Lang geleden vond ik een Hardi benzinepomp (type 070021) die ik inbouwde in mijn 850. Voor de veiligheid koppelde ik er een relais aan en bouwde ik een schakelaar in op een verborgen plekje in het interieur. Het relais is een wisselrelais (Hella 4RD 933 332-361) met een pool 87a maar die gebruik ik niet tijdens rijden. De reden dat ik dit type bestelde is dat ik zo snel geen maak-relais kon vinden. Het lijkt wel of iedereen op het wisselrelais is overgestapt.

Dat schakelen deed ik als volgt:

850 hella 850 maak relais 

C = Contactslot
B = B+ Bobine
P = Benzinepomp

  • Op 30 is een draad aangesloten rechtstreeks vanaf de accu. De draad is voorzien van een zekering en loopt naar de schakelaar die de pomp schakelt
  • Op 86 is een draad aangesloten die bij ingeschakeld contact 12V heeft. Deze komt van de bobine (B+).
  • 87 gaat naar de + van de benzinepomp
  • 85 is aangesloten op een massapunt. Hierop zit ook de - van de benzinepomp.
  • 87a is niet aangesloten. Als de schakelaar op 86 uit staat staat er 12V op 87a.

In de auto ziet dat er zo uit:

850 hardi ingebouwd

Nog wat achtergrondinformatie over deze pompen:

Elektrische HARDI-brandstofpompen zijn membraanpompen die in tegenstelling tot mechanische brandstofpompen een eigen aandrijving (een elektromotor of een solenoïdespoel) hebben, die zorgt voor een soepele werking onafhankelijk van de motor.
Alle HARDI-pompen hebben een speciaal regelsysteem dat de aanpassing van de pompcapaciteit aan het verbruik van de motor mogelijk maakt. Dit betekent dat deze snel pompt bij een hoog verbruik, langzaam of helemaal niet bij een laag verbruik en daardoor veel energie bespaart (flexibele slagfrequentie). Je hoeft dus de druk van de uitgaande brandstof niet af te stellen.

Wat wel belangrijk is is welk brandstoffilter je monteert. Een filter met teveel weerstand kan je meer dan 10 liter opbrengst per uur opleveren.
Alle achtergrondinformatie vind je op de site van Hardi.

Cookies? Doe ik niet aan.
Cookies? Doe ik niet aan.