Hier kun je zien waar ik zoal mee bezig ben (geweest). Werk dat nodig is, maar ook wilde fantasiën over hoe ik mijn Fiat 850 wil maken. En soms gewoon terug naar af.

Definitieve kleur op de motor van de Fiat 850

De grijze grondverf die ik in de mock-up fase op het motorblok heb gespoten zag er acceptabel uit maar ik wilde toch wat anders. Na lang wikken en wegen heb ik eindelijk beslist welke kleur het blok gaat krijgen. Wit! Je ziet het niet vaak en natuurlijk bestaat de kans op verkleuring maar met witte hittebestendige verf durf ik het wel aan.

850 motor links

850 motor rechts

Het 4-in-1 uitlaatspruitstuk is in hittebestendige donkergrijze verf gespoten en daarna in de oven "afgebakken". De demper wordt pas gelast als het blok in de auto is gemonteerd om zeker te weten dat er niets schuin hangt.

Nieuw gasklepmechanisme voor de Fiat 850

Voor de nieuwe motor voor de Fiat 850 kocht ik een mooi kleppendeksel bij Abarth Online in Duitsland. Omdat er problemen waren met de productie kreeg ik wel het deksel maar niet de bijbehorende beugel voor gasklepmechanisme. En die is 6 maanden na aankoop steeds niet leverbaar. 

850 kleppendeksel plaat

Dat was een van de redenen dat de motor maar in mijn werkplaats bleef staan. Tijdens het wachten heb ik langs allerlei kanten geprobeerd om aan zo'n losse plaat te komen maar ze blijken enorm zeldzaam. Zelf maken leek de beste oplossing.

Op mijn zoektocht kwam ik diverse voorbeelden tegen maar pas sinds half juli had ik een helder beeld van wat het moest worden. Via een groothandel een strip aluminium van 80mm breed en 3mm dik gekocht. Sterk en toch redelijk makkelijk in vorm te zetten. Van een oud kleppendeksel haalde ik het mechanisme en daaruit de geleider voor de gaskabel.

Fiat 850 plaat voor gasmechanisme

En daarna was het meten, tekenen, zagen, boren en vijlen. De scharnier-as voor het mechanisme was een 8mm tapeind waarvan één stuk draad werd afgezaagd. De groef voor de circlip werd gemaakt met het tapeind in de kolomboor en een nieuw zaagblad op de juiste plaats er tegen houdend. En waar ik er een klein half jaar over had gedaan om een mechanisme te bedenken was het maken in een paar uur klaar. 

Fiat 850 plaat voor gasmechanisme

Fiat 850 plaat voor gasmechanisme gemonteerd

Fiat 850 plaat voor gasmechanisme met gasstang

De Weber DCD carburateur weet nu hoeveel brandstof doorheen moet. Nog afwerken met de juiste veer voor de 0-stand en we zijn weer een stap verder voor montage.

ARP draadeinden in mijn Fiat 850 motor

ARP draadeinden zijn een manier om te voorkomen dat je, iedere keer dat je cilinderkop moet worden gedemonteerd, nieuwe kopbouten moet plaatsen. Het is ook een redelijk dure oplossing. Maar zeker als je een los inlaatspruitstuk monteert de enige veilige manier om aan langere bouten/draadeinden te komen. Een alternatief is natuurlijk om blok en kop op te boren van 9mm naar 10mm en dikkere kopbouten te gebruiken. Maar ook dit kost geld. 

ARP draadeinden herken je aan een imbus gat in de kop. Het andere einde is vlak en heeft een meestal opgeperste rand aan het einde van de draadgang aan die kant.
850 arp boven 850 arp onder 850 arp

Voor het gebruik van ARP draadeinden voor de cilinderkop gelden extra montagevoorschriften:

  • Zo moet er ARP Thread Sealer worden gebruikt in de draadgangen in het blok. Dit om het omhoogkruipen van koelvloeistof bij een warme, niet draaiende motor te voorkomen. Ik schreef er al eerder een artikel over (met dank aan Paul Vanderheijden).
  • Om deze pasta goed te laten werken is het zeer aan te raden om de draadgangen goed schoon te maken met een M9x1.25 tap. Als je de tap er met de hand in en uit kunt draaien is de schroefdraad schoon genoeg.
    Daarna met een ronde borstel en remvloeistof de laatste beetjes olie/vet er uit poetsen en de draadgangen droogblazen, liefst met perslucht.
    850 opbouw (12)850 arp schoonmaken 1
  • Vervolgens moeten de draadeinden goed worden schoongeborsteld in een warm badje met veel zeep, afspoelen met water en droogwrijven.
  • Smeer nu de onderste draadhelft in met Thread Sealer (of een alternatief, bijvoorbeeld LOCTITE 242 Blue Threadlocker). Dit moet een dunne laag worden.
    Tip: doe dit met twee tapeinden en draai de ingesmeerde delen tegen elkaar zodat de draad dun gevuld wordt.
    850 cilinderkop montage (1)
  • Draai de tapeinden handvast in het blok en gebruik een imbussleutel om ze iets vaster te draaien.
    850 cilinderkop montage (2)
  • Verwijder resten Thread Sealer van de tapeinden en het blok.
    850 cilinderkop montage (3) 850 cilinderkop montage (4)
  • Reinig blok en kop met remmenreiniger of iets dergelijks (geen wasbenzine of thinner), en plaats de koppakking.
    Raak geen van de oppervlakken meer aan en plaats de cilinderkop.
    850 cilinderkop montage (7)
  • Smeer de ringen aan beide kanten in met de ARP Thread Lubricant en schuif ze over de tapeinden.
    850 cilinderkop montage (9)
  • Monteer de moeren eerst handvast en vervolgens in 3 stappen tot het benodigde aanhaalmoment.
    Voor een 9mm tapeind van de hoogste kwaliteit (ARP-3, mijn benaming) is dat 65Nm. De stappen zijn dus bijvoorbeeld 20Nm, 42 Nm en 65Nm.
    Dit is iets lager dan de 69Nm die geldt voor een A112 motor. LET OP: ARP levert moeren met een Torx kop. Voor deze moeren heb ik een 7/16" dop gebruikt:
    850 cilinderkop montage (15)
    Zie de grafiek die ik maakte met gegevens van de installatiehandleidingen van ARP
  • Done:
  • 850 cilinderkop montage (14)

Eindelijk, het OT dashboard voor de Fiat 850 is klaar

Het werk aan de motor ligt op dit moment stil omdat ik nog wat werk te doen heb aan de inlaatkanalen.

Dat het werk nog steeds niet af was had meerdere oorzaken: ten eerste was het heel erg koud in mijn werkschuurtje bij huis waar ik alle motoronderdelen heb liggen. En, een van de vorige eigenaren van de cilinderkop was nogal grof bezig geweest met het centrale inlaatkanaal.

Wat ik nog moet afwerken is het matchen van het inlaatkanaal en het spruitstuk zodat daar een zo mooi mogelijke doorgang ontstaat. Daarvoor had ik diamantfreesjes nodig die Amazon wel had.
Maar niet op voorraad want het zou zomaar 8 weken kunnen duren voor ze in Breda bezorgd konden worden. En tot ik die freesjes heb kunnen gebruiken kan ik echt niet verder.
Maar er is nog genoeg te doen dus weer begonnen aan het dashboard.

Er lag nog een ander project te wachten: het OT dashboard waar ik al eerder mee bezig was. Afgekeken van dit voorbeeld maar met een eigen twist.
850 dashboard OT

Voor dit dashboard heb ik de behuizing en de NOS meters klaarliggen: een kilometerteller en toerenteller plus de kleine meters, allemaal van een Fiat 124 coupé/spider. 
850 dashboard OT (2)

Mijn uitdaging hier is dat de grote tellers te diep zijn voor het dashboardpaneel van de Fiat 850.
Ik heb geen zin om in dat metaal te gaan zagen dus de enige oplossing is om de tellerhuizen minder diep te maken, zowel de buitenkant als de zwarte binnenring.
Dat was nogal een beslissing want ze zijn zeldzaam en duur!

De vraag is dan: hoeveel cm? Het blijken er 2 te zijn; om zeker te weten dat dat voldoende is heb ik wel een oude kilometerteller op moeten offeren.
850 dashboard OT (4)
De behuizingen zijn eenvoudig open te maken en als je een Dremel gebruikt bij het inkorten ben je zo klaar.
850 dashboard OT (5)
Dit is het verschil na het Dremelen. 

Omdat ik de witte randen niet mooi meer vind heb ik ze weer mooi zilvergrijs gespoten want ze lagen er toch af.
850 dashboard OT (7)

En voor degenen die goed hebben opgelet: de benzinemeter uit de eerste opstelling is vervangen door een olie-temperatuurmeter. Helaas geen Veglia-exemplaar maar een van Amazon. Voor € 12,99. inclusief de sensor. Er zit wel een rand omheen van een Veglia-meter dus de behuizing moest aangepast worden.
850 dashboard OT (1) 850 dashboard OT (6)
De plaats waar ik de sensor inbouw heb ik nog niet bepaald. Hij past in ieder geval niet makkelijk in de adapter voor de oliekoeler.  

De benzinemeter verhuist naar een plekje onder het dashboard. De tankinhoud is niet zo belangrijk als de olietemperatuur.

De Fiat 850 van mock-up naar opbouw

Na een paar weken in blijde afwachting van cruciale onderdelen begonnen deze de afgelopen week eindelijk binnen te komen. De langere ARP tapeinden voor het inlaatspruitstuk, de afdichtpasta en het smeervet voor de montage daarvan plus de krukaspoelie en de borgmoer voor de krukas. Ook de pasbussen voor de cilinderkop en de versnellingsbak werden geleverd.

Waarom zou je voor de ARP-tapeinden een afdichtpast (sealer) moeten gebruiken? Van Paul Vanderheijden kreeg ik een heldere uitleg:

In Fiat 850 motoren (en de daarvan afgeleiden) staan de kopbouten in contact met de koelwaterkanalen. Deze kopbouten zitten op spanning vastgedraaid in het blok. Als de motor draait zorgt de oliedruk (350 tot 550 kPa) voor genoeg tegendruk in het boutgat om te voorkomen dat er koelvloeistof via de draadgang omhoog kan kruipen. Zet je de motor uit dan valt de oliedruk weg en krijgt de druk van het koelsysteem de overhand. Hierdoor zal koelvloeistof langs de draadgang omhoog willen stromen. Als er kopbouten zijn gemonteerd heb je de sluitring en de boutkop om genoeg tegendruk te generen.
Wanneer je ARP tapeinden monteert zitten deze niet op spanning in het blok vast; ze worden handvast aangedraaid. Zodra de oliedruk wegvalt zal de koelvloeistof zeker omhoog kruipen en mengen met de motorolie met als gevolg een "mooie" sludge. Daarom moet je bij ARP tapeinden altijd ARP Thread Sealer gebruiken (of een vergelijkbaar produkt). De Fastener Assembly Lubricant smeer je op de sluitringen en de onderkant van de moeren; bij het vastzetten ontstaat dan geen frictie die van effect is op de uiteindelijk benodigde rek van het tapeind om het juiste aanhaalmoment te bereiken.
Het voordeel van de Thread Sealer is dat deze niet uithardt en altijd een goede afdichting garandeert.


