Wat is er nieuw?
- Kleuren van de Fiat 850 Coupé en Spider (update)
- Nog wat Fiat 850's ten onder (nog meer deuken)
- Die ene Fiat 850 van Giunsella (update met meer informatie en foto's)
- Die ene Fiat 850 van Giunsella (update)
- Meer over het Abarth OT dashboard voor de Fiat 850
- Nieuwe zekeringkast voor de Fiat 850
- Dit moest ook nog.... Revisie van de Fiat 850 startmotor
- Pakkingen voor de Fiat 850
- Nog een Neckar Adria gevonden (nieuwe foto)
- Pirelli Cinturato banden voor de Fiat 850
Projecten tussendoor
De originele zekeringkast in de 850 beviel me niet: te rommelig en ook de "torpedo"-zekeringen vond ik niet van deze tijd. Dus ben ik gaan nadenken over een verbeterde versie. Op Internet zijn heel veel opties beschikbaar en ik koos voor deze:
Die wijkt natuurlijk af van wat Fiat ooit verzon. In de Fiat zekeringkast zijn van de 8 zekeringhouders er een aantal inwendig doorverbonden (zie pijltjes). Ook heeft het origineel steeds twee uitgangen per houder. Wat je op Internet vindt heeft dat niet dus je moet zelf de aanpassingen doen.
De oude:
Dit is de achterkant van de gebruikte zekeringskast, een met 10 houders uit een 124 Coupé. Hier zit een extra aansluiting in voor de elektrische brandstofpomp. Die "groep" vervalt en wordt vervangen door een losse zekering.
Twee uitgangen per zekering gerealiseerd met piggyback-connectoren en de interne verbinding tussen de zekeringhouders met haakse connectoren.
Ik heb er meteen voor gezorgd dat alle zekeringen weer (ongeveer) volgens standaard zijn vervangen: 1 van 15 (in plaats van 16A) en 7 van 7.5 Ampere (in plaats van 8A)
Deze kast heeft bijna dezelfde afmetingen als de originele en kan daarom makkelijk worden ingebouwd.
Grillen! Da's normaal iets voor de zomer. Vuur, veel vleesch en hopen sauzen. Maar nu is het iets anders want ik heb besloten dat ik een Abarth OT grille op de auto wil. Heel internet zocht ik af om voor normaal geld een (replica) grille te vinden maar die dingen die aangeboden werden gingen mijn budget ver te boven.
Nu zit er in Breda een bedrijf dat kan waterjetten dus daar maar eens langs gegaan, met een tekening met de juiste maten. Ze vonden het een leuk idee en gingen wat voor me maken. Een paar weken later werd ik gebeld want m'n grille is eindelijk klaar! En met het resultaat ben ik erg tevreden.
Nou was dat ding zo plat als een dubbeltje en het front van een 850 is licht gebogen. Om de juiste vorm te krijgen heb ik een eigen variant op het Engelse wiel bedacht en een centreerpen voor een koppelingsplaat gebruikt om de vorm er in te rollen. Duwen en rollen, passen, duwen en rollen en weer passen. Om met drs. P. te spreken: heen en weer, heen en weer (tot je er het heen en weer van krijgt).
Zowel het front als de grille zijn schoongemaakt met Acrysol (net als de frontplaat) en toen kon de dubbelzijdige tape er op. Plakt als een dolle en het resultaat mag er zijn.
Uiteraard moest het Abarth-binnenpaneel nog gemonteerd worden. Dat zou pas veel later gebeuren.
Daarvoor moest ik iemand vinden die dit deel kon namaken maar iedereen die ik benaderde had geen interesse of was te duur. Uiteindelijk besloten om een sticker met tekst te laten maken en dat kan bij iedere car-wrapper. Om duidelijk te maken dat ik niet de illusie heb dat dit origineel moet lijken heb ik de tekst zo gemaakt dat die bij de ware OT's nergens voorkomt.
Makkelijk beginnen:
Nauwkeurig werken en dan:
Klaar!
