Mijn Fiat 850 was qua carrosserie veel slechter dan verwacht. Alles wat werd angepakt had aandacht nodig. Dit leidde soms tot verlies van motivatie wanneer er een oplossing moest worden gevonden voor het volgende gat. Onderdelen waren niet altijd gemakkelijk te vinden of te duur. Dus het plaatwerk duurde heel lang. Maar uiteindelijk hebben we er weer een strakke 850 van gemaakt. Hier kun je onze vorderingen volgen.

Vonken en vlammen in de Fiat 850?

Gelukkig niet maar wel lichte rookontwikkeling toen we begin april de accu van de Fiat 850 wilden aansluiten. Ondanks doormeten van de kabelboom en alle componenten was er toch iets niet goed aangesloten.
Kabelboom doormeten van een Fiat 850Dat riep om nader onderzoek maar ondanks meerdere sessies konden we niets vinden. Dan rest er maar een oplossing: kabelboom er uit tot de linker "A"-stijl en alle tape er weer af zodat we een bussel losse kabel overhielden. Daarna per component vanaf het schema alles weer opnieuw doorgemeten en aangesloten. Triest tijdverlies maar beter dan blussen; goed afgelopen.

Al eerder gezegd: het elektrisch schema dat ik heb is van 1964. De auto van 1971 en geen actueler schema beschikbaar. Diverse verschillen in kleur en aantal aansluitingen maken het er niet makkelijker op. En dan heb ik mijn eigen aansluitingen voor elektrische benzinepomp, extra oliedrukzender, nieuwe spanningsregelaar en relais voor laadstroomlamp (vanwege wisselstroomdynamo) nog niet eens aangesloten en getest.

Toch weer wat vooruitgang aan de Fiat 850

Hoppa, weer een beetje vooruitgang. Het valt me fors tegen hoe lang die laatste details duren. De hemelbekleding blijft een uitdaging en ook de afwerking van de kabelboom heb ik lang uitgesteld. We waren al een paar keer aan de elektra bezig geweest maar zijn nu zo ver dat alles van voor naar achter via de zekeringkast is doorgemeten. Accu staat er in maar is nog niet aangesloten. Eerst zekerheid dat er niets gaat roken...... Project voor vandaag was het optuigen en uitmeten van het stukje kabelboom dat er voor moet gaan zorgen dat mijn dashboard met 124 Coupe klokken ook gaat werken.dashboard Fiat 850

Alles netjes verpakt met speciaal tape en via 3 (!) schema's uitgewerkt zodat ik de stekkertjes van het dashboard zonder moeite in de stekkerblokken van de Fiat 850 kan prikken.
Dashboard Fiat 850

Moet nog wel het relais voor de laadstroomlamp een plaatsje geven en een andere oliedrukzender scoren. Waarschijnlijk ligt die gewoon ergens in een doos in mijn opslag maar waar.....

Grillmeister. Handwerk aan de grille van de Fiat 850

Grillen! Da's normaal iets voor de zomer. Vuur, veel vleesch en hopen sauzen. Voor nu is het iets anders want m'n grille is eindelijk klaar! En met het resultaat ben ik erg tevreden.
grille

Nou is dat ding zo plat als een dubbeltje en het front van een 850 is licht gebogen. Om de juiste vorm te krijgen heb ik een eigen variant op het Engelse wiel bedacht en een centreerpen voor een koppelingsplaat gebruikt om de vorm er in te rollen. Duwen en rollen, passen, duwen en rollen en weer passen. Om met drs. P. te spreken: heen en weer, heen en weer (tot je er het heen en weer van krijgt).

rollen 

resultaat

Zowel het front als de grille zijn schoongemaakt met Acrysol en liggen te drogen en te wachten tot we gaan plakken.

De laatste loodjes aan de carrosserie van de Fiat 850

Na de frustratie van vorige maand (een paar dagen extra werk om de passing weer terug in de carrosserie te krijgen) zijn bijna alle zaterdagen in Januari besteed om de body eindelijk spuitklaar te maken. Veel plamuren, schuren, weer plamuren en weer schuren en tenslotte uitblokken om de perfecte gladheid te krijgen. Op 31 januari is er een laatste laag nat-in-nat opgezet als voorbereiding van de kleurlaag.

Na het schuren van de plamuurlaag wordt een laag zwart poeder op de auto gewreven. Nadat die laag is afgeschuurd blijven er hopelijk geen donkere vlekjes achter; gebeurt dat wel, dan moet je weer plamuren en schuren.

Schuren-1 Schuren-4

Om te controleren of er echt geen foutjes inzitten wordt het plaatwerk nat gemaakt met ontvetter. Door de glans die je dan ziet kun je de imperfecties makkelijker vinden:

Schuren-2 Schuren-3

Niets te zien, dus perfect voorbereid om gespoten te worden. Al dat geschuur zorgt wel voor veel stof trouwens.

Als laatste aktie voor de kleur wordt gespoten krijgt de 850 eerst nog een nat-in-nat laag die er voor gaat zorgen dat de lak mooier "gaat liggen". Dat doen we op vrijdagavond en laten die laag aan de lucht drogen. Niet alleen de carrosserie maar ook alle losse delen krijgen deze behandeling.

Spuiten-2 Spuiten-3

En dan eindelijk is het zo ver: we gaan kleur spuiten! En mooi: Glasurit was in de jaren 60 en 70 een van de lakleveranciers van Fiat.

Spuiten-1 Spuiten-5

Spuiten-6 Gespoten-1

Er zijn twee lagen Basecoat en twee lagen transparante lak gezet. Na een heel weekend aan de lucht drogen is deze 850 eindelijk klaar om naar huis te komen!

