Het ontstaan van de Fiat 850 begint al aan het einde van de jaren 50 van de vorige eeuw als het management van Fiat doorkrijgt dat er behoefte zal ontstaan aan een auto die wat groter is dan de Fiat 600 en wat kleiner dan de Fiat 1100. Dante Giacosa en zijn team krijgen de opdracht om deze opvolger te ontwerpen.

dante giacosa

   
Die was op dat moment druk bezig met de doorontwikkeling van de Fiat 500, 600, 1100, 1800 en 2100 maar vond toch tijd om na te denken over hoe de auto er uit kon gaan zien. Hij kende er de projectnummers 119 en 122 aan toe (later werden de projectnummers ook de type-namen: 124, 125 etc.).
Toen later het definitieve ontwerp duidelijk was kreeg het de modelnummer 100G (dit nummer werd ook het typenummer voor de motor).

Een paar belangrijke eigenschappen die voor het nieuwe model essentieel waren:

  • Goedkoop te bouwen zodat de verkoopprijs laag kon blijven. Belangrijk om de auto in heel Italië te kunnen verkopen want het zuiden was nog steeds armer dan het noorden.
  • Betrouwbaar en goedkoop in gebruik. Na uitgebreide testen bleek de 100G motor een betrouwbaar en zuinig ontwerp met lage onderhoudskosten.
  • Uitstekende rijeigenschappen:
    - Wendbaar, zodat de auto zowel in de krappe steden als op de kronkelende wegen van Italië gebruikt kon worden.
    - Goede wegligging en remmen
    - Makkelijk te gebruiken
  • Voldoen aan de smaak van de gemiddelde Italiaan.

 Een eerste idee was dit ontwerp; een uitvergrote versie van de Fiat 600:

850 1960

Gelukkig is hierop niet doorontwikkeld (onder andere omdat deze carrosserievorm een slechte aerodynamica had) maar werd de pontonvorm van de grotere Fiats als de 1100 als basis gebruikt.
850 1960 2a

Wat de technologie betreft, zou een ontwikkeling van de 600-motor worden gebruikt in dezelfde opstelling als dit model.
De motor werd vergroot van 60x56mm (633cc) naar 65x63.5mm (843cc). Hiervoor moest natuurlijk de afstand tussen de cilinders worden vergroot.
En zoals we nu weten, werd de draairichting ook omgekeerd naar linksom (CCW), hoogstwaarschijnlijk omdat er een grotere radiator nodig was, zoals in de Fiat 850 stiefzus, de Simca 1000.

Een beetje uitleg: voor de Simca 1000 werd een nieuwe, volledig gesynchroniseerde, versnellingsbak ontwikkeld, waarbij het differentieel naar rechts was geplaatst, zodat beide aandrijfassen even lang waren.
Dit alles vereiste dat de motor in dit model linksom moest draaien. Om ontwikkelingskosten te besparen, moest voor de 850 eenzelfde versnellingsbak gebruikt worden en dus werd een CCW-versie van de 600-motor ontworpen.


850 1960 techniek small
Als je op de afbeelding klikt krijg je een grotere versie te zien.

In deze versie is de neus van de Autobianchi Bianchina's en de achterkant van de Fiat 1800 opgenomen:
850 1960 3a

Dit begint al een beetje op een Simca 1000 te lijken, een ontwerp dat Fiat bij haar dochterbedrijf Simca inzette.
850 1960 6a

Het door het management goedgekeurde ontwerp zag er zo uit:
850 1960 approved
Dit zou de basis worden waarop verder gewerkt ging worden.

Ondertussen werd er al wel getest met deze "mule":
850 prototype

In 1961 werd besloten om de auto in tweedeurs carrosserie te bouwen (want goedkoper te bouwen) hoewel in 1962 de vierdeursversie toch weer van de plank werd gehaald:
850 1961

850 1962

De foto's komen uit "Dante Giacosa: Forty Years of Design with Fiat". Deze biografie kun je o.a. kopen op Ebay

Het testen ging gewoon door, al lijkt de carrosserie nog weinig op de Fiat 850 zoals we die nu kennen.
850 prototype 1

850 prototype 2

850 prototype 3

Ondertussen werd er in de bladen al druk gespeculeerd over wat Fiat aan het doen was.

850 prototype 920

Cookies? Doe ik niet aan.
Cookies? Doe ik niet aan.