Blok 2 had een paar weken gelogeerd bij Revisiebedrijf Broos en daar nogal wat meegemaakt. De bedoeling was 0.6mm opboren, vliegwiel afdraaien, krukas en vliegwiel balanceren en overmaat zuigers en zuigerveren plaatsen. Daarna zou ik de boel zelf weer opbouwen. Dat viel wel, maar niet mee. Na het schoonmaken en opboren werd ik gebeld: er waren twee zuigers geplaatst en die kwamen niet waar ze moesten komen: bij het bovenkant van het blok.

Blok 1 meegenomen en de blokhoogte vergeleken met blok 2. Daar zat nogal verschil tussen, bijna 5 mm. Hier zie je hoe dat er uit zag:
Fiat 850 motorblok
Hoe hebben we dit opgelost? Uiteraard met een hoop meten. Daarmee kwamen we tot de volgende oplossing: de overmaat zuigers zouden worden overgezet op drijfstangen die ik nog had liggen; deze waren 2.5 mm langer. Verder waren alle afmetingen gelijk, dus ik kon ook de nieuwe lagerschalen gebruiken. Daarna is alles opgebouwd en is er opnieuw gemeten; we kwamen nog een kleine 2.5 mm tekort. De beslissing om die van het blok af te halen en het daarna te slijpen was snel genomen. Uiteraard wel nagedacht over consequenties van kopbouten, stoterstangen en lengte ontstekingsas. Zou dat allemaal nog wel passen? Maar twijfelen is voor watjes, dus onder de frees met het blok. Afgelopen week het geheel opgehaald en ik moet zeggen: ze hebben een knap karwei geleverd! 

bovenkant Fiat 850 motorblok
Vandaag begonnen met de opbouw: ontvetten, washprimer spuiten, primer spuiten en daarna een mooie laag donkergrijs.

Fiat 850 motorblok nog vet Fiat 850 motorblok in washprimer

Fiat 850 motorblok in Speedprimer Fiat 850 motorblok grijs gespoten

De nokvolgers (mooi opnieuw geslepen) geplaatst, nokkenas er in en de oliepomp geplaatst. Deze had ik nieuw liggen, alleen de overdrukklep is overgezet. Daarna begonnen met het volgende leuke karwei voor deze dag: het monteren van de Triger-kit (lees hier hoe ik daar aan kwam). 
Fiat 850 motorblok met nieuwe Triger set

De montage van deze kit was eenvoudig (de handleiding in het Spaans was moeilijker) en binnen een half uur achter de rug. Een probleem: de originele krukaspoelie van blok 2 paste niet want hij viel tegen de bout van het nokkenastandwiel. En een passende krukaspoelie had ik niet in mijn voorraad.

Eindstand van deze sessie: blok afgewerkt, Triger-kitje geplaatst, carterpan gemonteerd, kop geplaatst, compleet met tuimelaaras en de ontsteking staat er in. Alles paste perfect, de 2.5 mm die van het blok is afgefreesd hebben we nergens teruggevonden. Er waren nog wat kleine werkzaamheden aan de kop en de carburateur en de bak lag al te wachten om samengebouwd te worden en dan kon alles weer in de Fiat 850 gehangen worden.

Fiat 850 motorblok met nieuwe Triger set

Nadat we de motor ingebouwd en stabiel lopend hadden bleek er een bijgeluid in te zitten, ergens in de buurt van het distributiedeksel. Goede raad was duur. Daarom de dwarsbalk er weer uit en de poelie er af. Oorzaak van het geluid bleek de krukaspoelie te zijn die tegen het distributiedeksel aanliep (en daarbij de keerring opvrat). En hoe kwam dat nou weer?

Aan de motor van de Fiat 850 is al heel wat aangepast: eerst een standaard blok met centrifugaalsmering, toen een 133 motor met en daarna zonder Triger kit. Nadat de Triger er af was had ik de keuze voor een distributiedeksel: het originele van de 133 met montage voor benzinepomp of een van een 850. Die laatste hebben we gemonteerd. De poelie die er op ging was ook van de 850.

Om van deze slijtplek af te komen moest ik terug naar af: 133 motor, maar wel met 850 distributiedeksel en originele krukaspoelie. Toen bleek dat de poelie nog aanliep. Dat kostte weer een ritje naar Broos en die hebben snel een pasring voor me gedraaid die tussen tandwiel en poelie moest komen. Hieronder zie je de beschadigde poelie en de pasring.

850 poelie beschadigd

Met deze oplossing loopt de motor weer netjes en zonder storende bijgeluiden. Op naar de volgende uitdaging.....

 

Cookies? Doe ik niet aan.
Cookies? Doe ik niet aan.