Voor deze auto hadden we onderdelen nodig. Veel onderdelen, variërend van motor en bak tot plaatwerk en rubbers. En snoepjes natuurlijk: niet echt nodig maar wel leuk. Hier zie je de vondsten met hun verhaal.

Nieuwe aankopen voor de Fiat 850

Soms komen er nieuwe en interessante onderdelen te koop op Internet of via-via. De nieuwste aankopen zie je hier.

Dit vond ik via Marktplaats in Amsterdam terwijl ik alleen reageerde op een motorblok.......
850 winterproject  

Blok van Autobianchi A112 Elite (965cc), gemodificeerde cilinderkop, oliekoeler, carter en oliepomp.
Zal veel werk worden om dit mooi op te bouwen.
De voorwielophanging is van een Fiat 600. Die blijft even in de opslag en gaat dan terug naar Amsterdam.

Soms loopt het raar: al lang ben ik op zoek naar Abarth ruitenwissers. Abarth Online heeft ze niet en recent zocht een 600-eigenaar ook al zo'n setje. Zeldzaam..... (zou je denken).
Staat er twee dagen later een set te koop, gewoon in Nederland. Nu dus van mij.
850 wissers
Probleem is wel dat ik voor de montage het mechanisme weer moet modificeren. Ik gebruik het mechanisme van een Coupé/Spider waarbij de ruitenwisserarmen met een moertje vast zitten op de asjes. Ik moet dit hebben:
Marelli Site

Weer een zoektocht en wat extra werk. 

Nieuwe velgen voor de Fiat 850

De Fiat 850 staat al heel lang op geleende Cromodora's. Wel netjes gemaakt maar niet de schoonheidsprijs. En als nadeel een te kleine ET-waarde waardoor ik af en toe schurende geluiden hoor bij inveren. Tijd dus om een andere keuze te maken en na lang zoeken vond ik in Portugal (ja Portugal) een setje Campagnolo's zoals ze ook onder de 850 Abarths gemonteerd werden.

850 cromodora

850 campagnolo

En natuurlijk meteen doorgepakt en de banden laten overzetten met dit resultaat:

850 campagnolo 2

Niet alleen mooi maar ook na inveren houd ik nu ruimte tussen de band en de spatbordrand:

850 campagnolo 3

Kleinigheidje voor de Fiat 850

Over niet al te lange tijd komen we op het punt dat er met de 850 gereden moet gaan worden en dan is een harde eis dat je kunt zien waar je geweest bent. Een spiegel moet je dus hebben. Geen zin in gaten en daarom werd het een klemspiegel. En waar kun je mooiere kopen dan in Italie? Meegebracht uit Padua dus.

 Spiegel Padua

Van onderen!

Onze Fiat 850 heeft een "Faza"-plaat in het vooronder zitten en ooit was het de bedoeling de auto nog een beetje verder te verlagen met een adapter:
Adapter
Dat was geen groot succes: de totale verlaging was beperkt en uitlijnen werd een uitdaging omdat het camber nogal extreem negatief werd. Opvullen met shims bracht te weinig. Adapters dus weer er af. Kwam ik in Padua op de stand van Abarth-online.de en daar hadden ze iets wat me meteen aansprak: een nieuw type, minder ijzer en sneller te plaatsen en, ook niet onbelangrijk: zonder negatief camber:

Adapter Fiat 850

Adapter Fiat 850

Verlaging nog steeds niet maximaal maar de auto heeft ook nog niet gereden.

Die zit! Nieuwe stoelen voor de Fiat 850

Webmaster zijn heeft zo zijn voordelen. Een paar weken geleden meldde iemand zich aan op het forum van Fiat Club Nederland maar hij had problemen met zijn account. Webmaster to the rescue!

Van het een kwam het ander en het bleek dat hij een hoop onderdelen voor Fiat 850 (Coupe) te koop had. Waaronder deze Cobra Cup's die hij slechts een keer had gebruikt: in zijn Coupe, op zijn trouwdag.
De prijs was in orde dus maar snel opgehaald. Uitdaging erbij want ik moet wel zelf stoelframes maken die op de bestaande rails passen.

Cobra Cup stoelen voor een Fiat 850

 

Nieuwe benzinepomp voor de Fiat 850

Loop ik op een dag door het magazijn op mijn werk en zie ik ineens een nieuwe Hardi 070021 benzinepomp liggen in de scrapkast. Niets mis mee, alleen vreselijk incourant. Die zou dus weggegooid worden. Mocht ik meenemen. Voor gratis! Daar zeg ik geen nee tegen. En aan zo'n pomp heb je niets, tenzij je hem monteert in je Fiat 850 en dat hebben we deze week gedaan. Zit linksachter tegen het schutbord van de tank. Hopelijk ver genoeg van de warmte van het uitlaatspruitstuk, anders moet er nog een hitteschildje omheen.

