Deze foto kwam ik tegen op een Hongaarse site en daar hoort een uitleg bij.

850 Hongarije

Overhandiging aan de klant van een nieuwe 850 in de Védgát UTCA-fabriek. Bron: Fortepan/FőFoto

In de communistische tijd was het in het Oostblok moeilijk om een auto te kopen. Na verschillende pogingen en vele mislukkingen was het tientallen jaren niet mogelijk om in Hongarije personenauto's in serie te produceren en was het land veroordeeld tot import. Wachttijden van meer dan 5 jaar voor een Trabant, een Volga of een Zsiguli waren geen uitzondering.

De meeste westerse autofabrikanten waren zeer geïnteresseerd om hun auto's te leveren aan het Oostblok maar dat was moeilijk omdat er bijna geen westerse valuta beschikbaar waren waarmee de import betaald kon worden. Ook de door de door de Sovjet-Unie gecontroleerde Hongaarse politieke leiders wezen de aanvragen af.

Maar ook in het Oostblok waren ze creatief: Hongarije werkte met de andere landen in het Oostblok samen in de KGST (Council for Mutual Economic Assistance); die handelden onderling in van alles en nog wat en betaalden elkaar in roebels. Hangaarse forinten konden eenvoudig worden gewisseld voor roebels en daar heb je het begin van een oplossing.

In Hongarije werden Ikarus-bussen geproduceerd en die konden worden geëxporteerd naar het westen. In plaats van geld kwamen er personenauto's terug. En omdat de autofabrieken in het Oostblok niet genoeg van hun eigen modellen konden leveren kwamen er steeds meer westerse modellen op de prijslijsten te staan en die auto's konden dan ook nog eens veel sneller worden geleverd door Merkúr, de Hongaarse verkooporganisatie.

Uit de editie van 1971 van het Car Buyers' Handbook dat jaarlijks door Merkúr wordt gepubliceerd de volgende tekst/prijzen:

"Typelijst voor toekomstige autobezitters"

Het aanbod aan te bestellen auto's wordt nog steeds bepaald door de huidige inkoopmogelijkheden. Ons bedrijf streeft ernaar om zo volledig mogelijk te voldoen aan de gedifferentieerde behoeften van onze klanten. De ontwikkeling op dit gebied staat buiten kijf, zoals u waarschijnlijk weet dat een paar jaar geleden de weinige types die besteld konden worden geen keus boden. Nog niet zo lang geleden konden onze lieve klanten kiezen uit 7, nu 18 soorten. Juist omdat het aanbod van te bestellen auto's afhangt van onze huidige inkoopmogelijkheden, zijn wij soms genoodzaakt de reservering van een type te pauzeren. We hopen echter dat deze maatregel in de toekomst steeds minder zal voorkomen.

Laten we dus eens kijken naar de selectie die momenteel beschikbaar is voor privéchauffeurs.
  • Fiat 500 Limousine 56.000 HUF
  • Fiat 850 Sport Coupé 103.000 HUF
  • Renault 4 en HUF 82.000
  • Renault R16 TL HUF 138.000
  • VW 1300 HUF 100.000
  • Moskvitsj 412 en HUF 80.000
  • Polski Fiat 125/1300 HUF 98.000
  • Polski Fiat 125/1500 HUF 110.000
  • Skoda S100 72.000 HUF
  • Trabant 601 Limousine HUF 46.000
  • Trabant 601 Combi. 50.000 HUF
  • Warschaua 223 Limousine HUF 82.000
  • Warschau Combi HUF 89.000
  • Wartburg 353 Limousine HUF 68.000
  • Wartburg de Lux HUF 74.000
  • Wartburg-toerist HUF 78.000
  • Zaporozsec ZAZ 966 HUF 58.000
  • Zastava 750M HUF 65.000
  • Zsiguli HUF 80.000

Dat de gelukkige kopers deze auto's meteen met veel winst doorverkochten resulteerde al snel in hogere prijzen voor de klant en dat werd in deze aanvulling aan de publicatie toegevoegd:

Beste klant!

De president van het National Materials and Prices Office heeft beslist dat de maximale consumentenprijs van westerse personenauto's wordt ingerokken vanwege de door kapitaaltransporteurs doorgevoerde prijsverhogingen en de verhoging van de inkoopprijzen. In de toekomst zal daarom vanwege de genoemde redenen de consumentenprijs van personenauto's afhankelijk zijn van de huidige inkoopprijzen.

Ingevolge het besluit wordt de typelijst op pagina 7 van de handleiding als volgt gewijzigd volgens de nieuwe consumentenprijzen;

  • Fiat 500 Limousine HUF 61.000
  • Fiat 850 Sportcoupé. 106.000 HUF
  • Renault R4 en HUF 83.600
  • Renault R16 HUF 152.900
  • VW Kever HUF 112.000

Tevens werd besloten dat autokopers de auto minimaal 12 maanden op hun naam geregistreerd moesten hebben.

Na het jaar van de nieuwe economische hervorming kwamen er dankzij steeds meer ruilovereenkomsten met het buitenland in 1968 8.000 Fiat 500's en Fiat 850's aan, 400 Renault R 4's en de R16, die de titel Auto van het Jaar wonnen, en er werden 5.000 Volkswagen Kevers geïmporteerd.

De meeste van de 850 Fiat Coupés waren vooral rond de voetbalvelden te zien, zoals de legendarische voetballer van Újpesti Dózsa, László Fazekas en de Vasas-spits Sándor Müller. Dus vooral uitzonderlijke mensen konden genieten van de uitbreiding van het assortiment, de wijziging van hun bestaande reservering van de Sovjet Zsiguli naar het Fiat-model.

Cookies?
Cookies?