850 arp thread sealer
Uiteraard kun je ook andere sealers (Loctite) gebruiken. De meeste daarvan bereiken hun effect echter alleen als ze op spanning worden gezet. Bij ARP-tapeinden werkt dat niet omdat er geen spanning op het draadeind in het blok komt.

De tapeinden voor het inlaatspruitstuk die onderdeel waren van mijn oorspronkelijke bestelling waren 15mm te kort. Zonder de langere tapeinden voor het inlaatspruitstuk kon ik de cilinderkop niet monteren want zij moeten als 5e en 6e worden vastgezet. Aangezien het advies van ARP is om alle tapeinden in te smeren met montagepasta, ze licht vast te draaien en daarna de bovenkant van het blok goed schoon te maken vóór de koppakking en kop geplaatst worden moest ik wachten tot ik alles in huis had. Gelukkig zorgde Michael van Abarth-Online snel (binnen 3 dagen vanuit Duitsland!) voor twee langere. Nu heb ik genoeg schroefdraad om ook het inlaatspruitstuk goed vast te zetten.
850 kopbouten volgorde 850 opbouw (11)

Bij de opbouw van de voorkant van de motor liep ik vast vanwege het ontbreken van de sleepringen die ik dacht nodig te hebben. Bij de oorspronkelijke 850 motoren worden deze gemonteerd als deel van de centrifugaalsmering. Ik had genoeg ringen in voorraad maar allemaal met een te kleine binnendiameter.
850 krusasringen
Ik ging er van uit dat deze ringen bij alle A112 motoren nodig waren; in de 903cc motoren zitten ze volgens het onderdelenboek wel maar in de 965cc en groter blijken ze niet nodig te zijn. Omdat er geen olie stroomt van de pomp naar de eerste hoofdlagerbok heb ik er geen probleem om deze ringen achterwege te laten.

Ik heb best veel krukaspoelies in voorraad, maar die zijn voor motoren met centrifugaalsmering. Een daarvan had wel de juiste aansluiting op de krukas maar dan paste de krukasmoer niet goed.

Roel, degene waar ik de motor en de eerste set onderdelen kocht, had gelukkig nog een poelie met moer liggen EN hij had de sandwichplate voor de oliekoeler over. Daarom maar weer een keer naar Amsterdam gereden om de spullen op te halen en te praten over het project. Met insider tips want Roel heeft heel wat van deze motoren gebouwd!
De sandwichplate voor de oliekoeler met de langere montagepijp en slangen zijn niet meteen nodig maar het is wel prettig dat ik ze alvast heb liggen.
850 buit binnen

Aangezien ik gekozen heb voor montage van de oliekoeler ga ik de warmtewisselaar niet monteren. Die komt te koop.

Ik ben dus nu van de mock-up fase naar de bouwfase overgegaan al wordt het wel te koud in mijn werkplaats om er langere tijd aan de gang te zijn.

De eerste stap was de definitieve montage van de distributieketting en het distributiedeksel (het inwendige van de motor is al af). Om het nokkenastandwiel vast te zetten zou je het volgende moeten doen: je monteert een ring en een borgring waarvan een lipje in een gat in het tandwiel past. Het andere gat valt over de stift in de nokkenas:

850 distributietandwiel

Mijn nokkenastandwiel heeft maar één gat: voor de stift van de nokkenas. Ik heb de montage op diverse manieren geprobeerd en ben uiteindelijk op de volgende oplossing gekomen: 
In meerdere Fiat 850 motoren wordt een "excenterbus" gemonteerd op de nokkenas. Waarschijnlijk als tegengewicht voor de aandrijvingsnok op de nokkenas voor de benzinepomp.
In eerste instantie legde ik de ring tussen bus en nokkenas (zie rechtsboven) maar dat klopte niet. De ring vervolgens in de bus gelegd zodat het lipje door het gat viel (onder).
De lip paste nu in het gat in het tandwiel waarna ik het kon monteren met 49Nm aanhaalmoment. 

850 nokkenasbus 850 opbouw (5)
Je ziet dat de excenterbus zijn naam niet onterecht heeft gekregen.

Daarna kan het distributiedeksel met carterontluchting er op, gevolgd door de krukaspoelie met moer. Aan de achterzijde komt de afdekplaat van het koelsysteem er weer op (met een Staal dealersticker) en ben ik klaar om ook het vliegwiel te monteren.

850 opbouw (6) 850 opbouw (7)

850 opbouw (10) 850 opbouw (9)

Zodra de temperatuur in mijn werkplaats weer acceptabel is ga ik verder met de tapeinden en de cilinderkop. 

 

Motor-porno in de Fiat 850

Vandaag kwam dan eindelijk de zending van Abarth-Online binnen: een set ARP tapeinden met ringen en moeren en het carterventilatie-potje. Uiteraard ben ik meteen begonnen met het schoonmaken van alle ARP onderdelen. Volgens instructie moet dat in een bakje met zeepwater; schoonborstelen, afspoelen en goed droog maken. Eerder had ik de montagegaten in het blok al schoongemaakt met een serie M9 taps zodat ik zeker was dat er geen beïnvloeding van het aanhaalmoment zou zijn t.g.v. vervuilde schroefdraad. Uiteraard meteen de tapeinden gemonteerd en dan is het toch echt engine-porn!

850 arp set 850 arp schoonmaken 1 850 arp gemonteerd

Het carterventilatie-potje komt in de plaats van de mechanische benzinepomp (ik gebruik een elektrische pomp) en alleen maar omdat ik geen zin had om op deze plaats een afdekplaatje te monteren. Ik had geen 843cc huis, wel een van een 903cc motor. Ik moest wel een extra gat in het potje boren omdat het oorspronkelijke gat niet overeenkwam met de flens op het distributiehuis. Dit ziet er veel mooier uit. En gemonteerd ziet het er zelfs wel spannend uit.

850 breather 0 850 breather 1

Als laatste heb ik nog een kleine aanpassing aan de cilinderkop gedaan; een ontwikkeling van Hakan Leppens die mij ooit werd doorgegeven door Joop van den Einde. Daar waar in de cilinderkop de stoterstang van de inlaatklep van de 4e cilinder zit kan geen olie uit de bovenkant van de kop terugstromen naar de nokvolger. Door een klein stukje weg te frezen kan dat voortaan wel. Een karweitje van niets met goed resultaat.

850 cilinderkop gleuf 0

850 cilinderkop gleuf 2

Compressieverhouding A112 motor voor de Fiat 850

Nu het nog kon heb ik, na alle aanpassingen, de compressieverhouding van de A112 motor bepaald. Met een beetje creativiteit was het mogelijk de grootte van de verbrandingskamer te meten, de rest was gewoon oude wiskundekennis van stal halen.

Voor de bepaling van de grootte van de verbrandingskamer heb ik een CD ingevet met vaseline zodat deze aan de kop plakte en er geen water kon weglekken. Daarna met een grote en een kleine injectiespuit de verbrandingskamer gevuld tot het water net in de opening van de CD stond. Na meerdere keren vullen / schoonmaken / vullen bleek de grootte 20,5 cc te zijn. De andere gegevens zijn:

 850 compressieverhouding850 cr

Met een compressieverhouding van 9.7 ben ik tevreden. Mijn bedoeling is een motor te bouwen voor een Fiat 850 die makkelijk met het verkeer mee kan en waarmee ik pittig kan rijden, geen racemonster.    

Adapter voor de waterpomp van mijn Fiat 850

Een van de dingen die ik ook op mijn to-do-lijstje had staan was het maken van een adapter om de 4-gats waterpomp te laten passen op het blok van de A112. Na eerst alle metaal- en constructiebedrijven in de buurt te hebben bezocht bleek niemand een restje plaat van 10mm dik te hebben liggen. Leve Google want daarme vond ik "Aluminium op maat" waar ik uit de voorraad een stukje "Platstaf" op maat (200mm*100mm) kon laten maken. Vandaag kwam het binnen en ik ben meteen begonnen met passen en meten, boren, zagen en vijlen. 
850 adapter 1

En dat resulteerde in dit:

850 adapter a

Ik heb een PDF gemaakt waar de diverse stadia in staan.

De Weber DCD voor de Fiat 850 is klaar

Ooit, lang gelden wist ik zeker dat ik op de motor van mijn Fiat 850 een Weber DCD wilde gebruiken. Eenvoudig van ontwerp, twee venturi's en redelijk makkelijk af te stellen. Wat me er van weerhield was het feit dat ik dan erg veel aan de cilinderkop moest doen: grotere kleppen, aangepast inlaatkanaal en een ander inlaatspruitstuk. En dat op een 843cc motor? Dan maar bewaren voor later. En later is nu. Ik vond een grotere motor, een cilinderkop die niet duur was en waar veel aan moest gebeuren en genoeg tijd om er aan te werken. Aan de gang dus.

Wat ik er aan gedaan heb? Bijna alles van de carburateur verwijderd, het lichaam en de deksels twee maal ultrasoon gereinigd met na iedere reiniging een warm bad om alle residue er uit te spoelen, Daarna met ragertjes en spelden alle boringen doorgepookt om losse rommel te verwijderen. En daarna vandaag alles weer opgebouwd met een revisiesetje van Carburetor City en wat losse onderdelen uit mijn eigen NOS voorraad. De handleiding die ik ooit op Internet vond zorgde er voor dat ik niet hoefde te twijfelen aan wat waar moest en hoe. En ik had de foto's van de demontage nog. Gelukkig was mijn vrouw niet thuis dus ik kon de eettafel gebruiken om aan te werken; goed licht en een betere temperatuur dan in mijn werkplaats.

850 DCD

Hier staat een impressie van de werkzaamheden

Nieuwe motor voor de Fiat 850: de opbouw

Net voor Kerstmis waren de aangepaste motor en cilinderkop voor mijn project klaar bij het revisiebedrijf. Omdat ik in de garage waar mijn Fiat 850 project staat geen werkbank en geen licht heb leek het me verstandig om de motor in mijn kleine werkplaats aan huis op te bouwen. Dus ook alle benodigde onderdelen uit mijn voorraad daarheen verhuisd en daar staat het nu lekker vol.

Het blok is in de primer gespoten en daarna ben ik begonnen met de opbouw; ik doe eerst de "ingewanden" en dan de opbouwdelen. De krukas- en drijfstanglagers waren al door het revisiebedrijf gecontroleerd op maat dus het inbouwen begon makkelijk al was het juist uitlijnen van het voorste nokkenaslager wel wat lastiger dan verwacht. Na een uurtje zat alles correct op zijn plek inclusief de 296° nokkenas van Abarth-online.

850 lagers 2

850 mockup 2 850 mockup 1

850 mockup 4 850 mockup 4a 850 mockup 5

850 mockup 6

Bij het revisiebedrijf zijn de nokvolgers geslepen en is de combinatie krukas/vliegwiel gebalanceerd (nadat het vliegwiel afgedraaid was). Het vliegwiel weegt nu nog 4435 gram, vergeleken met 5100 gram voor het standaard vliegwiel. Misschien te conservatief geweest met afdraaien maar het blijft oud gietijzer.

850 vliegwiel

De cilinderkop is fors onder handen genomen: nieuwe (grotere) kleppen en zittingen, in- en uitlaatkanalen groter gemaakt en uiteraard gevlakt, voor alle zekerheid. De kleppen zijn 1.5 mm groter dan standaard wat een 10 tot 15% grotere doorstroming tot gevolg heeft. Ook dit is vrij conservatief maar de zittingen komen nu wel erg dicht bij de rand van de verbrandingskamer te zitten; je moet toch een keer tevreden zijn.

850 cilinderkop klaar

850 kleppen

De oliepomp komt van Abarth-Online en wordt aangedreven door een as die iets langer moet zijn dan standaard:
850 pompas

Volgende fase is bekijken welke keuze ik ga maken voor de voorkant van het blok: Distributieketting of Triger riem-set..... Beide heb ik in voorraad maar wat is wijs? Op diverse fora diverse meningen. Wie het weet mag het zeggen.

850 mockup 7

 

Revisie van de motor voor de Fiat 850

De eerste werkzaamheden aan het A112 blok voor de Fiat 850 bij Broos Revisie in Breda zijn begonnen. Het blok is, nadat het een stoombad heeft gehad,  geboord naar 67.8mm (3e overmaat) en licht gevlakt. De inbouw van krukas, drijfstangen, zuigers en lagers zullen zij ook verzorgen nadat het draaiend gedeelte is gebalanceerd.

En voor de hoofdlagers geldt dat ze weer "thuis" zijn: mijn vader verkocht ooit oude voorraad aan Broos en die monteert nu weer hoofdlagers uit die voorraad in mijn motor.

850 blok broos 850 lagers

Bij het blok had ik de originele drijfstangen gekocht. Omdat de Autobianchi motor geperste zuigerpennen heeft en voor de zuigers van Scuderia Abarth pennen met clips gebruikt worden zat er wat ruimte tussen de ogen van de drijfstangen de zuigerpennen. Dat is niet echt bevorderlijk voor een lang leven. Dat is opgelost door fosforbronzen bussen te draaien:

850 drijfstangbus 1 850 drijfstangbus 2

De cilinderkop had nogal wat geleden van de standaardkwalen van de 850 motor: arm mengsel in de uiterste cilinders en overmatige warmte: nogal wat pitting bij de klepzittingen. Voor de kop is gekozen voor iets grotere kleppen dan standaard; uitlaat 27.5 i.p.v. 26mm, inlaat 30.5 i.p.v. 29mm (kleppen van een Fiat Seicento Sporting hebben dezelfde lengte en steeldiameter. En één groef) met uiteraard ook nieuwe klepzittingen. Daarmee is een groot deel van de pitting meteen verdwenen.

850 kop broos

De opzet voor de te reviseren cilinderkop. En dit is de kop (bijna) klaar voor gebruik:
850 cilinderkop klaar
In- en uitlaatkanalen zijn nog een beetje uitgefreesd en alles netjes gemaakt.

De nokkenas is ook binnen, een 296° exemplaar van Abarth-online/Scuderia Topolino. De nokvolgers die ik in voorraad had zien er goed uit, ze worden alleen nageslepen. En dit is het nieuwe verblijf van de nokkenas:
850 nokkenas nieuw 850 nokkenaslagers nieuw

En van het vliegwiel is wat gewicht afgedraaid.

Verlaging voor de Fiat 850

Terwijl ik wacht op moment dat het revisiebedrijf klaar is met de motor van de 850 is vandaag de nieuwe bladveer binnengekomen van Abarth-Online/Scuderia Topolino. Binnen 3 dagen in huis vanuit Duitsland, dus dat is snel. Dit is 'm:
850 bladveer

Na twee eerdere experimenten die niet het gewenste resultaat gaven heb ik toch door de zure appel heengebeten en heb ik een verlagingsveer met omgedraaide ogen gekocht.

Even ter herinnering:

  1. Experiment 1:
    Fazaplaat,
    Korte schokbrekers,
    Standaard triangels,
    in combinatie met deze adapter (de rode triangel is niet het standaard onderdeel!):
    Fiat 850 verlagingsadapter

  2. Experiment 2:
    Fazaplaat,
    Korte schokbrekers,
    Standaard triangels,
    in combinatie met deze adapters:
    Fiat 850 verlagingsadapter Verlagingsadapter Fiat 850
    Met deze opzet was ik in principe tevreden maar de "stance" van de 850 was nog niet goed: de neus staat te hoog t.o.v. de achterkant (daar zitten verlaagde schroefveren en korte schokbrekers onder).
    850 verlaagd experiment 2
    Wat ik nu heb gebouwd is de verlagingsveer met de opzet van Experiment 2. En dat moest op de vloer van mijn garage gebeuren want ik heb geen hefbrug.
  3. De Fazaplaat met de oude bladveer moet worden verwijderd en de stabilisatorstang moet los. Dan kan de oude bladveer van de Fazaplaat en de nieuwe er op.
    Niet moeilijk, maar het is niet fijn werken op een koude vloer.
    Oud en nieuw
    Oud en nieuw.
    850 verlaagd b
    Nieuw met de Fazaplaat
    850 verlaagd e
    Onder de auto
    850 verlaagd f
    De verlagingsblokjes van Abarth-Online/Scuderia Topolino. Zitten op het draadeind van de triangel en de triangel monteer je op de blokjes. Winst ± 2 cm.
    850 verlaagd 2
    En even naar buiten in de kou voor een fotomomentje. Auto staat nu beter op de banden, voor bijna net zo laag als achter.

 

 

Goed voorbeeld voor de Fiat 850 motor

Een tijdje geleden was ik op de beurs "Fiera auto e moto d'epoca" in Padua en dat is altijd genieten. Mooie auto's, zeldzame onderdelen en, dankzij het overschot aan Italiaanse autoliefhebbers, altijd heel sfeervol.

Op de stand van Exotic+Raceparts / Scuderia Topolino kwam ik dit fraaie stuk motortechniek tegen, een blok (waarschijnlijk A112 Abarth) met een PBS-kop er op. Gezien de prijs van zo'n cilinderkop en de bijbehorende carburateurs is dat voor mij een no-go modificatie maar toch leuk om te bekijken (en een beetje te kwijlen.....)

850 pbs 1

850 pbs 2

850 pbs 3

Het blok met de gemonteerde delen geeft me in ieder geval wel een voorbeeld van hoe ik mijn eigen motor wil gaan bouwen.

Het begin is gemaakt: winterproject Fiat 850 "1000 OT"

We zijn begonnen: de motor en de kop liggen bij het revisiebedrijf en de eerste onderdelen zijn besteld. Het doel: een 1000cc motor (ongeveer dan....) bouwen voor de Fiat 850, gebruik makend van een Autobianchi A112 Eliteblok van 965cc en 0.6mm opboren naar 982cc. De boring is dan 67,8mm en de slag blijft 68mm.
Het blok dat ik heb gekocht is helemaal leeg, alsof het net uit de gieterij komt. Krukas is in goede staat, er hoeft niet aan geslepen te worden. Wel drijfstangen, geen zuigers, vandaar dat de keuze voor een grotere boring eenvoudig was.

850 A112 blok

De kop is een ander verhaal. Een vorige eigenaar is met een dremel in het inlaatkanaal aan de gang geweest. Even afwachten wat de effecten daarvan zijn. En als bij elke echte Fiat 850 zijn de verbrandingskamers van de eerste en vierde cilinder stevig gepit. Nog nooit een gebruikte kop gezien zonder inbranden rond de klepzetels. 

850 A112 kop 1 850 A112 kop 2

De gedachte is nu om, vanwege nieuwe klepzetels, grotere kleppen te laten zetten. De huidige inlaatkleppen zijn 29mm, de uitlaatkleppen 26mm. Ik denk er over om kleppen van een Cinquecento te laten zetten: inlaatkleppen van 30.5mm, de uitlaatkleppen van 27.5mm. Niet te gek groot en er moet genoeg ruimte voor zijn.

Zelf moet ik natuurlijk ook aan de gang blijven en zorgen dat ik mijn eigen voorraad onderdelen gebruik voor ik ga bestellen. Veel nieuwe heb ik al en ook een aantal gebruikte: daar ben ik aan begonnen.
Eerste gevonden voorwerp: de tuimelaaras.
De gemiddelde Fiat 850 lijdt een zwaar laatste jaar: weinig of geen onderhoud. En als je dan de motor uit elkaar haalt zit er een dikke zwarte laag aan de binnenkant. En dus ook op de tuimelaaras uit mijn voorraad. Kan hij in ieder geval niet meer roesten.

850 tuimelaaras 1
Dit is de as zoals die uit de voorraaddoos kwam. Lijkt bruikbaar maar niets beweegt er meer.

850 tuimelaaras 3

Met veel moeite en kruipolie uit elkaar kunnen halen en schoongemaakt.

850 tuimelaaras 4
De as met de vastgekoekte olieresten.

850 tuimelaaras 5

850 tuimelaaras 6

Na veel borstelen, priegelen en opwrijven met nat schuurpapier 1000 is dit het resultaat. De boringen zijn met de hand met een klein boortje opengemaakt waarna het inwendige een paar uur in de wasbenzine heeft gestaan. Alle gaten doorgeblazen en daarna een voor een gecontroleerd: met ducttape steeds alle gaten op twee na afplakken de dan doorblazen. Tape op andere gaten en herhalen.
Weet ik tenminste zeker dat er olie in kan komen als de motor draait. En voor de puristen onder ons: niets van deze tuimelaaras raakt iets waar eerder contact mee is geweest. De volgorde van opbouwen hoeft dus niet dezelfde te zijn als van het demonteren.

850 tuimelaaras 7

Deze is klaar voor gebruik. Geolied en in een katoenen lap gewikkeld ligt deze in een plastic zak te wachten op gebruik.

Onderdelen besteld voor de Fiat 850

Mijn winterproject voor dit jaar is een nieuwe motor voor de Fiat 850. De huidige motor heeft nog maar weinig meters gemaakt maar ik had het geluk een blok van een Autobianchi A112 Elite te kunnen kopen, goede krukas en drijfstangen er bij, een oliekoeler en zo nog het een en ander. Met dat blok begin je met 965cc en opgeboord naar 67,8mm kom je uit op 982cc.
Zodra de nieuwe motor klaar is (ligt al bij het revisiebedrijf voor opboren en schoonmaken) komt het huidige, ook nieuwe, blok te koop.

Er zijn nog veel andere onderdelen nodig en dan is Google je vriend, in ieder geval wel de mijne.

Al zoekend naar een pakking voor de 4-gats waterpomp kwam ik bij Riauto in Zwitserland terecht en daar is een enorme hoeveelheid materiaal te vinden, niet alleen voor de Fiat 850 modellen maar voor zowat alle courante Fiats en een hoop Lancia's. Heel redelijke prijzen (in Zwitserse francs) en bijna alles is gewoon op voorraad. Mijn bestelling is al gedaan!

Vervolgens boodschappen gedaan bij Abarth-online want ik had zuigers en een nokkenas en wat cosmetische spullen nodig. En Martin Willems levert alle lagers.

Meer over de hemel van de Fiat 850

De laatste tijd wordt regelmatig gevraagd om dakbekleding voor Fiat 850's, zowel op Facebook als op het forum hier. Meestal gaat het dan om het oppimpen van de 850 Berlina die een vrij eenvoudige plaat dempingsmateriaal tegen het dak geplakt had. De intentie is om er dan een echte hemelbekleding in te zetten, zoals in de Fiat 850 Special. Lijkt eenvoudig maar het vergt toch echt een donorauto als je het mooi en goed wilt doen. Ik had ook zo'n goedkope plaat boven mijn hoofd maar ook het geluk dat ik in Noord Holland een 850 Special als donorauto vond. Alle hardware zat er bij en de rails kon ik losboren uit het dak.

850 rail hemelbekleding vast

Hier heeft mijn plaatchirurg net de dakplaat losgeboord van het frame. De rails worden daarna voorzichtig losgemaakt en geprepareerd om ze terug te lassen in de Berlina. Maar daar zat toen nog geen dakplaat op dus we konden overal goed bij.

850 rail hemelbekleding
De losse rails. Hebben nog wel wat TLC nodig voor ze terugmogen.

Je hebt voor het hele project de volgende zaken nodig:

  • Een hemelbekleding of een mal om er een te maken. De kans dat je een nieuwe vindt is erg klein en voor een gebruikte moet je een 850 Special demonteren.
  • Om alles te kunnen monteren de losgeboorde rails (4178470 en 4178471 of 4161554 en 4161555, nieuw niet te vinden), deze zitten boven de "B"-stijl gelast. Die zie je hier op tekening:
    850 hemel 2
  • De 3 stalen beugels die van links naar rechts door de tunnels van de hemelbekleding lopen en in deze rails klikken.
    Ze staan niet in het onderdelenboek van de 850 Special. Dus ook geen nummers bekend.
  • Vervolgens de 4 afdekplaten voor de "A"- en de "C"-stijl:
    850 hemel 3
    Die zijn standaard bekleed met beige vinyl dus als je een beige hemel hebt/maakt ben je klaar. Ik heb een zwarte hemelbekleding dus ik had extra werk.

Wat foto's van de rest van het werk:

Hemelbekleding Fiat 850 Sierplaat Fiat 850

Sierplaat SIerplaten

Sierplaat Sierplaat

Fiat 850 hemel geplakt

Alles gemonteerd maar moest nog worden nagespannen om het mooi te krijgen. 

In alle redelijkheid is het geen klus die je zomaar even doet. Vooral het vinden van een donorauto met een intacte bekleding, het verwijderen en teruglassen van de rails en het maken van een bekleding zelf kon ik alleen maar met geluk, een goede plaatwerker en de hulp van mijn vrouw en mijn zoon Yorn.

Het OT dashboard voor de Fiat 850 vordert

In een eerder leven (want nog in loondienst) kocht ik op de beurs in Padua een replica van een Abarth OT dashboard. Hier lees je daarover meer.

850 dashboard 6 (2)

Ik had er al vaker wat aan gewerkt maar nu was er tijd om even door te pakken maar omdat het nieuwe huis groter was dan het bestaande kwam daar meer bij kijken.....

850 dashboard 1a
Eerst de contouren van het nieuwe dashboard overgenomen op tape

850 dashboard 1

850 dashboard 2

Daarna de dashboardbekleding uitgezaagd en het nieuwe huis gemonteerd

850 dashboard 3

850 dashboard 4

En dan kunnen de instrumenten er in....

 

De nieuwe stoelen zitten in de Fiat 850


Lang geleden meldde ik dat ik twee Cobra Cups had overgenomen, leuke stoeltjes maar helaas zonder frame. Allerlei ander werk aan andere projecten ging voor maar eindelijk heb ik nu de stap gemaakt om de stoelen inbouwklaar te maken. Dat hield in dat ik frames moest maken want ik kon niets vinden waar ik blij van werd. Mijn eisen: passen zonder aanpassingen (zowel in de auto als onder de stoel) en niet te duur.

Uiteindelijk toch maar besloten om zelf de frames te bouwen. Resultaat van frame 2.0 (1.0 vergeten we maar):

 850 cobra cup 1

Met de stoel erop ziet het er zo uit:

 850 cobra cup 2

En zo zitten we voortaan in de Fiat 850!

 850 cobra cup 3

Fiat 850 voor het eerst op eigen kracht

Na een heel lange winterslaap is vandaag eindelijk de Fiat 850 voor het eerst op eigen kracht verplaatst. En dat ging onverwacht soepel. Als je op de foto klikt krijg je het bewijs te zien.
850 eerste keer

De Fiat 850 kan wat extra ruimte gebruiken

Nadat we de motor stabiel lopend hadden bleek er een bijgeluid in te zitten, ergens in de buurt van het distributiedeksel. Goede raad was duur. Daarom de dwarsbalk er weer uit en de poelie er af. Oorzaak van het geluid bleek de krukaspoelie te zijn die tegen het distributiedeksel aanliep (en daarbij de keerring opvrat). En hoe kwam dat nou weer?

Aan de motor van de Fiat 850 is al heel wat aangepast: eerst een standaard blok met centrifugaalsmering, toen een 133 motor met en daarna zonder Triger kit. Nadat de Triger er af was had ik de keuze voor een distributiedeksel: het originele van de 133 met montage voor benzinepomp of een van een 850. Die laatste hebben we gemonteerd. De poelie die er op ging was ook van de 850.

Om van deze slijtplek af te komen moest ik terug naar af: 133 motor, maar wel met 850 distributiedeksel en originele krukaspoelie. Toen bleek dat de poelie nog aanliep. Dat kostte weer een ritje naar Broos en die hebben snel een pasring voor me gedraaid die tussen tandwiel en poelie moest komen. Hieronder zie je de beschadigde poelie en de pasring.

850 poelie beschadigd

Met deze oplossing loopt de motor weer netjes en zonder storende bijgeluiden. Op naar de volgende uitdaging.....

 

De Fiat 850 komt tot leven

Vandaag heeft onze Fiat 850 voor het eerst in zeker 10 jaar weer een teken van leven gegeven. Wat begon als een "snel klaarmaken voor APK en dan rijden" dingetje is na een jaar of 7 bijna klaar voor de straat. En daar is natuurlijk gefilmd bewijs van. Klik op de foto voor de film.
Fiat 850 loopt

Er moet nog wel het een en ander afgesteld worden maar we zijn een belangrijke stap verder, met dank aan Gerrit.

De Fiat 850 komt naar buiten

In de nieuwe werkplaats is de ruimte beperkt, vooral in de lengte. Willen we dus in de motorruimte werken dan moet de neus naar buiten. En dat is best koud, ook al is het nog geen winter. Maar het levert ook een mooi plaatje op:
De Fiat 850 buiten

Fiat 850 is verhuisd

Nu we de 850 ver klaar hebben is het de beurt aan de volgende om de ruime werkplaats te gaan gebruiken voor zijn project Multipla. Opladen en verhuizen dus.

850 nieuwe werkplaats 1

850 nieuwe werkplaats 2

Vooruit met de Fiat 850

Niet alleen de hemelbekleding van de Fiat 850 heeft ons de laatste weken bezig gehouden, ook het afwerken van de motorruimte en de onderkant hebben veel tijd gekost. Een urenvretertje was de afdekplaat van de tunnel. Dit is een paneel van rubber aan de achterkant van de tunnel waardoor stangen, kabels en leidingen van voor naar achter lopen. Dat paneel was nogal matig en om in ieder geval de kans op lekkage zo klein mogelijk te maken is daar een stuk rubber achter geplakt (waar een oude binnenband al niet goed voor is): 
Afdekplaat tunnel Fiat 850

Afdekplaat tunnel Fiat 850

Afdekplaat tunnel Fiat 850

Afdekplaat tunnel Fiat 850

Toen was het nog een heel gepuzzel om het juiste ding door het juiste gat te krijgen maar uiteindelijk alles op zijn plaats gekregen. Koppeling afgesteld, gas- en chokekabel idem.

Fiat 850: Onder een donkere hemel

Na lang uitstel is dan eindelijk deze week de nieuwe hemel gemonteerd. Ter herinnering: het dak van de onze Fiat 850 was een berglandschap en uitdeuken geen optie. Dat van de Special die we in Noord Holland kochten was gaaf dus dat dat hebben we lang geleden getransplanteerd, inclusief de goten die nodig waren voor de montage van een hemel.
Hemelbekleding Fiat 850

We hadden alles, ook de bekleding, al zag die er niet uit. Deze dus uit elkaar gehaald en bekledingsstof gekocht. Daarna langdurig mijn vrouw lief aangekeken en sinds een paar weken zijn we in het bezit van een nette lap hemel. Wel in zwart omdat we dat mooier vonden in combinatie met de lichtblauwe kleur. Toen nog monteren en ook dat was nogal een avontuur. Een beetje uitleg:
Het eerste ontwerp had wel "tunnels" van skai voor de beugels maar die waren te stug waardoor we erg veel rimpels in de hemel overhielden die niet strak te spannen waren. Tweede ontwerp kreeg daarom tunnels van stof: soepel en veel makkelijker te maken.

Hemelbekleding Fiat 850 Hemelbekleding Fiat 850

De hemel werd gemonteerd door eerst de 6 beugels te plaatsen. Daarna werd met nieuwe klemmen (leve Padua) de bekleding in grote lijnen opgespannen en na een weekje "wennen" om de kreukels er uit te krijgen hebben we deze week besteed aan het definitief spannen en plakken waarna de zijruiten er in konden worden geplaatst. Een 850 Special heeft bij de voorste en achterste raamstijlen plaatjes met skai. Uiteraard hebben we deze ook aangepast aan de nieuwe kleur:

Hemelbekleding Fiat 850 Hemelbekleding Fiat 850

Dit is dan het resultaat:

Hemel Fiat 850

Om de hemel netjes gespannen te krijgen zijn klemmen en lijm nodig. Voor de gebogen lijnen wordt er veel ingeknipt:
Hemelbekleding Fiat 850 Hemelbekleding Fiat 850

En dan de ruiten er in met de oude truc: groene zeep, een draad en veel slaan (op de ruit dus)

Hemelbekleding Fiat 850

Het resultaat met zijruit:

Hemelbekleding Fiat 850

Uit oude voorraad nog wat nieuwe handgrepen er in geschroefd, omdat het kan:

Hemelbekleding Fiat 850

Voor belangstellenden: ik heb er nog een paar...

Kleine aanpassingen aan de Fiat 850

 Fiat 850 wielstand gecorrigeerdDe wielstand van de voorwielen van de Fiat 850 beviel me na het monteren van de verlagingsblokken helemaal niet. Negatief camber zorgde voor een negatief gevoel. Dat, gecombineerd met het feit dat de verlaging effectief maar net een centimeter was, deed me besluiten dat te corrigeren. Vanochtend vroeg begonnen want er stond nog meer op de to-do lijst. Voor de zoveelste keer de schokbrekers en de triangels los en de blokken er tussen uit. Ik was blij met het resultaat.Een fatsoenlijk camber en ook het toespoor heb ik meteen aangepakt. Zoals verwacht is de verlaging niet verbeterd maar daar kan ik voorlopig mee leven. Na wat rijden zal hij zeker nog wat lager worden.

Aansluiting richtingaanwijzer Fiat 850 Spanningsregelaar Fiat 850

Toen de wielen er af lagen had ik ook ruimte om de bekabeling van de richtingaanwijzers af te maken. Was zo'n klein dingetje in de categorie "doe ik nog wel effe" maar dat gebeurt dus nooit. En van Gertjoe kocht ik ook nog een brandnieuwe spanningregelaar. Kan ik dat ook goed afwerken.

Waterpomp voor de Fiat 850 (update)

Het duurt even maar uiteindelijk komt er toch weer schot in de zaak. Qua waterpomp moest ik dus vanwege de 100GL-motor van de Fiat 850 van een 3-gats (nieuw) naar een 4-gats (gebruikt). Er was iemand die twee Fiat 133's te koop had maar die alleen alles in een keer wilde verkopen. Na lang wachten lukte dat en van de nieuwe eigenaar kon ik niet een maar meteen twee pompen kopen. Ze waren niet erg fris maar wel wat ik nodig had.

Fiat 850 waterpomp

Een pomp is als pas-deel op het blok gezet zodat we de rest van het koelsysteem konden opbouwen: gereviseerde radiateur en nieuwe (teflon) slangen. De andere pomp is met heel veel moeite uit elkaar gehaald: het deksel zat vast gerot en ging kapot. Daarna veel onderdelen gestraald en nieuwe onderdelen aangeschaft. De hals van de grote waterslang had een paar "transparante" plekken dus die moest hersteld worden. Is door mijn vaste revisiebedrijf (Broos in Breda) goed gedaan en dan ook weer voor een matsprijs. Dankzij Joop, een van de leden van het forum, heb ik de juiste lagers kunnen vinden en afgelopen week is de eerste pomp weer samengebouwd. In de Limburgse voorraad zat ook nog een nieuwe poelie en een nieuw deksel. Het oog wil tenslotte ook wat.

Fiat 850 waterpomp 
Het deksel bleek niet erg lekker te passen. Klein tikje met de hamer en.......
Fiat 850 waterpomp

Nooit meer doen dus. Na wat extra vet en nog een ander deksel ging de as er op handkracht in en ook het deksel schoof goed op zijn plaats. De onderdeelinformatie van Joop: SKF-lagers 62202-2RS1 & 62302-2RS1 passen als gegoten en kosten samen ongeveer € 56.00 ex BTW

Uit(ge)laten. Sportuitlaat voor de Fiat 850

Dick, een van de leden van het 850-forum, tipte me over een voorraadje uitlaatdempers met vliegroest die te koop waren bij Martin Willems. Het betrof Abarth lookalikes waar je met niet zo heel veel werk een knap dubbelpijps-dempertje van kon maken. En omdat het budget niet oneindig is de gok maar gewaagd. Voor 50 euro (plus de verzendkosten) ligt ie bij de buren (want ik was aan het werk). Zo krijg je hem geleverd (in dit geval een demper voor een Seat 133):
Fiat 850 Uitlaat

Met een borstel en schuurpads geprobeerd maar stralen gaat toch beter!

Fiat 850 Uitlaat

En vervolgens een heleboel lagen hittebestendige lak. Er was een plan om de uiteinden met chroomlak te spuiten maar voorlopig laat ik het zo.

Fiat 850 Uitlaat

In onze oude voorraad lag ook nog dit spruitstuk, oorspronkelijk bedoeld voor een 600. Maar de flens past uitstekend op de kop van de Fiat 850.

Fiat 850 Uitlaat

We hebben er dus weer een nieuwe uitdaging bij: de aansluiting tussen het spruitstuk en de demper maken.

Fiat 850; Blok 2 - Update

Blok 2 heeft een paar weken gelogeerd bij Revisiebedrijf Broos en heeft daar nogal wat meegemaakt. De bedoeling was 0.6mm opboren, vliegwiel afdraaien, krukas en vliegwiel balanceren en overmaat zuigers en zuigerveren plaatsen. Daarna zou ik de boel zelf weer opbouwen. Dat viel wel, maar niet mee. Na het schoonmaken en opboren werd ik gebeld: er waren twee zuigers geplaatst en die kwamen niet waar ze moesten komen: bij het bovenkant van het blok. Blok 1 meegenomen en de blokhoogte vergeleken met blok 2. Daar zat nogal verschil tussen, bijna 5 mm. Hier zie je hoe dat er uit zag:
Fiat 850 motorblok
Hoe hebben we dit opgelost? Uiteraard met een hoop meten. Daarmee kwamen we tot de volgende oplossing: de overmaat zuigers zouden worden overgezet op drijfstangen die ik nog had liggen; deze waren 2.5 mm langer. Verder waren alle afmetingen gelijk, dus ik kon ook de nieuwe lagerschalen gebruiken. Daarna is alles opgebouwd en is er opnieuw gemeten; we kwamen nog een kleine 2.5 mm tekort. De beslissing om die van het blok af te halen en het daarna te slijpen was snel genomen. Uiteraard wel nagedacht over consequenties van kopbouten, stoterstangen en lengte ontstekingsas. Zou dat allemaal nog wel passen? Maar twijfelen is voor watjes, dus onder de frees met het blok. Afgelopen week het geheel opgehaald en ik moet zeggen: ze hebben een knap karwei geleverd! 

bovenkant Fiat 850 motorblok
Vandaag begonnen met de opbouw: ontvetten, washprimer spuiten, primer spuiten en daarna een mooie laag donkergrijs.

Fiat 850 motorblok nog vet

Fiat 850 motorblok in washprimer

Fiat 850 motorblok in Speedprimer

Fiat 850 motorblok grijs gespoten

De nokvolgers (mooi opnieuw geslepen) geplaatst, nokkenas er in en de oliepomp geplaatst. Deze had ik nieuw liggen, alleen de overdrukklep is overgezet. Daarna begonnen met het volgende leuke karwei voor deze dag: het monteren van de Triger-kit (lees hier hoe ik daar aan kwam). 
Fiat 850 motorblok met nieuwe Triger set

De montage van deze kit was eenvoudig (de handleiding in het Spaans was moeilijker) en binnen een half uur achter de rug. Een probleem: de originele krukaspoelie van blok 2 past niet want hij valt tegen de bout van het nokkenastandwiel. En een passende krukaspoelie heb ik niet in mijn voorraad.

Eindstand van vandaag: blok afgewerkt, Triger-kitje geplaatst, carterpan gemonteerd, kop geplaatst, compleet met tuimelaaras en de ontsteking staat er in. Alles paste perfect, de 2.5 mm die van het blok is afgefreesd hebben we nergens teruggevonden. Er zijn nog wat kleine werkzaamheden aan de kop en de carburateur. De bak ligt al te wachten om samengebouwd te worden en dan kan alles weer in de Fiat 850 gehangen worden.

Fiat 850 motorblok met nieuwe Triger set

Bakkie doen? Nieuwe versnellingsbak voor de Fiat 850

De versnellingsbak was natuurlijk al ingebouwd, gewoon omdat het weinig werk is en we dan een indicatie hadden over de verlaging met de nieuwe veren en schokbrekers achter. Omdat de motor morgen terugkomt en we alles in een combinatie willen terugbouwen vandaag dus de bak er uit gehaald en de aandrijfassen alvast gemonteerd. Ook dat bleek makkelijk te gaan met de nieuwe onderdelen die we weer internationaal hadden ingeslagen. Deels uit Drenthe, deels uit Venray en wat klein spul uit Italië. De bak kwam bij Bert in Geleen vandaan, die hem netjes gereviseerd heeft. En met de bak van Martijn uit Nijmegen ga ik zelf een leermomentje hebben als de Fiat 850 klaar is. Zo'n rolhondje van € 10.00 bij de Karwei is trouwens wel erg handig om een bak te manoeuvreren!
Fiat 850 versnellingsbak

Dashboardperikelen. Abarth OT dashboard voor de Fiat 850

Een paar jaar geleden kocht ik in Padua een replica dashboard voor een Fiat 850 Abarth OT. Was er al lang naar op zoek en ieder jaar werden ze duurder. Uiteindelijk dus maar de knoop doorgehakt. De bedoeling was om er de klokken van een 124 Coupe in te zetten; dan heb je in een keer alles wat je nodig hebt. Ik had die nog liggen dus ook qua budget vrij gunstig. De maker had aan de binnenkant twee beugels gemaakt waarmee de behuizing op het binnenpaneel geschroefd kon worden. Die zaten nogal in de weg omdat de diepte van de kilometertellen en toerenteller groter is dan die van de behuizing.

Fiat 850 Dashboard

Na lang twijfelen toch besloten deze beugels weg te slijpen en een nieuwe manier van bevestigen te verzinnen. Daarvoor een oud origineel dashboard gedemonteerd maar dat zou niet gaan werken omdat het te klein is.

Fiat 850 Dashboard

Alle bekabeling geinstalleerd, alleen de controlelampjes nog inbouwen (met een nieuw stukje kabelboom om te koppelen met de kabelboom in de auto)

Fiat 850 Dashboard

En hier mogen we dan voortaan tegen aan kijken.

Grilligheden. Een Abarth grille voor de Fiat 850

Gisteren en vandaag weer wat kleine maar belangrijke dingen gedaan. Begonnen met het demonteren van een aantal onderdelen uit motor 1 die in motor 2 moeten zodra deze is opgeboord. Zuigers, nokkenas, nokvolgers en voorste nokkenaslager. Vanochtend spullen afgeleverd bij het revisiebedrijf, inclusief de kop waar het extra oliekanaal in gefreesd gaat worden. Vliegwiel wordt afgedraaid en krukas-vliegwiel wordt gebalanceerd.Ergens halverwege volgende week moet het blok klaar zijn voor opbouw. Fingers crossed.

Vanavond de grille op de Fiat 850 gemonteerd. Vooraf een hoop passen en meten en ondanks het feit dat hij de lijn van de frontplaat goed leek te volgen eerst maar weer even gecontroleerd en een beetje extra profiel gegeven. Daarna schoongemaakt met Acrysol (net als de frontplaat) en de dubbelzijdige tape er op. Plakt als een dolle en het resultaat mag er zijn.

voorbereiding grille Fiat 850

grille Fiat 850

Uiteraard moeten het Abarth-binnenpaneel en de extra grille nog gemonteerd worden.

Nog een klus te klaren aan de Fiat 850

Er lag nog iets in een hoek dat essentieel is voor de 850: de radiateur. Puur om ruimte te sparen lag dat ding niet in de werkplaats en dan vergeet je 'm als je niet oppast. Afgelopen weekend dus opgehaald en op het zicht gecontroleerd. Lijkt niet lek dus afgeleverd bij de specialist. Schoonmaken, afpersen, stralen en spuiten. Daarna klaar om meteen in te bouwen. Zo was hij toen hij in de opslag lag; kan dus echt wel wat verzorging gebruiken:
radiateur 1

Tussendoor nog even op bezoek geweest bij de expert. Van binnen en van buiten schoongemaakt en klaar om te testen.

radiateur 3

Bij het testen bleek er een kleine lekkage aanwezig aan de onderste slangaanluiting. Gerepareerd en daarna is alles gespoten.

radiateur 4

radiateur gemonteerd

 

Blok 2. Een ander blok voor de Fiat 850

Blok 1 is vrijwel klaar om op te bouwen. Maar verder denkend, en daarbij ook de ervaringen van de techneuten op het forum van via850.nl gebruikend, voelde ik er meer voor om blok 2 aan een nader onderzoek te onderwerpen. Is het een alternatief voor inbouw?

Blok 2, ooit gekocht bij Martijn in Nijmegen, is een Seat 133 blok (100GL) van 843cc. Zo'n blok heeft een normaal oliefilter en betere olieflow dan blok 1. Als ik de Triger-distributieriem kit die ik nog steeds heb liggen wil inbouwen kan dat niet op blok 1 omdat dan de centrifugaalsmering vervalt. Tijd voor demontage en inspectie dus. Voor demontage eerst gecontroleerd of alles vrij draaide. Dat deed het en erg soepel.

blok 1


blok 2

De krukas en de lagers zien er goed uit, vrijwel geen zichtbare slijtage; twee zuigerveren zijn gebroken en hebben ondiepe groeven in de cilinderwand gesleten. De zuigers zitten vol kool maar aan de kop is dan weer niets te zien. Wel blijken de koelkanalen nogal vol met ketelsteen te zitten.

blok 5

Het blok is naar Broos, een revisiebedrijf in Breda, gebracht voor schoonmaken en een revisie-advies.

Stroom...... Een wisselstroomdynamo voor de Fiat 850

Toen de onderdelen voor de wisselstroomdynamo eenmaal op de werktafel lagen was de montage snel geregeld. Uit de eigen voorraad kwam een gelijkrichter, de lagers en de borstelhouder kwamen uit de kast van Leeman in Breda.
leeman

De diodebrug, anker en stator waren nog goed dus vandaag ben ik er maar even voor gaan zitten.
dynamo oud achter dynamo klaar achter
Koelvin en poelie moeten nog gestraald en gespoten worden. Daarmee wil ik even wachten tot ik voldoende spullen verzameld heb want er moet nogal het een en ander voor worden opgebouwd aan techniek voor het stralen kan beginnen.

Kleine lichtjes voor de Fiat 850

De voorkant is vandaag flink aan de beurt geweest en na de grille kon ik ook met de clignoteurs verder want van Fred W kon ik twee nog soepele clignoteurhoezen overnemen die na schoongemaakt te zijn goed bruikbaar bleken. Ik had er voor de rechterkant al een en voor die kant had ik ook nog een complete, nieuwe richtingaanwijzer, Voor de linkerkant moesten we de oude clignoteur uit elkaar halen en met een nieuw glaasje weer monteerbaar maken. Kabels door de hoes en nieuwe kabelschoenen er op en we kunnen weer legaal links- en rechtsaf.
clignoteur 1 clignoteur 2

Malheur !

Dat zeggen ze in België als het tegenzit. Vandaag zou de motor verder klaargemaakt worden om ingebouwd te kunnen worden. En het zit tegen.
Bij het ronddraaien van de krukas blijkt er ergens een zwaar punt te zitten. Op het eerste gezicht was er geen verklaring voor te vinden dus besloten de kop er af te halen. Dan zie je toch wat meer. Het probleem doet zich voor als de zuigers op (ongeveer) dezelfde hoogte zitten.
Ik heb de motor gekocht uit de boedel van een revisiebedrijf waarvan de eigenaar overleden was. Motor ziet er binnenin perfect uit. Nokkenas en oliepomp lijken nieuw te zijn. Daarom heb ik er wel vertrouwen in dat het niet op een koopje gedaan is en dat het met de montage van de rest van de onderdelen ook wel goed zit.
Toch wil ik de motor zo niet inbouwen en ga er op korte termijn mee langs een revisiebedrijf in de buurt. Hopelijk hebben zij een snelle oplossing, anders moet ik mijn reservemotor gaan reviseren.

Op jacht! Revisie van de wisselstroomdynamo van de Fiat 850

Voor de revisie van de wiselstroomdynamo had ik een hoop onderdelen nodig. Zoeken op Marktplaats en Ebay leverde geen resultaten op, dus maar eens gezocht bij bedrijven in de buurt. Wie weet was daar nog een combinatie van kennis van zaken en goedgevulde onderdeelrekken aanwezig.

Dus dagje vrij genomen en het avontuur gestart. De eerste was meteen raak. Ook nog iemand die wist wat een Fiat 850 was. Heel aardige vakman. Koolborstels voor de startmotor had ik ook nodig en die kon hij zonder onderdelenboek meteen uit de kast trekken.

Voor de diodebrug was wat zoekwerk nodig maar die werd ook snel gevonden bij de groothandel. Meteen ook maar de borstelhouder besteld. Daarna maakte hij de servicegerichte opmerking "Mijn broer staat toch bij de leverancier, ik laat het meteen wel meebrengen. Als je wilt kun je wachten". Dus broer gebeld, die was al op de terugreis maar werd teruggestuurd. Ondertussen meteen nieuwe lagers gekocht en als service werd het anker netjes schoongemaakt in de draaibank.

Afbeelding

Tijdens het wachten een goed gesprek maar helaas bleek de diodebrug niet de goede; morgen doen ze een nieuwe poging. Alles meegekregen en hoefde nog niets te betalen; "doe dat maar als je de diodebrug komt komt halen".Let wel: ik had de goede man nog nooit in m'n leven gezien! Moraal van het verhaal: "Wat je van ver haalt is lekker maar soms heb je dichtbij meer geluk". UPDATE: De diodebrug is niet meer leverbaar. Om het verdriet te verzachten is de oude gratis getest; die bleek in orde te zijn dus die is gespoten en al weer ingebouwd.

't Oog wil ook wat. Nieuwe portierbekleding voor de Fiat 850

Een belangrijk karwei was het maken opbouwen van de portieren en de achterwandjes. De oude chroomlijsten, de rubbers en de bekledingspanelen waren nogal matig, om het maar eens positief te zeggen. Er zijn nieuwe raamlijsten gemonteerd, de tochtruitjes zijn gereviseerd en over de bekledingpanelen heb ik al eerder een item geplaatst. Die zitten er nu dus ook in!

portierbekleding

Wel hebben we besloten geen portiertassen te maken en geen asbakken in te bouwen. Niet origineel maar volgens ons ook niet functioneel. Nog even over het plaatsen van de sierlijsten want het eerste portier heeft ons nogal wat tijd gekost om het goed te doen. Het tweede portier was daarna zo klaar.

De juiste volgorde is: Sierlijsten op maat maken en weer verwijderen - Ruit in deur en nog niet vast aan kabel - Ruitgeleidingsrubber los in deur - Klemmetjes voor sierlijst plaatsen (9 stuks per lijst) - Sierlijsten op hun plaats klemmen - Ruit in geleiding, maar nog steeds in laagste stand - Tochtruitje op zijn plaats en vastschroeven - Ruitgeleidingsrubber tussen sierlijsten klemmen - Ruit omhoog - Onderste geleiding onder tochtruitje plaatsen en vastzetten - Ruitmechanisme afstellen.

Dit moest ook nog.... Revisie van de Fiat 850 startmotor

Een deel van het werk dat maar steeds bleef liggen was de afgelopen week aan de beurt: startmotor en dynamo moesten onderhanden genomen worden. Nou is dat geen vervelend werk maar omdat 't er allemaal nogal vervuild en gecorrodeerd uit zag (en er genoeg andere dingen te doen waren) bleef ik het maar uitstellen. Tot nu. Van de oorspronkelijke startmotor was een deel van het rondselhuis afgebroken; gelukkig nog twee andere in voorraad.
Eerst maar eens uit elkaar en alle onderdelen schoonmaken. Geen overbodige luxe.

startmotor 1

startmotor

startmotor c

startmotor

Startmotor

startmotor 3

Gelukkig is het een linksdraaiende! Wel een hoop gefrunnik om de bendix en de gaffel op zijn plaats te krijgen (inclusief het rubber dat tussen het statorhuis en het bendixhuis zit)

De gelijkstroomdynamo wil ik waarschijnlijk omruilen voor een wisselstroomdynamo. Dat is dus de volgende opdracht. Ik had er een liggen die ik ooit in een schuur in de Beemster heb gekocht. En die lag toen al jaren te rotten in een kistje:

dynamo 1

dynamo 2

dynamo

Ik heb de dynamo (met veel moeite) voorzichtig uit elkaar kunnen halen. Het anker ziet er slecht uit, ik heb een diodeplaat nodig, een borstelsetje en een stel lagers. Misschien maar een andere kopen bij Bert in Geleen? Niet zo leuk als zelf doen maar wel sneller en waarschijnlijk een stuk goedkoper.

Knippen en plakken. Portierbekleding voor de Fiat 850

Na de voorbereidende werkzaamheden aan de paneeltjes was het vandaag zaak ze van hun bekleding te voorzien. In eerste instantie wilden we ze niet aan beide zijden beplakken met de schuimlaag maar na wat proberen leek het er op dat het resultaat dan toch wat mooier zou zijn. Eerst maar eens begonnen met meten en knippen:
knippen 
Zo komt die opleiding ook eens van pas op zijn eigen auto. Daarna het avontuur met de lijm. Basistechniek voor een stoffeerder maar toch wel spannend (letterlijk) om de stof mooi rond de hoeken te krijgen. Gelukkig was het advies dat ik bij Tony de Bruijn kreeg over de bekledingskeuze helemaal goed; iets duurder materiaal maar heel goed te verwerken. Het resultaat van een avondje knippen en plakken: een setje voor de rechter kant klaar. Althans, we moeten nog wel de gaatjes maken voor alle hardware die op de deur wordt geschroefd.

panelen

Hardware.... Daar horen ook de handgrepen bij. Die leken wel uit een modderpoel te komen maar met een dosis groene zeep en wat inspanning worden ook die weer netjes:
handgreep

Nog meer passen en meten aan de Fiat 850

Uiteraard willen we er binnen ook fatsoenlijk bij zitten. Deze week dus ook de panelen voor de portieren en achterkant gemeten, gezaagd en voorbereid voor bekleding. Dat meten viel nog niet mee omdat de oude panelen erg hadden geleden van het vocht dat zich sinds 1971 naar binnen had gewerkt.
paneel-0 

Eerst dus iets gemaakt van 3.2mm hardboard wat in de buurt kwam van de benodigde afmetingen en daarna een heleboel keer heen en weer tussen de zaagtafel en de auto. Dat resulteerde in dit, het paneel voor het linkerportier:
paneel-2

Daarna de beide achterpanelen gezaagd en het paneel voor het rechterportier. En om te voorkomen dat vocht nog een keer de boel verziekt de achterkant van alle panelen bekleed met Innotec Door Finish Special. Dit is een schuimfolie die het paneel perfect afsluit en ook het geluidsniveau in de auto nog wat omlaag kan brengen:
paneel-3

Binnenkort de bekleding er op en alles inbouwen.

Passen en meten aan de Fiat 850

Na de bekabeling waren dit weekend de koplampen aan de beurt. Eindelijk gaat de 850 een gezicht krijgen. Helaas bleek dat bij het pasmaken van de koplamphuizen (ik moest huizen van een A112 kopen en inkorten) een meetfout te zijn gemaakt waardoor de potten te diep kwamen te liggen en de lampen niet mooi aansloten bij de koplampringen.Ruim een centimeter te diep lagen ze en dat moest worden opgevuld met iets dat niet gevoelig is voor vocht. Gelukkig had ik in mijn oude zooi nog 4 koplamprubbers liggen, vuil en verhard maar in ieder geval bruikbaar. Na wat passen en meten was dit het resultaat:
koplampen

Nu nog wachten op de Abarth-grille die op dit moment wordt gemaakt.

't Kan maar een keer goed ! Veel werk aan de Fiat 850

Na de feestdagen eindelijk weer een paar zaterdagochtenden kunnen doorwerken. Op dit moment ben ik bezig met de voorkant: afwerken van de verlichting en de ruitensproeiers en wat detailwerk aan de voorwielophanging. Ook weer een voorraadje onderdelen besteld om te zorgen dat ik hierna door kan met de portieren. Voor de verlichting zijn alle kabelsets naar de voorkant opnieuw gemaakt: alle connectoren dus opnieuw opgebouwd dus nieuwe kabels en stekkers, alles ingepakt in een nieuwe beschermhuls. De koplamppotten zijn zo'n beetje het enige dat niet nieuw is in deze opstelling. Bij de voorraad nieuwe onderdelen die ik in December had gekocht bleken nogal wat delen te zitten die er veel mooier uitzagen dan de delen die ik al teruggemonteerd had. Oud is dus vervangen door nieuw, wat me ook weer een dag kostte. Maar: 't kan maar één keer goed!

