Na de frustratie van de laatste maand van 2013 waar we een paar dagen extra werk hadden om de passing weer terug in de carrosserie te krijgen werden bijna alle zaterdagen in Januari besteed om de body eindelijk spuitklaar te maken. Veel plamuren, schuren, weer plamuren en weer schuren en tenslotte uitblokken om de perfecte gladheid te krijgen. Op 31 Januari werd er een laatste laag nat-in-nat opgezet als voorbereiding van de kleurlaag. Na het schuren van de plamuurlaag werd een laag zwart poeder op de auto gewreven. Nadat die laag was afgeschuurd bleven er geen donkere vlekjes achter; als dat wel gebeurde, moest je weer plamuren en schuren.

Schuren-1 Schuren-4

Om te controleren of er echt geen foutjes inzitten werd het plaatwerk nat gemaakt met ontvetter. Door de glans die je dan ziet kun je de imperfecties makkelijker vinden:

Schuren-2 Schuren-3

Niets te zien, dus perfect voorbereid om gespoten te worden. Al dat geschuur zorgde wel voor veel stof trouwens.

Als laatste aktie voor de kleur wordt gespoten kreeg de 850 eerst nog een nat-in-nat laag die er voor ging zorgen dat de lak mooier "gaat liggen". Dat deden we op vrijdagavond en lieten die laag aan de lucht drogen. Niet alleen de carrosserie maar ook alle losse delen kregen deze behandeling.

Spuiten-2 Spuiten-3

En dan eindelijk was het zo ver: we gingen kleur spuiten! En mooi: Glasurit was in de jaren 60 en 70 een van de lakleveranciers van Fiat.

Spuiten-1 Spuiten-5

Spuiten-6 Gespoten-1

Er werden twee lagen Basecoat en twee lagen transparante lak gezet. Na een heel weekend aan de lucht drogen was deze 850 eindelijk klaar om naar huis te komen!
En dat ging zo:
850 transport

850 werkplek

Cookies? Doe ik niet aan.
Cookies? Doe ik niet aan.