derivati 850
Abarth 2000 Sport Spider SE019 1971 Derivati 850
Abarth 2000 Sport Spider Prototipo 1972 Derivati 850
Baldi Riky 1972 Derivati 850
Giannini 850 Sport Trimarano 1972 Derivati 850
     
Fiat 850 Sport Coupe 1968/1974  
Abarth OT 1300/124 Coupe 1968 Derivati 850
Baldi El-Sabry# 1972 Derivati 850
 TriVette# 1974 TriVette
     
Fiat 850 Sport Spider Bertone 1968/1972  
Bertone 850 Racer#
1968 Derivati 850
Bertone 850 Racer Team#
1968 Derivati 850
Otas 850 Racer Bertone 1969 Derivati 850

Fiat 900T, een driftig ding

Fiat ontwikkelde de Fiat 600T als opvolger van de Multipla. Toen de Fiat 850 op de markt kwam werd de 600T een 850T. En om die mee te laten komen in de vaart der volkeren werd er een motor van 903cc in gehangen en werd het een 900T. Uiteraard weer in allerlei carrosserievormen, van bestelbus via pick-up naar people-mover. Om eens te kijken wat er mogelijk was met deze kleine reus ging Quattroruote er mee op pad. Het artikel opende met deze foto:

900T quattroruote

Lekker dwars met een busje....... Zijn vrouw was nog meer overstuur toen ze deze foto zag.

Het hele artikel staat in deze PDF.

 

Fiat 850 T, een flitsende auto

In de vorige eeuw was "Flitsmeister" een mede-automobilist die je al flitsend met groot licht waarschuwde voor een naderende snelheidscontrole. Als je een beetje oplette zag je de Polizia trouwens al van ver staan. Dat blijkt maar weer uit deze foto's; niks verstopt achter een bosje maar in het volle zicht. Die Multanova-flitskast was trouwens best een joekel van een ding...  Leuk voor ons dat ze de snelheidscontrole met een Fiat 850 T (is het een Pulmino?) deden, levert weer mooie plaatjes op.

850 t snelheidscontrole 

Verschil tussen Fiat 850 Spider en Bertone Racer

Hoewel met het ontwerp door Bertone van de Fiat 850 Spider niets mis is bracht Bertone zelf ook nog een eigen versie uit die we kennen als de Bertone Racer. Leverbaar als Spider (met optionele hardtop) en als Berlinetta met vast dak. Uiteraard moet je dan wel verschillen aanbrengen anders kun je verkoopaantallen wel vergeten. Quattroruote publiceerde in 1968 een artikel waarin die verschillen werden toegelicht:

850 bertone 1968

En om de schoonheid van de 850 Spider nog even in te wrijven dit fraaie plaatje:

850 spider 1968

Fiat 850 Fuoriserie, de buitenbeentjes

De Fiat 850 was van begin af aan een bron van inspiratie voor designers, bouwers en knutselaars. Allessandro Sannia verzamelde de informatie over deze bouwkunsten en schreef er een boek over voor de serie "Fuoriserie" van uitgever "Societa Editrice Il Cammello". Zo'n naam bekt toch beter dan "Uitgeverij de Kameel".....

De volgende creativelingen worden beschreven, soms kort, soms wat uitgebreider:
Abarth, Agosti, Allemano, A.M.S., Arrigoni, Artés, Astech, Atecar, Autoracing, Autotecnica, Autotecnica A. & B., Avia, AZ, Baggioli, Baldi, Begra, Bellasi, Bertone, Biraghi, Birel, Boneschi, Bonetti , Brunetti, BWA, Caprera, Cases, Ceccato, Cellarosi, C.M.G., Colombo, CRM, Dagrada, De Sanctis , Del Giovane, Delta, Dema, Di Rosa, Die Mesh, Dionis, DSG, Ebro, Ellena, Eurostyle, Facetti, Fagioli, FAZA, Ferrazzi, Fioretti, Fissore, Foglietti, Francis Lombardi, Genovese, Ghia, Giannini, Giannini Torino, Giuliani, Giunsella, GMS, Guarnieri, IPS, Italdesign, IWR, Juncosa, Kangaroo, Lavazza, Lucky, Mantelli, Mantissa, Maplex, Marin, Marras, Martare, Michelotti, Moretti, Muccini, MZ, Naia, Narvin, Nipama, Ogna, Ol-Ga, ORSA, OSCA, OSI, OTAS , Paparusso, Patriarca, PBS, Pininfarina, Poponi, Prat, Radbourne, RAM, Renzini, Repetto, Sanchini, Savio, Scioneri, Siata Auto, Siata Española, Sibona & Basano, Silva, Sozzani, Spi-Car, Stylauto, Tadini, Tagliani, Tanesini, Tecno, Tony Kart, Touring, Transportation Concepts Company, Vaccari, Venaria, Vico, Vignale, Vittone, Wainer, Zagato. 

Een boek dat zeker aan te raden is voor de liefhebber van de Fiat 850. Het is nog te vinden op Internet, prijs ligt zonder verzendkosten rond de € 30. Je kunt natuurlijk ook op mijn site verder kijken; aan veel van deze bouwresultaten heb ik al artikeltjes gewijd. En wat er nog niet op staat komt er langzaam maar zeker beslist bij.

850 fuoriserie 1

850 fuoriserie 2

Kedeng Kedeng met een Fiat 850

Een Draisina ferroviaria is een voertuig dat op het spoor wordt gebruikt om een ploegje spoorwegwerkers naar een werkplek te vervoeren. Lang geleden was dat een handbediend karretje, daarna kwam er iets gemotoriseerds. En in die laatste categorie valt dit ding dat gebaseerd is op een Fiat 600T:

850T spoorweg 2

850 Draisina

Maar ook op basis van de Fiat 850T werden ze gemaakt:

850T draisina

Gewoon te leuk om niet te laten zien.

Meer informatie op deze site

Fiat 850 Abarth OT1000 en OT1600


In Italië werd de Fiat 850 Abarth OT1000 meteen na de introductie stevig aan de tand gevoeld. Ik vond een aantal foto's van deze jaloersmakende arbeid.

850 OT1000 1

850 OT1000 2

850 OT1000 3

De technische gegevens uit Automobil Revue:
850 abarth automobilrevue65

Ik vond ook nog een achteraanzicht van een 1600OT; vrij bruut:
850 abarth ot1600

Siata 850 in Amsterdam

In 1968 of 1969 bezochten 4 vriendinnen Amsterdam waar ze een leuk autootje tegenkwamen. Nu zouden ze een selfie maken met zijn vieren en deze Siata maar toen was het behelpen met een camera. Met zijn drieeen bij de auto dus en de vierde achter de knop.

850 Siata Amsterdam

Een Spaanse Fiat 850 Coupe: een Abarth OT 2000 America

Een poosje geleden vond ik deze foto op internet en plaatste die op mijn pagina.

850 Abarth OT coupe (Circus)

Al snel kwamen de Abarth-fans in beeld en de vraag was: welke is dit. Als je dat wilt weten moet je een beetje zoeken op het web en dan vind je dit:
Het is een originele Spaans geregistreerde Abarth. En ik weet dus het kenteken van dit bommetje: B-700 693
In eerste instantie was hij van Manuel Juncosa die er een de tweede plaats plaats in de Carrera Cuesta van 1968 mee behaalde (hij werd verslagen door Juan Fernandez met een Porsche Carrera 6, ook geen schande).
De motor is later vervangen door die van een Seat 1430 en de auto werd daarna doorverkocht. De nieuwe eigenaar wilde de auto alleen hebben onder voorwaarde dat de zwaar kapotte originele motor werd meegeleverd.
Bij de restauratie daarvan was het grootste probleem de mogelijkheid om de zuigers te vinden. Dat is gelukt en ook de dry-sump schijnt er weer op te zitten. En hij rijdt weer.

Originele bron:
Pieldetoro en
Tiempo de clasicos...

Manuel Juncosa maakte meer met Fiat

Fiat 850 Leepu?

Ooit bestond op Discovery de serie waarin Leepu, een zelfbenoemde auto-ontwerper uit Bangladesh, de meest vreselijke creaties bakte van auto's in slechte conditie. Veel geschreeuw en vonken en ieder project kwam na veel nachten doorhalen net op tijd af om een of andere show te halen. Aan de techniek werd weinig verbeterd, alleen de carrosserie en het interieur werden onherkenbaar verminkt. Al weer een tijd van de buis maar nu is er een kloon van hem opgestaan die een Fiat 850 heeft misbruikt:

850 leepu

850 AldoFico

Aldo Fico, de techneut van dienst, hing er een Uno Turbo i.e. motor in en toont op Youtube de resultaten

850 AldoFico 2

850 AldoFico 3

Kwaliteit? Wmmmwaahhhh.

Een onherkenbare Fiat 850

Op het circuit van Castle Combe wordt geraced met Special GT's. Norman Lackford reed met zo'n auto: een Fiat 850-BDH. Hij deed dat tot 1996. Wat er aan de motor gebeurd was kan ik niet makkelijk vinden maar het ziet er wel erg Special uit:
Fiat 850 BDH van Norman Lackford

Als ik naar het blok kijk lijkt het meer op een Cosworth

Fiat 850 4x4?

De Landrover-lovers zeggen "the best 4x4xfar" maar wat mij betreft is dit de beste 4x4: Een Fiat 850 met het onderstel van???
850 4x4

850 4x4
Ziet er wel bruut uit.

