Wat is er nieuw?
- De Fiat 850's van Vignale (update 3)
- Pakkingen printen voor de Fiat 850 (en andere modellen)
- Druklager van de Fiat 133 vervangen
- Elektrische benzinepomp voor de Fiat 850
- Fiat 850 Spider, maar dan anders
- Feest! De introductie van de Fiat 850 in Rimini
- De Fiat 133 in Finland
- Nieuwe content op deze site: de Seat 133
- De Fiat 850 Monza van Francis Lombardi (update)
- De A112 motor in een Fiat 850: Een podcast gemaakt met Artificial Intelligence
Fiat 850 in de bladen
In 1971 werd met een Fiat 850 een tocht ondernomen van Como via de oase van Ghardaia in Algerije, Timimoun, Tanger en terug via de straat van Gibraltar. Op de terugweg werd ook nog even de Pico Veleta in de Sierra Nevada beklommen. 3367 meter omhoog en omlaag.
Omdat we toen nog geen GoPro's of smartphones hadden werd de reportage gemaakt met 8mm film en ook die heb ik beschikbaar. De beeldkwaliteit is helaas matig.
De route die gereden werd was ruim 5500km:
Dankzij de Facebookpagina van SEAT 850, zijn er deze foto's:
En voor de daktent vond ik daar deze foto:
Glamping op een Fiat 850 !!
Op 20 oktober 1968 werd "The Desperate Diplomat", een episode van de serie "The Saint" uitgezonden. Roger Moore in de hoofdrol, Ik liep er tegenaan toen ik een verkeerde zender koos op televisie. Over toeval gesproken!
De Saint was als serie een niemendalletje naar de huidige standaarden maar niet naar de standaarden van de gemiddelde Fiat 850 liefhebber want er komt een Fiat 850 Coupé (eerste serie) in voor. Rechtsgestuurd maar met Zwitserse kentekenplaten. Ik zei het al: het script was een niemendalletje.
Op YouTube was de de aflevering zo gevonden en gedownload. Ik heb er wel de overtollige verhaallijnen maar tussenuit gehaald zodat we ons kunnen concentreren op de beste bijrol: De Fiat 850 Coupé.
De bewerkte film zie je als je op de foto klikt.
Toen Bertone de oerversie van de Lancia Stratos had gepresenteerd moest er natuurlijk mee gereden worden. Quattroruote was er bij en maakte ook foto's waar een Fiat 850 Special langszij de Stratos kwam. En dan kun je echt zien hoe laag zo'n Stratos is:
Ik heb een foto met deze Stratos op mijn Fiat 124 Coupé site staan. Zelfde sessie natuurlijk, maar iets later gefotografeerd.
Zelfs de Fiat truck en de Opel Commodore staan er op.
In de Franse "Kuifje" (TinTin) werd aandacht besteed aan de Fiat 850. Zo te zien hadden ze een echte blijde rijder te pakken!
De titel was: De Fiat 850 speelt zijn rol"
Het hele artikel zie je hier (helaas geen grotere versie):
Quattroruote is voor mij een echte schatkist als het op gegevens en foto's voor mijn Fiats aankomt. Alle artikelen, foto's en advertenties van de Fiat 850 modellen en de Fiat 124 Coupé's en Specials heb ik er uit verwijderd en gescand. Die zijn meestal al op deze site geplaatst. Maar soms zaten er prachtige uitklapplaten (foto's of tekeningen) in en die scan je niet zomaar. Maar met de app "Fotoscan" kun je die platen wel goed "scannen". De eerste resultaten zie je hier:
Wil je ze wat groter zien? Een klik op de foto helpt je verder.
Bij Autovisie hadden ze in 1968 een Fiat 850 Sport Coupé te gast voor een roadtest. Leonard Lang, de importeur, regelde voor de dealers een overdruk van de test om weg te geven.
Hier is hij dus.
Bij Quattroruote van december 1968 zat een bijvoegsel voor de jeugd, "Quattroruote Junior", gesponsored door Fiat.
De jeugd, dat zijn de automobilisten van de toekomst dachten ze toen. Dat die later heel vaak zouden kiezen voor geïmporteerde merken had Fiat toen nog niet in de gaten. Maar in dit bijvoegsel werden alle modellen gepresenteerd, er stond een pagina in over Fiat-vliegtuigen en er zat een Kerstspel bij. Een beetje ganzenborden over Fiat-modellen.
Thema van het bijvoegsel was "I modelli Fiat sono molti, perché sono molti gli automobilisti", ofwel: Er zijn zoveel Fiat-modellen omdat er zoveel verschillende automobilisten bestaan. Ook dat blijkt tegenwoordig niet meer van toepassing bij Fiat.
Er stond een mooi rijtje auto's in dat ik graag wil laten zien, vooral omdat er ook een 850 tussen staat:
Het jaarboek van Automobil Revue wordt ieder jaar ter gelegenheid van de salon in Genève uitgegeven en ik heb de serie vanaf eind jaren 50 van de vorige eeuw compleet tot een paar jaar geleden.
Van alle automodellen die ieder jaar wereldwijd geproduceerd worden staan de belangrijkste gegevens er in. De jaargang die mij het meest interesseert is natuurlijk die van 1964, het jaar van de introductie van de Fiat 850. Dat viel een beetje tegen want Fiat introduceerde de 850 pas NA de salon van Genève en er waren dus nog geen gegevens bekend. Gelukkig stond er wel al een klein verhaaltje over de 850 in:
In 1965 pakte Automobil Revue wel flink uit: meteen op de cover was een 850 te zien al was de Renault 16 in dat jaar een grotere primeur.
Verder werd er aandacht besteed aan de carrosserie, de techniek en stonden er veel technische specificaties in:
Een klein overzicht van achterkanten van auto's met de motor achterin. Wanneer zag je voor het laatst een Corvair of een Dauphine??
Een modern concept!
En de technische gegevens.