Een verlaten Fiat 850 (1:43)

Op Ebay kwam ik een speciale uitvoering tegen van een Seat 850. Een verwaarloosde versie. Leuk, voor bij de andere 1:43 850's dus meteen aangeschaft.
Verwaarloosde Fiat 850

Verwaarloosde Fiat 850

Ze zijn nog steeds op EBay te vinden. De prijzen varieren nogal, net als de verzendkosten

DinkyToys Fiat 850 voor de verzameling erbij.

Al een paar keer kwam er een Fiat 850 van de Franse Dinkytoys langs op een veilingsite. Regelmatig zijn dat replica's en soms zijn dat originele. Afgelopen week was het een gele originele op Marktplaats.
Volgens de verkoper in bespeelde staat, maar wel compleet met deuren en stoelen met rugleuning!

850 dinkytoys 509

En gelukkig waren en maar twee andere geïnteresseerden en heb ik dus binnenkort weer een 850 in 1:43 er bij. Ik ga hem niet restaureren, alleen schoonmaken.  

Fiat 850 CopyCats?

Een tijd geleden schreef ik dat de achterlichten van de Fiat 850 ook op andere auto's werden gebruikt, en dat waren niet de minste: Ferrari, Lancia, Ford en Simca. Misschien toevallig maar ook op de site van AutoRai verscheen ineens een artikel met dezelfde inhoud en dezelfde conclusie.........

850 autorai achterlichten

 

De Fiat 850 Abarth OT 1600 van Laudoracing is binnen

Een tijd geleden kondigde Laudoracing-models 3 modellen aan van de Fiat 850 Abarth OT 1600. Omdat dit vaak kleine series zijn werd de beige uitvoering meteen besteld en na lang wachten is deze dan eindelijk binnengekomen. En dan is het net Sinterklaas als je de doos mag openmaken:
850 Abarth OT 1000(1)

850 Abarth OT 1000(2)

850 Abarth OT 1000(3)

Prachtige detaillering en een must voor de Abarthliefhebber.

Fiat 850 grille in 3d

3D printen is leuk en wordt steeds toegankelijker nu de hardware steeds goedkoper wordt. Als je het kunt verzinnen en digitaal kunt maken kun je het printen. Op GrabCad hebben anderen dat al voor je gedaan en nu kun je dus je eigen grille voor je Fiat 850 printen.
850 3d 1

850 3d 2

Is dat mooi of is dat mooi?

Laudoracing komt weer met Fiat 850 Abarths

Al eerder bezorgde Laudoracing-models de liefhebbers van de Fiat 850 de koude rillingen met een mooie serie modellen van de Fiat 850 Special en Abarth in schaal  1:18. De oplage van 250 stuks per model was snel uitverkocht, al kun je er hier en daar nog met veel geluk wel een vinden. Ik schreef er hier over.

Nu komen ze met een serie Abarth 1600's in drie versies en die beloven ook weer zeer fraai te worden:

   850 Abarth 1600 1      850 Abarth 1600 2
  850 Abarth 1600 3    850 Abarth 1600 4
 850 Abarth 1600 5    850 Abarth 1600 6

Zelf met een introductieprijs van € 90.00 niet echt goedkoop maar kwaliteit mag wat kosten. Wil je ze in het groot bekijken (en kopen?)

Fiat 850, hoeveel zijn er nog in Nederland?

Al eens eerder had ik een overzichtje van het aantal Fiat 850's in Nederland. Deze week weer eens een telling gedaan uit de Open Database van het RDW en de aantallen zijn weer bekend. 

In het Nederlandse kentekenregister waren op 30 juli 573 850-modellen ingeschreven waarvan 565 Fiats, 7 Seats en een Neckar. Per type ziet dat er zo uit:
Hoeveel Fiat 850's zijn er nog in Augustus 2017?

Hieronder heb ik de selectie gemaakt op basis van auto's met een geldige APK en gekeken of ze verzekerd waren. Dit beschouw ik als "Rijdend"

Hoeveel Fiat 850's zijn er nog in Augustus 2017?

Ik weet niet wat ik van die 189 Berlina's moet denken. Het zijn er meer dan Coupe's en Spiders en toch zie je ze zelden. Misschien kenteken niet ingeleverd nadat de auto was gestorven?
Van de 850 "Sport" kan ik niet bepalen of het Coupe's of Spiders zijn. Dit is wat de RDW-medewerker op het kenteken heeft vermeld als type.

En die El Sabry? Die staat in een artikel hierboven.

Nog een keer 100.000 keer Fiat 850

Niet alleen mijn site had 100.000 hits, al veel eerder was de Fiat 850 100.000 keer een hit:
100000 keer Fiat 850

Fiat 850.nl met meer dan 100.00 views

Op 16 juli bereikte de site Fiat-850.nl 100.000 pageviews. Dat is goed nieuws en een reden om door te gaan met verzamelen en publiceren van allerlei interessants over de Fiat 850:
850 100000

De sprong van 50.000 naar 100.000 werd in iets meer dan 10 maanden gemaakt.

Fiat 850 Dynamic

Omdat er wat vreemds aan de hand was met de achterwielophanging van onze Fiat 850 (Er zitten triangels van twee verschillende auto's onder) wilde ik testen met een setje van 1 auto. Alleen is daar natuurlijk niet makkelijk aan te komen. Of toch wel? Ik vond zo'n auto bijna in mijn achtertuin en binnen een paar dagen was geregeld dat ik de ophanging er onderuit kon halen. Daarna zouden de restanten naar de oud ijzerboer gaan. Maar voor dat gebeurde moest er nog een mooi plaatje worden vastgelegd:
850 dynamic
Daarvan had ik er ooit al een in het rood gefotografeerd, net voordat de binnenschermen uit onze 850 werden gezaagd:
Fiat 850 Dynamic

Ik zou graag nog eens zo'n ongeschonden sticker terug willen plakken!

De restanten van dit verhaal:
850 sloop 1

850 sloop 2

De geboorte van de Fiat 850

In 1964 werd deze foto van de productie van de Fiat 850 gepubliceerd in een van de Jaarboeken van Fiat. Trots stond er bij dat hier de Aqualit-primer werd aangebracht op de plaatwerkdelen. Met de kennis van nu hadden ze beter een ander produkt kunnen kiezen...

850 Turijn Aqualit primer

Hoeveel Fiat 850's zijn er nog? (update)

Een paar jaar geleden onderzocht Wim Miltenburg, een andere Fiat 850 fan, hoeveel Fiat 850's er toen waren geregistreerd in Nederland. En vergeleken met mijn cijfers is het verschil werkelijk dramatisch. Er zijn er zo'n 250 verdwenen en maar 14 bijgekomen in die tijd. Veel verdriet om de uitgezwaaide 850's maar gelukkig ook veel plezier vanwege de geimporteerde auto's. Hopelijk gaat deze de goede kant op.

850 transport 4

Een Fiat 850 om van te leren

Wat je hier ziet is een set instructiepanelen van een technische opleiding ergens in Italie. Op deze borden leerden de studenten het aansluiten van verlichting. Een paar jaar geleden gezien op Auto e Moto d'Epoca in Padua. De prijs was niet eens te hoog maar de borden waren te groot om mee te nemen. Helaas, want je hebt wel wat unieks aan de muur in je mancave.

Fiat 850 instructiepaneel

Fiat 850 instructiepaneel

Hoeveel Fiat 850's zijn er in Nederland

Dat is een vraag die iedere Fiat 850 fan zich wel eens gesteld heeft. En ik heb het antwoord. Iedere week krijg ik op een server op mijn werk een tabel met daarin alle auto's die in Nederland in het kentekenregister staan. Ik heb daar een zoekopdracht op lopen voor Fiat's. Dan houd je er erg veel over maar met wat verfijning kun je de 850's zonder problemen in beeld krijgen.
Daarbij moet je wel een kleine vertaling maken van wat de afgevaardigde van de RDW als type-omschrijving heeft genoteerd (een FIAT 200B1 850 T is natuurlijk een 850T), maar dat is zo gebeurd. Aan de 850 Berlina heb ik de aantallen van de "850 D" en "850 E" toegevoegd. Hetzelfde heb ik gedaan voor de 850 Special. De Derivati zijn Siata Springs, één Moretti en één Bertone Racer. En de 6 "SPORT"-modellen? Daarvan kan ik zo niet vinden of het Coupé's of Spiders zijn.