 

TLC voor de Fiat 850

TLC, Tender Loving Care, dat was wat we nodig hadden voor de laatste fase van de voorbewerking. Tot mijn grote schrik bleek , toen we de deuren en kofferdeksel in de body monteerden, dat niet alle naden perfect waren en dat de kofferdeksel iets te hoog lag ten opzicht van de spatbordranden. Waarschijnlijk is als een effect van het jaar in het spit de carrosserie toch een beetje gaan doorhangen. Goede raad was duur (als in: een paar dagen extra werk om het weer mooi te krijgen) maar uiteindelijk is het dan eindelijk gelukt en staat de auto klaar voor de eerste echte kleur: Azurro 491. Babyblauw dus. Wat we de laatste tijd gedaan hebben:

  • Alle naden zo strak mogelijk gemaakt: plamuren en weer schuren.
    voorbewerking-naden (1)

    voorbewerking-naden (2)
  • Carrosserie compleet gezwart en opnieuw geschuurd om oneffenheden (putjes etc.) te vinden. Als die er waren opgevuld en geschuurd.

  • Auto opnieuw in grondlak.
    voorbewerking-naden (4)

  • Binnenkant geschuurd voor kleur en waar nodig afgeplakt.
    voorbewerking-naden (5)

  • Dit weekend alles de spuitcabine in. Voor alle zekerheid de auto op steunen gezet zodat ook de onderzijde gespoten kon worden.
    voorbewerking-naden (6)

  • En toen eindelijk kleur. Eerst de binnenkant.
    voorbewerking-spuiten (1) voorbewerking-spuiten (2) voorbewerking-spuiten (3)

  • Na een korte droogperiode de hefbrug omlaag en is de onderkant tweemaal in de kleur gezet.
    voorbewerking-spuiten (3) voorbewerking-spuiten (6)

  • Ook de motorruimte is nu blauw en dat ziet er goed uit. De volgende keer is de body aan de beurt!
    voorbewerking-spuiten (5)

Ready for paint. De Fiat 850 wordt gespoten.

Ready? Nou ja, bijna dan want eerst moet er nog minimaal een laag grondverf gezet worden. Na weer een paar zaterdagen schuren is de carrosserie eindelijk zover dat er primer gespoten kan worden. We doen alleen de buitenkant, interieur en wielkasten. De bodem heeft twee lagen epoxy gekregen en dat is een uitstekende basis voor de laag bodyschutz die we gaan zetten. Na nog wat voorbereidend werk kan de 850 eindelijk weer de spuitcabine in en dan kan het beginnen.

Primer1 

Primer2 Primer5

Primer4

Primer3

Primer7

Primer8

 

 

 

 

Op en Af. Epoxy op de Fiat 850

Half maart is de eerste laag epoxy gespoten en die heeft een paar weken mogen uitharden. Daarna is m'n lakmasseur begonnen met schuren en plamuren. Een langdurig karwei dat de basis moet vormen voor een perfecte laklaag die ongevoelig is voor de vijand van elke Fiat uit de vorige eeuw.

Voorbewerking  Voorbewerking

Voorbewerking  Voorbewerking

Voorbewerking Voorbewerking Voorbewerking

Na 3 maanden was het dan vandaag eindelijk zover dat de tweede epoxylaag kon worden gespoten en ondanks de kleine foto kun je op het achterscherm al zien dat er heel wat is verbeterd:
Voor
16 maart 2013   

Na
6 juli 2013

 

Fiat 850 op speed!

Misschien leek het er op dat er al tijden niets aan de 850 is gebeurd maar niets is minder waar. Sinds de aanschaf van het spit is de hele onderkant nog schoner gemaakt dan met het stralen was gelukt. Duidelijk zie je het verschil voor en na het krabben.

krabben
Ook de laatste plaatwerkjes zijn gedaan en, heel belangrijk, de koplampranden zitten er eindelijk in. Typisch zo'n karwei waar je heel lang tegen op ziet maar als het dan eindelijk klaar is blijkt het toch te zijn meegevallen. De "A"-stijlen zijn getind zodat de naden definitief dicht zijn

Koplamprand A-stijl

Om de scherpe kantjes van het stralen wat te verminderen moest de auto compleet worden geschuurd met 180grit maar daarna kon het gebeuren!

Gespoten

Gespoten

Nu wachten tot de epoxy hard is (kan tot een week duren) en dan schuren. Voordat we plamuur kunnen zetten moeten de deuren, motorkap en kofferdeksel er in zodat we zeker zijn dat alles mooi aansluit. Maar eerst weer epoxy er op om alles definitief van de buitenwereld te isoleren. 

Nieuwe ronde, nieuwe kansen voor de Fiat 850

Met een nieuw jaar voor de boeg maar eens flink aan de goede voornemens begonnen. Omdat de 850 volgens plan kaal en leeg gemaakt is hebben we de kans om de carrosserie grondig te voorzien van epoxyprimer en daarmee een basis te leggen voor een lang leven zonder roest. De primer en lak krijg je alleen maar op de juiste plaats als je rondom goed kunt werken. Daarom was ik al lang op zoek naar een betaalbare kantelbrug (ook wel rotisserie of spit genoemd). Je schrikt er van als je leest wat mensen voor de meest brakke constructies durven te vragen. Of je moet naar de andere kant van het land. Ook onhandig. Maar ik heb er uiteindelijk toch een gevonden en ik hoefde er niet eens de provincie voor uit. Professioneel gemaakt en, hoewel niet goedkoop, toch waar voor zijn geld want erg degelijk en, erg belangrijk, ongebruikt. Na wat afstelwerk om de 850 goed (vanwege het zwaartepunt) op te kunnen hangen was dit het resultaat:

Spit

Spit

Spit

Spit

De onderkant van de auto is perfect bereikbaar om de laatste werkzaamheden te kunnen doen: nog wat slijpwerk, verwijderen van de laatste restjes lak en tectyl en het herstellen van gaatjes die ontstonden tijdens het stralen: er waren blijkbaar wat dunne plekjes die nog niet waren doorgeroest. En, ook belangrijk, door het draaien valt er uit allerlei holtes nog straalgrit.

