Fiat 850 Spider
Op een van mijn speurtochten naar Fiat 850 materiaal voor de website zag ik bij een autohandelaar in de VS deze foto staan:
Nu ben ik nieuwsgierig aangelegd dus ik klikte verder en daar kwam deze foto tevoorschijn:

En zoiets had ik al eens eerder gespot, vlakbij mijn huis, zomaar langs de kant van de weg.



Het is een "Boaster", gebouwd door Craig Craft en gebaseerd op een 168 Boss 16′ speedboot met een 4.3-liter V6 motor en een Berkeley Jet drive. Daarmee kan dit ding rond de 80km/u (45 knopen) halen. Op een veiling bracht het bootje ruim $40.000 op. Toch blijft jammer dat de achterkant gekloond is van een Duits produkt en dat er niet de fraaie achterkant van de 850 Spider op is gebouwd..


Het lijkt wel of met de zomer ineens ook de behoefte is ontstaan om over zonnige auto's de schrijven. Na een artikel in "de Haagse Tijden" over de Fiat 850 Spider en een in "the Telegraph" over een Serie 3 Fiat 850 Sport Coupé bleek ook "Quattroruote" online een artikel te publiceren over zowel de Coupé als de Spider. Ik heb het voor jullie vertaald:
Turijns savoir-faire.
Voordat Fiat de marktniches van betaalbare sportwagens begon te vullen, beschikten Italiaanse carrosseriebouwers al over een groot aangeboren en wijdverbreid talent om zelfs gewone auto's met eenvoudige mechaniek uniek en kostbaar te laten lijken. Met de 850 Coupé en Spider sloeg Fiat in 1965 de spijker op de kop.


Kracht en flair
Met de lancering van de sedan in 1964 waren de grootste taken voorbij, zodat Fiat een vleugje plezier kon toevoegen aan een auto zoals de nieuwe 850, die, hoewel eerlijk en behulpzaam, zeker niet in de smaak viel bij de fans. Maar doordat de 850 een half segment hoger lag dan de 600D, maakte hij het eindelijk mogelijk om sportieve versies te creëren, zowel Coupé als Spider.
De "herstellende" behandeling van de 843 cc-motor van de sedan was doelgericht maar ingrijpend: een speciaal blok (type 100GC 000), aangepaste zuigers, een Weber 30DIC/1 dubbele carburateur met een nieuw spruitstuk, een ander nokkenasontwerp, grotere kleppen met dubbele veren en spruitstukken met vier aparte kanalen. Met een snelheid van meer dan 135 km/u voor de Coupé en 145 km/u voor de Spider presteerde hij al beter dan bepaalde middenklasse sedans van Opel en Peugeot, maar de prijs bleef aanvankelijk dicht bij een miljoen lire.
Nieuwe carrosserieën
De prestaties waren uitstekend, maar er was nu behoefte aan elegantere carrosserievarianten. Hoewel haalbaar, waren de belangrijkste obstakels die overwonnen moesten worden de korte wielbasis en de iets bredere spoorbreedte van de 850, die de evenwichtige afmetingen van sportieve auto's met een verlaagd profiel in gevaar brachten.
Mario Boano, van het Style Center van het bedrijf, worstelde wat met de Coupé, omdat de auto nog steeds ruim genoeg moest zijn voor vier passagiers, zoals Dante Giacosa het bedoeld had. De uitlopende neus deed de wielkasten uitsteken, maar door de overhangen zowel voor als achter te verlengen, slaagde hij erin alles mooi te herverdelen. En de fastback-achterkant was werkelijk hypermodern! Het interieur was niets om over naar huis te schrijven, een echte miniatuur-GT, met ronde instrumenten, een dashboard met houtlook en prachtig gevormde sportstoelen. De snelheidsmeter met een 160-graden wijzerplaat wekte optimisme, en voor de onverzadigbare was er een optionele toerenteller.
De Spider wordt uitbesteed
Voor de Spider was het logisch om naar buiten te kijken, ook om redenen van productpositionering. Bovendien zat Bertone zonder de Giulietta/Giulia Sprint: de goede oude Nuccio had een model nodig dat in grote aantallen geproduceerd kon worden om de kosten van de fabriek in Grugliasco te dekken. Het was geen lastige onderhandeling met Fiat. Ook omdat de enige ruimtebeperking van de 850 Spider de hemel en de sterren was, kon de hele carrosserie verlaagd en "puntig" worden gemaakt ten opzichte van de Coupé. Dit verbeterde de prestaties en gaf een gevoel van vrijheid, jeugd en vrolijkheid. Het leek zelfs op de koplampen van de Lamborghini Miura (die overigens die van het Testudo-prototype uit 1963 waren, ontworpen door een jonge Giorgetto Giugiaro).
Voortdurende updates
In 1968 arriveerde de 850 Special, die noodgedwongen de prestaties voldoende verbeterde om verdere verbeteringen aan de Coupé en Spider (die werden omgedoopt tot Sport Coupé en Sport Spider) te rechtvaardigen om de juiste afstand te behouden. Deze keer was de motorinhoud anders: het werd de beroemde 903 cm3 die ook in de Autobianchi A112 en 127 zit. Ook de uitrustingsniveaus werden aangepast om ze aantrekkelijk te houden voor de export (vooral de Sport Spider was zeer gewild in de VS): dubbele koplampen, opbergvakken, vloerbedekking en meer "uitgeholde" stoelen voor de Coupé, meer verticale lichtunits en aanpassingen aan het interieur voor de Spider, beide met een snelheid van bijna 150 km/u dankzij de 52 pk-motor.

