Fiat 850, het verhaal
Op vakantie in Frankrijk liepen we in een dorpje tegen een auto-meeting aan. Allerlei mooie auto's en heel veel rommel: onderdelen, reclameborden en gemengde troep waarvan je niet snapt dat iemand het ooit zou willen hebben.
Maar hoe gaat dat?
Je staat voor een kraam en ineens stellen je ogen scherp op een vertrouwde vorm. Een Fiat 850! Automatisch schieten mijn handen erheen en ja hoor, dit had ik nog niet.
Onderhandelen over de prijs want de verkoper denkt dat het goud is. Maar dit is zo zeldzaam dat ik het wel moet hebben. Dus toch best veel betaald maar daar heb ik geen spijt van.
En recent kwam ik deze tegen in set in een advertentie op Ebay. Leuk maar niet op geboden want de rest van de aanbieding was voor mij niet interessant:

Fiat gaf jaarlijks een gedrukt verslag uit van de resultaten van het jaar ervoor en dat was een feest voor het oog want er stonden mooie foto's in.
Een aantal daarvan heb ik al eerder geplaatst op andere sites maar nog nooit op deze site. Tijd voor een inhaalslag dus. En dan maar meteen overkill !

De kaft van het jaarverslag van 1963 met meteen onze favoriet er op.

Deze heb ik al vaker gebruikt.

De kaft van het jaarverslag van 1964. Fiat, ter land, ter zee en in de lucht!

Het Fiat testcentrum in San Remo.

Een Fiat 850 Coupé in Okinawa. Slecht bruikbaar model daar: links stuur, links rijden.....

De assemblage van de Fiat 850 in de fabriek in Mirafiori.


Ook in Portugal werden Fiat 850's gemaakt. Dit is het bewijs in de Somave fabriek.

De baarmoeder van de Fiat 850? Gewoon omdat ik het een mooie foto vind.
In 1964 werd deze foto van de productie van de Fiat 850 gepubliceerd in een van de Jaarboeken van Fiat. Trots stond er bij dat hier de Aqualit-primer werd aangebracht op de plaatwerkdelen. Met de kennis van nu hadden ze beter een ander produkt kunnen kiezen...