2012. Een jaar werk aan de Fiat 850 in vogelvlucht

Is weer voorbij en was helaas een jaar waarin we weinig in actie zijn geweest. Allerlei oorzaken maar het gevolg was wel dat we niet erg zijn opgeschoten. Daar kwam dan nog bij dat in november deze site gehackt werd en ik hem bijna helemaal opnieuw moest opbouwen om zeker te zijn dat alle infecties verdwenen waren. Maar goed, 2012 dus in vogelvlucht. De "A"-stijlen zitten er weer goed in en we maken een start met het inlassen van de beide voorschermen. Daar is weer het nodige pas- en meetwerk voor nodig om zeker te zijn dat deze goed aansluiten met de portieren, het front en het kofferdeksel. Secuur werk maar we willen niets anders. Hier en daar moet nog wat klopwerk gebeuren maar uiteindelijk past alles goed en kan er gelast worden.

Passen Passen

Lassen Gelast en geslepen

Gelast en klaar

Dan liggen we weer een poosje stil om uiteindelijk in december nog een spurtje te maken! Er ligt weer een (wat mij betreft definitieve) afspraak met de straler. Deze kan in twee weekenden de auto met de losse delen stralen en zorgt er voor dat we alles voor Kerstmis kunnen ophalen. Doorwerken dus. Bitumen van de bodem steken en kit weghalen waar die ook maar zit. Dat zorgt voor een beter resultaat want dan hoeft de straler niet te lang op een plek te blazen. De niet originele koplampranden zijn een bron van ellende: we hebben één voorbeeld en maken dat na van de imitatierandjes maar dat wordt geen succes. Martin Willems heeft gelukkig nog twee randen liggen van een A112 en hij garandeert dat die passen. Als ze aankomen blijken het dezelfde te zijn als de oorspronkelijke dus we moeten van voor af aan beginnen met pas maken. Dat betekent wel dat de koplampranden er nog niet in zitten als de auto gestraald wordt maar dat is wat ons betreft geen bezwaar. Is alles lekker schoon aan de binnenkant en beter bereikbaar als de epoxy er op gaat. De randen lassen we na de eerste laag epoxy wel. We halen de voor- en achterwielophanging en de rest van de kleine delen onder de auto uit en daarna gaat de auto op een onderstel van een rolcontainer om het geheel verrijdbaar te houden en op 15 december vertrekt de auto naar de straler.

Leeghalen Effe proberen (niet de echte!)

Klaar om te stralen

Uiteraard gaan we tijdens het stralen even kijken. De dakplaat blijkt 4 lagen verf te hebben en die moet dus eerst in de afbijt. Hetzelfde geldt voor de kofferdeksel.

Gestraald

Ophalen voor Kerst lukt me vanwege het slechte weer helaas niet maar net voor Oud en Nieuw heb ik een auto waar de 850 in kan; dan maakt het weer niet zoveel meer uit.

Ophalen

Terug in de werkplaats blijkt dat er kilo's grit in de auto te zijn achtergebleven. Stofzuigen en schoon blazen dus en daarna zo snel mogelijk onder plasticfolie om te voorkomen dat er vette vingers op komen. Gelukkig is er hulp van mijn broer.

Schoonmaken

Ingepakt

Nou maar hopen dat 2013 een jaar wordt met meer actie.

Wie een neus heeft...... De Fiat 850 krijgt een aangezicht

Heeft een aangezicht, om het maar eens anders te zeggen. Vandaag zijn we eindelijk aangekomen aan de neus. Na nog wat voorbereidend werk aan de rechter "A"-stijl en het zinken van het plaatwerk van de kop kon eindelijk begonnen worden met het passen van de spatborden en het front.

puntlassen (1) puntlassen (2) puntlassen (3)

Hier zie je hoe groot zo'n puntlasapparaat is ten opzichte van een 850. Zoveel vonken als hier is trouwens te veel. Beetje terugstellen dus. Op het rechter binnenscherm zat nog een originele onderdelensticker:

 onderdeelnummer

Voor het plaatwerk gepast zou worden is eerst de hele kop in de zinkspray gezet. Dan weet ik zeker dat er bescherming tussen de plaatdelen zit en ik niet over een paar jaar weer onderdelen moet gaan zoeken. De rest van het plaatwerk komt na het stralen in de epoxyprimer dus die blijft nu nog even blank.

zinked (1)

zinked (2)

En dan eindelijk de kop er op (alleen om te passen, lassen komt volgende week)

aangezicht (1)

En met een portier er in ziet het er meteen al als een hele auto uit.

aangezicht (2)

Las maar vast. De Fiat 850 gaat er op lijken.

Voor het nieuwe front er definitief op gelast kan worden moest er nog wat voorbereidend werk worden gedaan. Zo was de "A"-stijl rechts nogal bros en moesten de binnenschermen bij de voorruit wat aandacht hebben.

bros

Zo zag het er uit

bros

Uitgeboord en schoongemaakt

bros

Waarom rot het hier?

bros

Voor het inlassen goed schoonmaken..........

bros

en een slecht stuk verwijderen!

bros

Maar dan kan er gelast worden.

bros

De basis voor een nieuwe "A"-stijl

bros

De nieuwe "A"-stijl zit.