Een tijdje geleden was ik op de beurs "Fiera auto e moto d'epoca" in Padua en dat is altijd genieten. Mooie auto's, zeldzame onderdelen en, dankzij het overschot aan Italiaanse autoliefhebbers, altijd heel sfeervol.
Op de stand van Exotic+Raceparts / Scuderia Topolino kwam ik dit fraaie stuk motortechniek tegen, een blok (waarschijnlijk A112 Abarth) met een PBS-kop er op. Gezien de prijs van zo'n cilinderkop en de bijbehorende carburateurs is dat voor mij een no-go modificatie maar toch leuk om te bekijken (en een beetje te kwijlen.....)
Het blok met de gemonteerde delen geeft me in ieder geval wel een voorbeeld van hoe ik mijn eigen motor wil gaan bouwen.
De laatste tijd wordt regelmatig gevraagd om dakbekleding voor Fiat 850's, zowel op Facebook als op het forum hier. Meestal gaat het dan om het oppimpen van de 850 Berlina die een vrij eenvoudige plaat dempingsmateriaal tegen het dak geplakt had. De intentie is om er dan een echte hemelbekleding in te zetten, zoals in de Fiat 850 Special. Lijkt eenvoudig maar het vergt toch echt een donorauto als je het mooi en goed wilt doen. Ik had ook zo'n goedkope plaat boven mijn hoofd maar ook het geluk dat ik in Noord Holland een 850 Special als donorauto vond. Alle hardware zat er bij en de rails kon ik losboren uit het dak.
Hier heeft mijn plaatchirurg net de dakplaat losgeboord van het frame. De rails worden daarna voorzichtig losgemaakt en geprepareerd om ze terug te lassen in de Berlina. Maar daar zat toen nog geen dakplaat op dus we konden overal goed bij.
De losse rails. Hebben nog wel wat TLC nodig voor ze terugmogen.
Je hebt voor het hele project de volgende zaken nodig:
- Een hemelbekleding of een mal om er een te maken. De kans dat je een nieuwe vindt is erg klein en voor een gebruikte moet je een 850 Special demonteren.
- Om alles te kunnen monteren de losgeboorde rails (4178470 en 4178471 of 4161554 en 4161555, nieuw niet te vinden), deze zitten boven de "B"-stijl gelast. Die zie je hier op tekening:
- De 3 stalen beugels die van links naar rechts door de tunnels van de hemelbekleding lopen en in deze rails klikken.
Ze staan niet in het onderdelenboek van de 850 Special. Dus ook geen nummers bekend. - Vervolgens de 4 afdekplaten voor de "A"- en de "C"-stijl:
Die zijn standaard bekleed met beige vinyl dus als je een beige hemel hebt/maakt ben je klaar. Ik heb een zwarte hemelbekleding dus ik had extra werk.
Wat foto's van de rest van het werk:
Alles gemonteerd maar moest nog worden nagespannen om het mooi te krijgen.
In alle redelijkheid is het geen klus die je zomaar even doet. Vooral het vinden van een donorauto met een intacte bekleding, het verwijderen en teruglassen van de rails en het maken van een bekleding zelf kon ik alleen maar met geluk, een goede plaatwerker en de hulp van mijn vrouw en mijn zoon Yorn.
Lang geleden meldde ik dat ik twee Cobra Cups had overgenomen, leuke stoeltjes maar helaas zonder frame. Allerlei ander werk aan andere projecten ging voor maar eindelijk heb ik nu de stap gemaakt om de stoelen inbouwklaar te maken. Dat hield in dat ik frames moest maken want ik kon niets vinden waar ik blij van werd. Mijn eisen: passen zonder aanpassingen (zowel in de auto als onder de stoel) en niet te duur.
Uiteindelijk toch maar besloten om zelf de frames te bouwen. Resultaat van frame 2.0 (1.0 vergeten we maar):
Met de stoel erop ziet het er zo uit:
En zo zitten we voortaan in de Fiat 850!
