Tussen 1966 en 1979 werd in Italië geraced met de "Formule 850" waarbij gebruik moest worden gemaakt van Fiat 850 techniek. Blijkbaar was het een populaire (want betaalbare) klasse want er werden in die jaren maar liefst 205 racers gebouwd (bron: http://www.registroformula850.it).
Van veel van deze auto's is weinig gedocumenteerd maar ik doe mijn best zoveel mogelijk informatie te vinden en te plaatsen.

1FAAB581 121F 4A1F BA85 8331CB720997 300x169

Wat is de Formula 850?

De Formula 850 was in 1966 een vervolg op de Formula 500 serie, In de Formula 850 (otto e mezzo) werd geraced met monoposto's aan de volgende eisen moesten voldoen:

ALGEMEEN:

  • De auto's waren van het eenzits racetype waarvan de motoren waren afgeleid van een auto van een Italiaans merk die was goedgekeurd in de categorie Touring-serie (groep 1)
  • Maximale cilinderinhoud: 850 cc
  • inimale spoorbreedte: 105 cm
  • Minimale wielbasis: 180 cm
  • Minimumgewicht rijklaar en zonder brandstof: 300 kg
  • Maximale externe breedte body: 90 cm
  • Het gebruik van verplaatsbare ballast was verboden.

066B3182 C88C 4CE3 AFE8 4B731C1DD722 300x180

MOTOR:

  • De motor moest strikt standaard zijn zoals die van de gehomologeerde auto waarvan hij was afgeleid en alleen de volgende wijzigingen, vervangingen of verwijderingen waren toegestaan aan de motor:
  • Uitlaatspruitstuk en geluiddemper:
    Een eigen uitlaatsysteem was toegestaan om het spruitstuk en de uitlaatdemper te vervangen.
  • Carburateur:
    Het luchtfilter mocht worden verwijderd of vervangen.
    De carburateur die normaal op de motor was gemonteerd mocht niet worden vervangen of omgebouwd.
    Het was echter wel toegestaan om de onderdelen te wijzigen die de dosering van de brandstof en lucht regelen.
  • Koeling:
    Het was toegestaan om de radiator, de waterpomp, de bijbehorende leidingen en steunen te vervangen, te verplaatsen en / of te modificeren met onderdelen van andere merken.
    Wijziging of verwijdering van de ventilator en thermostaat was toegestaan.
    In het geval van een luchtgekoelde motor was het toegestaan om het ventilatiesysteem aan te passen of te verplaatsen, maar niet te verwijderen.
  • Elektrisch systeem:
    Het was toegestaan om de dynamo en de spanningsregelaar te verwijderen.
  • Gereedschap:
    Het was toegestaan om sensoren op de motor te vervangen, te verwijderen of toe te voegen voor kilometertellers, toerentellers, thermometers en water- en oliedrukmeters.

VERSNELLINGSBAK:

  • De versnellingsbak moest van hetzelfde merk zijn als de motor, ook al behoorde deze tot een ander automodel.
    Overbrengingsverhoudingen moesten standaard blijven.
  • De vervanging van de overbrengingsverhouding was alleen toegestaan als deze door de fabrikant was goedgekeurd, ook voor een ander type auto dat tot groep 1 behoorde.
  • Bij montage van een andere versnellingsbak dan de oorspronkelijke was voor deze aanpassing het aanbrengen van een tussenflens op de motor en versnellingsbak toegestaan.
    Deze flens kon de startmotorsteun en de tussenas tussen de koppeling en versnellingsbak dragen.

