Op dat moment dat de Fiat 850 in 1964 werd gepresenteerd, dachten sommige van ontwerpers erover om er herinterpretaties (Kijk ook in het menu Le Fuoriserie van deze site) van te maken. Zo ontstond ook het idee om van de 850 een miniatuur vierdeurs te maken. In Spanje gebeurde dat al met de SEAT 800, een 600 met achterdeuren.
Onder andere Allemano en Mantelli maar zeker Francis Lombardi ontwierpen dus verschillende modellen met vier deuren voor de nieuw uitgebrachte Fiat 850 waarvan alleen die van Lombardi succesvol waren. Misschien omdat hun model het eenvoudigst en gemakkelijkst te produceren is, omdat er geen veranderingen aan het chassis nodig waren om de wielbasis te verlengen. Ook werd de uitrusting niet luxer zoals Allemano deed met zijn elegante versie vol chroom en betere interieurafwerkingen.
Zo komen we bij de Seat 850 4-deurs Corto, een zeldzaam en zeer onbekend model.
Zoals tussen SEAT en Fiat was afgespreken kwam de 850 twee jaar na het Italiaanse debuut in Spanje op de markt, op het juiste moment om succesvol te kunnen zijn in de groeiende markt. In dat jaar, 1966, bereikte de carrosseriebouwer Manufacturas Railly SA (MARSA) uit Barcelona een overeenkomst met Lombardi om de vierdeursversie van de 850 onder licentie te produceren. Dat was zakelijk gezien een behoorlijk slimme zet want ondanks de economische groei kon de Spaanse middenklasse zich nog steeds geen sedanmodellen veroorloven. De vierdeurs SEAT 850 van MARSA was een goedkope sedan en was daarmee een goede commerciële optie tot in 1968 de Seat 124 beschikbaar zou komen.
Toch werd de Corto geen succes. Een van de oorzaken was dat het ontwerp van Lombardi veel problemen kende. Dat werd voornamelijk veroorzaakt door het feit dat de wielbasis niet werd vergroot. Om een vierdeursmodel te realiseren werden de voorportieren iets ingekort om ruimte te maken voor de achterportieren. Resultaat: voorin had je te weinig ruimte voor je benen (terwijl de stoel ook in een zeer verticale positie stond), achterin was alleen plaats voor kleine kinderen.
Bovendien waren de uit Italië meegeleverde onderdelen niet van de beste kwaliteit. In feite waren ze zelfs (nog) slechter dan de carrosseriedelen die werden gebruikt op de tweedeurs 850's van SEAT. En om het nog erger te maken, kon de kleine MARSA het door SEAT opgelegde productietempo niet bijhouden. Ze waren dan ook niet alleen leverancier van carrosserie en techniek maar ook verantwoordelijk voor het op de markt brengen van deze versie met vier deuren in het Spaanse dealernetwerk. Duidelijk een te zware opdracht voor het kleine bedrijf.
Uiteindelijk haalde SEAT de vierdeurs 850, nadat er slechts 419 exemplaren door MARSA waren geassembleerd, van de markt. Ter vervanging daarvan presenteerde het een eigen versie die werd geproduceerd in samenwerking met Carrocerías Costa, het moederbedrijf van de toekomstige Inducar. Deze keer werd de wielbasis met ruim vijftien centimeter verlengd. Dit was voldoende om fatsoenlijke portieren maar ook vooral comfortabelere voorstoelen te hebben. Deze werd ook wel "Lujo" (Luxe) genoemd
SEAT 850 Especial Lujo
Van de vierdeurs 850 die door MARSA werd geproduceerd zijn er momenteel slechts drie overgebleven. Zo is deze auto een waar juweeltje dat door "SEAT en Rodaje" al zo'n tien jaar in perfecte staat wordt gehouden. De restuaratie van de Corto vind je HIER