Vandaag kwam dan eindelijk de zending van Abarth-Online binnen: een set ARP tapeinden met ringen en moeren en het carterventilatie-potje. Uiteraard ben ik meteen begonnen met het schoonmaken van alle ARP onderdelen. Volgens instructie moet dat in een bakje met zeepwater; schoonborstelen, afspoelen en goed droog maken. Eerder had ik de montagegaten in het blok al schoongemaakt met een serie M9 taps zodat ik zeker was dat er geen beïnvloeding van het aanhaalmoment zou zijn t.g.v. vervuilde schroefdraad. Uiteraard meteen de tapeinden gemonteerd en dan is het toch echt engine-porn!

850 arp set 850 arp schoonmaken 1 850 arp gemonteerd

Het carterventilatie-potje komt in de plaats van de mechanische benzinepomp (ik gebruik een elektrische pomp) en alleen maar omdat ik geen zin had om op deze plaats een afdekplaatje te monteren. Ik had geen 843cc huis, wel een van een 903cc motor. Ik moest wel een extra gat in het potje boren omdat het oorspronkelijke gat niet overeenkwam met de flens op het distributiehuis. Dit ziet er veel mooier uit. En gemonteerd ziet het er zelfs wel spannend uit.

850 breather 0 850 breather 1

Als laatste heb ik nog een kleine aanpassing aan de cilinderkop gedaan; een ontwikkeling van Hakan Leppens die mij ooit werd doorgegeven door Joop van den Einde. Daar waar in de cilinderkop de stoterstang van de inlaatklep van de 4e cilinder zit kan geen olie uit de bovenkant van de kop terugstromen naar de nokvolger. Door een klein stukje weg te frezen kan dat voortaan wel. Een karweitje van niets met goed resultaat.

850 cilinderkop gleuf 0

850 cilinderkop gleuf 2

Cookies? Doe ik niet aan.
Cookies? Doe ik niet aan.