Ondertussen is ook de opbouw van de nieuwe radiateur voor gestart. Deze was gratis maar ik weet nog niet of dit hem wel wordt... Beetje fors uitgevallen.

bros

Weer wat gedaan aan de Fiat 850

De plaatchirurch is nog steeds op vakantie dus gebeuren er weinig grote dingen aan de carrosserie. We proberen wel om de voortgang er in te houden en dus slijpen we. Week in, week uit. Gelukkig was het niet veel meer dus na twee uur herrie is de voorkant klaar om dichtgemaakt te worden.

slijpen

Om het extra mooi te maken zijn we er nog een keer met de lamellenschijf langs gegaan; spaart later heel veel plamuur! De "A"-stijl rechts is naar mijn zin nog wat te krokant. Omdat we van de gesloopte Special nog een mooi exemplaar hadden liggen heb ik dat open geslepen (er was door de vorige eigenaar een nieuw deel ingelast) en met dat nieuwe deel gaan we onze auto veel mooier maken. De linker stijl is te koop.

slijpen

Lastig werk aan de Fiat 850

Vandaag ruim 3 uur bezig geweest om de proplassen van het nieuwe dak verder af te slijpen. Bij de vorige sessie had ik al lekker kunnen oefenen dus vandaag ging het wat sneller. Nu is de rechterzijde ook klaar en zijn ook de bovenranden van voor- en achterruit weer mooi glad. Als afsluiter doorgegaan met de binnenschermen waar we, lang geleden, nieuwe bovenkanten ingelast hebben (die afkomstig waren uit de Special)

Binnenscherm

Hier is nog niets aan geslepen maar het laat wel zien over de hoeveelheid las waar we het over hebben. De bedoeling is dat er zowel aan de binnen- als de buitenkant van de schermen niet zichtbaar is dat er ooit gelast is. Dan kan er ook geen bagger aan blijven hangen die weer voor roestproblemen kan zorgen.

The roof is on fire. Nieuw dak voor de Fiat 850

Na twee zaterdagen passen en lassen zit het dak er op. Omdat de auto een aantal weken zonder dak had gestaan en hij een aantal keren heen en weer was geduwd hebben we er eerst voor gezorgd dat de deuren weer netjes pasten in de "kozijnen". Daarvoor moest de auto worden opgekrikt waarna er door twee man zachtjes op de hoeken van de carrosserie werd geduwd. Als de passing van de deur goed was werd er een aantal lasjes gelegd. Daarna weer passen, duwen en lassen tot de dakplaat vast genoeg zat om de rest af te lassen. Daarna door naar de andere kant voor hetzelfde proces.

Lasrobot aanhet werk

Ondertussen gebruikten we zo ongeveer alle lasklemmen die in de werkplaats te vinden waren:

Heleboel lasklemmen

De lassen op de raamstijlen:

Raamstijlen

De lasrobot heeft zijn best gedaan! Wat doe je als je niets te doen hebt? Opruimen! De motorruimte en het interieur zijn nu helemaal leeg, op een paar slangen na. De kabelboom is er helemaal uit en ook het kachelhuis is in de opslag gegaan.

Lasrobot aanhet werk

Lasrobot aanhet werk

Vandaag is besteed aan het afslijpen van de proplasjes rond de omtrek van het dak. Het zijn er erg veel maar het is weer de moeite waard. Het is geen fotogenieke arbeid dus daar zijn geen foto's van. Wel van het resultaat:

Glad geslepen

't Dak van de Fiat 850 er weer op!

Wat kun je beter doen op een regenachtige dag dan zorgen dat je een dak boven je hoofd hebt? Of krijgt! Dat was dus de taak voor vandaag. Er was wat discussie of het niet beter zou zijn om de dakplaat terug te lijmen. Daarmee heb je een gegarandeerd waterdichte verbinding. Maar de plaatdokter is een lasser, geen plakker, dus het zou gaan gebeuren op de traditionele manier. Qua voorbereidingen scheelt het niet veel. Er moest dus goed worden schoongemaakt en de randen van het oude dak moesten er af. Toen dat gebeurd was is het oude dak tijdelijk teruggeplaatst om de snijranden af te tekenen en toen kon het precisiewerk beginnen:

Voorbereidingen voor afborenDe kitrand van de dakgoot wordt hier "weggerold". Dat gebeurt met een rubber schijfje.

AfborenElke puntlas moet worden uitgeboord zonder de onderliggende plaat te doorboren

Pasmaken nieuw dakVoor je kunt zagen moet alles pas zitten.

Pasmaken nieuw dak
En als je gaat zagen moet het vast zitten.

Pasmaken nieuw dak
Uitzagen van binnenstijl

Pasmaken nieuw dak
Zaagsnede door oude en nieuwe dakstijl

Dakrand in zinkspray
Alle delen die bloot komen te liggen worden in de zinkspray gezet. Deze is "doorlasbaar" zodat ook na lassen alles beschermd blijft.

Oplassen frame voor beugels van de hemel
Omdat we later een hemelbekleding willen plaatsen moeten de frames daarvoor (uit de Special) nu worden gelast.

Oplassen frame voor beugels van de hemel
Na al dat werk ligt het dak er in. Alleen nog vastlassen.

Beugel voor hemel ingelast
Het linkerframe met de dakplaat.

Volgende keer gaan we weer lassen en slijpen. We komen dus steeds dichter bij het eind van het plaatwerk!

 

 

 

't Dak van de Fiat 850 er af!

Vandaag na een maand stilstand eindelijk weer gewerkt. Tenminste, de plaatchirurg. Yorn kon weinig vanwege een gekneusde voet en ik wegens een andere afspraak tussendoor. Na een korte sessie waarbij we geprobeerd hebben de koplampranden te passen is besloten om eerst het dak te doen. 

Volgende week zitten we weer zonder expert en we willen wel door. Er moest dus werk beschikbaar zijn voor die dag. Daarom is er een start gemaakt om de dakplaat van de 850 Special vrij te boren: Dakgoten omtikken, puntlassen uitboren en losmaken. Daarna het bevestigingsframe voor de hemelbekleding er uit boren en wat overblijft als oud ijzer weggooien. Benieuwd naar de grote foto's? Klik even op de afbeeldingen hieronder.

Losboren Losgeboord

Ook hier roest Frames voor hemelbekleding

Maar de dakplaat moet ook ergens heen. Hierheen:

Hier

Dus moest de zaag er in:

De zaag er in De zaag er in

De zaag er in De zaag er in

Volgende week wordt de overtollige rand uit de 850 geboord en daarna komt het Special-dak er op.

't Zit wel, maar niet mee met de Fiat 850!

De werkzaamheden van deze week begonnen we optimistisch maar werden in mineur afgesloten. De reden? Het scherm rechtsvoor lijkt niet goed te passen.