Niet alleen de hemelbekleding van de Fiat 850 heeft ons de laatste weken bezig gehouden, ook het afwerken van de motorruimte en de onderkant hebben veel tijd gekost. Een urenvretertje was de afdekplaat van de tunnel. Dit is een paneel van rubber aan de achterkant van de tunnel waardoor stangen, kabels en leidingen van voor naar achter lopen. Dat paneel was nogal matig en om in ieder geval de kans op lekkage zo klein mogelijk te maken is daar een stuk rubber achter geplakt (waar een oude binnenband al niet goed voor is):
Toen was het nog een heel gepuzzel om het juiste ding door het juiste gat te krijgen maar uiteindelijk alles op zijn plaats gekregen. Koppeling afgesteld, gas- en chokekabel idem.
Na lang uitstel is dan eindelijk deze week de nieuwe hemel gemonteerd. Ter herinnering: het dak van de onze Fiat 850 was een berglandschap en uitdeuken geen optie. Dat van de Special die we in Noord Holland kochten was gaaf dus dat dat hebben we lang geleden getransplanteerd, inclusief de goten die nodig waren voor de montage van een hemel.
We hadden alles, ook de bekleding, al zag die er niet uit. Deze dus uit elkaar gehaald en bekledingsstof gekocht. Daarna langdurig mijn vrouw lief aangekeken en sinds een paar weken zijn we in het bezit van een nette lap hemel. Wel in zwart omdat we dat mooier vonden in combinatie met de lichtblauwe kleur. Toen nog monteren en ook dat was nogal een avontuur. Een beetje uitleg:
Het eerste ontwerp had wel "tunnels" van skai voor de beugels maar die waren te stug waardoor we erg veel rimpels in de hemel overhielden die niet strak te spannen waren. Tweede ontwerp kreeg daarom tunnels van stof: soepel en veel makkelijker te maken.
De hemel werd gemonteerd door eerst de 6 beugels te plaatsen. Daarna werd met nieuwe klemmen (leve Padua) de bekleding in grote lijnen opgespannen en na een weekje "wennen" om de kreukels er uit te krijgen hebben we deze week besteed aan het definitief spannen en plakken waarna de zijruiten er in konden worden geplaatst. Een 850 Special heeft bij de voorste en achterste raamstijlen plaatjes met skai. Uiteraard hebben we deze ook aangepast aan de nieuwe kleur:
Dit is dan het resultaat:
Om de hemel netjes gespannen te krijgen zijn klemmen en lijm nodig. Voor de gebogen lijnen wordt er veel ingeknipt:
En dan de ruiten er in met de oude truc: groene zeep, een draad en veel slaan (op de ruit dus)
Het resultaat met zijruit:
Uit oude voorraad nog wat nieuwe handgrepen er in geschroefd, omdat het kan:
Voor belangstellenden: ik heb er nog een paar...
De wielstand van de voorwielen van de Fiat 850 beviel me na het monteren van de verlagingsblokken helemaal niet. Negatief camber zorgde voor een negatief gevoel. Dat, gecombineerd met het feit dat de verlaging effectief maar net een centimeter was, deed me besluiten dat te corrigeren. Vanochtend vroeg begonnen want er stond nog meer op de to-do lijst. Voor de zoveelste keer de schokbrekers en de triangels los en de blokken er tussen uit. Ik was blij met het resultaat.Een fatsoenlijk camber en ook het toespoor heb ik meteen aangepakt. Zoals verwacht is de verlaging niet verbeterd maar daar kan ik voorlopig mee leven. Na wat rijden zal hij zeker nog wat lager worden.
Toen de wielen er af lagen had ik ook ruimte om de bekabeling van de richtingaanwijzers af te maken. Was zo'n klein dingetje in de categorie "doe ik nog wel effe" maar dat gebeurt dus nooit. En van Gertjoe kocht ik ook nog een brandnieuwe spanningregelaar. Kan ik dat ook goed afwerken.
