Mijn eerdere artikelen over racen met Fiat 850 techniek in de Verenigde Staten werden veel gelezen dus ben ik gaan zoeken naar andere constructeurs die met de 850 aan de gang waren.

En zo vond ik Gene Beach en Henry Grady die vanaf 1959 (onder de naam Begra) op basis van de Fiat 600 raceauto's bouwden. In 1963 gingen ze uit elkaar en ging Gene Beach alleen verder. Vanaf 1964 ging hij onder andere 850 motoren gebruiken voor zijn auto's.

Beach logo

De MK4 uit dat jaar was het eerste chassis dat werd geproduceerd onder de naam "Beach" en was gebaseerd op eerdere ervaringen met de MK3. Dat ontwerp werd aanzienlijk verbeterd. De ophanging en remmen maakten gebruik van gemodificeerde Austin Healey Sprite-componenten, terwijl de voorkant van de auto werd verlaagd voor verbeterde aerodynamica. Hoewel het originele MK4-ontwerp gebruik maakte van een BMW 750, werden latere exemplaren aangedreven door een breed scala aan motoren afkomstig van Datsun, Mini Cooper, Sunbeam en meer.

Beach Mk4b met Fiat 850 techniek

Beach verkocht zijn creaties in allerlei configuraties voor zelfbouw en prees die in zijn brochures als volgt aan:

850 beach mk4b advertentie

"Dit is onze MARK FOUR B Open Sports Racing Car - een superlicht ontwerp dat zeer geschikt is voor aangepast racen in de kleinere klassen. We hebben veel tijd besteed aan het uitwerken van alle kleine details over de ophanging, het chassisontwerp, de carrosserievorm, de stoelen, het zicht en alle andere dingen die bij het ontwerpen van een racemachine komen kijken.

Het ontwerp heeft een extreem stijf frame van mild steel buizen (heli-booggelast), een stalen bodemplaat en semi-structurele dorpels. Het ophangingsontwerp met lage rolcentra zorgt voor veilig bochtenwerk. De voorwielophanging is volledig onafhankelijk met Triumph-fusees. De achterwielophanging is volledig onafhankelijk met lichtmetalen draagarmen, schijfremmen en magnesiumwielen.

De besturing is tandheugel met verstelbare stuurkolom en met vinyl bedekt wiel (12" of 13"). De koeling gebeurt via een aan de voorzijde gemonteerde radiator die wordt gevoed door aluminium waterbuizen van en naar de achterkant. De carrosserie van gegoten glasvezel, met zijn samengestelde, gebogen voorruit, scharniert open voor eenvoudig onderhoud en de altijd liefhebbende technische inspecteur. De stoelen zijn van glasvezel met met vinyl gecoate, met schuim beklede hoezen.

De auto's hebben dubbele hoofdremcilinders en Airheart-remklauwen en kabelbediening voor de handrem. De motorsteunen zijn van een universeel type, dus het zou niet moeilijk moeten zijn om een motor van eigen voorkeur in te bouwen. Er kan een Fiat- of Volkswagen-transmissie worden gemonteerd. De koppelingsbediening is hydraulisch.

Je kunt de MARK FOUR B bestellen zoals jij wilt: met of zonder motor of transmissie. Sterker nog, wij installeren uw combinatie zelfs voor u. En voor degenen onder u die het niet erg vinden om 's avonds laat op te blijven, is hij er ook als kit".

Beach Mk4b met Fiat 850 techniek

Beach Mk4b met Fiat 850 techniek

Deze Beach MK4 uit 1965 werd aanvankelijk geleverd met een Fiat/Abarth 1000 twin-cam motor. Hij wordt nu aangedreven door een Fiat 850 903cc motor uitgerust met een PBS-kop en inlaat. Daarop zitten een paar Weber 40DCOE carburateurs die zorgen voor de brandstoftoevoer. De motor produceert 100 pk en 105 Nm koppel en stuurt het vermogen via een Hewland-transaxle. De motor in deza auto is recent herbouwd en race-klaar. Hij werd voor $ 35.000 verkocht door Automotive Restaurations Inc. uit Stratford, Connecticut in de Verenigde Staten. De showroomfoto's in dit artikel komen van hun site.

Beach Mk4b met Fiat 850 techniek

Beach Mk4b met Fiat 850 techniek

Beach Mk4b met Fiat 850 techniek

Beach Mk4b met Fiat 850 techniek

Beach Mk4b met Fiat 850 techniek

Beach Mk4b met Fiat 850 techniek

Beach Mk4b met Fiat 850 techniek

De Beach Mk4B was laag! Erg laag:
Beach Mk4b met Fiat 850 techniek

Het buizenframe:
Beach Mk4b met Fiat 850 techniek

Gene Beach overleed in 2006 maar zijn bedrijf bestaat nog. Als je er meer over wilt weten klik je op de link hieronder:

De officiële Beach website

Virginia Raceway houdt zijn geschiedenis in ere met een uitgebreide website. Ze hebben ook een aantal pagina's aan Beach gewijd.

Beach pagina op website Virginia International Raceway History

Cookies? Doe ik niet aan.
Cookies? Doe ik niet aan.