Wat is er nieuw?
- Zeldzame Fiat 850T aangeboden op Catawiki
- Belangrijk onderdeel voor een Fiat 850: 4134082
- De Weber DCD voor de Fiat 850 is klaar
- Handboek Weber DCD 28-36 voor Fiat 850 1000cc
- Motor-porno in de Fiat 850
- De Fiat 850 van mock-up naar opbouw
- ARP draadeinden in mijn Fiat 850 motor
- Nieuw gasklepmechanisme voor de Fiat 850
- Definitieve kleur op de motor van de Fiat 850
- Chokekabel voor de Fiat 850
Le Derivate
José Luis stuurde me weer een setje Seat documentatie, ditmaal folders van de Seat 850 Especial. Ik waardeer dat enorm want het helpt me deze site verder te laten groeien. En leuk dat hij een vaste bezoeker van de site is.
Beide folders staan in één album dat je HIER kunt bekijken
Fiat gebruikte voor de verschillende modellen van de 850 verschillende motorcodes, die aan de distributiekant van het motorblok zijn ingeslagen. Seat deed natuurlijk niet anders.
Van een van de regelmatige bezoekers van deze site, José Luis, kreeg ik informatie over motorcodes en productieperiodes voor de motoren van Seat. En daar ben ik heel erg blij mee.
De motorcodes zijn als volgt:
EA: 37 PK; Deze motor was gelijk aan de FIAT 100G.002
EC: 47 PK; Bij Fiat was dit de 100GB.000
ES: 52 PK; ook wel bekend als FIAT 100GBS.000 / 100GBS.000
De SEAT 133 (altijd 843 cc) kreeg de volgende codes:
DG: 34 PK (lage compressie)
DB: 37 PK; Deze motor was gelijk aan de FIAT 100G.002
DH: 44 PK
Seat produceerde deze motoren niet allemaal tegelijk en voor alle modellen. Onderstaand overzicht laat zien in welk model de motoren werden gemonteerd:
Op het circuit van Castle Combe wordt geraced met Special GT's. Norman Lackford reed met zo'n auto: een Fiat 850-BDH. Hij deed dat tot 1996. Wat er aan de motor gebeurd was kan ik niet makkelijk vinden maar het ziet er wel erg Special uit:
Er valt verder weinig tot niets terug te vinden over deze auto, wel dat Lackford in 2022 overleden is.
Van de Fiat 850 Belvedere bouwde Caprera vast niet heel veel exemplaren. Je kon ze alleen op bestelling kopen en dan werd hij voor je gebouwd.
Daar hadden ze 40 tot 45 dagen voor nodig (en 850.000 lire):
Ik schreef er eerder over en dat kun je HIER vinden.
Hoe speciaal is het dan dat je een van die auto's terugziet op een wintersportfoto uit die tijd:
Goed verstopt tussen een Fiat 1500 en een Fiat 500 maar wel herkenbaar!
In de categorie "Huisvlijt voor gevorderden" staat op dit moment op Catawiki een Fiat 850 met een Suzuki Hayabusa motor te koop. En gewoon in Nederland. Er zit alleen geen geldig kenteken meer op de auto dus trackdays only.
Van de heftig uitgebouwde spatborden moet je houden maar wat aan de auto ook opvalt is dat er oranje knipperlichten en volledig rode achterlichten op zitten. Dat waren kenmerken van een Neckar Adria maar of het er een is zullen we moeilijk te weten komen.
In de kofferruimte zit een met schuim gevulde aluminium racetank; ook is er een voorwielophanging met instelbare demping ingebouwd.
Omdat een motorfiets zelden een achteruitversnelling heeft is er een elektromotor ingebouwd die achteruitrijden mogelijk maakt.
Verdere informatie van Catawiki:
De auto staat op een compleet buizenframe onder de auto en heeft een “rol kooi”. De motor is gekoppeld aan een 6 versnellingsbak met en een aparte achteruitversnelling.
Sportschokdempers en sportveren rondom. Verder geventileerde voorremmen en de achterremmen zijn van een motorfiets.
nadat de accu er uit is geweest wil het dashboard niet meer aan, hier zal naar gekeken moeten worden.
De geschatte prijs voor dit project is tussen € 7500 en € 8500 en ik ben benieuwd of dat gehaald gaat worden want hij staat nu al voor de derde keer te koop. Het laswerk aan de bodem verdient zeker geen schoonheidsprijs.