Maar eerst even de aanloop: M'n plaatchirurg begon met het afwerken van de dorpel links (zat een onverklaarde deuk in....) en Yorn en ik hebben de opening voor de frontradiateur gezaagd. Daarna konden we aan de gang met de neus. Om de dorpel te kunnen uitdeuken is er een speciaal stuk opgelast waarna met een veelvingerige haak en een ketting aan getrokken kan worden. Daarmee trek je alles in een mooie strakke lijn.

dorpel links

front-1

front-2

 

Zoals al op eerdere foto's te zien is zijn we de opbouw van het front van de 850 met het rechter voorscherm begonnen. Dit scherm is met plaatwerkschroeven tijdelijk op zijn plaats gezet zodat we de andere delen konden inpassen en uitlijnen. En met het uitgezaagde front klaar kon dat passen beginnen! Aan klemmen geen gebrek.

front-4

Na al dat passen en meten bleken we aan de rechterkant problemen te hebben om de koplamprand netjes in het scherm te krijgen. Aan de linkerkant paste alles precies. Vreemde gewaarwording.

links

De oorzaak is waarschijnlijk de vorm van het scherm. Bij de punt van het kofferdeksel klopt het precies maar aan de buitenkant niet; net of er te weinig "vlees" aan zit. Daar gaan we volgende keer eens even op afstuderen! Gelukkig heb ik de oude schermen bewaard.

Ramen van de Fiat 850 lassen

Na de voorbereidingen van vorige week was het netjes aflassen van het frame van de achterruit een makkie. Een hele collectie aan lastechniek is ingezet om het frame zo mooi mogelijk gehecht te krijgen: proplassen, puntlassen, MIG-lassen. Daarna de lassen slijpen, schaven en schuren waarna de 850 er weer "origineel" uit zag. Best wel nauwkeurig werk:

hechten ruitframe achter hechten ruitframe achter

Best wel zwaar werk:
puntlassen achter puntlassen achter

Best wel mooi werk:
schaven-las rechtkloppen goot

Daarna was het tijd om aan het scherm linksvoor te beginnen. Daarvoor moest eerst het portier worden ingehangen:
portier pasmaken portier pasmaken klaar

En volgende keer? Dan proberen we het spatbord links en het front er in te krijgen.

We zullen doorgaan (aan de Fiat 850)

Er zijn van die dagen dat alles op zijn plaats valt. Vandaag was zo'n dag.

Vroeg begonnen met het pasmaken van het rechtervoorscherm. Imitatie dus dat past amper. Het was zelfs nodig om de binnenrand (bij de "A"-stijl) helemaal in te zagen en in vorm te kloppen. Toen dat eenmaal gedaan was ging het scherm er goed op, al zal er nog wel het een en ander aan geklopt moeten worden om straks de carrosserielijnen mooi te krijgen.

pasmaken scherm scherm gemonteerd-klein

Terwijl onze plaatchirurg hier mee bezig was is er besloten dat er koeling voorin komt. Er komt een radiateur in met 12 volt koelvin. Het frontpaneel krijgt een opening (moet nog gemaakt worden) en om weer van de opgewarmde lucht af te komen heb ik extra koelgaten gemaakt aan de achterkant van de reservewielbak. In de foto hierboven zie je al zo'n gat zitten maar zoals hieronder ziet het er van dichtbij uit. Er zit er uiteraard ook een rechts. Misschien dat ik er nog slangen aanzet om te voorkomen dat er spatwater binnenkomt 

wielbak-met-koeling-klein

Omdat ik aan de voorkant aan het werk was is de plaatdokter begonnen met de omlijsting van de achterruit. Die was erg knapperig. Na uitzagen en losboren van de originele onderrand bleek dat het binnenframe erg verrot was. Een nieuw binnenframe maken is erg moeilijk vanwege het profiel. 
We hadden echter nog een dak van de gesloopte Special. Hierin zat nog het bovenste binnenframe en bovenin komt geen water dus ook geen (nou ja, weinig) roest. We hebben daarom besloten om het bovenframe los te boren om te kijken of we het zouden kunnen gebruiken.

Hoewel het iets korter was dan het onderframe bleek het erg goed bruikbaar en daarmee hebben we dus verdergewerkt. Na schoonmaken en vastlassen van het frame en in de zinkspray zetten van alle losse delen kon net voor 12 uur de buitenplaat worden gehecht. Aflassen doen we volgende keer.

ruitframe-gehecht 

Een setje foto's van dit werk staat in dit album

Ondertussen ook nog doorgewerkt aan het wilde idee voor de achterkant. Dit moet het ongeveer worden:
achterpaneel-klein

En Yorn? Die heeft staan schuren alsof het morgen klaar moest.

't Werk vordert gestaag aan de Fiat 850

De laatste tijd gaat het goed vooruit! Vandaag zijn de bovenste helften van de binnenschermen vervangen. De binnenschermen die we van de donor-Special hadden gezaagd zijn nu netjes "ingezaagd" in de rotte schermen van onze 850. Daarna zijn ze gelast, steeds kleine stukjes om de plaat niet te warm te maken. Resultaat? Heel strak.

Even terug in de tijd: zo stond de 850 er nog niet zo lang geleden bij:

terugblik 

De foto's van vandaag:

Binnenscherm-1 

Binnensscherm-2

Binnenscherm-3 

Binnenscherm links

Toen we eenmaal zo ver waren moest er natuurlijk even gepast worden:

Nieuwe hoop-1 Nieuwe hoop-2

Ook is de reservewielbak hersteld en is de verstevigingsbalk voor de scharnieren van de kofferklep losgeboord en schoongemaakt.

Reservewielbak links verstevigingsbalk-2

Als afsluiting is de versnellingsbak gedemonteerd want die gaat verhuizen. Naar Geleen waar een gereviseerd exemplaar ligt te wachten.

Versnellingsbak-1 Versnellingsbak-2

Wat doe je met een plaatwerker aan een Fiat 850?