 

Witte rijst? Sambal bij? Een schoon expansievat voor de Fiat 850

Het verschil dat rijst maakt! Je zult wel denken dat ik raaskal maar omdat de spaarpot even wat minder gevuld is het ik de rijstpot gebruikt om mijn expansietankje van binnen schoon te maken. Gekozen voor rijst en spliterwten omdat deze wel ruwe kantjes hebben maar zachter zijn dan het plastic van het tankje. We begonnen zo:
tankje-2  tankje-1

De rijst voor het schudden:
tankje-3 

Tankje na het schudden en schoonmaken buitenkant:
tankje-4  tankje-5

Nu nog even in de groene zeep en dan is dit tankje voorlopig zeer bruikbaar.
En de rijst? Die kan weg.

tankje-6

 

Warm, warm, warm. De kachelradiateur van de Fiat 850

Nu de wielophanging er compeet onderzit hebben we afgelopen week alle bouten en moeren definitief vastgezet, de handremkabels afgemonteerd, de wielen er opgezet om de 850 op het zicht uit te kunnen lijnen en is het kachelhuis schoongemaakt. Dat was nogal een vuilak. Daarom dus alles uit elkaar gehaald en in een bad met groene zeep het huis en alle losse deeltjes schoongemaakt. De metalen delen geschuurd en opnieuw gespoten en de kachelkraan ultrasoon gereinigd. Een paar foto's voor het collectieve geheugen:

kachelhuis-1 kachelhuis-1

kachelhuis-1 kachelhuis-1

kachelhuis-1 kachelhuis-1

kachelhuis-7 kachelhuis

Nadat alles schoon en droog was is de radiateur opnieuw in schuim verpakt en zijn alle delen opnieuw samengebouwd. Waar lucht kon weglekken is extra schuim bijgeplakt en vervolgens is het geheel ingebouwd in de auto.

kachelhuis

Tenslotte nog even de truc met de handschoen herhaald (met een andere handschoen). Waar de stuurkolom door het schutbord gaat zit een plaatje met een afdichting. In de jaren dat de auto nog reed was dit rubber een paar maten te groot geworden. Om vocht en vuil te voorkomen moest dat aangepakt worden. Vanwege goede ervaringen dus maar weer een handschoen opgeofferd:
stuurstok  stuurstok

Resultaat voor later: warme en droge voeten en een schone voorruit om door te kijken.

Er is nog voortgang aan de Fiat 850

Hoewel je het aan deze site niet zou zeggen gebeurt er nog wel degelijk iets aan onze 850! Na weken twijfelen over (en werken aan) schijfremmen achter hebben we toch besloten om trommelremmen te monteren. Voor de schijfremmen zou ik gebruik maken van delen van een 124 Special: de houders voor de klauwen en de ankerplaten van de voorzijde en de remklauwen van de achterkant. Alles voorbereid maar helaas kon ik geen goede oplossing verzinnen voor de lastafhankelijke remkrachtverdeler. De stang tussen beide triangels zou zo'n beetje door het vliegwielhuis moeten lopen en daar zit al een vliegwiel. Terug naar trommelremmen dus. Omdat ik daarmee geen rekening had gehouden moesten alle onderdelen gestraald en gespoten worden en, wat minder goed uitkwam, we moesten weer investeren in onderdelen. Gelukkig niet veel maar toch. De aanschaf van verlaagde schokbrekers en achterveren is heel wat duurder.

Fiat 850 schokbrekers achter Fiat 850 schokbrekers achter gemonteerd Fiat 850 schokbrekers voor

De draagarmen achter zijn nu gemonteerd, de remleidingen zitten er op en de verlaagde schokbrekers en achterveren zijn geplaatst. Aan de voorkant is alles gespoten en ondergebouwd in de nieuw gemaakte balk. De onderdelen zitten er nog los op want later moeten de koelleidingen er nog onder en dan wil ik niet weer alles moeten loswrikken. De gereviseerde fusees met schijfremmen zitten er onder, ook met verlaagde schokbrekers en zo staat de auto ongeveer 4 cm. lager. Het blok met pedalen is opnieuw opgebouwd na te zijn gestraald en gespoten, de vulling van de tunnel gaat steeds beter en we hebben de versnellingsbak en het rubber rond het koppelingshuis gemonteerd. Het rubber kocht ik in Padua bij Cicognani. Heel veel rubbers voor heel veel Italiaanse auto's.

Rubber afdichting transmissie Fiat 850

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Langzaam maar zeker vordert de Fiat 850

Sinds de 850 thuis staat is er weinig nieuws meer toegevoegd aan deze site. En dat is niet omdat er niets gebeurd is maar omdat er veel verschillende werkjes zijn gedaan: uitzoeken van onderdelen uit de opslag, schoonmaken, passen, meten en (vaak) voorzien van een nieuw laag lak. 

   Werkplaats-2 Abarth-grille

  • Alle holle ruimtes zijn twee maal getectyleerd, evenals de binnenkanten van de voor- en achterspatborden en de dakranden.
  • Omdat de 850 koeling voorin krijgt moeten er leidingen gelegd worden. En om te kunnen bepalen hoe die moeten worden gelegd zijn de bladveer en de stabilisatorstang geplaatst. De bladveer is gemonteerd op een op maat gemaakt "U"-profiel (zoals Faza ze leverde). Moet resulteren in een verlaging van 4 cm.
    dwarsbalk-1 dwarsbalk-2
  • Stuurhuis (is gereviseerd) en hulpstuurhuis (nieuw) zijn geplaatst. Als de koelleidingen zijn gemonteerd volgt de rest van de stuurinrichting.
  • De kabelboom zit er in. De oude is uit elkaar gehaald, iedere kabel gecontroleerd en waar nodig vervangen, en weer geassembleerd. Alles opnieuw gewikkeld met kabeltape van Wurth (dat spul werkt geniaal). Omdat ik de kabelboom van een 850 heb gemaakt mis ik voor wat extra spullen natuurlijk nog kabels: voor o.a. de wisselstroomdynamo, de toerenteller en de oliedrukmeter. Die worden in aparte "boompjes" gelegd zodat ik ze beter uit elkaar kan houden.
    Kabelboom-achter 
    Uiteraard worden de kabels nog vastgelegd. Maar dat pas als alles is ingebouwd en getest.
  • De pedaalset, stuurkolom + huis van het contactslot, handrem en de beide deksels van de tunnel zijn kaal gemaakt en opnieuw gespoten zodat we in een keer het interieur kunnen opbouwen.
    afdek-tunnel-1 afdek-tunnel-2
  • Sinds vandaag heb ik de beschikking over een ultrasoonreiniger die we voorlopig alleen gebruiken voor bevestigingsmateriaal, veren en rubbers. Later volgt de carburateur.

 

Aanmodderen? De Fiat 850 wordt waterbestendig

Kitten Kitten

Nee, juist helemaal niet! Met twee man een hele ochtend besteed aan het voorbereiden van de carrosserie op het spuitwerk. Daarvoor hebben we alle naden, alle lasplekken en alle potentiële opslagplaatsen van water met strijkkit behandeld. En dat niet alleen in de wielkasten maar ook in motor- en kofferruimte, in het interieur en onder de bodem. Mijn "rotisserie" kwam daarbij weer goed van pas. Nu een poosje laten drogen en dan kunnen bodem en wielkasten in de Bodyschutz en in de kleur: Fiat 491, Baby-blauw

Kitten Kitten

Ondertussen ook de linkerkant van de bodemplaat voorzien van dempingsmatten zodat het comfort binnen tijdens het rijden wat prettiger wordt.

Snoeien aan de kabelboom van de Fiat 850

Bomen moet je af en toe snoeien om ze gezond te houden. De kabelboom van de 850 is niet mooi genoeg om zo te worden terug geplaatst als we de carrosserie klaar hebben. Het ding is vuil en hangt van ellende aan elkaar. En het ergste is nog wel dat ik niet weet of alle kabels nog 100% zijn. Wat ik wel weet is dat er allerlei Scotch-blokjes in zitten met kabels er aan waarvan ik niet weet waar ze van zijn en dat er ooit een keer sluiting in een deel heeft gezeten waardoor de isolatie is gesmolten. Tijd voor een sub-project dus. Uit de aankoop van de 850 Special heb ik twee kabelbomen overgehouden. Een daarvan ga ik helemaal uit elkaar halen, schoonmaken en draad voor draad controleren. Met de kabelboom van onze eigen 850 als voorbeeld bouw ik dan een helemaal "nieuwe" op.

Na een paar uur is deze ellende gereduceerd tot dit, een nog steeds vuile hoeveelheid losse kabels: vol met tectyl, verf en lijmresten.

De stekkerblokjes zijn gedemonteerd en liggen in een schoonmaakbak te weken; binnenkort worden ze in een ultrasoonbad helemaal als nieuw.

Stralen(d). Schone onderdelen voor de Fiat 850

Sinds eind oktober is er weinig tot niets gebeurd aan de 850. De plaatchirurg had andere prioriteiten en zonder hem kunnen we in deze fase van de strijd niet veel. Nou liep ik al een poos met het idee om een hoop kleine onderdelen te laten stralen maar de relatief hoge kosten van extern werk waren reden om eens op Marktplaats te kijken. Ruim beneden de kosten van extern vond ik een nieuwe straalkast. De keuze is er verbazingwekkend groot maar ik heb me ingehouden. Zakje grit er bij en vervolgens hoopvol wachten of de levering nog op tijd zou zijn voor het weekend.
Dat lukte dus op de laatste dag van 2011 begonnen met stralen. Na een paar kleine modificaties aan de kast (stoffilter, aanpassing van de slangen) begonnen we flink voortgang te krijgen.

Nieuwe straalkast

De eerste groep onderdelen betrof de voor- en achterremmen en de steunen voor de achterste schokbrekers. De resultaten?

resultaat

Resultaat2

We zijn nu bezig om delen van de voorwielophanging te stralen en daarna is de plaatarts hopelijk weer beschikbaar voor de laatste handelingen om de carrosserie af te krijgen. Kunnen we die wegbrengen om te stralen.

Weinig maar nuttig. Bladveer voor de Fiat 850

Feestje? Dan geen plaatdokter. Maar omdat er altijd wat te doen is met goede moed begonnen met de modificatie van de bladveer van de voorwielophanging. De bedoeling is de auto zo'n 4 centimeter te verlagen. Genoeg voor spannende looks maar op die manier blijft er ook nog wat comfort over. Er zijn twee mogelijkheden:
1) je haalt de dwarsdrager voor uit elkaar maar dan verdwijnt ook de trillingsdemping dus rammelen de vullingen uit je kiezen 
2) je zaagt de ogen van de dwarse bladveer en je last ze er ondersteboven weer terug op.
Nu ken ik mijn laskwaliteiten en die zijn niet goed genoeg dus dat wordt uitbesteden. Maar slijpen lukt net wel. Dit ziet er gevaarlijk uit maar vanwege de slijphoek word ik niet geraakt door slijpsel !

Slijpen 

Het onderste oog toont de originele positie, het bovenste de nieuwe.
Slijpen klaar

Zo moet het worden (deze is van een Abarth 850TC)

Klaar

Als de bladveer volgende week terugkomt van de lasser laat ik de lassen nog wel even controleren voordat ik het veerpakket weer opbouw. Safety first!

