850 FL logo

Het bedrijf van Francis Lombardi werd in Vercelli in 1947 opgericht door Carlo Francesco "Francis" Lombardi. Hij was gevechtspiloot geweest tijdens de Eerste Wereldoorlog en richtte in 1938 het bedrijf Azionaria Vercellese Industrie Aeronautiche (AVIA) op dat vliegtuigen ontwierp en bouwde, bijvoorbeeld de AVIA LM3, een kleine tweezitter die in een kleine serie werd geproduceerd en onder meer voor trainingsdoeleinden werd gebruikt. en de AVIA LM02, een duikbommenwerper.

Na de Tweede Wereldoorlog begon Lombardi met het bouwen van auto's. Hij maakte in eerste instantie speciale carrosserieën voor de grote Fiat-sedans. Deze modellen waren echter duur en dus verkocht Lombardi direct na de tweede wereldoorlog geen aantallen om winst mee te kunnen maken. Vanaf 1949 gebruikte Lombardi daarom de kleinere Fiat-modellen. Dat was wel succesvol want in de jaren zestig produceerde Lombardi tot 6000 auto's per jaar.

Begin jaren zeventig kwam Lombardi in financiële moeilijkheden want de verkoop nam af, deels door de uitbreiding van het Fiat-modellengamma, dat nu zelf steeds meer niches afdekte en zo de vraag naar speciale carrosserieën beperkte. Lombardi werd in december 1974 opgeheven.

Mijn huidige verzameling informatie over Lombardi-modellen op basis van de Fiat 850
Als ik meer vind voeg ik dat toe.

Lucciola.
In de jaren vijftig en zestig creëerde Lombardi modellen op basis van de Topolino, de Nuova 500 en de 600. Lombardi produceerde hiervan stationwagons, pick-ups en cabriolets. De voorkant, inclusief de A-stijl bleef daarbij meestal behouden; de aanpassingen bleven dus beperkt tot het interieur en soms ook tot de achterkant. Toen de Fiat 850 uitkwam werd die ook aangepast en een daarvan was de de Lucciola, een van Lombardi's meest succesvolle modificaties.

Lucciola was een naam waaronder verschillende vierdeursversies van Fiat-kleine auto's werd aangeboden. De eerste Lucciola was gebaseerd op de Fiat 600. Na verlenging van de wielbasis kwamen er achterdeuren die scharnierden aan de C-stijl. Op deze manier (zelfmoorddeuren!) bereikte Lombardi de grootst mogelijke opening om in te stappen en liet daarbij tegelijkertijd de B-stijl weg.

600 lombardi 4deurs 1

Dit werd later herhaald met de Fiat 850, waarbij Lombardi dit model achterdeuren met conventionele scharnieren, een langer dak en een langere motorruimte meegaf.

850 Lombardi Lucciola 1

De Lucciola werd later de basis voor de Seat 850 "Lungo".

850 seat lungo

Begin jaren zeventig ontwierp Lombardi ook een vierdeursversie van de Fiat 127 maar over de 850 Lucciola kun hier verder lezen.

Smart

Ook de typenaam "Smart" was al eens eerder door Lombardi gebruikt, namelijk in de Coupé-versie van de Fiat 1300:

850 1300 Smart Francis Lombardi 1962

Voor de 850 maakten ze er dit van:

850 smart FL

Meer lees je hier.

Libellula

De Lombardi Libellula werd als Fiat 850 Spider ontworpen toe Fiat zelf nog geen Spider leverbaar had. De eerste presentatie was op het Autosalon van Turijn.

850 libellula FL

Meer over de Libellula hier.

Monza

De Lombardi Monza was een speciale uitvoering gebaseerd op de Fiat 850 en (misschien wel) ontwikkeld als concurrent van de Siata Spring.

Lombardi Monza CAR 1968

Als je meer wilt zien van de Monza kun je hier terecht

Grand Prix (1968) en Grand Prix Monza
Naast de ombouw van Fiat- en Lancia-modellen, presenteerde Lombardi sinds de jaren zestig regelmatig voertuigen met een carrosserie die volledig in eigen huis was ontworpen. Een daarvan was de Lombardi Grand Prix, een tweezits sportwagen waarvoor Giuseppe Rinaldi de carrosserie ontwierp en die de techniek van de Fiat 850 gebruikte.
Bijzondere kenmerken van de auto waren de lage neus en, bij latere modellen, de verstelbare lamellen op de motorkap.
De 150 km/u snelle auto, die meestal in opvallende kleuren was gespoten, werd verkocht van 1968 tot 1972. Er was de Grand Prix als coupé en - vanaf 1969 - als Spyder met rolbeugel. De Grand Prix was ook leverbaar als Abarth Scorpione en werd in een licht gewijzigde versie ook geleverd door Giannini en Otas.

850 Scorpione
Een Abarth Scorpione

De Lombardi Grand Prix Monza:
850 grand prix monza FL

Meer over de Grand Prix en de Grand Prix Monza staat hier.

Cookies?
Cookies?