Hoeveel zijn het er??

Type AANTAL ORIGINEEL NL INGEVOERD RIJDEND GESCHORST
850 BERLINA 192 175 17 122 70
850 SPECIAL 52 35 17 27 25
850 COUPE 159 121 38 113 46
850 SPIDER 153 104 49 120 33
850 SPORT 4 2 2 2 2
850 T 3 1 2 1 2
850 Derivati 8 1 7 6 2
Totaal 571 439 132 391 180


Dit is van een andere grootte dan het artikel in Autoweek van een poosje geleden. Maar zij kunnen ook alleen naar dat specifieke type (een 850 E) hebben gekeken.

De Fiat 850, op naar meer ruimte!

Nu de Fiat 850 een paar weken in een tijdelijk onderdak heeft gestaan bleek toch wel de beperking van die ruimte: smal en niet lang genoeg. Dus steeds heen en weer als er achter de auto iets moest gebeuren en oppassen met de deuren. Daarom vandaag verhuisd naar weer een tijdelijk onderkomen maar daar is in ieder geval veel plaats en daar zal ook de APK gaan gebeuren, dus verhuizen moesten we toch. Wat doe je dan? Oprijwagen huren en de 850 door de sneeuw transporteren!

850 transport 3

Dit werkt toch een stuk prettiger:

850 werkplaats

Fiat 850 asbak

Het gaat dan wel niet over een Berlina maar ook de 850 Coupe dragen we een warm hart toe. Vroeger, toen er nog onbekommerd gerookt mocht worden drukten mensen hier hun rookwaar in uit. Bah!

850 asbak

Fiat 850 in 3D

Need for Speed? Als je het wel eens gespeeld hebt weet je waarover ik het heb.Met hyperrealistische auto's racen. Leuk als je het leuk vindt. Ikzelf heb er niet zo veel mee. Maar die modellen zijn in 3d omgezet en dat hebben ze ook met de Fiat 850 gedaan. En dat lijkt wel erg goed gelukt:

Fiat 850 in 3D

Fiat 850 in 3D

Fiat 850 in 3D

Als ze deze nou een keer in Need for Speed willen plakken dan zou ik wel een keer een spelletje willen spelen. Hier vind je de site van de ontwikkelaar, hij heeft nog meer moois te koop.

Goed voorbeeld... De achterlichten van de Fiat 850!

Doet goed volgen! De achterlichten van diverse Fiat-modellen werden ook gebruikt door andere fabrikanten en niet voor de minste modellen. Ook de achterlichten van de 850 waren geliefd.

Fiat 850 achterlicht

Ze werden onder andere gebruikt op:
Lancia StratosLancia Stratos in 1974 (en hieronder nog meer!)

Ford GT40

Ford GT40 in 1966

Ferrari 275GTB4
Ferrari 275 GTB/4 Spyder in 1967

En omdat ze ook op een Ferrari passen steigert de prijs meteen mee. $ 500.00 voor een setje nieuwe glaasjes.
Ferrari achterlichten

Voor de volledigheid (en de link van Simca met Fiat is natuurlijk geen geheim) ook op de Simca 1000 en 1300/1500 (eerste series)

Simca 1000

Simca 1300

Jokki met een Fiat 850

Wat? Jokki? Jokamiesluokka! Everyone's Class. Folkrace. Oftewel rallycross op een budget. In Scandinavie een sport met een grote aanhang. Je rijdt op een circuit van ongeveer 2400 meter en probeert als eerste aan te komen. En dat in een aantal heats. Simpel toch?

Wat het leuk maakt is dat iedereen na afloop van de race kan bieden op de auto van de winnaar maar ook dat bod is aan een maximum van ongeveer 1500 Euro gebonden. De verkoop weigeren zorgt ervoor dat je je racelicentie kwijt bent. Iedereen probeert dus met goedkope slimmigheden zo hard mogelijk te gaan want dure zaken brengen hun geld niet op. En wat heeft dat te maken met de Fiat 850?? Nou dit:

Jokki 850

Jokki 850 Jokki 850

Jokki 850 Jokki 850

Jokki 850 Jokki 850

Jokki 850 Jokki 850

Jokki 850 Jokki 850

Jokki 850 Jokki 850

 

Da's leuk, een das!

Het woord "Serendipity" hoorde ik jaren geleden voor het eerst. Een mooi woord vond ik het. Het betekent "plezierige verrassing".
En dat was wat ik dacht toen ik deze fraaie Abarth-das vond terwijl ik naar iets heel anders op zoek was.
850 das

Nu maar weer goed opbergen tot ik een keer naar een Abarth-feestje mag.

Nog iemand iets investeren in een Fiat 850?

Ook in Australie weten ze de Fiat 850 te waarderen en ook daar brengen ze grif geld op. Shannons (al eens van gehoord?) bood een blauwe standaard berlina aan en ook die vond een koper die er de lieve som van AUS $ 10.500 voor over had. Authentiek en zelden in de regen gestaan. Rechts stuur maar dat is daar wel handig. Klikje op de foto brengt je naar de site.

Fiat 850 op veiling van Shannons 

Fiat 850 als investering?

In 2013 bood veilinghuis Barrett-Jackson een heel nette donkerrode 850 aan en die werd nog verkocht ook, voor de lieve som van $16.500. Best veel geld en dan is het nog niet eens duidelijk of er nog commissie betaald moet worden.
Fiat 850 geveild bij Barrett Jackson

Wat schetst mijn verbazing? Kom ik dat ding in 2016 weer tegen maar nu bij een Maserati-dealer in Greenville, South Carolina. Die zet er geen vraagprijs bij maar wel meer foto's.
Fiat 850 te koop bij Maserati-dealer in Greenville (USA)

Een beetje gedurfde kleurstelling, dat wel, en de side-lights zijn ook niet mijn ding. En wat ik van de voorbumper moet denken weet ik ook niet.
Zolang de link werkt kun je hier klikken. Gaat er een nieuw venster open. 

In 2014 hadden ze er nog een in de verkoop. Die ging ook weg, voor $ 11.550 maar die was dan ook niet mooi. Wel hard.
Fiat 850 geveild bij Barrett Jackson 

Wat anderen doen met een Fiat 850 Special

Op de Fiat 850-groep op Facebook stond een zoekvraag van Sonny die een slotplaatje zocht voor de motorkap van zijn Special.
Dat had ik en van het een kwam het ander.

Hij komt uit Kosovo, studeert in Duitsland en blijkt een gerestaureerde Fiat 850 Special te hebben.
850 Special van Sonny

De fotoreportage staat HIER

Hij is te koop. Vraagprijs is € 6900. Yep, ze worden zeldzaam en dus steeds duurder.
De auto is van 1971 (dus blijvend MRB-vrij)

Interesse? Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en ik stuur de info door.

Fiat 850, maar dan kleiner

LaudoRacing Models heeft twee modellen in 1:18 van de Fiat 850 in haar catalogus: de 850 Special en de Abarth 850 OT en ze zien er erg goed uit! Het detail is ongelofelijk (zie stuurwiel 850 Special). Alleen het dashboard-embleem van de Abarth 850 OT is van een 850 Special en de handgrepen van de OT zijn van een later type (geconstateerd door Fred Abarth). Klik op een foto en zie een vergroting. De (verwachte) prijs zit rond de 100 Euro en dat lijken ze zeker waard te zijn.
850OT 3

850Special Rood 1 850OT 1

850OT Prototype 2 850Special Rood 2

850OT 2 850OT Prototype 2

850Special Rood 3850OT 5

850OT 7 850Special Stuur

 

 

 

De cijfers van januari 2016. Hoeveel Fiat 850's zijn er nog?

Via een open database van de Rijksdienst voor het Wegverkeer heb ik weer een keer de kentekengegevens van ALLE daar bekende Fiats gedownload en in een bestand gezet. Het gaat om 333940 kentekens van Fiats die geregistreerd zijn als personenwagen, al staan er ook een paar kleine bestelauto's tussen. Totaal praat je over ruim 12 miljoen kentekens van alles op wielen wat daar bekend is.