Fiat 850 benzinepomp

 

Waterpompen voor de Fiat 850

Een poosje geleden stonden op Marktplaats twee Fiat 133's te koop. Eigenaar dacht dat hij goud in handen had en vroeg te veel. Ook onderdelen konden er niet af. Hij heeft de auto's toch weten te verkopen en de nieuwe eigenaar wilde voor een fatsoenlijke prijs wel van de twee pompen af. Ze waren niet prachtig maar na twee maanden zoeken waren ze wel de mooiste die ik kon vinden. En er zat ook nog een achterste uitlaatsteun bij (die ik vanwege mijn overstap van 100G naar 100GL niet had)

Fiat 850 waterpomp Fiat 850 waterpomp

Een zit er nu (als testpomp) op mijn Fiat 850 blok, de andere ben ik aan het reviseren. Handleiding van Joop er bij, maar daar stond helaas weinig over het benodigde geweld bij demontage in. Het bleek dat de kraag van het deksel volledig vastgerot zat in het huis. Gelukkig had ik nog 3-gats pompen liggen en daarvan heb ik er vandaag een gedemonteerd. Dat ging wel makkelijk en gaf me een idee wat ik wel en niet kon doen. Met een nylon hamer flink staan klappen en uiteindelijk ging het deksel (waar al heel wat stukjes waren afgesprongen) er af. Een nieuw deksel en afdichtring heb ik gelukkig nog, dus ik hoef niet op zoek naar wat anders en kan mijn reserve driegatspompen compleet houden.

Fiat 850 waterpomp Fiat 850 waterpomp

 

Voortgang aan de Fiat 850. En een Weber DCD gevonden!

Al eerder schreef ik dat het ontbreken van nieuwe artikelen niet betekent dat er niets gebeurt aan het project. De meeste tijd besteden we nu aan detailwerk: kleine onderdelen klaarmaken om te monteren en het zoeken naar dingen die we nodig denken te hebben. De beurs in Padua was ook weer een vast punt in het jaar en hoewel ik er een boel klein spul heb gevonden miste ik toch weer een hoop zaken. Niet getreurd. Zoals zo vaak eindigt het mislukte zoeken gewoon in het repareren van onderdelen die we nergens kunnen vinden. Nu dus ook weer.

En omdat de winter er weer aankomt en we dan niet meer met de deur open kunnen werken hebben we de werkplaats opgeruimd, de onderdelen per deel van het project bij elkaar gelegd en de werkplanning opnieuw gemaakt voor de komende tijd. Waar we mee bezig zijn?

  • Tochtruitjes opbouwen en, samen met portierruiten, inbouwen + nieuwe lijsten monteren
  • Portierpanelen en achterzijpanelen maken± nieuw hardboard, nieuw skai en binnenzijde bekleden met damp- en vochtdichte folie
  • De kabelboom: een niet ophoudende brok frustratie. Er is niet één schema dat de installatie volledig afdekt dus passen en meten tot het werkt.

weber_28-36DCD-23

Via Marktplaats kocht ik deze Weber 28/36DCD 23, een carburateur die de 850 een mooie dosis extra pit moet gaan geven. Dit wordt een extra project voor de winter.

Winkelen voor de Fiat 850

In het laatste weekend van oktober wordt in Padua de "Auto e Moto D'epoca" gehouden; volgens de organisatie de grootste old-timerbeurs van Europa. Wanneer je 90.000m2 (11 hallen plus de buitenterreinen) bekeken hebt ben je geneigd dat te geloven!

Als ik om half negen aankom gaat net de deur open naar de kassa's en als een van de laatsten weet ik me naar binnen te werken. De rest moet weer een half uur wachten. Om 9 uur stipt gaat de beurs echt open en kom je in hal 7 meteen tussen de onderdelenkraampjes terecht. Om kwart over negen heb ik de eerste buit binnen: een verzameling rubbers voor de 850. Naast steunrubbertjes voor motorkap en kofferdeksel ook de blokjes waar de voorstoelen op steunen in de rails. 5.00 Euro afrekenen en verder naar de volgende.

rubbers

Bijna alle kraamhouders in deze hal zijn wel ergens in gespecialiseerd en je kunt er dus heel speciaal materiaal vinden. Zo zag ik een distributiehuis voor een Abarth 1300 OT maar ook een krukas voor een Dallara X1/9 racer. 5-bak nodig voor je 600 Abarth? Ook hier te koop. En degene die een motor voor een Osca nodig had kon hem hier scoren.

