Een item dat volgens mij iedereen met een getunede Fiat 850 graag zou willen inbouwen is een Abarth OT dashboard. Vroeger kon je die als accessoire kopen en tegenwoordig komt er soms, heel soms, een origineel dashboard te koop, al gaan de prijzen dan wel door het dak.

850 dashboard 6 (2) 850 dashboard OT

Op de beurs "Auto e Moto d'epoca" in Padua vond ik in 2015 een replica van een Abarth OT dashboard. Duur maar wel de moeite van het onderhandelen waard. Inclusief alle instrumenten kon ik de vraagprijs wel betalen maar het nadeel was dat ik het dan pas na afloop van de beurs mee naar huis kon nemen. Die koop kon dus niet doorgaan.

Na wat navragen bleek de verkoper ook nog een los dashboard te hebben, zonder instrumenten. Het bestond uit een behuizing en een paneel voor de meters. Dat ging dus mee naar huis want ik wist dat ik nog een compleet set klokken van een Fiat 124 Coupé had liggen. En die passen. Om ze in te kunnen bouwen moest ik wel zelf alles bekabelen en aansluiten op de kabelboom van de 850.

Als ik toen had geweten in wat voor avontuur ik me had gestort dan had ik misschien beter weg kunnen lopen zonder het dashboard te kopen. Maar nu, na 9 jaar, heb ik eindelijk de eindstreep bijna bereikt. Het doel was deze opstelling:
Fiat 850 OT Dashboard

De stappen die ik doorlopen heb laten zien dat het niet makkelijk was maar zijn zeker de moeite waard geweest.

Fiat 850 Dashboard Fiat 850 Dashboard

Voor alle klokken konden worden ingebouwd en bekabeld moest ik een dashboardbekleding uit voorraad voorbereiden om de originele te vervangen.

850 dashboard 1a 850 dashboard 2
Eerst de contouren van het nieuwe dashboard overgenomen op tape en daarna zagen in de bekleding.

850 dashboard 1 850 dashboard 3
Toen het nieuwe huis gemonteerd; en dan kunnen de instrumenten er in....

Dat inbouwen was nog de moeilijkste klus: omdat de km-teller en de toerenteller van de 124 Coupé te diep zijn passen ze niet in de opening waar normaal het dashboard va de 850 zit. Het plaatwerk wegsnijden was geen optie.

Daarom heb ik de km-teller gedemonteerd en met een Dremel een ring weggehaald van de behuizing. Ik bleek meer dan 2cm. weg te moeten halen om de behuizing in de 850 te laten passen.

Fiat 850 dashboard OT Fiat 850 dashboard OT

Uitdaging daar was dat het weg te halen deel aan de voorkant van het huis zit want aan de achterkant zitten fittingen voor lampjes en waarschuwingslampen voor oliedruk, laadstroom, groot licht en richtingaanwijzers. Om na te kunnen denken over hoe het nu verder moest ging het project de ijskast in. Ik had genoeg andere dingen te doen.

In 2021 besloot ik er mee verder te gaan en dan meteen maar een olietemperatuurmeter in te bouwen. De benzinemeter moest dus naar een andere plek.
Helaas geen Veglia-exemplaar maar een van Amazon. Voor € 12,99. inclusief de sensor. Er zit wel een rand omheen van een Veglia-meter dus de behuizing moest aangepast worden.

850 dashboard OT (1) 850 dashboard OT (6) 850 schema olietemp klein
Als je het schema groter wilt zien kun je er op klikken.

Helaas lukte het niet met de aangepaste behuizingen. Het verwijderen van een ring aan de voorzijde zorgde voor problemen met het glasplaatje en de bevestiging van de sierring. Weer ging het project de ijskast in en maakte ik tijd om een nieuwe motor te bouwen.

In het najaar van 2023 kreeg ik een ingeving: ik zou de behuizingen helemaal nieuw maken met behulp van een 3D printer. Die heb ik zelf niet maar in de bibliotheek van Breda is een "Maker's Base" en daar staat een hele rij van die dingen, allemaal Prusa's. Wat je hier ziet is nog niet de helft:
Het ontwerp voor de behuizing van de toerenteller voor het OT 1000 dashboard

En er werkt iemand die heel handig is met ontwerpen in Fusion. Ik leverde de maatschets in en de ontwerpbestand werd voor me gemaakt.