Meters maken! Vandaag hebben we fikse vorderingen gemaakt! Niet alleen met "huidtransplantatie" maar ook met de voorbereidingen van toekomstige transplantaties. De donor ruitdorpel van de voorruit is helemaal kaal gemaakt: alles wat er aangelast zat is losgeboord en verwijderd waarna de binnenkant is schoongemaakt voor oplassen. Hetzelfde hebben we gedaan met de achterruitdorpel.

de onderdorpel voor de achterruit

De plaatchirurg heeft vervolgens stukjes uitgezaagd en teruggelast. 

nieuw dorpel 

klik op de foto voor een album

Yorn heeft het donordak voorbereid zodat we binnenkort ook dit kunnen teruglassen.

dak-1 

dak-2

Als laatste is er een nieuwe wang aan het binnenscherm links gelast en is het paneel van de bak van het reservewiel gerepareerd.

wang-1 

wang-2

Wat doe je zonder plaatwerker aan een Fiat 850?

Omdat we vandaag zonder plaatwerker zaten (probleempje met zijn wasmachine) hebben we maar wat alternatief werk gedaan. Yorn heeft het binnenscherm rechts schoongeborsteld als voorbereiding op de plaatwerktranplantatie die hopelijk binnenkort gaat plaatsvinden.

borstelen

Ikzelf heb mijn fantasie gebotvierd op het achterpaneel. Mijn idee is om daar (voor de zomermaanden) iets van te maken zoals het paneel van een Ferrari F40. Na een eerste zaag- en slijpsessie had ik dit:

paneel-1

Nog een poosje later:

paneel-2

En iets in deze geest moet het worden. Voor de winterperiode komt er natuurlijk een gewoon tussenpaneel in.

F40

 

2011 begint goed voor de Fiat 850

Na de deconstructie (executie is zo'n naar woord) van de Special hebben we flink doorgewerkt. Ieder weekend is er aan de 850 gewerkt, niet alleen aan het lijfje maar ook aan de onderdelenvoorraad. Het binnenscherm linksachter is helemaal klaar, inclusief een nieuwe kriksteun. Ook de dorpel en de "A"-stijl links zijn afgewerkt. We naderen dus de voorkant!

Als voorbereiding daarop heb ik het oude front compleet verwijderd en is het losse plaatwerk van de Special kaal gemaakt.

kaal

Uit de voorraad onderdelen kwam nog een wisselstroomdynamo tevoorschijn. Die is helemaal uit elkaar gehaald en gaat de revisie in. Het dynamohuis is schoongemaakt en geschuurd en daarna gespoten. Alles netjes in mat zilvergrijs, de poelie in een iets donkere kleur. Ondertussen zijn we begonnen met het schuren van los plaatwerk en heb ik op Marktplaats nieuwe lijstjes voor de tochtruiten gevonden. De verlaagde voorveer helaas dan weer gemist.

Van de oude voorspatborden heb ik goed bruikbare stukken overgehouden en van de Special ook nog de langsdragers. Die gaan later naar Marktplaats.
Foto's? Hier en ze spreken voor zich.

Ook een A112 Abarth is er even tussendoor geslopen. Mijn broer Constant is zo'n auto aan het bouwen en daarvoor is soms een echte werkplek met goed gereedschap nodig

a112 a112
a112 a112

shift-delete. Exit Fiat 850 Special

De Special is niet meer! Omdat deze auto als donor is gekocht was hem geen lang leven in Breda gegund. De zaag moest er in. Om 8 uur 's morgens begonnen met de deconstructie en om 11 uur waren we aan het vegen. Als je op de foto klikt zie je de executie.

begin van het einde

De Fiat 850 Special is binnen

Na een donker avontuur is de 850 Special nog net voor Kerstmis in Breda aangekomen. De auto en de onderdelen stonden in een schuur midden in de weilanden bij Wijdewormer. De hoeveelheid sneeuw op het pad er naartoe was enorm, dus moest de ambulance op het erf achterblijven. De Special hebben we daarom maar door de sneeuw daarheen geduwd.

De carrosserie was goed waar die goed moest zijn en rot op plaatsen waar die van ons gelukkig goed is. In overleg met onze plaatdokter gaan we snijden.
Wat overblijft kan weg als plaatwerk (achterspatborden, dorpels binnen/buiten en vloerdelen). 
De hoeveelheid onderdelen was groter dan geadverteerd. Het zou gaan om 3 dozen maar de bestelwagen waar we mee onderweg waren lag over de hele oppervlakte tot bijna anderhalve meter hoog vol met onderdelen. Daarom moesten we noodgedwongen nog spullen laten liggen.

Niet alles wat we meegenomen hebben was bruikbaar want gesloopt van slechte auto's maar er zitten toch dingen bij waar wij blij van worden: wisselstroomdynamo, schijfremmen, ruitrubbers, een goede vloermat, hemelbekleding, expansievat in nieuwstaat, veel plaatwerk, lichtmetalen wielen (Cromodora CD29's van een 128 Rally) en achterlichten, heel veel achterlichten. Verder ruiten, pakkingen, waterpompen, chromen lijsten, revisiesetjes en bumpers.  We gaan de komende weken besteden aan het verder uitvlooien van de voorraad en dan komen de foto's vanzelf. Misschien gaat er ook nog het een en ander naar Marktplaats, dus houd die maar in de gaten.