We zijn met zijn vieren en allemaal hebben we een boodschappenlijstje. Het tempo ligt dus laag (je weet nooit waar je iets vindt in de enorme selectie) en pas rond half een zijn we de eerste hal uit. Ik heb nog een mooie set portierrubbers en een rubberlijst die rond de versnellingsbak moet komen weten te scoren en, bij Casa di Freni, een set remslangen en een hoofremcilinder. Mooi materiaal en voor een redelijke prijs. Niet veel goedkoper dan via internet maar je kunt het hier wel vasthouden voor je het koopt en dat is ook belangrijk.

Heel veel spullen gezien waar ik hebberig van kan worden maar ik houd de hand nog even op de portemonnee. Je weet tenslotte niet wat er nog langskomt. Op het eerste buitenterrein kom je weer tussen de kramen met onderdelen en ook particulieren met auto's. Daar staan ook wat buitenlandse stands, onder andere Martin Willems. Daarna verder naar de andere hallen waar we hoofdzakelijk auto's vinden: kleine handelaren met goedkope (en dus te volle) stands maar ook gerenommeerde bedrijven met zeer exclusief materiaal en lekkere koffie.

Tenslotte nog even naar hallen 6 en 8 voor de modelauto's. Minder aanbod dan verwacht maar vaak zitten er wel erg mooie en zeldzame modellen bij. Als we daar klaar zijn heb ik nog geld en een half uur tijd over. De hebberigheid slaat toe en ik koop nog een Abarth grille. Wel een replica maar heel netjes en goed te gebruiken voor de 850.

grille

Bij de laatste kraam waar ik heen moest wil de verkoper niet meewerken. Ik had daar een instrumentenhuis gezien dat in een Abarth 1000 OT thuis hoorde. De prijs was goed maar de standhouder wilde het pas verkopen na afloop van de beurs. Dat was voor mij niet te doen want dan zou ik al weer thuis zijn. Afgesproken dat ik dat dan maar via internet zou bestellen. 

Conclusie: Padua is absoluut de moeite waard, al heb ik dan weinig Fiats gezien van de types waar ik mee bezig ben. Gelukkig genoeg ander moois gezien. Op de terugreis nog een sloperij bezocht waar ik de eerste 850 Berlina van de trip tegenkwam; te slecht voor woorden maar de raamframes zijn dan wel weer 100% !

850 
Tenslotte de foto's:

Fiat

Abarth

Autobianchi

Lancia

Alfa Romeo

Ander moois

Mazzeltje? Een distributieriem voor de Fiat 850

Soms, heel soms, komt er iets voorbij op een veilingsite waarvan je niet weet of je het nu moet kopen of niet. Is het nodig? Is het leuk? Is het niet te duur? In dit geval kwam ik op EBay een Triger distributiesetje tegen voor een 850. Lang getwijfeld en het bleef maar te koop staan. Vervolgens verkocht ik wat onderdelen en toen kwam de beslissing al een aardig stuk dichterbij. Doorgezocht of er toch niet iemand ook zoiets te koop had om een prijsvergelijking te kunnen maken. Hoewel ze zeldzaam zijn toch nog twee gevonden en allebei flink duurder, dus maar op "kopen" geklikt. Deze week is het binnengekomen en hier kan ik wat mee. Binnenkort weer wat te sleutelen!

Triger set 850 

Voor de A112-rijder staat er op EBay ook nog een setje te koop (eigenlijk voor een 127) wat weer mooi in een Abarth-replica past

Nieuw in Breda: Voorscherm voor de Fiat 850

Omdat het scherm dat we voor rechtsvoor hadden gekocht problemen opleverde met de passing heb ik een nieuw gekocht. Dat is deze week binnengekomen:

scherm rechtsvoor

Mijn neef Bram bracht uit Italie een mooi Abarth-typeplaatje mee:

typeplaatje

Ik denk dat ik daar wel een plekje voor weet!

De versnellingsbak voor de Fiat 850 is binnen

Halverwege maart kocht ik bij Bert in Geleen een gereviseerde versnellingsbak. Door allerlei omstandigheden was ik pas afgelopen week in de gelegenheid om de deal rond te maken dus snel naar Geleen heen en weer geweest. Uurtje gezellig zitten praten over 850 spiders en toen de bak ingeladen.

Bert heeft regelmatig motoren en bakken van 850's in de revisie en adverteert daar soms mee op Marktplaats. Wat hij daar niet verkoopt wordt overal in Europa via Spiderclubs verkocht.

