We kennen allemaal het dashboard van de Fiat 850 Abarth OT:
850 dashboard 6 (2) 850 dashboard OT

Ik was er al lang naar op zoek en ieder jaar werden ze duurder. Een paar jaar geleden vond ik in Padua een replica dashboard voor een acceptable prijs. Uiteindelijk dus maar de knoop doorgehakt. De bedoeling was om er de klokken van een 124 Coupe in te zetten; dan heb je in een keer alles wat je nodig hebt. Ik had die nog liggen dus ook qua budget vrij gunstig. De maker had aan de binnenkant twee beugels gemaakt waarmee de behuizing op het binnenpaneel geschroefd kon worden. Die zaten nogal in de weg omdat de diepte van de kilometertellen en toerenteller groter is dan die van de behuizing.

Fiat 850 Dashboard

Na lang twijfelen toch besloten deze beugels weg te slijpen en een nieuwe manier van bevestigen te verzinnen. Daarvoor een oud origineel dashboard gedemonteerd maar dat zou niet gaan werken omdat het te klein is.

Fiat 850 Dashboard

Alle bekabeling geinstalleerd, alleen de controlelampjes nog inbouwen (met een nieuw stukje kabelboom om te koppelen met de kabelboom in de auto)

Fiat 850 Dashboard

Ik had er al vaker wat aan gewerkt maar nu was er tijd om even door te pakken maar omdat het nieuwe huis groter was dan het bestaande kwam daar meer bij kijken.....

850 dashboard 1a
Eerst de contouren van het nieuwe dashboard overgenomen op tape

850 dashboard 1 850 dashboard 2

Daarna de dashboardbekleding uitgezaagd en het nieuwe huis gemonteerd; en dan kunnen de instrumenten er in....
850 dashboard 3 850 dashboard OT (2)

Mijn uitdaging hier is dat de grote tellers te diep zijn voor het dashboardpaneel van de Fiat 850.
Ik heb geen zin om in dat metaal te gaan zagen dus de enige oplossing is om de tellerhuizen minder diep te maken, zowel de buitenkant als de zwarte binnenring.
Dat was nogal een beslissing want ze zijn zeldzaam en duur!

De vraag is dan: hoeveel cm? Het blijken er 2 te zijn; om zeker te weten dat dat voldoende is heb ik wel een oude kilometerteller op moeten offeren.
850 dashboard OT (4)
De behuizingen zijn eenvoudig open te maken en als je een Dremel gebruikt bij het inkorten ben je zo klaar.
850 dashboard OT (5)
Dit is het verschil na het Dremelen. 

Omdat ik de witte randen niet mooi meer vind heb ik ze weer mooi zilvergrijs gespoten want ze lagen er toch af.
850 dashboard OT (7)

En voor degenen die goed hebben opgelet: de benzinemeter uit de eerste opstelling is vervangen door een olie-temperatuurmeter. Helaas geen Veglia-exemplaar maar een van Amazon. Voor € 12,99. inclusief de sensor. Er zit wel een rand omheen van een Veglia-meter dus de behuizing moest aangepast worden.
850 dashboard OT (1) 850 dashboard OT (6)
De plaats waar ik de sensor inbouw heb ik nog niet bepaald. Hij past in ieder geval niet makkelijk in de adapter voor de oliekoeler. De benzinemeter verhuist naar een plekje onder het dashboard. De tankinhoud is niet zo belangrijk als de olietemperatuur.

Cookies?
Cookies?