Fiat 850 Bertone Racer

De test van de Fiat 850 Bertone Racer hieronder liet een vraag op: wie importeerde deze auto in Nederland als het niet Leonard Lang was. Dankzij internet hoef je niet lang te zoeken. Dat was Hans Maasland in Valkenburg, ZH. Uiteraard adverteerde hij en daar ben ik hem weer dankbaar voor.
Fiat 850 Bertone Racer 1969 advertentie Hans Maasland

De Fiat 850 El Sabry

Bij het onderzoeken van de aantallen Fiat 850's in Nederland dook er ineens een El Sabry op. Nooit van gehoord dus meteen gaan zoeken. Het blijkt een soort van Buggy te zijn, gebaseerd op de techniek van de Fiat 850 en gebouwd door G.A.M.C. in San Remo. Bij 80 exemplaren was het over.
Fiat 850 El Sabry

In 2016 werd nummer 582 van de 80 geveild in de Verenigde Staten (door Mecum) en daarvan heb ik iets betere foto's kunnen lenen:
Fiat 850 El Sabry

Fiat 850 El Sabry

Fiat 850 El Sabry

 

Een Fiat 850 Spider uit Amsterdam

In Amsterdam werd door Ed Martare voor de Fiat 850 Spider een hardtop gemaakt in een zeer kleine oplage. 

850 martare hardtop

Aan het kenteken te zien eentje van 1968 maar de auto bestaat niet meer.

 

Een vreemd einde aan een Fiat 850 Spider

Zoekend naar fotomateriaal kwam ik deze foto tegen en ik dacht "een Fiat 850 Spider". Maar wat een rare achterkant. Dat vonden de toeschouwers duidelijk ook.
Fiat 850 Spider Giunsella Pozzi Lampra

Het bleek een 850 Spider te zijn met een carrosserie van Giunsella uit Genua. En ze noemden hem "Pozzi Lampra".

Verder zoekend naar foto's kwam ik terecht op de Flickr-stream van Maurizio Boi. Bijna 80 schermen met allerlei varende, vliegende en rijdende geschiedenis.

850 Spider Lampra 2

Fiat 850 Spider Giunsella Pozzi Lampra

Fiat 850 Spider Giunsella Pozzi Lampra

Fiat 850 Spider Giunsella Pozzi Lampra

Nette auto, goed gekeken naar andere ontwerpen uit die tijd.

In Quattroruote stond nog dit (korte) artikel:

850 giunsella

Huischvlijt met een Fiat 850 Coupé

Niet tevreden over de hoeveelheid boodschappen die hij in zijn Fiat 850 Coupe kon meenemen besloot deze eigenaar er iets heel speciaals van te maken.

Een Fiat 850 Coupe met een dakje

Wel weer leuk hoe alles aan de achterkant in elkaar is gebakken.
De foto kwam ik tegen op de Facebook pagina van Seat 850.

De Fiat 850's van Francis Lombardi (nog een keer)

Ook Francis Lombardi is al een keer langs geweest op mijn site, toen met wat gescande foto's uit Quattroruote. Ook nu komen de beelden weer van de site van Ruoteclassiche en ze zijn de moeite waard:

De beroemde Scorpione, met de motor van een Fiat 124.
850 1300 Scorpione FL

HIER is een artikel te vinden over de Scorpione

De Fiat 850 Grand Prix Monza:
Fiat 850 grand prix monza FL

Dat er meer dan een gemaakt werd bewijst deze foto:
De Fiat 850 Lombardi Grand Prix

De Fiat 850 Spider Monza
Fiat 850 spider monza FL

Ook de Fiat 850 Berlina's kregen gepaste aandacht:

De 2-deurs 850 Smart:
850 smart FL

Het prototype van de 850 Lucciola:
850 lucciola proto FL

Maar gelukkig werd dit het produktiemodel:
850 lucciola FL

En de fraaie Fiat 850 Libelulla:
850 libellula FL

Fiat 850's van Giovanni Moretti

Ook over de Fiat 850's van Giovanni Moretti schreef ik al eens eerder een kort stukje. Er Ruoteclassiche had ook weer mooie foto's. Zodat we niet vergeten hoe een eenvoudig ontwerp ook mooi kon zijn:

De Coupé op basis van de 850 Special:
850 special coupe moretti

Een van de betere ontwerpen, de 1000SC:

850 1000SC moretti

Foto's van de Fiat 850's gebouwd door Scioneri

Eerder schreef ik al een kort stukje over de Fiat 850's die door Scioneri van een nieuwe carrosserie werden voorzien. Op de site van Ruoteclassiche vond ik een kort artikel over deze vormgever met mooie foto's van een paar 850's en nog een aantal andere creaties.
Fiat 850 Scioneri van de site van Ruoteclassiche

Zowel de Coupé als de Spider hieronder werden door Michelotti ontworpen maar door Scioneri gebouwd.