Werkplaats 
De meester aan het werk 

Het was weer even rustig met de Fiat 850

De laatste tijd is er te weinig gebeurd aan de Fiat 850. Diverse redenen, degene met de meeste impact was wel het overlijden van mijn vader. Langzaam komen we weer in ons ritme en daar hoort ook de 850 bij. De versnellingsbak is nog steeds niet gehaald (waar vind ik Bert???) maar ondertussen wel een mooi setje schijfremmen gekocht op Marktplaats. Fusees van een Special, ankerplaten van een Spider, nieuwe klauwen, schijven en blokken. Overgebleven van een Abarth 850TC-project.

schijvenset 

Nog een Fiat 850

Deze week besloten om er nog maar een bij te kopen. In Noord-Holland staat nog een 850 Special met wat plaatwerk en dozen onderdelen en daar zit nogal wat bij wat voor ons project handig is. Moeten hem alleen nog ophalen, maar dat zal pas eind december kunnen.

Eindelijk! Plaatwerk voor de Fiat 850

Lang gezocht, soms gevonden maar vanwege de absurde vraagprijs niet gekocht. Maar afgelopen zaterdag vond ik op Markplaats eindelijk het plaatwerk voor de neus van de 850! Twee schermen en en frontpaneel, de koplampringen en de lasranden. Gisteren opgehaald in Kinderdijk. En nu kunnen we dan dus eindelijk aan de neus beginnen.

plaatwerk Kinderdijk

De kop is er! En een stickerset voor de Fiat 850

Vandaag heeft Joop de Marbella-cilinderkop afgeleverd in Raamsdonksveer. Deze kop heeft in tegenstelling tot de originele dubbele klepveren wat iets hogere toeren mogelijk moet maken. Joop had niet alleen de moeite genomen om helemaal uit Goor naar het zuiden af te dalen, hij had ook de kop mooi schoongemaakt en de kopbouten en het kleppendeksel meegeleverd.En dat voor het geld dat ik er voor moest betalen...... Gewoon een koopje. Wordt heel erg op prijs gesteld. Uiteraard gaan we wel even knutselen met een Dremel om de ademhaling iets te verbeteren.

Vandaag kwam trouwens ook de stickerset (voor onder de motorkap) aan uit Engeland. Replica's uiteraard maar wel de moeite waard (en niet alles wordt gebruikt!)

stickersetje

Retourtje België: motor voor de Fiat 850 opgehaald

Net terug uit België waar we het blokje hebben opgehaald. Heeft jaren op de plank gelegen bij een revisiebedrijf in Maastricht. De foto's die ik van kapaza.be had afgehaald doen het geen eer aan! Het ziet er prachtig uit. 
Toen de eigenaar van het revisiebedrijf overleed heeft de vorige bezitter het gekocht (samen met heel veel andere onderdelen). Hij kon het niet gebruiken want hij doet alleen in motorfietsen.

Bijna alles is nieuw aan dit blok:

  • Opgeboord en nieuwe zuigers (65,58mm) en veren (levert wel 15 cc op)
  • Krukas geslepen en nieuwe lagerschalen
  • Keerringen en pakkingen.

Oliepomp en nokkenas zien er nieuw uit en de distributieketting ga ik morgen controleren. Alles was lekker ingeolied dus roestvrij. Krukas kan met de hand gedraaid worden. Ons weekend kan dus mooi niet meer stuk. Vandaag trouwens ook nog een paar uurtjes geplaatwerkt. De rechter binnendorpel is nu vrijwel klaar. Foto's volgen later

 

Uit alle windstreken komen onderdelen voor de Fiat 850

De onderdelen voor de 850 komen overal vandaan!

Plaatwerk uit Italië en Noord-Holland, sierlijsten uit Amerika, pakkingen uit Emmer-Compascuum, Joop brengt hopelijk binnenkort een cilinderkop mee uit de omgeving van Goor en morgen ga ik een gereviseerd blok halen in België. Het is een gereviseerd onderblok (100 G); het komt uit een opruiming van een oud revisiebedrijf. Verder nog geen informatie over aard van de revisie, staat van de oliepomp en nokkenas maar dat gaan we bekijken!

blok 1 Blok 2

Blok 3 blok 4

Gevonden! Spatbordranden voor de Fiat 850

Bij van Andel. Vandaag gebeld. Hij had nog twee "wielkralen" liggen en, vanwege een vrije dag, heb ik die meteen opgehaald. Binnen is binnen. Ze zijn duidelijk niet de beste kwaliteit maar wel goed bruikbaar. Alle belangrijke plaatwerkdelen hebben we nu dus zo gauw er plaats is kunnen we aan de gang. Ondertussen gaan we door aan de motor.
wielkralen

Gevonden op EBay. Bruikbare onderdelen voor de Fiat 850

Op EBay vond ik 2 (originele) dorpels en een complete set sierlijsten inclusief afdichting voor de deurtjes:
Plaatwerk (dorpels)  Chroom (deurlijsten)

De prijs van de onderdelen viel mee, alleen de transportkosten nekken je. En je denkt dat je iets zeldzaams koopt, staat het gewoon even later nog een keer te koop.