Net voor Kerstmis waren de aangepaste motor en cilinderkop voor mijn project klaar bij het revisiebedrijf. Omdat ik in de garage waar mijn Fiat 850 project staat geen werkbank en geen licht heb leek het me verstandig om de motor in mijn kleine werkplaats aan huis op te bouwen. Dus ook alle benodigde onderdelen uit mijn voorraad daarheen verhuisd en daar staat het nu lekker vol.
Het blok is in de primer gespoten en daarna ben ik begonnen met de opbouw; ik doe eerst de "ingewanden" en dan de opbouwdelen. De krukas- en drijfstanglagers waren al door het revisiebedrijf gecontroleerd op maat dus het inbouwen begon makkelijk al was het juist uitlijnen van het voorste nokkenaslager wel wat lastiger dan verwacht. Na een uurtje zat alles correct op zijn plek inclusief de 296° nokkenas van Abarth-online.
Bij het revisiebedrijf zijn de nokvolgers geslepen en is de combinatie krukas/vliegwiel gebalanceerd (nadat het vliegwiel afgedraaid was). Het vliegwiel weegt nu nog 4435 gram, vergeleken met 5100 gram voor het standaard vliegwiel. Misschien te conservatief geweest met afdraaien maar het blijft oud gietijzer.
De cilinderkop is fors onder handen genomen: nieuwe (grotere) kleppen en zittingen, in- en uitlaatkanalen groter gemaakt en uiteraard gevlakt, voor alle zekerheid. De kleppen zijn 1.5 mm groter dan standaard wat een 10 tot 15% grotere doorstroming tot gevolg heeft. Ook dit is vrij conservatief maar de zittingen komen nu wel erg dicht bij de rand van de verbrandingskamer te zitten; je moet toch een keer tevreden zijn.
De oliepomp komt van Abarth-Online en wordt aangedreven door een as die iets langer moet zijn dan standaard:
Volgende fase is bekijken welke keuze ik ga maken voor de voorkant van het blok: Distributieketting of Triger riem-set..... Beide heb ik in voorraad maar wat is wijs? Op diverse fora diverse meningen. Wie het weet mag het zeggen.