ANDERE VEREISTEN

  • Carrosserie:
    De open eenzitscarrosserie moest ter hoogte van de bestuurder zijn voorzien van een rolbeugel die ten minste 3 centimeter hoger moest zijn dan het hoofd van de bestuurder wanneer hij achter het stuur zat en die breder moest zijn dan de schouders van de bestuurder.
    De coureur moest kunnen in- en uitstappen zonder enig bewegend element, inclusief het stuur, te verplaatsen.
  • Verplichte automatische start:
    Met ingebouwde startmotor die kon worden bediend door de bestuurder achter het stuur.
  • Brandbeveiliging:
    Naast de bescherming die al door art. 125 van de C.S.I. was vereist moest de auto zijn uitgerust met een elektrische hoofdschakelaar of met automatische bediening, of worden bediend door de bestuurder.
  • Remmen:
    Een gescheiden (dubbel) remsysteem was vereist en wel zodanig dat, in geval van verlies op één punt van de removerbrenging, de werking van de remmen op ten minste twee wielen van dezelfde as wordt voortgezet.
  • Opvang olie:
    Het was verplicht om een apparaat te installeren dat ontworpen was om elke olieretour door de vulopening van het carter op te vangen.
  • Tijdens de races wordt geen olietoevoer toegestaan.
    Alle vulopeningen van de motor en het oliereservoir moesten zo zijn ontworpen dat verzegelingen van de vulopeningen konden worden aangebracht.
  • Brandstof:
    Alleen commerciële brandstof zoals gedefinieerd door de F.I.A. was toegestaan.
  • Certificaat van oorsprong:
    Elke Formule 850 (F. 8½)-auto die voor een race verscheen, moest een certificaat hebben dat was afgegeven door de C.S.A.I. dat de oorsprong van de basiselementen bevestigde.

BEB9ADDE D4C8 4969 AD7D F740DEE5D0AF 300x225 64E22BF1 C7F5 4C31 851E 213708715AD3 300x169

In de jaren 1967 tot en met 1979 werden de vereisten bijgewerkt. Zo werden de toegestanen afmetingen en het gewicht van de auto aangepast en kwam er meer vrijheid voor de constructeurs om onderdelen te kiezen. Deze wijzigingen komen misschien later nog eens aan bod in een ander artikel. 

De merken in de Formula 850

Op de site van het Italiaanse Formula 850 register is veel informatie te vinden, vooral welke bouwers bezig waren met de Formula 850. Van daaruit is meestal wel verdere informatie te vinden; Google is je vriend. Maar ook in het boek "Fiat 850 Fuoriserie" worden Formula 850 auto's kort beschreven. Er moet dus veel te vinden zijn.

Een goed startpunt is de lijst met constructeurs en hun auto's. 

Hieronder vind je een alfabetische lijst van de Formule 850 fabrikanten die destijds het certificaat van oorsprong bij de CSAI hebben aangevraagd en het aantal exemplaren dat door elk is gecertificeerd. 

Wel moet gezegd worden dat veel auto's meerdere keren gecertificeerd zijn; dit gebeurde in de overgrote meerderheid van de gevallen omdat de eigenaren de wagens moderniseerden met nieuwe carrosserieën, nieuwe en hogere rolbeugels, de ophangingen en het chassis aanpasten, zelfs de wielbasis verkorten, dit alles vereiste steeds een nieuwe certificering.  
Hoeveel er dus werkelijk gebouwd zijn is niet te achterhalen.  