Het ontwerp voor de behuizing van de toerenteller voor het OT 1000 dashboard Het printen van de behuizingen in het OT 1000 dashboard

Op twee printers tegelijk werden de behuizingen als "proof of concept" geprint. Net na sluitingstijd waren ze klaar en kon ik thuis verder met passen en meten (en gaten boren voor de doorvoer van kabels).

Jammer dat de afmetingen van de "ingewanden" van de tellers groter waren dan ik had getekend, de behuizingen pasten wel goed in de frontplaat maar de km-teller en de toerenteller niet in de behuizingen. Terug naar de tekentafel dus.

Gelukkig had ik de ontwerpbestanden mee naar huis gekregen en kon ik zelf de ontwerpen aanpassen. Toch zou het tot mei 2024 duren voor de nieuwe versie uit de printers zou komen. Ik had, om alles te fixeren in de behuizing en een oplegring voor de glasplaatjes te hebben, ook nog twee ringen van 1 cm getekend en voor de km-teller een huis zonder achterkant zodat ik de originele achterkant kon gebruiken.

De behuizing voor de km-teller. De achterkant van de originele teller is complex met veel gaten voor controlelampjes en verlichting en de tellerkabel.
Hier kies ik er voor om het ingekorte origineel in het nieuwe huis te schuiven. Omdat het ovaal is wordt het ontwerp daaraan aangepast:
Het ontwerp voor de behuizing van de km-teller voor het OT 1000 dashboard

De "sluitring" die in de behuizingen klemt. Je ziet het randje waar het glas in past:
Het ontwerp voor de sluitring van de behuizingen in het OT 1000 dashboard

Het geprinte resultaat met links het huis voor de toerenteller en rechts dat voor de km-teller:
Het geprinte resultaat van de behuizingen in het OT 1000 dashboard

De complexe achterkant van de kilometerteller:
De achterkant van de kilometerteller

De achterkant van de kilometerteller

Voor de toerenteller moest ik een aantal gaten in het geprinte onderdeel boren: voor de verlichting en de laadstroomcontrolelamp. Ook zitten er 3 aansluitingen voor stekkers in het huis. Dat was snel gebeurd en daarmee was ook deze klaar voor inbouw:
De toerenteller

Er moest alleen een oplossing gevonden worden om de toerenteller te fixeren in de frontplaat. Daarvoor boog ik een aluminium ring die precies om het huis paste en lijmde deze op 3 punten vast aan het huis.

De bekabeling kwam aan de beurt en dat was best lastig. Ik had een interfacekabel gemaakt maar die was erg stug. Daarom eerst gezorgd dat alle aansluitingen doorgemeten werden zodat ik zekerheid had dat na inbouw alle lampjes en instrumenten zouden werken. Voor alle zekerheid een doos 5W lampjes met bajonetfitting aangeschaft en een grote hoeveelheid krimpconnectors om alles aan te sluiten.

In een eerdere fase van dit project had ik al een interfacekabel gemaakt die er voor zorgt dat alle kabels uit de nieuw gemaakte kabelboom van de 850 kunnen worden aangesloten op dit dashboard.
De achterkant van het dashboard met interfacekabel

Blok 1 en 2 zijn voor aansluiting op de kabelboom van de 850, blok 4 is voor de brandstofmeter die een plekje gaat krijgen in het midden van de auto.

Ook kocht ik nog een assortiment waarschuwingslampjes (rood en groen) voor laadstroom, oliedruk en richtingaanwijzers. Die zijn ondertussen ook ingebouwd en aangesloten. Dashboard klaar voor inbouw! En dit is de voorkant waar ik binnenkort tegenaan mag kijken:

Fiat 850 OT dashboard voorkant

Fiat 850 OT dashboard achterkant

Meer over wat er aan de kabelboom in de auto wordt aangepast en hoe het geheel wordt ingebouwd volgt later.

Cookies? Doe ik niet aan.
Cookies? Doe ik niet aan.