Voor de Fiat 850 zijn dit de cijfers: Er zijn er nog 535, waarvan 110 geimporteerd en 425 origineel Nederlands kenteken. Van de Berlina zijn er 241, van de Coupe 149 en de Spider nog 145. Van het totaal zijn er 333 nog verzekerd en staan er 202 geschorst of als project/als bedrijfsvoorraad. De verdeling in bouwjaren (zonder onderscheid in type) en kleuren is als volgt:

Afbeelding Afbeelding

Nog een weetje: in het verleden was wat je op je kenteken had staan als type afhankelijk van de schrijfkunst van de ambtenaar (RDW, PTT of douanier)
In mijn bestand staan bij als Fiat geregistreerde auto's ook Alfa's en Lancia's. Het meest vreemde type dat ik tegenkwam was een Giarcienera 120. Dat is een 500 Giardiniera..... Ook stond er een 900T in die als cabriolet geregistreerd is. Om daar enigszins een sortering in te kunnen maken heb ik van elke omschrijving een vertaling gemaakt naar het juiste type

Bewijs dat het klopt; de auto's van Fred en Cees, twee leden van het fiat-850.nl forum (al is de 32-80-UR recent naar Japan verkocht!):

Afbeelding

Voor de eerste keer in jaren iemand achter het stuur in de Fiat 850

Vandaag het meubilair teruggeplaatst in de 850 en voor de eerste keer sinds heel lange tijd kon er weer iemand in zitten. En wie geef je dan die eer?

goedgekeurd 1

goedgekeurd 2

88 jaar en nog steeds enthousiast over de 850! En in bezit van een Abarth-kliko......

De liefdes van Martijn

Martijn vond mijn sites en bleek precies van dezelfde auto's te houden als ik! Naast de 850 in dit artikel heeft hij namelijk ook een 124 AC Coupe! Hoe toevallig kan het zijn? Martijn is pas 18 en heeft de 850 al sinds hij 15 is. Hij heeft die auto ook zelf helemaal gerestaureerd. Ziet er nu al professioneel uit en daar neem ik mijn hoed voor af.

850 Martijn 850 Martijn

850 Martijn 850 Martijn

Sinds hij zijn rijbewijs heeft rijdt hij er elke dag in, zeker omdat hij de 850 geweldig vindt rijden. Er zijn in het hoge noorden zelfs al rallies en toertochten mee gereden.

850 Martijn

Blijkbaar heeft hij kort geleden een 124 AC gekocht om ook weer te restaureren. Dit vind ik ook een prachtige auto, die ook nog erg sportief rijd en klinkt.
Daarover meer op mijn andere site, www.fiat124coupe.nl

 

En nog een paar distrikitjes voor de Fiat 850

Het lijkt te toevallig. Al een poos waren ze onvindbaar maar nu staan er ineens weer drie kitjes voor ombouw naar distributieriem te koop. Deze drie zijn ook weer aan de dure kant maar voor de "looks" is zo'n setje wel erg leuk! Deze stond op subito.it, de andere op EBay. De laatste, bedoeld voor een A112, staat op Markplaats te koop (in Deventer). Uiteraard heb ik deze aan me laten voorbijgaan. Ik heb er tenslotte al een.

Triger distriGraf distri

Triger distri uit Deventer

De Fiat 850E van Eric-Jan

Ook in Drenthe wordt aan 850's gewerkt. Eric-Jan is er, (geinspireerd door ons project???) pas geleden aan begonnen.

850_Eric-Jan

Zijn verhaal:
_______________________________________________________________________________________________________

Met veel plezier volg ik jullie (zeer grondige) restauratie van de Fiat 850, en mijn complimenten voor de toewijding en de resultaten. De reden waarom ik u mail is dat ik zelf ook in het bezit ben van een 850E en jullie de enige zijn die ik kan vinden die ook aan een Coach werken.

Ik heb de Fiat gekocht voor een loop/sloop-prijs en de bedoeling was om ermee deel te nemen aan budget-tocht in juli, maar direct na aanschaf werd hij vanwege best wat roestschade aan het chassis afgekeurd. Inmiddels heb ik de auto ontdaan van nagenoeg alles behalve de deuren en de mechanische delen, en ook elders ben ik de nodige rottigheid tegengekomen. Nu moet ik zeggen dat ik geen ervaring heb met sleutelen/restaureren en ben een volledige beginner, ik heb wel een zwak voor oude auto’s en het rijden erin, en wil het eraan werken ook zeker leren (vandaar de keuze voor de 850, ook voor de eenvoud).