Hoppa, weer een beetje vooruitgang. Het valt me fors tegen hoe lang die laatste details duren. De hemelbekleding blijft een uitdaging en ook de afwerking van de kabelboom heb ik lang uitgesteld. We waren al een paar keer aan de elektra bezig geweest maar zijn nu zo ver dat alles van voor naar achter via de zekeringkast is doorgemeten. Accu staat er in maar is nog niet aangesloten. Eerst zekerheid dat er niets gaat roken...... Project voor vandaag was het optuigen en uitmeten van het stukje kabelboom dat er voor moet gaan zorgen dat mijn dashboard met 124 Coupe klokken ook gaat werken.
Alles netjes verpakt met speciaal tape en via 3 (!) schema's uitgewerkt zodat ik de stekkertjes van het dashboard zonder moeite in de stekkerblokken van de Fiat 850 kan prikken.
Moet nog wel het relais voor de laadstroomlamp een plaatsje geven en een andere oliedrukzender scoren. Waarschijnlijk ligt die gewoon ergens in een doos in mijn opslag maar waar.....
Een item dat volgens mij iedereen met een getunede Fiat 850 graag zou willen inbouwen is een Abarth OT dashboard. Vroeger kon je die als accessoire kopen en tegenwoordig komt er soms, heel soms, een origineel dashboard te koop, al gaan de prijzen dan wel door het dak.
Op de beurs "Auto e Moto d'epoca" in Padua vond ik in 2015 een replica van een Abarth OT dashboard. Duur maar wel de moeite van het onderhandelen waard. Inclusief alle instrumenten kon ik de vraagprijs wel betalen maar het nadeel was dat ik het dan pas na afloop van de beurs mee naar huis kon nemen. Die koop kon dus niet doorgaan.
Na wat navragen bleek de verkoper ook nog een los dashboard te hebben, zonder instrumenten. Het bestond uit een behuizing en een paneel voor de meters. Dat ging dus mee naar huis want ik wist dat ik nog een compleet set klokken van een Fiat 124 Coupé had liggen. En die passen. Om ze in te kunnen bouwen moest ik wel zelf alles bekabelen en aansluiten op de kabelboom van de 850.
Als ik toen had geweten in wat voor avontuur ik me had gestort dan had ik misschien beter weg kunnen lopen zonder het dashboard te kopen. Maar nu, na 9 jaar, heb ik eindelijk de eindstreep bijna bereikt. Het doel was deze opstelling:
De stappen die ik doorlopen heb laten zien dat het niet makkelijk was maar zijn zeker de moeite waard geweest.
Voor alle klokken konden worden ingebouwd en bekabeld moest ik een dashboardbekleding uit voorraad voorbereiden om de originele te vervangen.
Eerst de contouren van het nieuwe dashboard overgenomen op tape en daarna zagen in de bekleding.
Toen het nieuwe huis gemonteerd; en dan kunnen de instrumenten er in....
Dat inbouwen was nog de moeilijkste klus: omdat de km-teller en de toerenteller van de 124 Coupé te diep zijn passen ze niet in de opening waar normaal het dashboard va de 850 zit. Het plaatwerk wegsnijden was geen optie.
Daarom heb ik de km-teller gedemonteerd en met een Dremel een ring weggehaald van de behuizing. Ik bleek meer dan 2cm. weg te moeten halen om de behuizing in de 850 te laten passen.
Uitdaging daar was dat het weg te halen deel aan de voorkant van het huis zit want aan de achterkant zitten fittingen voor lampjes en waarschuwingslampen voor oliedruk, laadstroom, groot licht en richtingaanwijzers. Om na te kunnen denken over hoe het nu verder moest ging het project de ijskast in. Ik had genoeg andere dingen te doen.
In 2021 besloot ik er mee verder te gaan en dan meteen maar een olietemperatuurmeter in te bouwen. De benzinemeter moest dus naar een andere plek.
Helaas geen Veglia-exemplaar maar een van Amazon. Voor € 12,99. inclusief de sensor. Er zit wel een rand omheen van een Veglia-meter dus de behuizing moest aangepast worden.
Als je het schema groter wilt zien kun je er op klikken.
