Fiat bouwde de 850T en de 900T tussen 1976 en 1985 alleen als bestelwagen. Er werden destijds geen pick-ups geproduceerd en dat was de reden dat externe carrosseriebouwers als Fissore, Moretti, Orlandi, Vignale, Coriasco en Pasino de busjes van de Fiat-fabriek kochten en ombouwden tot campers en pick-ups. Ze verwijderden de achterkant van de carrosserie en voegden indien nodig eigen plaatwerk toe waarna de auto's in de originele kleur opnieuw gespoten werden.

850T Coriasco

Coriasco is wel de meest bekende van de carrosseriebouwers en menigeen zal een 850T Pick-up daarom meestal een Coriasco noemen. Toch zijn er duidelijke verschillen aan te wijzen tussen de merken. Tijd om plaatjes te vergelijken dus.

Coriasco:

De verschillen van de Coriasco met de Fiat modellen:

Fiat 900T Coriasco Pick-up, de verschillen

Fiat 900T Coriasco Pick-up

Fiat 900T Coriasco Pick-up

Fiat 85T Coriasco Pick-up

Pasino:

Fiat 850T Pasino Pick-up

Fiat 850T Pasino Pick-up

Duidelijk is te zien waar de Pasino afwijkt van de Coriasco.

Fissore:

Van de Fissore 850T en 900T is maar weinig informatie te vinden. Deze foto is een van de zeldzame op Internet.

850T Fissore

Maar ik vond nog een andere, op Facebook:

850T pickup fissore

Deze 850T heeft dezelfde cabine als de Fiat bestelwagen dus afwijkende portieren en sleuven voor de ventilatie ten opzichte van de andere pick-ups;  Verder is het cabinedak hoger uitgevoerd en meer afgerond dan bij de andere bouwers.

En dan hebben we nog deze:

850T onbekend

Portieren van de Fissore, koelsleuven van de Coriasco. Kan het een Orlandi zijn?

Nog een weetje: Coriasco en Fissore sloegen als enigen hun eigen VIN.

Cookies? Doe ik niet aan.
Cookies? Doe ik niet aan.