Laatste nieuws
- Fiat 850 Abarth OT 2000 Coupé
- Abarth folders op Catawiki, ook van Fiat 850
- Mooie Fiat garage met een Fiat 850
- Michelotti Coupé op basis van een Fiat 850
- Met de genen van de Fiat 850: de Abarth 1300 Scorpione.
- Fiat 850 in Napels (veel!)
- Fiat 850 in de kast
- Introductie van de Fiat 850 in Turijn 1964
- Team Fusina is terug; in een Bertone 850 Racer Team
- Een Fiat 850T voor de Paus
Technische tips
Ooit stond ergens op het internet een doorvoerschema voor kabels en leidingen vanuit de tunnel naar de motorruimte van de Fiat 850. Omdat ik dat niet eerder gezien had meteen gedownload, voor later. En ineens kwam op Facebook de vraag voorbij welke kabel/leiding door welk gat moest. De site waar ik de afbeelding vanaf had gehaald bestond blijkbaar niet meer dus iemand had een probleem.
Omdat de oorspronkelijke afbeelding niet heel scherp was heb ik een nieuwe versie gemaakt en die staat voortaan op deze site:
ARP draadeinden zijn een manier om te voorkomen dat je, iedere keer dat je cilinderkop moet worden gedemonteerd, nieuwe kopbouten moet plaatsen. Het is ook een redelijk dure oplossing. Maar zeker als je een los inlaatspruitstuk monteert de enige veilige manier om aan langere bouten/draadeinden te komen. Een alternatief is natuurlijk om blok en kop op te boren van 9mm naar 10mm en dikkere kopbouten te gebruiken. Maar ook dit kost geld.
ARP draadeinden herken je aan een imbus gat in de kop. Het andere einde is vlak en heeft een meestal opgeperste rand aan het einde van de draadgang aan die kant.
Voor het gebruik van ARP draadeinden voor de cilinderkop gelden extra montagevoorschriften:
- Zo moet er ARP Thread Sealer worden gebruikt in de draadgangen in het blok. Dit om het omhoogkruipen van koelvloeistof bij een warme, niet draaiende motor te voorkomen. Ik schreef er al eerder een artikel over (met dank aan Paul Vanderheijden).
- Om deze pasta goed te laten werken is het zeer aan te raden om de draadgangen goed schoon te maken met een M9x1.25 tap. Als je de tap er met de hand in en uit kunt draaien is de schroefdraad schoon genoeg.
Daarna met een ronde borstel en remvloeistof de laatste beetjes olie/vet er uit poetsen en de draadgangen droogblazen, liefst met perslucht. - Vervolgens moeten de draadeinden goed worden schoongeborsteld in een warm badje met veel zeep, afspoelen met water en droogwrijven.
- Smeer nu de onderste draadhelft in met Thread Sealer (of een alternatief, bijvoorbeeld LOCTITE 242 Blue Threadlocker). Dit moet een dunne laag worden.
Tip: doe dit met twee tapeinden en draai de ingesmeerde delen tegen elkaar zodat de draad dun gevuld wordt. - Draai de tapeinden handvast in het blok en gebruik een imbussleutel om ze iets vaster te draaien.
- Verwijder resten Thread Sealer van de tapeinden en het blok.
- Reinig blok en kop met remmenreiniger of iets dergelijks (geen wasbenzine of thinner), en plaats de koppakking.
Raak geen van de oppervlakken meer aan en plaats de cilinderkop. - Smeer de ringen aan beide kanten in met de ARP Thread Lubricant en schuif ze over de tapeinden.
- Monteer de moeren eerst handvast en vervolgens in 3 stappen tot het benodigde aanhaalmoment.
Voor een 9mm tapeind van de hoogste kwaliteit (ARP-3, mijn benaming) is dat 65Nm. De stappen zijn dus bijvoorbeeld 20Nm, 42 Nm en 65Nm.
Dit is iets lager dan de 69Nm die geldt voor een A112 motor. LET OP: ARP levert moeren met een Torx kop. Voor deze moeren heb ik een 7/16" dop gebruikt:
Zie de grafiek die ik maakte met gegevens van de installatiehandleidingen van ARP - Done:
Het verschil dat rijst maakt! Je zult wel denken dat ik raaskal maar omdat de spaarpot even wat minder gevuld is het ik de rijstpot gebruikt om mijn expansietankje van binnen schoon te maken. Gekozen voor rijst en spliterwten omdat deze wel ruwe kantjes hebben maar zachter zijn dan het plastic van het tankje. We begonnen zo:
De rijst voor en na het schudden:
Tankje na het schudden en schoonmaken buitenkant:
Nu nog even in de groene zeep en dan is dit tankje voorlopig zeer bruikbaar.
En de rijst? Die kan weg.