Iedereen met een interesse in de Fiat 850T weet dat Seat nooit een 850T gebouwd heeft. Of toch?

Seat bouwde blijkbaar één protoype van de 850T en noemde die "Kombi". Die 850T Kombi is een van de minst bekende modellen in de geschiedenis van Seat; er bestaat nauwelijks informatie over. In feite was er tot recent slechts één foto bekend, en de auto verscheen ook kort in een videofilm.

Seat 850T Kombi in 1969

DE SEAT 850T KOMBI

Het idee was om net als Fiat al in Italië had gedaan met de 850T een bestelwagenvariant van de ‘acht en een half’ te maken als opvolger van de 600T en gezien de mogelijkheden van zo'n model is het niet verrassend dat Seat erover dacht om een Seat 850T minivan te maken.
Dit nieuwe model moest in 1969 op de markt komen maar buiten dit prototype is er nooit meer iets van vernomen. Het enige exemplaar bekend is vergelijkbaar met de Fiat 850 Familiare, met horizontale grille en dubbele koplampen. Het is dus de versie met zeven zitplaatsen en niet de bestelwagen zoals de 850T.

Het is misschien wel logisch dat Seat niet op zoek was naar een bestelwagen omdat dit een segment was dat Seat nooit eerder zelf had bediend; deze modellen werden door andere fabrikanten (bijvoorbeeld Siata) op de markt gebracht.

Het prototype van de SEAT 850T Kombi was identiek aan zijn Italiaanse tegenhanger, inclusief de met 5 centimeter verlengde wielbasis. De auto had de velgen van de Seat 600 en het is dus mogelijk dat hij gebaseerd was op 850N wat zou betekenen dat de motor een 843 cm3 was met 37 pk. Op de kentekenhouder zien we het “SEAT” staan en dat laat duidelijk zien dat het om een model van dit Spaanse merk gaat.

Begin 2024 kwamen twee niet eerder gepubliceerde foto's tevoorschijn van de Seat 850T Kombi die waarschijnlijk zijn gemaakt tijdens de presentatie van het model in 1969. Op de foto zien we ook de zangeres Masiel, die ook betrokken was bij de presentatie van de Seat 850 Especial.

Seat 850T Kombi in 1969

Seat 850T Kombi in 1969

WAT IS ER MET HET PROTOTYPE GEBEURD?

De Seat 850T Kombi werd nooit geproduceerd en het bleef bij slechts één prototype. Over het exemplaar op de foto's is weinig of niets bekend; de auto werd nooit meer tentoongesteld zodat we het spoor volledig kwijt zijn.
Omdat de productie van een dergelijke prototype erg gecompliceerd is en er geen bewijs is dat het door een externe carrosseriebouwer als Siata is gebouwd, denk ik dat het een Fiat-model was dat is omgedoopt tot Seat.

Op deze manier kon Seat kijken hoe de 850T Kombi ontvangen zou worden zonder grote financiële investeringen te doen. Dat zou de verdwijning van het prototype verklaren, want als de auto zou zijn teruggestuurd naar Italië zou die met Fiat-emblemen daar normaal kunnen worden verkocht.

De foto's in dit artikel zijn zelden eerder gepubliceerd en zijn gevonden bij "SEAT Historicos". Details over deze auto vond ik op "La Escuderia"

Cookies? Doe ik niet aan.
Cookies? Doe ik niet aan.