Afgelopen zaterdag samen met Yorn aan het blokje gewerkt. Eerst het centrifugaalfilter gedemonteerd en schoongemaakt. Daar zat ongeveer een volle koffiebeker aan sludge in. Het lijkt er op dat zo'n filter vaak vergeten wordt. Wij gaan er in ieder geval een extern filter bijzetten (op de zijkant van het blok zit een montagemogelijkheid: zie de foto's in een eerder artikel) zodat de olie in goede conditie blijft. De benodigde onderdelen zijn al op voorraad. Vervolgens distributiedeksel van het oude blok gedemonteerd waarna we geconfronteerd werden met dit:
Deze heeft zijn beste tijd gehad, er zijn zelfs schakels defect. Gelukkig zit er in het nieuwe blok een nieuwe distributieset.
De rest van het blok zag er niet veel beter uit, hoewel de krukas nog gaaf lijkt. Hier het oude en het nieuwe binnenwerk:
Toen we het centrifugaalfilter wilden terugmonteren bleek het niet mogelijk om de centrale moer (op de krukas) op moment aan te halen zonder de poelie te "fixeren".
De moer heeft een korte borst die in de oliekeerring zit, tegen de kop van de krukas. Helaas was de borst te kort en sloot die niet aan zodat de achterkant van de poelie tegen het distributiedeksel zat. Resultaat: een krukas die niet meer te draaien was. Gelukkig had mijn vader nog een langere moer liggen maar die kan ik pas later monteren.
Terwijl ik met het schoonmaken van losse delen bezig was is het carter ontvet, uitgedeukt en geschuurd waarna het weer netjes in de lak is gezet. Eerst vullende primer en daarna chassislak.
De Marbella-cilinderkop is gecontroleerd op vlakheid en is hartstikke strak. De oude tuimelaaras past goed dus die zal ik na schoonmaken en herassemblage weer gewoon gebruiken. Ondertussen ben ik op zoek naar een leuke carburateur, iets in de orde van 32 of 34 mm.
We hebben voorlopig nog werk zat om het nieuwe blok netjes af te bouwen. Voorlopig zal er weinig aan de carrosserie gebeuren want helaas heeft onze plaatwerker zelf een schade-auto gekocht en is dus tot half januari onder de pannen.