Fiat 850 Coupe van Scioneri uit Ruoteclassiche

850 Spider Scioneri Ruoteclassiche

 

Fiat 850 Cabrio 2.0

Een poosje geleden kwam deze Fiat 850 met vouwdak te koop. Een gevalletje "zeldzaam" en dat betekent (voor mij in ieder geval) niet altijd meteen "mooi". Er was echter iemand die deze creatie wel mooi vond en die had er € 6300 voor over. De foto's komen van www.autobelle.it waar je wel vaker leuke auto's kunt spotten.
Fiat 850 trasformabile

Fiat 850 trasformabile

Fiat 850 trasformabile

Huisvlijt met een Fiat 850 Spider

Eerder al kwam ik in Breda een speedboot tegen die gebaseerd was op een Fiat 850 Spider:
Fiat 850 Speedboat

Vandaag vond ik een artikel op Autoblog van iemand die nog een stapje verder is gegaan. HIj bouwde namelijk zijn Spider om tot boot. De ultieme "Barchetta".

Fiat 850 Barchetta

Fiat 850 Barchetta

En om te bewijzen dat er echt een Fiat hart in zit:
850 Barchetta 3

Uiteraard is er bewegend beeld:
850 Barchetta 4

Fiat 850 Barchetta

Lijkt op een Fiat 850...

Niet alleen Sinterklaas komt uit Spanje. Er komen ook knap snelle 850's vandaan. Deze heeft een buizenchassis met een carbon body en als motor iets met een turbo: de Renault J7R. De bouwer is beter met bouwen dan met filmen trouwens.

Fiat 850 met turbomotor

Klik hier of hier om het monstertje te zien draaien

Fiat 850's bewerkt

De 850's hebben veel carrosseriebouwers geinspireerd tot het ontwerpen van speciale modellen. Meestal sportieve types, soms praktische. Een aantal daarvan zit maar een muisklik weg....
In een aantal artikelen zal ik er een aantal laten zien.

850 Derivati

Fiat 850 door Siata

De Siata Spring van 1969. Die kennen we allemaal.

Siata Spring 1

De auto werd in 1969 geintroduceerd als "Beat" maar die naam hield geen stand.
De foto's uit de bladen (Quattroruote dan):

Siata 850 Beat

Siata 850 Special Spring

Ik heb de brief van de importeur en de "folder" voor jullie; klik op de brief voor de vergroting

Siata Spring 0

Siata Spring, de folder

Siata bouwde ook nog wat andere afgeleiden van de Fiat 850:
Siata_850-Coupe-2+2

Siata 850 Coupe achter

Ook hier weer een beetje een Opel-achterkant.

 

 

Fiat 850 Carrozzeria Moretti

Op Internet kwam deze foto langs:

850 Moretti Giardiniera 

Het is een Moretti Fiat 850 Giardiniera. Beetje rare lijn naar achter maar gelukkig kon Moretti het beter. Het bewijs zie je hieronder

Moretti 850 Uitvoeringen

 

Moretti 850 Berlina 4porte

850 moretti automobilrevue65 5

Moretti 850 Spider

Moretti 850 Coupe

850 moretti automobilrevue65 4

De mooiste zijn tot het laatst bewaard:

Moretti 850 Special Sportiva 2

De technische gegevens kwamen uit Automobil Revue.

Pininfarina Abarth 1000 Spider

Pininfarina deed het een stuk beter dan Michelotti en ontwierp voor Abarth deze 1000 Spider. Een prachtige auto. Ooit, lang geleden, had ik hier een bouwpakket van. Ook al weg.

In de Automobil-Revue van 1965 kwam ik dit artikel tegen:
850 abarth 2000 automobilrevue65 5

En dan hebben we natuurlijk deze foto's ook nog: 

Pininfarina Abarth 1000

Pininfarina Abarth 1000 achter

Pininfarina Abarth 1000 Spider

Deze foto's komen ook weer uit Quattroruote.

Fiat 850 Michelotti - OSI

Er werden ook lelijke ontwerpen weggezet op autoshows: De Fiat 850 die OSI maakte aan de hand van een ontwerp van Michelotti is er daar een van.

850 osi automobilrevue65 4

OSI 850 Coupe

De technische specificaties uit Automobil Revue van 1965:
850 osi automobilrevue65 5

Fiat 850 Vignale

Vignale maakte ook meerdere ontwerpen van de diverse Fiat 850's: Berlina, Special, Coupe en Spider kwamen aan de beurt.

Vignale Fiat 850 x3

Op foto's uit Quattroruote:

Vignale 850 Berlina
De Berlina (ook als Special te leveren)

Vignale 850 Coupe 1

De Coupe

Vignale 850 Spider

De Spider.

Een van de leukste Vignales is de 1000 Coupe:

Vignale 850 1000 Coupe 1

Vignale 850 1000 Coupe 2

Of natuurlijk de Berlinetta op basis van de 850 Special:

Vignale 850 Special Berlinetta

Fiat 850 by Francis Lombardi

Francis Lombardi was een van de meer productieve carrosseriebouwers als het om de Fiat 850 gaat.
Hij gebruikte bijvoorbeeld een Fiat 850 Special om deze creatie te maken die hij "Monza" noemde.

Lombardi Monza CAR 1968

Lombardi 850 Monza achter Lombardi 850 Monza Detail wiel

Hij bouwde verder de 850 Special om tot Coupe, de "Grand Prix" waarvan ook een Targa-uitvoering werd gebouwd.

Lombardi 850 Special GrandPrix

Lombardi 850 Grand Prix Targa

Lombardi 850 Grand Prix Targa 2

De Coupe was ook met opgekietelde motoren leverbaar, onder andere van Giannini (ook met dubbele bovenliggende nokkenas) en van Abarth, de befaamde 1300. Hieronder de Scorpione met Abarth-motor.

Lombardi Abarth Scorpione

Helaas was niet alles van Lombardi erg spannend. De Lucciola bijvoorbeeld en de Smart (hieronder) waren niet echt zeer fraai te noemen.

Lombardi 850 berlina 4drs

De eerste versie van de 4-deurs.

Lombardi Lucciola 850 4drs

Lombardi 850 Smart

Lief kun je de Libellula noemen:

Lombardi Fiat 850 Libellula

 

 

 

Fiat 850 Giannini

Als Abarth iets ontwikkelt kan Giannini niet achterblijven. 980 cc (basis: een opgeboorde motor van de 850 Special) met 84 SAE pk bij 6200 rpm. Top van 160 km/uur. De combinatie van sierlijst en streep op de flank is dan wel weer raar.

De Giannini 1000:
Giannini 850 1000

Fiat 850 Eurostyle

Eurostyle is een vergeten carrosseriebouwer die op de autosalon van Turijn in 1968 wat speciale modellen parkeerde. Hier een Coupé op basis van een Fiat 850. Fraai? Mwah....... Wel speciaal.

Eurostyle 850

Michelotti op basis van een Fiat 850

Giovanni Michelotti heeft veel ontwerpen getekend voor veel autofabrikanten maar voor Fiat is hij het meest bekend vanwege de Shellette, een strandauto op basis van de Fiat 850 (al was de eerste basis van dit ontwerp een DAF). De Shellette is ondertussen wel een hebbedingetje geworden voor mensen die wat geld teveel hebben. In 2016 werd er een bij Bonhams verkocht.

Michelotti 850 Shellette

Michelotti ontwierp ook een 2+2 Coupe van de Fiat 850 en daar herkennen we nogal wat stijlelementen van andere auto's:

Michelotti 850 Coupe

Ik zie een beetje Reliant Scimitar aan de voorkant en Opel Kadett B Coupe aan de zijkant.

Lombardi Lucciola. Mooie of niet mooie Fiat 850?

Francis Lombardi ontwierp tussen 1947 en 1973 meerdere modellen op basis van Fiat's. De meest beroemde is waarschijnlijk de Grand Prix maar ook de Lucciola's (4 deurs uitvoeringen van 600 en 850) zijn in kleine aantallen gebouwd. Van de Fiat 850 Lucciola heb ik hier het een en ander verzameld.

Lombardi 850 berlina 4drs

Lombardi Lucciola 850 4drs

Lombardi 850 4porte

Er was ook een idee voor een 2-deurs, de "Smart", gebaseerd op de Fiat 850 Special:
Lombardi 850 Smart

En ook hier geldt weer: Quattroruote bedankt voor de foto's!

 

Wel goed gelukt, deze Fiat 850's van Caprera

De kans is groot dat je nooit van Carrozzeria Caprera hebt gehoord maar ze hebben een van de mooiste carrosserien op basis van de 850 ontworpen: De Caprera Berlinetta. Op internet erg weinig over te vinden dus geniet van deze foto.

Caprera 850 Berlinetta

In hun dadendrang werd ook een Belvedere gebouwd, een Familiare op basis van de 850 Berlina. Kon je eindelijk je weekendboodschappen in een keer meenemen.
Caprera 850 Belvedere

Waar ze misschien wel succes mee kunnen hebben gehad is de bouw van stalen schuifdaken:
Caprera 850 Berlina Schuifdak

 Ook weinig informatie over te vinden dus ik ben blij met de foto's uit Quattroruote.

Niet de mooiste Fiat 850

Toen Fiat in 1968 de 850 introduceerde doken de Italiaanse carrosseriebouwers er meteen bovenop op hun kwaliteiten de tonen. En om eerlijk te zijn: soms waren hun namen mooier dan hun ontwerpen. Neem nou Scioneri uit Savigliano (ook een mooie naam) die een 5 persoons Coupe en een Spider bouwden op basis van een ontwerp door Michelotti. Niet echt moeders mooiste maar wel gebaseerd op een Fiat 850!

Scioneri 850 Coupe 1

Scioneri Fiat 850 Coupe Spider

Samas Yeti 850

Weer eens wat anders!

