Veel bouwers van raceauto's in de Formula 850 waren "eenpitters" die hun projecten in hun vrije tijd ergens in een werkplaats of een schuurtje bouwden. Als ze dan in de middenmoot of lager eindigden kregen ze weinig aandacht en dat betekende meestal dat er weinig of geen artikelen over hen werden geschreven en dat er vaak nog minder foto's zijn.
Zoals je in het merkenoverzicht kunt zien zijn er 206 Formula 850 auto's gebouwd en van de meeste merken heb ik nog geen pagina kunnen maken.
Daarom wil ik hier die merken kort noemen en beschrijven aan de hand van teksten uit 850 Le Fuoriserie van Allessandro Sannia gemerkt met # en datgene wat ik toch op Internet heb kunnen vinden. Omdat er veel uitzoekwerk bij komt kijken is dit een artikel dat steeds wordt aangevuld.
Agosti (Rome)
Bouwde in Rome één auto, gebaseerd op een Patriarca Junior 500, met een 850 motor, Waarschijnlijk was de versnellingsbak die van een Fiat 500 zoals vaker gebeurde in de Formula 850. #
Alloni (Como)
Vincenzo Alloni was Abarth dealer aan de Via Enrico Cosenz in Como maar dat weerhield hem er niet van om ook aan andere merken te werken. Zo hield hij zich bezig met Alfa Romeo, BMW en Fiat. In de jaren 60 bouwde hij een Formula Monza om voor de Formula 850. Ook hielp hij andere teams met het prepareren van motoren.#
Arrigoni (Monza)
Arrigoni was gevestigd aan de Via Lecco in Monza waar hij na zijn vertrek bij BWA zijn Formula 850 bouwde met zijn monteur Michele. Hij presenteerde die auto op het kleine Competitie Salon in Turijn.
Het was natuurlijk te verwachten dat hij zijn auto zou baseren op een BWA waaraan hij zelf had meegewerkt: de 401. Hij veranderde er nogal wat aan: een ander front en ophangingsgeometrie werd licht gewijzigd. Ook de besturing werd aanzienlijk aangepast om het rijgedrag te verbeteren, vooral in scherpe bochten.
De stalen bodem, die voorheen was gemaakt van vastgeschroefd en geklonken aluminium, was nieuw en werd elektrisch gelast over de lengte en vormde zo één geheel met het buizenframe.
De 2 brandstoftanks werden in een dwarsbalk ter hoogte van de knieën van de piloot en achter de rugleuning geplaatst. De eerste vormde een verhoging die tevens dienst deed als beensteun. Beide tanks communiceerden met elkaar. Op de foto zie je de rijpositie waar een "klassieke" stoel ontbreekt, maar er is een soort "gewatteerde kuip" die, naast een constructieve vereenvoudiging, het frame en de structuur meer stijfheid gaf.
De dwarsbalken waren ook nieuw om meer sterkte en stijfheid te verkrijgen. De voorste werd verplaatst en de flexibiliteit ervan kon worden aangepast, zoals al het geval was voor het achterste deel. Arrigoni monteerde ook instelbare schokdempers en nieuwe, flexibelere veren. De voorste remschijven werden vergroot naar een diameter van 215 mm, terwijl de radiateur die voorheen 180 mm was groter werd. De koelleidingen liepen buiten de carrosserie.De motor, ontwikkeld door Alloni uit Como, bereikte een maximaal vermogen van 65 pk.
Atecar (Rome)
Bruno Carotenuto bouwde twee auto's om deel te nemen aan de Formula 850. Zijn ontwerp was afgeleid van een De Sanctis waarbij de carrosserie en de voorwielophanging werden aangepast. Specificaties: Fiat 850-motor, Colotti-versnellingsbak, Girling-remmen en originele De Sanctis-instrumenten.
Autoracing (Campagnano)
Over Autoracing is heel erg weinig te vinden. Het bedrijf was eigendom van Christiano Del Balzo en was gevestigd dicht bij het circuit van Vallelunga. Hij richtte zich vooral op het tunen van motoren en fijnafstelling van de ophanging. Hij overleed in november 2017.
Birel
Birel werd in 1959 opgericht door Umberto Sala, een autohandelaar die in zowel auto’s als motoren racete. Hij begon met de bouw van karts, een tak van sport waarin het bedrijf vandaag de dag nog steeds een van de wereldleiders is.
In 1967 werd geprobeerd om over te stappen naar de autosport, waarbij eerst een Formule 3 monoposto en vervolgens een Formule 850 werd gecreëerd.
Deze had een stalen buizenframe en een kunststof carrosserie, die werd fijngeslepen in de windtunnel van Moto Guzzi.
Van de Formula 850 bouwde Birel slechts één exemplaar maar die auto is gelukkig wel bewaard gebleven en neemt nog deel aan de huidige Formula 850.
Brunetti
Begin jaren zeventig werkte Giancarlo Brunetti aan motoren voor Formule 850-auto's. Zijn werk bestond uit het lichter maken van de bewegende delen, het aanpassen van de uitlaat en het smeersysteem; voor de distributie werden De Sanctis-nokkenassen gebruikt.