Schuren, schuren, schuren aan onderdelen voor de Fiat 850

Niets fotogenieks deze keer. De hele ochtend besteed aan de voorbereidingen voor de volgende lasdag. Alle plaatwerkdelen die we de volgende keren nodig gaan hebben zijn uitbundig schoongeborsteld zodat we geen tijd verliezen bij het inlassen. De ruitdorpels voor de voor- en achterruit, de binnenschermen voor en nog wat klein spul. Ook de voorveer is schoongemaakt.

Ik twijfel er nog over hoe we de voorwielophanging gaan verlagen. De bedoeling is ongeveer 4 centimeter lager uit te komen. Ik kan een nieuw veerblad laten maken met de veerogen omgekeerd of ik kan de montageplaat vervangen door een u-profiel.

veerblad 

dwarsbalk

Voor de achterveren weet ik het al. Daar snijd ik ongeveer anderhalve winding af. Daarmee heb ik die 4 centimeter verlaging zonder veel moeite. Alleen weet ik nog niet of ik dan 175/50 13" banden kan monteren of dat het 165/65 13" moet worden. Keuzes? Veel te veel bij zo'n project. Maar dat maakt het leuk.

Kop op! De cilinderkop van de Fiat 850 er weer op.

Dit weekend eindelijk weer merkbare voortgang geboekt. Een paar weken geleden had ik de nieuwe waterpomp al geschuurd en gespoten. Daarna de vers gespoten poelie gemonteerd en alles (tijdelijk) aan de motor gehangen. Het oog wil ook wat tenslotte.
Gisteren de kop er op gezet en opgebouwd, ontsteking verder schoongemaakt en met nieuwe onderdelen opgebouwd. Maar die gaat er pas definitief op als de motor is ingebouwd. Yorn heeft het kleppendeksel spuitklaar opgeleverd en dat is nu ook weer mooi zwart.

motor&kop motor&kop

Testata come nuova. Fiat 850 koprevisie

Vandaag een ritje naar Roosendaal gemaakt om bij AVT-revisie de kop te laten afpersen en vlakken.

Mano heeft me daar heel vriendelijk en professioneel geholpen en binnen anderhalf uur was ik weer onderweg naar Breda met een blinkend cilinderkopje achter in de auto.

Zoals je kunt zien is de kop afgeperst, zijn de kleppen vacuum getest, is er geschuurd en daarna is alles schoongemaakt alvorens er gevlakt werd. Ik ben supertevreden. Als nou de koppakking snel komt kan ik weer verder.

Le mani in aria per Mano!

 

Klikken op de afbeelding opent het album.

Het werk aan de cilinderkop

Werk aan de motor van de Fiat 850

Omdat de plaatwerker nog niet beschikbaar is  maar weer vol goede moed aan het motorblok begonnen. De bedoeling van vandaag was ontvetten, schuren, afplakken en donkergrijs spuiten. Daarna de krukaspoelie monteren met de nieuwe moer. Als laatste zou ik het extra oliefilter gaan monteren. Daarvoor heb ik een verloopnippel gevonden uit originele stock. Ook een oliefiltertje besteld dus dat zou eenvoudig moeten zijn..

Het eerste plan lukte, het tweede niet. De moer die uit de geheime voorraad van mijn vader kwam bleek een te lange schacht te hebben dus zodra hij op moment was aangehaald bleef de sluitring loszitten. De oplossing is om er een paar milimeter af te laten slijpen maar dat betekent weer wat oponthoud in de voortgang.

Plan 3 eindigde al bij de leverancier van het oliefilter. Het nippeltje had een te klein draadeind dus het filter zal nooit gaan passen. In zijn magazijn nog even allerlei filters geprobeerd maar geen succes. Ook hiervoor laat is dus een nieuwe nippel draaien want dat filter wil ik er op hebben.

De resultaten van plan 1:

Na schoonmaken en schuren Na schoonmaken en schuren

Gespoten Kon het niet laten

Binnenkort de kop naar het revisiebedrijf en hopelijk heeft de plaatwerker snel weer tijd!

De nieuwe motor voor de Fiat 850

Afgelopen zaterdag samen met Yorn aan het blokje gewerkt. Eerst het centrifugaalfilter gedemonteerd en schoongemaakt. Daar zat ongeveer een volle koffiebeker aan sludge in. Het lijkt er op dat zo'n filter vaak vergeten wordt. Wij gaan er in ieder geval een extern filter bijzetten (op de zijkant van het blok zit een montagemogelijkheid: zie de foto's in een eerder artikel) zodat de olie in goede conditie blijft. De benodigde onderdelen zijn al op voorraad.

Vervolgens distributiedeksel van het oude blok gedemonteerd waarna we geconfronteerd werden met dit:

Distributieketting 

Deze heeft zijn beste tijd gehad, er zijn zelfs schakels defect. Gelukkig zit er in het nieuwe blok een nieuwe distributieset.
De rest van het blok zag er niet veel beter uit, hoewel de krukas nog gaaf lijkt.

Hier het oude en het nieuwe  binnenwerk:
Het oude blok 
Toen we het centrifugaalfilter wilden terugmonteren bleek het niet mogelijk om de centrale moer (op de krukas) op moment aan te halen zonder de poelie te "fixeren". De moer heeft een korte borst die in de oliekeerring zit, tegen de kop van de krukas. Helaas was de borst te kort en sloot die niet aan zodat de achterkant van de poelie tegen het distributiedeksel zat. Resultaat: een krukas die niet meer te draaien was.

Gelukkig had mijn vader nog een langere moer liggen maar die kan ik pas later monteren.

Terwijl ik met het schoonmaken van losse delen bezig was heeft Yorn het carter ontvet, uitgedeukt en geschuurd waarna het weer netjes in de lak is gezet. Eerst vullende primer en daarna chassislak.
  

De Marbella-cilinderkop is gecontroleerd op vlakheid en is hartstikke strak. De oude tuimelaaras past goed dus die zal ik na schoonmaken en herassemblage weer gewoon gebruiken.
Ondertussen ben ik op zoek naar een leuke carburateur, iets in de orde van 32 of 34 mm.

We hebben voorlopig nog werk zat om het nieuwe blok netjes af te bouwen. Voorlopig zal er weinig aan de carrosserie gebeuren want helaas heeft onze plaatwerker zelf een schade-auto gekocht en is dus tot half januari onder de pannen.

De staat van de Fiat 850 motor

Afgelopen zaterdag samen met Yorn aan het blokje gewerkt. Eerst het centrifugaalfilter gedemonteerd en schoongemaakt. Daar zat ongeveer een volle koffiebeker aan sludge in. Het lijkt er op dat zo'n filter vaak vergeten wordt. Wij gaan er in ieder geval een extern filter bijzetten (op de zijkant van het blok zit een montagemogelijkheid: zie de foto's in een eerder artikel) zodat de olie in goede conditie blijft. De benodigde onderdelen zijn al op voorraad. Vervolgens distributiedeksel van het oude blok gedemonteerd waarna we geconfronteerd werden met dit:

Distributieketting 

Deze heeft zijn beste tijd gehad, er zijn zelfs schakels defect. Gelukkig zit er in het nieuwe blok een nieuwe distributieset.
De rest van het blok zag er niet veel beter uit, hoewel de krukas nog gaaf lijkt. Hier het oude en het nieuwe  binnenwerk:
Het oude blok 
Toen we het centrifugaalfilter wilden terugmonteren bleek het niet mogelijk om de centrale moer (op de krukas) op moment aan te halen zonder de poelie te "fixeren". De moer heeft een korte borst die in de oliekeerring zit, tegen de kop van de krukas. Helaas was de borst te kort en sloot die niet aan zodat de achterkant van de poelie tegen het distributiedeksel zat. Resultaat: een krukas die niet meer te draaien was. Gelukkig had mijn vader nog een langere moer liggen maar die kan ik pas later monteren. 
Terwijl ik met het schoonmaken van losse delen bezig was heeft Yorn het carter ontvet, uitgedeukt en geschuurd waarna het weer netjes in de lak is gezet. Eerst vullende primer en daarna chassislak.
  

De Marbella-cilinderkop is gecontroleerd op vlakheid en is hartstikke strak. De oude tuimelaaras past goed dus die zal ik na schoonmaken en herassemblage weer gewoon gebruiken. Ondertussen ben ik op zoek naar een leuke carburateur, iets in de orde van 32 of 34 mm.

We hebben voorlopig nog werk zat om het nieuwe blok netjes af te bouwen. Voorlopig zal er weinig aan de carrosserie gebeuren want helaas heeft onze plaatwerker zelf een schade-auto gekocht en is dus tot half januari onder de pannen.

Koppen snellen. De kop van de Fiat 850 is er af.

Vorige week bleek bij inspectie met een endoscoop dat de 2e en 3e cilinder vol met bagger zaten. Er zat dus maar één ding op: koppen snellen. Vanmiddag hebben we samen de kop er af gehaald. Karweitje van niets. Eindelijk kwam de motorbok (Winntec 500) die ik ooit eens tweedehands had aangeschaft van pas. Jammer van de overcapaciteit want dat ding kan veilig 500 kilo aan en een 850 blokje hang je er in je eentje aan.

Binnen een half uur lag de kop er af en konden we eindelijk aanschouwen wat er op de zuigers lag. 't Leek wel modder. Afijn, goed schoonmaken en kijken of er schade aan de cilinders is. We hebben hoop dat het wel meevalt. Kleine reportage vind je hier

Diagnose van de Fiat 850 motor

Afgelopen week geconstateerd dat de compressie van de 850 slecht was.
compressietest
Zojuist de motor geinspecteerd met een endoscoop van mijn werk. Geen goed nieuws want de tweede cilinder had "snot" aan de wand zitten, de derde zag er uit als een druipsteengrot en de eerste en de vierde waren redelijk schoon. Ik denk dus aan een kapotte koppakking tussen tweede en derde cilinder. Binnenkort de kop maar eens demonteren en dan zien of er nog meer ellende boven komt drijven.

Hij is er uit, de motor van de Fiat 850!

Afgelopen week geprobeerd de motor te starten maar dat was geen succes. Zowel vonk als benzine dus je zou denken dat hij zou moeten aanslaan. Compressietest gedaan (2 keer) en dat leek niet goed. Kaartje compressietest komt binnenkort hier te staan. De reden was niet duidelijk en met ingebouwde motor met een endoscoop binnen kijken gaat wat moeilijk bij een 850. We waren toch van plan de motor en de motorruimte weer mooi te maken dus meteen besloten om alles onder de motorkap te demonteren. Omdat we toch bezig waren Yorn meteen uitgelegd hoe je kleppen moet stellen.

Vandaag met vereende krachten de motor uitgebouwd. Alles netjes gedemonteerd en gelabeld en een verzameling foto's gemaakt zodat Yorn aan de hand van de foto's de boel weer kan monteren. Na een paar uurtjes relaxed sleutelen lag het blokje buiten. Komende week komt de endoscoop van mijn werk er aan te pas om eens te kijken wat er inwendig aan de hand is.

Deze week meteen wat remdelen en beurtenspul besteld bij Martin Willems. Zoals altijd weer snelle levering. Ben nog bezig om een voortrein van een Coupé te kopen zodat we schijfremmen kunnen gaan monteren. Kort verslagje staat hier