Samas Yeti 850

 

In de late jaren zestig van de vorige eeuw werd er in Italie hard gewerkt aan de realisatie van speciale modelen en prototypes met vierwielaandrijving. En soms leidde dat tot een (beperkte) serieproductie. Dit was het geval met de Yeti, een kleine terreinwagen die werd getekend door de ontwerper van de Ferves Ranger. De auto had een boxframe waar weinig aerodynamisch aan te zien was.

Samas Yeti 850 ontwerp

De eerste exemplaren hadden de motor van de Fiat 850 en de Yeti was het eerste off-road voertuig met vierwielaandrijving EN vierwielbesturing gebouwd in Italië. Er was een zeer kleine serieproduktie in 1968, maar ondanks alle technische innovaties was de Yeti niet erg succesvol en kwam eigenlijk niet verder dan de fase van experimenteel prototype. Zelfs toen SAMAS (Società Albese Meccanica Autoveicoli Speciali), een ander bedrijf uit Alba in Piemonte, de produktie overnam, werd de Yeti, ondanks de vele wijzigingen aan het oorspronkelijke model, geen succes.

Samas Yeti 850 zijkant

Samas Yeti 850 achter

Samas begon met het vervangen van de motor door die van de Fiat 127 (dus de 903 cc), die in de nieuwe versie voorin werd geplaatst, in plaats van zoals bij de 850 net achter de achteras. Andere aanpassingen aan de techniek betroffen de 4-versnellingsbak van de Fiat 124 en het differentieel van de Alfa Romeo Giulia. Ook was er op aanvraag een PTO waarmee het aandrijven van diverse apparatuur (generatoren, sproeiers, waterpompen, lieren etc) mogelijk was. Daarmee werd de Yeti 903 omgetoverd in een industriële of agrarische alleskunner.

Samas Yeti 850 motor

De 4x4 aandrijving had homokinetische koppelingen aan zowel de wielzijde als de differentieelzijde, met een totale overbrengingsverhouding (met twee differentieels) van 1:4,555. Dankzij de 4-wiel besturing kon de Yeti 903 binnen de 3 meter draaien. Gemiddeld verbruik 1 op 12 op de weg. Bij gebruik off-road was het 3 liter per uur. Topsnelheid was ongeveer 100 km per uur (3 km per uur was de minimale off-road-snelheid). De Yeti kon hellingen tot 80% aan.

Samas Yeti 850 helling

Er waren 5 zitplaatsen en er kon met 5 personen aan boord maximaal 50 kg bagage worden meegenomen (of 2 personen en 330 kg). Rijklaar gewicht was 900 kg en er ging 40 liter in de tank.
In 1973 presenteerde Samas ook een ontwerp van een 6x6-versie van de Yeti zes-wheel drive, maar die kreeg geen commerciëel vervolg.

Samas Yeti 850 6x6

Foto's komen uit Quattroruote en www.autoruote4x4.com

TriVette op basis van Fiat 850

TriVette met Fiat 850 techniek

Zo'n beetje iedere Italiaanse carrosseriebouwer en tuner heeft zich aan de Fiat 850 gewaagd. Buiten Italie gebeurde er weinig op het derivati-front. Maar als er dan een Amerikaan aan een 850 begint dan wordt het wel heel spectaculair. Bob Keyes bouwde tussen 1974 en 1978 de TriVette. Niet veel, 27 stuks slechts waarvan 25 met de techniek van de Fiat 850 (voor de andere twee werd een VW Kever als donor gebruikt). Een van die 25 had een motor met een PBS-cilinderkop en twee Weber 40 DCOE's. Bij het afleveren van deze auto werd een topsnelheid van ruim boven de 200 km/u gehaald.

De geschiedenis:
Deze TriVette werd ontworpen in 1973 en was toegelaten als motorfiets in Californie. Bob koos de techniek van de 850 omdat die, zoals deze website zegt, naast betrouwbare motoren ook een uitstekend brandstofverbruik had en dat was handig ten tijde van het olie-embargo van toen. Zeker in een voertuig van net 500 kg. Dat gewicht werd gedeeld door een oersterk stalen buisframe met daarop een polyester carrosserie. Instrumenten kwamen, net als achterwielophanging en voorrem uit gesloopte 850's (de TriVette werd pas gebouwd toen de 850 al uit productie was). Naast de eerste generatie is er ook een tweede geweest, speciaal ontwikkeld voor de politie als achtervolgingsvoertuig. Dit omdat de politie-Fords moeite hadden om de meeste snelheidsovertreders bij te houden. Gekker hoeft echt niet (en als je het mij vraagt past er trouwens geen standaardformaat USA cop in een TriVette).

Recent is er een verkocht voor $18000, dus mocht je er een willen, even doorsparen.

Fiat 850 TriVette

Fiat 850 TriVette

Fiat 850 TriVette motor

Meer kun je lezen op deze site

In Quattroruote werd er dit over gezegd:
850 trivette
Hij heeft maar 3 wielen, dus hij gebruikt minder......