850 Special 850 Special 
850 Special 850 Special 

Losse eindjes aan de Fiat 850

Sinds mijn vakantie hebben we de meeste aandacht besteed aan de achterkant. Daarvan had ik alleen nog weinig foto's laten zien (lees "geen foto's"). De binnenkant van de achterspatborden was niet al te fris dus we hebben besloten die uit te boren en er nieuwe plaatjes in te lassen. Verder zijn de binnendorpels afgewerkt. En omdat we even niet verder konden met de raamlijsten hebben we ook het binnenscherm rechtsachter eindelijk kunnen afmaken. Op de foto's zie je het edele handwerk.

inlassen Plaatje achterscherm

Alles netjes pas gemaakt en daarna met diverse technieken vastgezet. Later zal alles netjes worden schoongemaakt zodat de beschermlagen er op kunnen worden aangebracht. Yorn heeft zich ondertussen beziggehouden met het mooi maken van het aluminium. De foto's staan hier

Weer gewerkt aan de Fiat 850

Vakantie voorbij, dus er is eindelijk weer eens wat gebeurd. Omdat zowel Yorn als ik vandaag moesten werken heeft de plaatdokter het alleen gedaan en linksachter is nu het scherm ook weer heel netjes. Zo begon het ongeveer (want de dorpel was al vernieuwd).

Nieuwe wielrand

En minder dan 4 uur later zag het er zo uit:

Nieuwe wielrand

En ook van dichtbij is het nu al bijna strak, dus later lekker weinig plamuur nodig:

Nieuwe wielrand

Dicht. De Fiat 850 krijgt een nieuwe huid

Vandaag een belangrijk punt bereikt! De dorpel aan de linkerkant is ook dicht. Zoals gewoonlijk weer op tijd begonnen. De binnendorpel moest aan de voorkant een nieuw stuk krijgen dus eerst het verdachte stuk er ruim uitgezaagd.

Nieuw stuk gemaakt en ingelast en dan ziet het er al meteen een stuk beter uit.

binnendorpel

De andere kant na het lassen

andere kant na lassen

Voordat je kunt puntlassen moet het SCHOON zijn:

Schoonmaken voor puntlassen

En niet vergeten te passen:

Passen

Verzet maken in het oude plaatwerk

Verzet

Het resultaat:

Dicht

Netjes gepuntlast en de lange naden mooi dichtgelast.

Hard gewerkt aan de Fiat 850, weinig van te zien

Hoewel er hard gewerkt is valt daar weinig van te zien. Yorn heeft de lasnaden aan de rechterkant van de bodem afgeslepen en geschuurd zodat later, als de lak er op zit, er niets meer van te zien is.

slijpen/schuren

De verleiding is groot om de lassen maar te laten zitten; er komt toch een mat over. We hebben ons echter een hoger doel gesteld: de carrosserie moet beter worden dan origineel. Eerst maar eens alles er af en zorgen dat het weer 100% wordt.

't Was een mooie dag. Lekker opgeschoten met de Fiat 850

Vandaag was een mooie dag waarop erg veel gebeurd is aan de 850:

  • Bijna de hele linker binnendorpel en de bodem zijn vervangen en de wielkast rechtsachter is vrijwel helemaal schoongeborsteld. 
  • Zowel de bevestiging van de veiligheidsgordel als het verstevigingspaneel aan de achterkant van de binnendorpel zijn hersteld en terug gelast en daarna uitbundig in de zinkspray gezet.
  • De voorste kriksteun is verwijderd, schoongemaakt en wordt nog hersteld voor hij wordt teruggelast.

Ook nu weer plaat over plaat over plaat. Blijkbaar moest de auto bij de vorige eigenaar(s) voor zeer weinig op de weg gehouden worden. Een kleine reportage vind je onder de foto.

Grote vorderingen <= klik

Striptease van een Fiat 850 (2)

Vorige week al gezien dat er veel rottigheid zat verborgen onder het spatbordje. Vandaag dus aan de gang met de borstel om het plaatwerk bloot te leggen. Daar is hij weer: 

Wurth plaatwerkborstel

Het is dom werk maar o zoveel voldoening als het klaar is.
striptease (2)

striptease (3)

Hier is bakker Bart aan de gang geweest! En daar kom je niet fatsoenlijk bij als het spatbord er op zit.

Striptease (4)

Ook waar bakker Bart niet gewerkt had was er ellende. Mooi dat ik er nu wel bij kan.

striptease (6)

striptease (7)

De moeite waard! De rest kan ik pas schoonmaken nadat de wielophanging verwijderd is maar dan kan ik de auto niet meer op een plaatwerkbrug krijgen dus dat doe ik pas als alle plaatwerk klaar is.

Bij het uitruimen van de kofferruimte vond ik dit nog op het binnenspatbord:

Dynamic!

Jammer dat dat bij het overspuiten verdwijnt. Misschien dat ik met de afbeelding nog een nieuwe sticker kan maken.

Plan voor volgende week? Binnenspatbord rechtsachter en bodem linksvoor. Het rechter spatbord en het frontpaneel doen we pas als het linker scherm teruggelast is zodat we de neus in vorm houden.

Striptease van een Fiat 850 (1)

Nu we eindelijk het benodigde plaatwerk voor de neus hebben meteen begonnen met het strippen van het linkervoorscherm. Wat ik daar tegenkwam maakt me alleen maar gelukkiger dat ik schermen en een frontpaneel heb gevonden. Er zitten zoveel rotte plekken verstopt onder dat kleine stukje plaatwerk dat herstellen van het scherm alleen maar uitstel van executie was geweest. Een opmaat voor een nieuwe restauratie in de nabije toekomst zal ik maar zeggen. Met allerlei speciaal gereedschap het scherm afgeboord en -gezaagd en dit is het resultaat van een paar uurtjes werk:

striptease-1

Voortgang aan de Fiat 850

Te lang te weinig kunnen doen maar vandaag is de rechterzijkant dichtgemaakt. Er is nog wel een uitdaging met het binnenscherm maar dat is meer de manier waarop dan de moeilijkheidsgraad. Terwijl de vakman rechts bezig was heb ik links de buitendorpel verwijderd. Daar zaten in totaal 7 stukken op- en ingelast. Totaal prutswerk! De foto's zie je als je op deze afbeelding klikt:

Voortgang

Eindelijk weer wat gedaan aan de Fiat 850

Na weken van stilstand dit weekend eindelijk weer eens wat gedaan. De plaatchirurghad een paar weken geleden de rechterbuitendorpel al opgelast nadat hij de schade aan de bodemplaat hersteld had. Hij moet nog een paar stukjes aflassen en dan is die ellende ook weer de wereld uit.

