Een aantal Fiat 850's werd uitgevoerd met een gelijkstroomdynamo. Voldoende voor de basisuitvoering maar als je zwaardere gebruikers (denk bijvoorbeeld aan dubbele koplampen) gaat monteren zijn die al snel niet meer genoeg. Daarom kiest een aantal eigenaren van 850's (ook ik) er voor om een wisselstroomdynamo te monteren.
Hoe je je 850 van een wisselstroomdynamo kunt voorzien leg ik uit in dit artikel.
Passende originele dynamo's zijn wel te vinden, al zul je daar meestal een revisie op moeten loslaten. Daar schreef ik al eens eerder een artikel over.
De componenten van een dynamo werken samen om elektrische energie te produceren, waarbij de spanningsregelaar de uitgangsspanning regelt door de stroom naar de rotor aan te passen. Wisselstroomdynamo's zijn zowel met als zonder spanningsregelaar geleverd, afhankelijk van het merk.
Het doel van spanningsregeling in een dynamo is om een constante uitgangsspanning te behouden, ongeacht veranderingen in het motortoerental of de elektrische belasting. Dit is belangrijk omdat de elektrische systemen in een voertuig een specifieke spanning nodig hebben om correct te werken. Zonder de juiste spanningsregeling kunnen de elektrische componenten beschadigd raken of niet correct functioneren.
Voor het geval je niet bekend bent met het concept van dynamo-spanningsregeling eerst een uitleg over hoe zo'n dynamo werkt.
Componenten van een dynamo
Een dynamo bestaat uit verschillende componenten die samenwerken om elektrische energie te produceren. Deze componenten omvatten de rotor, stator, diodebrug en spanningsregelaar.
- De rotor is een roterend magnetisch veld dat een wisselspanning produceert in de statorwikkelingen.
- De stator is een stationaire set wikkelingen die de wisselspanning omzet in gelijkspanning door middel van een diodebrug.
- De spanningsregelaar is verantwoordelijk voor het regelen van de uitgangsspanning door de stroom naar de rotor aan te passen.
De spanningsregelaar bewaakt de uitgangsspanning en past de stroom naar de rotor aan om een stabiele uitgangsspanning te behouden.
De regelaar bereikt dit door de veldstroom te regelen, die op zijn beurt de uitgangsspanning regelt.
Samengevat is spanningsregeling een cruciaal onderdeel van een dynamo, dat ervoor zorgt dat de elektrische systemen in een voertuig een stabiele spanning ontvangen.
Hoe spanningsregeling werkt
De spanningsregelaar van de dynamo is dus verantwoordelijk voor het handhaven van een correcte spanningsuitgang van de dynamo.
De spanningsregelaar detecteert de spanningsuitgang van de dynamo en controleert deze met regelmatige tussenpozen. Dit gebeurt meestal met een kleine draad die is aangesloten op de uitgangsaansluiting van de dynamo. De spanningsregelaar vergelijkt vervolgens de gemeten spanning met een referentiespanning, die meestal is ingesteld op ongeveer 14 volt.
Als de gemeten spanning hoger of lager is dan de referentiespanning, past de spanningsregelaar de veldstroom naar de dynamo aan. Dit gebeurt door de hoeveelheid stroom te regelen die door de rotor van de dynamo stroomt, die op zijn beurt de uitgangsspanning regelt.
De spanningsregelaar blijft de veldstroom aanpassen totdat de gemeten spanning overeenkomt met de referentiespanning. Om ervoor te zorgen dat de spanningsregeling nauwkeurig is, voert de spanningsregelaar ook foutdetectie en -correctie uit. Det omvat het bewaken van de spanningsuitgang en het maken van kleine aanpassingen aan de veldstroom indien nodig om een consistente spanningsuitgang te behouden.
Over het algemeen is het spanningsregelingsproces van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat de elektrische systemen van de auto goed functioneren.
Soorten spanningsregelaars
- Mechanische spanningsregelaars
Deze worden gebruikt in oudere voertuigen en werden meestal op de dynamo gemonteerd.
Deze regelaars gebruiken een set contactpunten en een veerbelaste arm om de spanningsuitgang van de dynamo te regelen.
Als de uitgangsspanning toeneemt, beweegt de arm en opent de contactpunten, wat de spanningsuitgang vermindert.
Omgekeerd, wanneer de uitgangsspanning afneemt, beweegt de arm in de tegenovergestelde richting en sluit de contactpunten, waardoor de uitgangsspanning toeneemt.
Mechanische spanningsregelaars zijn eenvoudig en betrouwbaar, maar ze zijn niet erg nauwkeurig en kunnen na verloop van tijd verslijten. - Elektronische spanningsregelaars
Deze gebruiken solid-state componenten, zoals transistoren en diodes, om de spanningsafgifte van de dynamo te regelen.
Elektronische spanningsregelaars zijn nauwkeuriger dan mechanische regelaars en kunnen een betere controle over het laadsysteem bieden.
Ze zijn ook duurzamer en hebben een langere levensduur dan mechanische regelaars.
Samenvattend: Mechanische regelaars zijn eenvoudig en betrouwbaar, maar niet erg nauwkeurig. Elektronische regelaars zijn nauwkeuriger en duurzamer, maar complexer.
Om de wisselstroomdynamo goed te kunnen installeren gebruiken we het volgende schema; voor je met het installatieproces begint, is het essentieel om de bedradingsschema's te begrijpen. Het bedradingsschema is een visuele weergave van het elektrische circuit en laat zien hoe de componenten zijn aangesloten.
Het helpt om de draden en hun functies te identificeren, waardoor de installatie eenvoudiger en nauwkeuriger wordt. De kleuren in dit schema komen overeen met de kleuren in een Fiat 850.
Om alles goed te laten werken heb je, zoals je in het schema kunt zien, twee relais nodig: één voor het laadstroomcontrolelampje (C) en één voor de regeling van de veldstroom (F).
In dit schema hebben de letters de volgende betekenis:
A. | Accu |
B. | Zekeringkast |
C. | Relais voor laadstroomindicatie 4228647 |
D. | Toerenteller |
E. | Laadstroomcontrolelamp |
F. | Relais Veldstroom 4124362 |
G. | Spanningsregelaar 4074763 - 4095889 - 4095898 - 4191122 - 4202969 - 4296100 - 4474566 - 5011933 |
H. | Startmotor |
I. | Wisselstroomdynamo 4181511 |
J. | Zekering |
Controleer altijd de aansluitingen en zorg ervoor dat alles goed vastzit voor je de motor start en zorg dat de V-snaren de juiste spanning hebben!