Fiat 850 Zagato "Z"

Al snel na de introductie van de Fiat 850 bracht Zagato in 1964 de "Z" uit, een coupé met de techniek van de 850. De carrosserie leek met zijn hoekige lijnen weinig op eerdere ontwerpen van Zagato die toch vaak wat ronder waren. Van dit model werden er vier of vijf gebouwd; de kans dat je er een in levende lijve zult zien is dus miniem, al schijnt er in Denemarken al jaren een te koop te staan.

Fiat 850 Zagato "Z" in Turijn 1964

Fiat 850 Zagato "Z" in Turijn 1964

Fiat 850 Zagato "Z" in Turijn 1964

Fiat 850 Zagato "Z" in de fabriek 1964
Toch wel een mooi embleem voorop

De Fiat 850 Zagato "Z" in Denemarken is verkocht naar Griekenland en wordt daar gerestaureerd:

Fiat 850 Zagato Z restauratie in Griekenland

Verder onderzoek naar deze modellen laat zien dat er nogal wat onduidelijkheid is over het aantal auto's dat gebouwd is. In tegenstelling tot de eerdere aanname van 4 of 5 blijft de stand nu op maximaal 3 staan. Onderstaande gegevens komen uit de (incomplete) archieven van Zagato en zijn door Marco Antonetto vastgelegd in het Italiaanse autoregister

Z#830 Fiat 850S Zagato 005622 3 Maart 1965 (datum in archief)
Z#891 Fiat 850S Zagato 006486 Deze stond in oktober 1964 op de stand van Zagato tijdens de autotentoonstelling in Turijn,
Z#___ Fiat 850S Zagato 0116909 26 oktober10.65 (datum in archief)

Het is twijfelachtig of de laatste auto ooit werkelijk gebouwd is.

Er is HIER een topic op het Alfa Bulletin Board waar de nieuwe eigenaar van deze auto aan deelneemt.

Fiat 850 Ghia Vanessa

Vanessa, een hele generatie Nederlandse mannen is groot geworden met een poster van haar aan de muur. Mannen met een poster van de Ghia Vanessa aan de muur waren er een stuk minder. En dat is niet helemaal vreemd want de Fiat 850 Ghia Vanessa, ontworpen door Giugiaro, werd in 1966 als een echte dames-auto geintroduceerd.

Fiat 850 Ghia Vanessa 1966 Front

De techniek was van een Fiat 850 Idromatic, dus halfautomatisch. Speciaal aan dit ontwerp waren de zijramen die toegang gaven tot de bank met geïntegreerde kinderzitjes. Ghia wist wie ze als doelgroep in beeld hadden: veel geld en in voor iets exclusiefs. De carrosserievorm en het licht-paarse interieur kwam je in 1966 inderdaad zelden tegen.

Fiat 850 Ghia Vanessa 1966 Zijaanzicht

De auto was perfect afgewerkt en was voorzien van een aantal exorbitante ideeen die, als we er nu op terugkijken, helemaal niet zo vreemd blijken te zijn. Giugiaro zorgde ervoor dat dit onwerp meer om de vorm dan om de techniek ging.
Fiat 850 Ghia Vanessa 1966 idee

Fiat 850 Ghia Vanessa 1966 voorstoel

Fiat 850 Ghia Vanessa 1966 kinderstoel

De draaibare voorstoelen (wat dan weer handig was als je een minirokje droeg) hadden veiligheidsrugleuningen en er was een opvouwbare kinderstoel in de achterbank, te bereiken via een aparte toegang (door een klapraam aan de zijkant). Overal waren opbergvakjes te vinden: luxe bekleed en geschikt voor alles wat de moderne vrouw toen bij zich had. De instrumenten verdwenen en maakten plaats voor gekleurde lampjes, ook voor de snelheidsmeter. Er was ook nog een brandblusser die ook als bandenpomp gebruikt kon worden.

Fiat 850 Ghia Vanessa 1966 instrumenten

In het Franse tijdschrift "Spirou" werd de Vanessa ook besproken:

Fiat 850 Ghia vanessa in Spirou

Neckar 850 Adria

Via de Fiat 850 Facebook-pagina begreep ik dat Remo interesse had in rode achterlichtglazen (dus niet de oranje-rode die we allemaal kennen). Daarvan had ik een setje nieuwe liggen en de koop was dus snel gesloten. Het setje is bedoeld voor zijn origineel Nederlandse Neckar 850 Adria. Nou is een Fiat 850 al een zeldzame verschijning aan het worden maar een Neckar 850 Adria is dat helemaal. Tijd voor een paar foto's dus:

Neckar 850 Adria

Neckar 850 Adria

Neckar 850 Adria

Neckar 850 Adria

De auto is van 12-05-1966 en Remo heeft hem al sinds Sinterklaas 1988. Totaal aantal geproduceerde Adria's is 6.619 en dit is vrijwel zeker de enige overgebleven in Nederland. En zo zag de folder er uit:

Remo 5

 

Fiat 850 voor de 21e eeuw?