Fiat 850 | 1964/1968 |
Abarth OT 850/130 | 1964 |
Abarth OT 850/150 | 1964 |
Abarth OT 1000 | 1964 |
Abarth 1000 OTC | 1964 |
Abarth OT 1600 | 1964 |
Abarth OT 2000 | 1964 |
Allemano 850 berlina | 1964 |
Boneschi 850 Spider Daino | 1964 |
Caprera 850 Belvedere | 1964 |
Ellena 850 Spider | 1964 |
Ellena 1000 Spider Abarth | 1964 |
Francis Lombardi 850 Lucciola | 1964 |
Francis Lombardi 850 Libellula | 1964 |
Mantelli 850 berlina | 1964 |
Mantelli 850 SS | 1964 |
Moretti 850 Berlina | 1964 |
Moretti 850 Coupe | 1964 |
Moretti 850 Coupe SS | 1964 |
Moretti 850 Spyder | 1964 |
O.S.I. 850 Coupe | 1964 |
Savio 850 Spider | 1964 |
Siata 850 Coupe | 1964 |
Scioneri 850 Coupe | 1964 |
Scioneri 850 Spider | 1964 |
Vignale 850 Berlina | 1964 |
Vignale 850 Coupe | 1964 |
Vignale 850 Spider | 1964 |
Vignale 950 Coupe Giannini | 1964 |
Vignale 1000 Coupe Giannini | 1964 |
Zagato 850 Coupe | 1964 |
Abarth OT 1000 Coupe Pininfarina | 1965 |
Abarth OT 1300 Coupe | 1965 |
Pininfarina Abarth 1000 Spider | 1965 |
Abarth OT 1600 Sport Spider | 1965 |
Abarth OT 2000 Sport Spider | 1965 |
Scioneri 850 | 1965 |
Abarth OT 1600 Sport Spider | 1966 |
Abarth OT 2000 Coupe | 1966 |
Abarth OT 2000 Spider Tubolare Prototipo | 1966 |
Abarth 2000 Monoposto Record | 1966 |
Caprera 850 Coupe | 1966 |
Francis Lombardi 850 Lucciola | 1966 |
Ghia Vanessa | 1966 |
Giannini 850 S | 1966 |
Giannini 850 SL | 1966 |
Giannini 950 S | 1966 |
Giannini 950 SL | 1966 |
Giannini 1000 Sport Prototipo | 1966 |
Moretti 850 Coupe | 1966 |
Moretti 850 Coupe Giannini | 1966 |
Moretti 850 SS Coupe Giannini | 1966 |
Scioneri 850 Coupe | 1966 |
Vignale 850 berlina | 1966 |
Abarth OT 1300 Coupe | 1967 |
Abarth 2000 Sport Spider | 1967 |
Caprera 850 tetto apribile | 1967 |
Biraghi Formula 850 | 1967 |
Francis Lombardi 850 Monza | 1967 |
O.S.I. 850 Week End | 1967 |
Siata Spring | 1967 |
Abarth 2000 Sport Spider SE010 | 1968 |
Abarth 2000 Sport Cuneo Prototipo | 1968 |
Francis Lombardi Smart 850 | 1968 |
Michelotti 850 Coupe | 1968 |
Fiat 850 Coupe | 1965/1968 |
Abarth OT 1000 Coupe | 1965 |
Abarth OTS 1000 Coupe | 1965 |
Abarth OTR 1000 Coupe | 1965 |
Vignale 850 Coupe | 1965 |
Vignale 1000 Coupe Giannini | 1965 |
Abarth OT 1300/124 Coupe | 1966/1967 |
Abarth OT 2000 Coupe America | 1966 |
Giannini 850 Coupe | 1966 |
Giannini 950 Coupe | 1966 |
Olga Formula 850 | 1967 |
Abarth OTS 1000 Coupe | 1968 |
Dagrada Formula 850 | 1968 |
Fiat 850 Sport Coupe | 1968/1974 |
Abarth OT 1300/124 Coupe | 1968 |
Baldi El-Sabry | 1972 |
TriVette | 1974 |
Fiat 850 Special | 1968/1971 |
Eurostyle 850 Coupe | 1968 |
Francis Lombardi 850/S Lusso | 1968 |
Francis Lombardi Smart 850 Special | 1968 |
Francis Lombardi 850 Special Lucciola | 1968 |
Francis Lombardi Grand-Prix 850 | 1968 |
Francis Lombardi Grand-Prix 1300 Scorpione | 1968 |
Giannini 1000 | 1968 |
Michelotti Shellette | 1968 |
Moretti 850 Lusso | 1968 |
Moretti 850 Sportiva | 1968 |
Moretti 850 Sportiva Trasformabile | 1968 |
Moretti 850 Sportiva S4 | 1968 |
Delta Yeti 850 / Samas Yeti /850 | 1968 |
Siata Spring France | 1968 |
Vignale 850 Special berlina | 1968 |
Vignale 850 Special Coupe | 1968 |
Francis Lombardi Grand-Prix 1300 S Scorpione | 1969 |
Francis Lombardi Grand-Prix 850 Giannini | 1969 |
Francis Lombardi Grand-Prix 1000 Giannini | 1969 |
Abarth 2000 Sport Spider SE010 | 1969 |
Francis Lombardi Monza | 1969 |
Italdesign Abarth 1600 GT Coupe | 1969 |
Moretti 850 S2 Coupe | 1969 |
Moretti 850 S2 Trasformabile | 1969 |
Pininfarina 2000 Coupe Abarth | 1969 |
Vignale 850 Special Export | 1969 |
Vignale 850 Coupe | 1969 |
Abarth 2000 Sport Spider | 1970 |
Abarth 2000 Sport Spider SE019 | 1971 |
Abarth 2000 Sport Spider Prototipo | 1972 |
Baldi Riky | 1972 |
Giannini 850 Sport Trimarano | 1972 |
Fiat 850 Spider Bertone | 1965/1968 |
Abarth OT 1000 Spider Bertone | 1965 |
Abarth OTR 1000 Coupe Bertone | 1965 |
Bertone Spider 850 CL | 1965 |
Bertone 850 Convertibile | 1965 |
Giannini 850 Spider | 1966 |
Giannini 950 Spider | 1966 |
Fiat 850 Sport Spider Bertone | 1968/1972 |
Bertone 850 Racer | 1968 |
Bertone 850 Racer Team | 1968 |
Otas 850 Racer Bertone | 1969 |