Helaas lukte het niet met de aangepaste behuizingen. Het verwijderen van een ring aan de voorzijde zorgde voor problemen met het glasplaatje en de bevestiging van de sierring. Weer ging het project de ijskast in en maakte ik tijd om een nieuwe motor te bouwen.
In het najaar van 2023 kreeg ik een ingeving: ik zou de behuizingen helemaal nieuw maken met behulp van een 3D printer. Die heb ik zelf niet maar in de bibliotheek van Breda is een "Maker's Base" en daar staat een hele rij van die dingen, allemaal Prusa's. Wat je hier ziet is nog niet de helft:
En er werkt iemand die heel handig is met ontwerpen in Fusion. Ik leverde de maatschets in en de ontwerpbestand werd voor me gemaakt.
Op twee printers tegelijk werden de behuizingen als "proof of concept" geprint. Net na sluitingstijd waren ze klaar en kon ik thuis verder met passen en meten (en gaten boren voor de doorvoer van kabels).
Jammer dat de afmetingen van de "ingewanden" van de tellers groter waren dan ik had getekend, de behuizingen pasten wel goed in de frontplaat maar de km-teller en de toerenteller niet in de behuizingen. Terug naar de tekentafel dus.
Gelukkig had ik de ontwerpbestanden mee naar huis gekregen en kon ik zelf de ontwerpen aanpassen. Toch zou het tot mei 2024 duren voor de nieuwe versie uit de printers zou komen. Ik had, om alles te fixeren in de behuizing en een oplegring voor de glasplaatjes te hebben, ook nog twee ringen van 1 cm getekend en voor de km-teller een huis zonder achterkant zodat ik de originele achterkant kon gebruiken.
De behuizing voor de km-teller. De achterkant van de originele teller is complex met veel gaten voor controlelampjes en verlichting en de tellerkabel.
Hier kies ik er voor om het ingekorte origineel in het nieuwe huis te schuiven. Omdat het ovaal is wordt het ontwerp daaraan aangepast:
De "sluitring" die in de behuizingen klemt. Je ziet het randje waar het glas in past:
Het geprinte resultaat met links het huis voor de toerenteller en rechts dat voor de km-teller:
De complexe achterkant van de kilometerteller:
Voor de toerenteller moest ik een aantal gaten in het geprinte onderdeel boren: voor de verlichting en de laadstroomcontrolelamp. Ook zitten er 3 aansluitingen voor stekkers in het huis. Dat was snel gebeurd en daarmee was ook deze klaar voor inbouw:
Er moest alleen een oplossing gevonden worden om de toerenteller te fixeren in de frontplaat. Daarvoor boog ik een aluminium ring die precies om het huis paste en lijmde deze op 3 punten vast aan het huis.
De bekabeling kwam aan de beurt en dat was best lastig. Ik had een interfacekabel gemaakt maar die was erg stug. Daarom eerst gezorgd dat alle aansluitingen doorgemeten werden zodat ik zekerheid had dat na inbouw alle lampjes en instrumenten zouden werken. Voor alle zekerheid een doos 5W lampjes met bajonetfitting aangeschaft en een grote hoeveelheid krimpconnectors om alles aan te sluiten.
In een eerdere fase van dit project had ik al een interfacekabel gemaakt die er voor zorgt dat alle kabels uit de nieuw gemaakte kabelboom van de 850 kunnen worden aangesloten op dit dashboard.
Blok 1 en 2 zijn voor aansluiting op de kabelboom van de 850, blok 4 is voor de brandstofmeter die een plekje gaat krijgen in het midden van de auto.
Ook kocht ik nog een assortiment waarschuwingslampjes (rood en groen) voor laadstroom, oliedruk en richtingaanwijzers. Die zijn ondertussen ook ingebouwd en aangesloten. Dashboard klaar voor inbouw! En dit is de voorkant waar ik binnenkort tegenaan mag kijken:
Meer over wat er aan de kabelboom in de auto wordt aangepast en hoe het geheel wordt ingebouwd volgt later.