Gezien de kennis en passie voor Fiats die jullie bezitten wilde ik daarom vragen of jullie mij van advies en mogelijk hulp kunnen voorzien om te proberen de 850 weer de weg op te krijgen. Technisch verkeert de Fiat overigens nog in redelijke staat, los van wat leeftijdgebonden aan (preventieve) vervanging toe is. Voor het verlopen van de ASPK is er na 3 jaar stilstand nog twee maal een lange rit van 250 km mee gereden zonder motorische problemen - en heel veel leuke reacties onderweg! Als ik een paar maanden eerder jullie site was tegenkomen had dat veel moeite kunnen schelen, want grappig genoeg is de enige lange rit die de 850 de laatste 3 jaar gemaakt heeft naar Breda en terug.

Ik woon zelf in de regio Emmen, maar ik heb vrienden wonen in Breda en de vader van één van hen is monteur. Dus ik heb de Fiat daar juist heen (en terug) gereden zodat die hem kon inspecteren.En om te kijken of en hoe hij zo'n stuk nog reed - rustig brommend en erg leuk, maar ook erg wiebelig in herfstweer bleek. Ik merkte al hoe eenvoudig de auto is toen ik gisteren in nog geen vijf uur tijd bijna alles al had weten te demonteren.

De enige reden dat ik er niet meer werk van kon maken is dat ik nog zoekende ben naar een werkplek en zodoende alles buiten moet doen, dus het werd snel donker. Toen zag ik ook nog eens hoe snel jullie die Special uit elkaar hadden weten te halen. Ons plan was aanvankelijk om de 850 te gebruiken voor de Carbage Run, vanwege de extra uitdaging en rijplezier van een oude auto. Daarnaast is het natuurlijk een leuke en niet alledaagse auto om te zien (er zullen vast wel andere 850s meedoen, maar die zijn van een ander merk).

Dus zo grondig als jullie het doen was ook nooit de bedoeling, maar nu er (veel) werk aan de carrosserie zit dan wel het liefst op een manier dat die in ieder geval nog wel een poos mee kan. De rest mag (moet eigenlijk, gezien het doel) op budget zolang het maar veilig blijft. Maar ik vind het wel leuk om te zien hoe die van jullie weer op en top in orde komt. Volgens mij is een 850 Coach in goede staat helemaal een zeldzaamheid tegenwoordig. 

Gezien de afstand is het voor mij lastig om 'even' langs te komen, maar ik kom graag een keertje kijken. Zijn er dagen in het bijzonder die jou/jullie het beste uitkomen? Wat ik wel alvast kan bieden is deze link naar het foto-album van de 850, inclusief wat van de onderkant toen hij in Breda boven een werkput stond (ik heb er meer, maar de ergste punten heb ik geüpload).

Ik ben nog erg benieuwd wat ik tegen ga komen onder de dikke laag tectyl. De rest is van kort na de aanschaf en van gisteren waar ik nog meer erg rottende plekken ben tegengekomen. Dorpels en vloerdelen zijn inderdaad nog prima te vinden (o.a. bij Martin Willems hier in de buurt), maar de rest zoals die raamwerken en draagbalken vergen meer specialisme gok ik.

De voornaamste vraag is voorlopig of het überhaupt nog redelijk te redden valt. Het raamwerk had ik al aan zien komen, er zaten al heel wat blaasjes in de hoeken en toen ik ermee naar huis reed voor het eerst regende het. Dat lekte meteen door. De Saabs op de achtergrond lekken op diezelfde plekken. Die van mij heeft 3 jaar lang naast een huis gestaan, en ik heb het vermoeden dat al het water van hun dak rechts over de auto terecht is gekomen. 