Dorpel rechts
Hier zitten trouwens de "pasvelgen" er op. Daarmee worden de achterschermen wat breder gezet. Bandjes (165/65x13) op 5" Cromodora's.

Vrijdag begonnen met het leegbikken van de bodemplaat links om te kunnen beoordelen wat de roestschade aan die kant was. Het ziet er naar uit dat we ook aan die kant ook een paar stukken plaat nodig gaan hebben. Meteen maar even de raamstijlen ontroest en ook daar zullen we niet ontkomen aan nieuwe stukjes. Zaterdag verder gegaan met de rest van de rechterkant en het schoonborstelen van de linker kant. Dat schoonborstelen gaat met dit ding, waar je bijna een wapenvergunning voor nodig hebt:

stralen met een borstelAls je klaar bent ziet het er uit alsof het gestraald is. De foto's:

bodem rechts na borrtelen

bodem links na bikken

raamstijl linksvoor

raamstijl rechtsvoor

raamstijl linksachter

 

 

 

Fiat 850 of Fiat Croma!

Eindelijk weer een keer aan de 850 verder kunnen werken. Er is gewerkt aan de wielkast en de achterkant van de binnendorpel rechts. Hier is echt een matige pizzabakker aan de gang geweest! Plaatje over plaatje en afwerken met bitak en kit. De plaatchirurg heeft alles uitgesneden, kanten schoongemaakt en nieuw plaatje in de wielkast gelast. Als het geschuurd is zie je er zelfs zonder lak bijna niets meer van. Hier zie je wat een vakman, goed gereedschap en tijd voor invloed hebben op kwaliteit.

Ondertussen hebben Yorn en ik de deuren leeggemaakt en alle losse plaatwerkdelen schoongemaakt met een industrieel reinigingsmiddel en stoomcleaner. Zoals het er nu uitziet is alles hard op een gaatje op het achterpaneel na. Verder gegaan aan de achterkant waar we de verstevigingsplaat hebben uitgeboord zodat daar achter alles gereinigd en gerepareerd kan worden. Verstevigingsplaat is ontroest en na een kleine reparatie klaar om te worden terug gelast. Maar eerst de achterkant van de binnendorpel weer opnieuw opbouwen.

Foto-album van deze reparatie

Plaatwerk aan de Fiat 850 (deel 2)

Vandaag verder gewerkt. Er zijn vooral veel oude reparaties verwijderd die er ook nog voor gezorgd hebben dat plaatwerk in de buurt vreselijk aangetast was. Eerst is er een nieuw stuk binnendorpel gemaakt en ingelast om te zorgen dat de sterkte bewaard bleef. Daarna is de bodem rondom de stoelrails rechts uitgezaagd en is begonnen met het inlassen van nieuwe plaat. De linkerzijde is niet veel beter dus we zijn nog niet klaar! Foto's van gisteren en vandaag: Hier

allerlei plaatwerk

 

Plaatwerk. Eindelijk! We beginnen aan de Fiat 850 carrosserie

Al een poosje geen voortgang meer laten zien van de 850. Oorzaak van de stilstand was veel werk en tegenslag met de motor. De cilinderkop is in een dermate slechte staat dat ik het niet meer verantwoord vind daar geld in te steken:

Cilinderkop

Morgen heb ik een plaatwerker geregeld om aan de carrosserie te beginnen dus vandaag heb ik een start gemaakt met de voorbereidingen: de eerste dorpel verwijderen, plaatwerk schoonmaken, rest van interieur strippen en ramen er uit halen. Het fotoalbum van de start staat hier

Hoe staan we er voor met de Fiat 850?

Sinds vorige week weinig grote dingen gedaan maar wel belangrijke. Yorn heeft alles van de carrosserie verwijderd: bumpers, verlichting, emblemen en sierlijsten. Gelukkig zat dat niet al te vast. Vandaag wordt besteed aan het poetsen van de chroomdelen en reinigen van de bekleding (om de voortgang vast te houden). Daarna in de opslag tot "betere tijden".

We zijn op zoek naar iemand die de rechter voorstoelzitting kan herstellen maar autostoffeerders in de buurt zijn er helaas niet al te veel meer. Verder zitten we te wachten op de plaatwerkdelen. Twijfel nog of we zelf gaan maken of toch maar gaan kopen. Leuke mail gehad van Wil van den Bussche van Automobilia. Misschien dat Wil in zijn voorraad nog iets kan vinden. 

Uit een fotomap van het "Fiat Photographic and Cinematographic Laboratory" die bij de introductie van de 850 aan de dealers werd verspreid heb ik nog even een album gemaakt. Staat hier

Je vraagt je trouwens af hoe die "testers" hebben afgezien. En wat ze hebben getest, want meetapparatuur lijkt er niet in de auto te zitten. Toch leuke foto's!

Eerste werk aan de Fiat 850

Vandaag verder geïnventariseerd wat voor plaatwerk we nog meer nodig hebben om er een echte redding van te maken. Een van de vorige eigenaren heeft er een zootje van gemaakt. Binnenscherm linksvoor zat dichtgesmeerd met prut die ooit wel netjes was getectyleerd.....
Scherm linkschter is matig. Dorpel links zag er zonder sierlijst ineens een stuk minder uit. 
Daar staat dan weer tegenover dat de bodem verder wel goed lijkt te zijn.

Ook nog even de remmen gecontroleerd. Eén wielremcilinder vond ik te vochtig en ik vervang in ieder geval alle remslangen en klemmen. Interieur er uit gehaald. Bodem binnen ziet er goed uit maar er heeft ooit sluiting in de kabelboom gezeten want de rubbermat is doorgesmolten. Tijdens de voortgang ook maar even de kabelboom doormeten. Komende week alle chroom en verlichting er af. Dan zsm aan het plaatwerk.

Foto's HIER