Constructeur Aantal gebouwd In "Fuoriserie"
A.M.S. 4 Ja
A.T.E.CAR 2 Nee
A61 1 Nee
AGOSTI 1 Ja
ALESSANDRINI 1 Nee
ANDREOLI 1 Nee
AUTOSPORT 1 Nee
AUTOTECNICA 1 Ja
AZ 2 Ja
B.W.A. 7 Nee
BARELLI 2 Nee
BELLASI 2 Ja
BIGNAMI 2 Nee
BIRAGHI 9 Ja
BIREL 1 Ja
BONETTI 3 Ja
BRANCA 1 Nee
BROGAM 1 Nee
BUGLIONI 1 Nee
C.R.M. 1 Nee
C.V.R. 2 Nee
CARENA 1 Nee
CICERI GMS 2 Nee
D.R.M. 1 Nee
DAGRADA 5 Ja
DALGO 1 Nee
DE SANCTIS 29 Ja
DEALGO 1 Nee
DEL GIOVANE 2 Ja
DEMA 1 Ja
DIANA 1 Nee
E.L.E. 1 Nee
FAGIOLI 7 Ja
FALCONE 1 Nee
FELISATI 1 Nee
FERRAZZI 1 Nee
FIDE 2 Nee
FIORETTI 1 Ja
FOGLIETTI 1 Ja
FRABER 1 Nee
GDS 1 Nee
GIANNINI 1 Nee
GIGLIO 1 Nee
GILI 1 Nee
GIULIANI 2 Ja
GPD 1 Nee
GRASSELLI 2 Nee
GSC 1 Nee
GSM 1 Nee
GUARNIERI 1 Ja
IPPOCAMPO 2 Nee
JACO 1 Nee
L.G.A. 1 Nee
L.P.T. 1 Nee
LUCKY 11 Ja
M.Z. 8 Nee
MACO 2 Nee
MANTISSA 1 Ja
MARRAS 1 Ja
MONTAGNA 1 Nee
MONTEVERDE 1 Nee
NEISSE 1 Nee
NIPAMA 1 Ja
OL-GA 1 Ja
PAPARUSSO 1 Ja
PATRIARCA 1 Ja
PRAT 1 Ja
PRATALI 1 Nee
PULVIRENTI-BRACCINI-PT 1 Nee
RENZINI 2 Ja
REPETTO 3 Ja
RESIDORI 1 Nee
RRE 1 Nee
SACE 1 Nee
SANETTI 2 Nee
SCA-BRU’ 1 Nee
SELENE 3 Nee
SILVA 1 Ja
SINIBALDI 1 Nee
SPICAR 1 Nee
STELLINA 1 Nee
STYLAUTO 1 Ja
TABI V.D.R. 1 Nee
TAGLIANI 2 Ja
TECNO 13 Ja
TONY KART 4 Ja
VACCARI 2 Ja
VIALI 1 Nee
VICO 1 Ja
VIGEZZI 1 Nee
WAINER 2 Ja
Z.A.M.B.A. 1 Nee
ZANI 2 Nee
 Totaal 205  

Fiat 850 op speed

Al eerder schreef ik iets over de Formula 850: racen met een monoposto met techniek van de Fiat 850.

Toys for boys on a budget maar zo te zien reuzeleuk. Zeldzame auto's. En de ziekenwagen in de achtergrond is zo mogelijk nog zeldzamer.

Formula 850 Imola

Formula 850 Imola 1

Formula 850 Imola 2

Op Pinterest staat een hele pagina vol met foto's van Formula 850's uit 1971

Een Fiat 850 met de motor andersom kan ook

In 1966 bouwde Mario Zambarbieri in Milaan een serie racewagens in de klasse Formula Baby Junior. Er zat een Fiat 500 motor in dus dat was tobben. Om de boel wat sneller te maken monteerde hij tussen 1966 en 1968 een opgekietelde Fiat 850 motor in het chassis maar dan andersom geplaatst als in de meer normale 850's.

In die jaren maakte de auto natuurlijk een ontwikkeling door:

  • In 1966, de eerste serie van de MZ Formula 850, had deze het chassis van de MZ Formula Baby Junior en een aluminium body.
  • De versie van 1967 kreeg een nieuw stalen buizenframe met een fiberglass body en het vermogen ging naar 68pk.
  • In 1968 kreeg de auto een nieuwe fiberglass body en remmen afgeleid van de Fiat 124. Om de auto iets goedkoper te maken daalde het vermogen naar 64pk.

Een van die auto's (model 1968) staat op dit moment te koop voor de lieve som van GBP £12,950. Erg zeldzaam dus de prijs zal wel reëel zijn. Je krijgt er de build-sheet en de originele factuur bij.

Fiat 850 Formula Racer (Zambarbieri) Fiat 850 Formula Racer (Zambarbieri)

Fiat 850 Formula Racer (Zambarbieri) Fiat 850 Formula Racer (Zambarbieri)

Fiat 850 Formula Racer (Zambarbieri)Fiat 850 Formula Racer (Zambarbieri)

Fiat 850 Formula Racer (Zambarbieri) Fiat 850 Formula Racer (Zambarbieri)

Ik zie Pirelli Cinturato's, CN53's. Wat een heerlijke banden waren dit onder Fiats!