Ook is het spatbord rechtsachter al eens vervangen met zo te zien een slechter kwaliteit staal of verkeerde afwerking. Links valt het over het algemeen een stuk mee (het raamwerk van het achterzijruitje daar is gewoon compleet intact). Maar ik begrijp dat dit nog niet direct onoverkomelijke stukken zijn. De dorpels en de buitenranden zijn onder inderdaad erg slecht, en ook rechts kon ik er aan de bovenkant moeiteloos doorheen prikken. Van wat ik begreep waren de langsdragers zelfs zo slecht dat hij daarmee eigenlijk niet eens door de APK van 2 jaar terug had mogen komen.

Ik heb geen enkele laservaring dus ik weet nog niet of ik dat zelf ga proberen of moet uitbesteden. Via de site van Rustbuster.nl krijg ik wel een goed beeld van het proces, maar het is dan de vraag of de aanschaf van het materiaal en het vinden van een werkplaats opweegt tegen de kostprijs van een ervaren lasser. Ik weet dan ook niet wat het beste resultaat oplevert - vervangen of dichtlassen - en wat het eenvoudigste is. Toen ik het bekeek had ik wel het gevoel dat vervangen beter en makkelijker zou zijn, dus dan zou een set goed van pas komen.

_______________________________________________________________________________________________________

De Fiat 850 Spider van Ewald

Na de deconstructie van de 850 Special het ik de bodemplaat verkocht aan Ewald die hem gaat gebruiken bij de restauratie van zijn 850 Spider.

de bodem

de bodem

de bodem

de bodem

Hoe gek wil je het hebben?

Waarheen?.... Waarvoor?.....

Maar zo te zien wel leuk.

500 acrobaat

Uitlaatgastest aan een Fiat 850

Midden jaren '60 werd het mogelijk om uitlaatgassen te testen. Ook Autobedrijf Staal had zo'n Sun tester en organiseerde met Veilig Verkeer Nederland een testactie. Iedereen welkom! Als persfoto werd deze afbeelding de wereld ingestuurd: (Die foto kwam bij Leonard Lang vandaan, zie de tekst op de 238)

Uitlaatgastest 850 IdroConvert
Met een klik zie je het beter.

Even wat anders dan een Fiat 850

Niet altijd gaat het hier over Fiat. Soms loop ik tegen iets aan waar ik blij van wordt.
Dit plaatje bijvoorbeeld, waarbij de huidige professionaliteit van de sport bijna overspannen lijkt.

Ferrari - Le Mans
klikken opent een grotere afbeelding

Je kunt je bijna voorstellen hoe het gegaan is:
Hallo, met Ferrari. Kunnen wij in juni uw loods huren als werkplaats?
Espresso-apparaat in de hoek en sleutelen maar.

Fiat 850 in 1:43 (meestal)

Tegenwoordig is, dank zij diverse uitgevers van speciale series, van veel Fiats wel een schaalmodel te koop. Dat geldt ook voor Abarths, race- en rallyauto's. Als er een serie van te maken is zal dat gebeuren.

Vroeger kon je, zeker in Nederland. veel minder Fiat modelauto's vinden. Eigenlijk had je in de jaren 50 en 60 alleen in Italie een uitgebreid aanbod van lokale fabrikanten als Mercury, Politoys en Mebetoys.
Andere fabrikanten als Dinky Toys, Corgi en Matchbox hadden een veel beperktere selectie. Datzelfde gold voor Norev, Solido en Pilen.

De Chinese modellen van nu zijn vrijwel zonder uitzondering van hoge kwaliteit en gunstig geprijsd. Op beurzen zijn ze al voor € 5,00 te koop, wel zonder begeleidend tijdschrift maar hebben is hebben.

Van mijn Fiat-modellen van diverse merken heb ik een kleine selectie gefotografeerd.
De meeste zijn in 1:43 met uitschieters naar beneden en naar boven. 

850 modellen 1

Plankje 850's

Fiat modellen

Laudoracing-models (1:18)

Fiat modellen Fiat modellen
Mercury Fiat 850

850 Abarth (Mercury) 850 Abarth (Mercury)
Mercury Fiat 850 OT-1000

850 Abarth (Mercury) 850 Abarth (Mercury)
Mercury Fiat 850 Spider

850 Abarth (Mercury) 850 Abarth (Mercury)
Mercury Fiat 850 Coupé

850 Abarth (Mercury) 850 Abarth (Mercury)

 Eko Fiat 850 (1:87) en Penny Fiat 850 Coupé (1:60?)