Een van de van de Fiat 850 afgeleide busjes die op deze site moet worden beschreven is natuurlijk de Fiat 850T Visitors Bus die door Marcello Gandini werd getekend toen hij nog hoofd design bij Bertone was. Hij is ook bekend als ontwerper van de Lamborghini Miura of Countach.
In 1975 werd de auto geïntroduceerd op de Autosalon van Turijn en het is niet bekend of Fiat erom vroeg of dat Bertone gewoon een concept wilde laten zien voor een moderne minibus. Het ontwerp viel in de smaak en Fiat bestelde een klein aantal van deze auto's als bezoekersbussen voor in fabriek(en?).
De Visitors Bus werd gebouwd door Carrozzeria Saturn, een Italiaans carrosseriebedrijf dat al enige jaren Amerikaanse auto's ombouwde naar retro-look. Een voorbeeld daarvan is de Stutz Blackhawk. Hier zie je er een in aanbouw met daarachter een 850T Visitor Bus.
Deze foto komt van een van de medewerkers, Dan Steckler.
Het originele kleurenschema, zoals op deze bus, was erg chique en benadrukte de ontwerpelementen:
Deze foto's zijn gemaakt in het Zwitserse "Verkehrshaus Museum Luzern" in 2019, toen daar een speciale tentoonstelling van Italiaans design van de jaren '70 werd georganiseerd. De auto kwam uit de collectie van Corrado Lopresto.
Begin 2019 werden nog foto's gemaakt van een van deze zeldzame Fiat Visitors bussen, die niet meer de originele kleuren vertoonde:+
Een belangrijk design-element zijn de grote ramen, inclusief een glazen dak en het interieur was vrij luxe (waarschijnlijk om indruk te maken op de bezoekers). Zes deuren vergemakkelijken de instap in een van de zes zitplaatsen. Vanwege de bouw van de carrosserie was de auto een soort broeikas en had daarom twee airco's.
De bus had geen echte bumpers, maar een metalen strook rondom de auto, zelfs op dit overgespoten exemplaar in een andere kleur dan de rest. Naast de taak om de auto te beschermen, verlaagt hij tevens de taillelijn.
Wat informatie over Carrozzeria Saturn in Castelmaggiore:
Het bedrijf werd in 1971 opgericht door Rinaldo Mina en Gabriele Martino samen met de Amerikaan James O'Donnell Deze laatste wilde zijn eigen carrosseriebedrijf opzetten in de Verenigde Staten maar toen dat niet lukte kwam hij in Noord-Italië terecht. Het kreeg de naam Carrozzeria Saturn en was gevestigd in de Piemontese gemeente Cavallermaggiore.
Saturn vervaardigde alle Stutz-modellen tot 1987. Gedurende deze tijd werden in totaal ongeveer 600 voertuigen gebouwd bij Saturn. De productie eindigde in 1987 met de introductie van een nieuwe Stutz Bearcat II , een cabriolet op basis van de Pontiac Firebird, die een plastic carrosserie had. Nadat het werk voor Stutz was beëindigd, kon Saturn geen vervolgorders krijgen en werd het bedrijf in 1991 opgeheven.