Al eerder had ik een artikel over de ontwikkeling door Fiat van elektrisch aangedreven 850's. In Amerika is iemand daar ook mee aan de gang gegaan en bouwde zijn Spider om naar elektrisch met een 96 volt systeem. De accu's zitten overal!

Fiat deed het zo:
Elektrisch aangedreven Fiat 850 Spider Elektrisch aangedreven Fiat 850 Berlina

Elektrisch aangedreven Fiat 850 Spider Elektrisch aangedreven Fiat 850 Spider

Bereik? Maximaal 80 kilometer maar vanwege het type accu's werd dat door allerlei omstandigheden nogal gereduceerd.
De eigenaar kwam er ook nog mee in de krant:

Elektrisch aangedreven Fiat 850 Spider

Ship ahoy! Fiat 850 Spider te water

Zomaar, in Breda, langs de kant van de weg gespot. Ik denk: ik zie een vreemde Fiat 850 spider !! Is het een speedboot.

Speedboot gebaseerd op Fiat 850 Spider

Speedboot gebaseerd op Fiat 850 Spider

Speedboot gebaseerd op Fiat 850 Spider

Alleen weer jammer dat de achterkant gekloond is van een Duits produkt.

Speedboot gebaseerd op Fiat 850 Spider

Wat anderen doen met een Fiat 850

Op mijn fiat124coupe-site heb ik een aantal artikelen onder de noemer "Wat anderen doen met een Coupe" en daar komen vreemde dingen voorbij.
Voor deze site had ik dat nog niet maar daar begin ik vandaag mee. De eerste is deze Fiat 850 "Custom" uit Frankrijk:

Fiat 850 "Custom" uit Frankrijk 

Meteen te herkennen als een 850 maar er is alles aan gedaan: gechopt en geshaved en let dan ook even op de uitlaat.
Niet direct mijn smaak maar hier is wel een kei van een plaatwerker aan de gang geweest.

Fiat 850 "Custom" uit Frankrijk

Fiat 850 "Custom" uit Frankrijk

Fiat 850 "Custom" uit Frankrijk

Fiat 850 "Custom" uit Frankrijk

Fiat 850 Elektrisch?

Fiat is vaak erg vooruitstrevend en met nieuwe technieken wordt meestal al snel geëxperimenteerd. In 1964 werd een elektrisch aangedreven 850 getest. Ben benieuwd wat de actieradius was en of je überhaupt wel ergens aankwam. De wegligging moet namelijk beroerd geweest zijn met zo'n accupakket achterin.

850-Elektrisch

850-Elektrisch

Voor Amerika werd een Spider geëlektrificeerd. Gewoon omdat het kon?

850Spider-Elektrisch

De foto's komen uit Quattroruote.

Zeldzaam! Een Fiat 850 Shelette

Soms komt er iets langs waarvan je denkt: wat was dat? Deze advertentie op Autoscout24 was er zo een:

Jolly Shelette

Gebaseerd op de 850 Special ( deze meneer heeft wat meer info). Deze auto heeft volgens de verkoper stoelverwarming. Stoelverwarming?

Jolly Shelette

Jolly Shelette

Er zijn er maar weinig van gemaakt. De verkoper had ook nog een 500 Jolly en een Siata Spring te koop. Alle foto's uit zijn album staan hierOp EBay vroegen ze overigens voor de Shelette veel meer dan € 39.000

Fiat 850 volgens Abarth

Abarth pakte de Fiat 850 meteen na de introductie flink aan. Van de Berlina verschenen de OT850/135 en OT850/150 uitvoeringen die gebruik maakten van de oorspronkelijke motor van 843 cc. De naam verwees naar de maximum snelheid die Abarth er uit wist te persen. De OT 850/135 had het gewone onderstel, de OT 850/150 dat van de Special met schijfremmen.

Als echte Abarth-ontwikkeling werden de OT-1000 en de OT-1600 geleverd met andere motoren. Leek de OT 1000 qua prestaties en prijs nog op de OT 850/150, de OT 1600 was wel iets heel speciaals en alleen voor de dapperen (en rijken) want anderhalve keer zo snel en 3 keer zo duur als een OT 850/135 (en bijna 4 keer zo duur als een gewone 850! 

De specificaties van de Fiat 850 Abarths

Fiat 850 City-Taxi

Op de 50e Autosalon van Turijn in 1968 introduceerde Fiat de 850 City-taxi. Voor die tijd wel een interessante ontwikkeling maar helaas, te interessant. Er zat een 850 onderstel onder met een Idroconvert versnellingsbak. De link naar het Italiaanse promofilmpje vind je hier

Fiat 850 City Taxi