Revs Institute is een automuseum in Naples, Florida dat zich toelegt op onderzoek, behoud, conservering en restauratie van historisch belangrijke auto's.
Hun collectie is zeer uitgebreid en niet beperkt tot Amerikaanse auto's.
Ze hebben nu het plan opgevat om een Fiat 850 Spider te bouwen die volledig gelijkwaardig is aan sportauto's die in deze tijd zouden worden ontwikkeld.
Ze noemden het project Razzofab waarbij “Razzo” Italiaans is voor raket en “fab” staat voor "fabrication".
Om een modern onderstel en motor in een kleine Fiat 850 Spider te proppen en dan ook nog de rest passend te krijgen met behoud van de oorspronkelijke lijnen is een hoop werk waarvoor een groot team is samengesteld. En kosten noch moeite worden gespaard.

Het ontwerp ziet er nu zo uit:

De auto krijgt een Subaru FA20 motor met zoveel vermogen (± 400 pk) dat de carrosserie versterkt moet worden.

Vanaf het begin is ook rekening gehouden met 4-wiel aandrijving dus de onderkant en de ophanging van de Spider moeten opnieuw worden ontworpen.

Resultaat van het ontwerp van het chassis? Dit:

Op YouTube wordt de voortgang van het project bijgehouden. Kijk daarvoor hier
Italië beleefde in het midden van de jaren 60 van de vorige eeuw een economische "boom". Er werden toen veel auto's verkocht aan mensen die dat niet konden betalen.
Daar werd een film over gemaakt waarin ook een Fiat 850 Spider voorkwam. Een in een lichtpaarse kleur die volgens mij "chamois" werd genoemd. Het filmpje kun je HIER zien of door op de foto te klikken.
"Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden" hoor je wel eens zeggen. Dat is zeker waar voor deze foto's van de Fiat 850 Spider. Ze werden gemaakt door de persafdeling van Fiat en veel ervan zie je tegenwoordig maar zelden.








Ook voor de Serie 2 (de Sport Spider) werden foto's geschoten:



Dit is de Amerikaanse uitvoering van de Sport Spider:

Deze is met kleine clignoteurs en side-lights

Deze is met grote clignoteurs en side-lights
Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden, zeker als er een plaatje van een Fiat 850 Spider op staat. Deze keer een advertentie van Bertone. Die heeft als eerste Italiaanse carrosseriebouwer meer dan 100.000 auto's gebouwd. Dankzij de Amerikaanse verkopen.
"De Amerikaanse uitdaging is gewonnen door Bertone"

Al eerder had ik een artikel over de ontwikkeling door Fiat van elektrisch aangedreven 850's. In Amerika is iemand daar ook mee aan de gang gegaan en bouwde zijn Spider om naar elektrisch met een 96 volt systeem. De accu's zitten overal!
Fiat deed het zo:
De techneuten van Blytheville Air Force Base deden het zo:

Bereik? Maximaal 80 kilometer maar vanwege het type accu's werd dat door allerlei omstandigheden nogal gereduceerd.
De eigenaar kwam er ook nog mee in de plaatselijke krant:
