De laatste tijd wordt regelmatig gevraagd om dakbekleding voor Fiat 850's, zowel op Facebook als op het forum hier. Meestal gaat het dan om het oppimpen van de 850 Berlina die een vrij eenvoudige plaat dempingsmateriaal tegen het dak geplakt had.
De wens is om er dan een echte hemelbekleding in te zetten, zoals in de Fiat 850 Special. Dat lijkt eenvoudig maar het vergt toch echt een donorauto als je het mooi en goed wilt doen. Ik had ook zo'n goedkope plaat boven mijn hoofd maar ook het geluk dat ik in Noord Holland een 850 Special als donorauto vond. Alle hardware zat er bij en de rails kon ik losboren uit het dak.
Na lang uitstel is dan eindelijk de nieuwe hemelbekleding gemonteerd. Ter herinnering: het dak van de onze Fiat 850 was een berglandschap en uitdeuken geen optie. Dat van de Special die we in Noord Holland kochten was gaaf dus dat dat hebben we lang geleden getransplanteerd, inclusief de goten die nodig waren voor de montage van een hemelbekleding. .jpg)
Om te beginnen moest het dak van de Special worden verwijderd door alle puntlassen uit te boren. Toen konden we bij de puntlassen van de dakrails waar de spanbogen in moesten worden gemonteerd:

Hier heeft mijn plaatchirurg net de dakplaat losgeboord van het frame. De rails worden daarna voorzichtig losgemaakt en geprepareerd om ze terug te lassen in de Berlina. Maar daar zat toen nog geen dakplaat op dus we konden overal goed bij.

De losse rails. Hebben nog wel wat TLC nodig voor ze terug mogen.
Je hebt voor het hele project de volgende zaken nodig:
- Een hemelbekleding of een mal om er een te maken. De kans dat je een nieuwe vindt is erg klein en voor een gebruikte moet je een 850 Special demonteren.
Opmerking: later vond ik in Spanje nog een nieuwe beige hemelbekleding van een Seat 850, Die komt er te zijner tijd in - Om alles te kunnen monteren de losgeboorde rails (4178470 en 4178471 of 4161554 en 4161555, nieuw niet te vinden), deze zitten boven de "B"-stijl gelast. Die zie je hier op tekening:

- De 3 stalen beugels die van links naar rechts door de tunnels van de hemelbekleding lopen en in deze rails klikken.
Ze staan niet in het onderdelenboek van de 850 Special. Dus ook geen nummers bekend. - Vervolgens de 4 afdekplaten voor de "A"- en de "C"-stijl:
Die zijn standaard bekleed met beige vinyl dus als je een beige hemel hebt/maakt ben je klaar. Ik heb een zwarte hemelbekleding dus ik had extra werk. 
Ik had alles wat nodig was, ook de bekleding, al zag die er niet uit. Deze dus uit elkaar gehaald en bekledingsstof gekocht. Daarna langdurig mijn vrouw lief aangekeken en sinds een paar weken zijn we in het bezit van een nette lap hemel. Wel in zwart omdat we dat mooier vonden in combinatie met de lichtblauwe kleur.
Wat foto's van de rest van het werk:
Het eerste ontwerp had wel "tunnels" van skai voor de beugels maar die waren te stug waardoor we erg veel rimpels in de hemel overhielden die niet strak te spannen waren.
Tweede ontwerp kreeg daarom tunnels van stof: soepel en veel makkelijker te maken.
De hemel werd gemonteerd door eerst de beugels te plaatsen. Daarna werd met nieuwe klemmen (leve Padua) de bekleding in grote lijnen opgespannen en na een weekje "wennen" om de kreukels er uit te krijgen hebben we deze week besteed aan het definitief spannen en plakken waarna de zijruiten er in konden worden geplaatst. Een 850 Special heeft bij de voorste en achterste raamstijlen plaatjes met skai. Uiteraard hebben we deze ook aangepast aan de nieuwe kleur. Dit is dan het resultaat:
.jpg)
.jpg)
.jpg)
Nadat alles gemonteerd was moest het nog worden nagespannen om het mooi te krijgen.
Om de hemel netjes gespannen te krijgen zijn klemmen en lijm nodig. Voor de gebogen lijnen wordt er veel ingeknipt:
En dan de ruiten er in met de oude truc: groene zeep, een draad en veel slaan (op de ruit dus).
En daarna uit oude voorraad nog wat nieuwe handgrepen er in geschroefd, omdat het kon.
Conclusie: In alle redelijkheid is het geen klus die je zomaar even doet. Vooral het vinden van een donorauto met een intacte bekleding, het verwijderen en teruglassen van de rails en het maken van een bekleding zelf kon ik alleen maar met geluk, een goede plaatwerker en de hulp van mijn vrouw en mijn zoon.