Fiat liet de 850 Familiare door Bertone ombouwen tot een voertuig waarmee hooggeplaatste gasten konden worden vervoerd in de Mirafiori fabriek in Turijn
De 850T Visitors Bus was (waarschijnlijk) een ontwerp van Marcello Gandini. Er werden, afhankelijk van de bron, in 1974 of 1975 tussen de vijf en tien bezoekersbussen geproduceerd die allemaal identiek waren, in groen en blauw .
In een eerder artikel staat een historische foto van bouw van de carrosserieën bij Carrozzeria Saturn in Cavallermaggiore, een uur rijden ten zuiden van Turijn. Carrozzeria Saturn fungeerde blijkbaar als onderaannemer van Bertone. Saturn produceerde tot 1987 ook carrosserieën voor het Amerikaanse retromerk Stutz.
In september 2023 publiceerde AutoBild in Slowakije een artikel over een Fiat 850 Visitors Bus waarin Paus Johannes Paulus tijdens een bezoek aan de fabriek van Magneti Marelli werd rondgereden. De auto kwam via Nederland in het bezit van een Duitse verzamelaar. Tijdens de restauratie in Sassenheim tussen Den Haag en Amsterdam is de auto net als vroeger groen en blauw gespoten.
In 1983 bracht de Paus een bezoek aan Magneti Marelli, die onder meer ontstekingssystemen, bobines en dynamo's produceert.
De bezoekersbus van Bertone is op zichzelf al uiterst zeldzaam, het verhaal van de paus maakt dit exemplaar nog specialer. Hij is nog steeds aan boord – al was het maar als een kartonnen pop. Bron: Auto Bild.
De huidige eigenaar zegt dit er van: "Wat een bizarre auto, je weet niet waar de voorkant is en waar de achterkant is.
Dat trok echt mijn aandacht. Ik hou van auto's die niet op elke hoek staan. Het is niet spannend om te rijden, maar iedereen reageert er wel op.”
Zes deuren (de passagiersdeur gaat niet verder open), zes zitplaatsen. Alleen een aquarium biedt meer glas in zo’n kleine ruimte.
Het luxe interieur:
Bron: Auto Bild
Wat lijkt op een opening in het dashboardkastje, is de knop voor het ruitensproeiersysteem. Bron: Auto Bild
Zelden is er zo veel kunstleer in zo'n kleine auto verwerkt. Bron: Auto Bild
In de 850T was zelfs een airconditioning gemonteerd:
Bron: Auto Bild
De middenconsole met microfoon en het speciale ontwerp van de toerenteller:
Bron: Auto Bild
Om de Paus veilig te kunnen rondrijden werd op het dak een beugel gemonteerd die bij de restauratie weer verwijderd werd:
De fraaie Cromodora's:
Bron: Auto Bild
Ook de motorruimte is weer als nieuw:
Maar liefst 33 pk en 56 Nm achterin - ooit was dit genoeg voor een minibus. Bron: Auto Bild
Het hele verhaal kun je lezen als je een exemplaar van AutoBild te pakken kunt krijgen.